رویترز ورود وزیر خارجه فرانسه در راس یک هیات عالی رتبه به ایران را نشانه تاکید فرانسه و اروپا بر اجرای برجام توصیف کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: فرانسه روز دوشنبه قول داد از توافق هسته ای ایران که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا تهدید کرده است که آن را پاره می کند، دفاع خواهد کرد اما در عین حال تاکید کرد که ایران باید به مفاد این قرارداد پایبند بماند.

«ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه در حالی وارد پایتخت ایران شده است که روابط بین تهران و دولت جدید آمریکا با دستور جدید مهاجرت آمریکا که وزیر فرانسوی آن را «خطرناک» نامیده و خواستار لغو آن شده، تیره و تار شده است.

آیرو گفت «منافع مشترک» اقتضا می کند که به پیمان 2015 که بر اساس آن ایران با محدود شدن برنامه هسته ای خود در ازای لغو تحریم ها موافقت کرد، پایبند بمانیم.

حدود 60 شرکت فرانسوی ژان مارک آیرو را در سفر به تهران همراهی می کنند.

ترامپ در طول رقابت های انتخاباتی آمریکا برجام را «بدترین توافقی خواند که تا کنون در مورد آن مذاکره شده» و به رای دهندگان گفت که یا آن را پاره خواهد کرد و یا به دنبال توافق بهتری خواهد بود.

ژان مارک آیرو در فرودگاه تهران به خبرنگاران گفت: «من به عنوان مدافع توافق هسته ای به ایران آمده ام.»

او گفت: «ما در مورد نگرش دولت آمریکا نسبت به این توافق به شدت نگرانیم.»

نگرانی های فرانسوی ها از جهت گیری های سیاست آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ چیزی فراتر از سرنوشت توافق هسته ای ایران است و در روز دوشنبه آیرو از ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان توسط رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد.

کاخ سفید می گوید فرمان های موقت مهاجرت از آمریکایی در برابر حملات تروریستی محافظت خواهد کرد. آیرو در شدید ترین انتقاد از سوی یک دولت خارجی، گفت که اقدامات ترامپ «خطرناک» و «تبعیض آمیز» است.

آیرو به خبرنگاران گفت: «این اقدامات هیچ ربطی به مبارزه با تروریسم ندارد.»

وی در پاسخ به این شوال که آیا فرمان مهاجرت آمریکا باید لغو شود یا خیر، گفت: «بله من این طور فکر می کنم.» او همچنین گفت فرانسه تعداد ویزاهای موجود به ایرانیان را دو برابر می کند.

پایبندی به توافق هسته ای

آیرو در ایران است تا به این کشور در مورد پشتیبانی فرانسه و اروپا از توافق هسته ای اطمینان دهد. این توافق دو سال پیش توسط آمریکا روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه امضا شد.

آیرو گفت در حالی که تهران تا حد زیادی به توافق پایبند بوده است، با انجام چند آزمایش موشک های بالستیک در سال گذشته، به روح توافق آسیب زده است.

آیرو گفت: «ما می خواهیم به این توافق احترام گذاشته شود.»

به گفته یک مقام آمریکایی، آخرین آزمایش موشکی ایران در روز یکشنبه انجام شد که یک موشک بالستیک میان برد بود.

پاریس در مذاکرات هسته ای سخت ترین موضع گیری ها را علیه تهران اتخاذ کرد، اما برای از سرگیری روابط تجاری از دیگر رقبا پیشی گرفت.

شرکت های بزرگ فرانسوی از جمله ایرباس، توتال، پژو و رنو همگی توافق نامه هایی را با ایران امضا کرده اند.

پیش از صدور فرمان ممنوعیت سفر به آمریکا، مقامات ایرانی ابراز نگرانی کردند که اقدامان رئیس جمهور آمریکا ممکن است به اعتماد سرمایه گذاران خدشه وارد کند و تجارت در پساتحریم را کاهش دهد.

در سفر هیئت فرانسوی به ایران قراردادهای جدیدی نهایی خواهد شد.

این سفر همچنین فرصت هایی را برای گفتگو درباره سوریه فراهم می کند.

در روز یکشنبه این هفته ترامپ تلفنی با «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی به عنوان متحد نزدیک آمریکا در خاورمیانه صحبت کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است که آنها بر لزوم مقابله با نفوذ ایران در منطقه تاکید کرده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.