در حالی که تهران و مسکو از سال 2015 بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک تر شده اند، دولت جدید آمریکا بر روی این رابطه متمرکز شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: در حالی که دولت دونالد ترامپ برنامه ریزی برای همکاری با مسکو را آغاز می کند، سوالی که برای رئیس جمهور جدید مطرح خواهد شد این است که آیا او می تواند روسیه را متقاعد به دور شدن از ایران کند یا خیر.

دو کشور از سال 2015 که برخی تحریم های ایران لغو شد، حتی در مقایسه با گذشته نیز به یکدیگر نزدیک تر شده اند. روسیه به ایران سیستم دفاع هوایی پیشرفته به فروش می رساند و ایران هم در سوریه به روسیه کمک رسانی می کند.

مقامات دولت ترامپ می گویند در حال بررسی این موضوع هستند که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تا چه حد می خواهد به سمت کاهش دادن به این رابطه پیش رود.

«مایکل لدین» که در طول دوره انتقالی به عنوان مشاور «مایکل فلین» که در حال حاضر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ است، خدمت می کرد، گفت: «یافتن محدودیت های تمایل روسیه برای همکاری با ما با توجه به ایران مهم است. در این خصوص مذاکراتی باید صورت گیرد.» لدین برای نوشتن کتاب «میدان مبارزه» (2016) به فلین کمک کرده است.

این کتاب ادعا می کند که برای غلبه بر اسلام افراطی باید ایران را شکست داد. همزمان، فلین و لدین منتقد نقش روسیه به عنوان شریک مبارزه با داعش هستند. آنها در این کتاب نوشته اند: «هنگامی که گفته شد روسیه یک شریک ایده آل برای مبارزه با اسلام رادیکال است، بر ما واجب شد که به یاد بیاویم روس ها در مبارزه با نیروهای تکفیری در قلمرو خود نیز بسیار موثر نبودند؛ در حالی که با ایرانی ها نیز در منطقه همکاری دارند. در سوریه نیز این دو متحد می گویند که در حال جنگ علیه داعش هستند، اما در واقع بر مخالفان مسلح نیز متمرکز شده اند.»

در حال حاضر بخش اعظم تلاش های دیپلماتیک دولت ترامپ بر متقاعد کردن روسیه برای کاهش نفوذ ایرانیان در سوریه و پایان دادن به فروش تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی متمرکز است. یکی دیگر از عوامل توافق هسته ای ایران خواهد بود که توسط «باراک اوباما» سلف ترامپ امضا شد. ترامپ از منتقدان این توافق است و برخی از مقامات دولت او گفته اند که می خواهند در صورت امکان در مورد توافقی بهتر دوباره مذاکره داشته باشند.

در این زمینه، ترامپ در حال نزدیک شدن به راهکار باراک اوباما در زمانی است که در سال 2009 وارد کاخ سفید شده بود. آمریکا در آن زمان یک سامانه دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان مستقر کرد و دیگر بر روسیه در مورد اشغال خاک گرجستان در پی جنگ 2008 فشار نیاورد. در مقابل، روسیه از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران حمایت  کرد و در مورد پیمان کنترل تسلیحات برای محدود کردن سلاح های هسته ای دوربرد برای هر دو کشور مذاکره کرد.

دونالد ترامپ شخصا نگفته است که تمایل دارد چه امتیازاتی به روسیه بدهد؛ هر چند او در مصاحبه های خود گفته است که در شرایط مناسب مایل به لغو تحریم روسیه و علاقه مند به دنبال کردن توافق نامه های جدید با روسیه در مورد کنترل تسلیحات است.

در هر صورت مسئله ایران باقی مانده است. «متئو مک اینیس» تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات دفاعی در امور ایران که در حال حاضر در موسسه امریکن اینترپرایز کار می کند، گفت: «من مطلقا هیچ راهی را برای دور کردن ایران از سوریه نمی بینم.»

دونالد ترامپ کار سختی را برای متقاعد کردن کنگره خواهد داشت که مبادا روسیه را آزرده خاطر کند؛ به ویژه اینکه جامعه اطلاعاتی آمریکا اکنون در حال بررسی رابطه ستاد تبلیغات ترامپ و دولت پوتین در دوره پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر است. در عین حال روسیه باید ارزیابی کند که دوستی جدید با آمریکا همتراز با دوستی کنونی اش با ایران هست یا خیر.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.