رئیس جمهور منتخب آمریکا در حالی این ماه وارد کاخ سفید می شود که انبوهی از پرونده ها را روی میز کار خود مشاهده می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی واشنگتن اگزماینر در گزارشی نوشت: جمهوری خواهان تازه نفس این ماه کنترل واشنگتن را در دست می گیرند؛ در حالی که کنگره سوم ژانویه اغاز به کار می کند و پس از آن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب در 20 ژانویه مراسم تحلیف خود را به جا می آورد.

آنها تغییرات بزرگ و اقدامات زیادی را وعده داده اند که استارت آن با لغو طرح موسوم به «اوباماکر» زده خواهد شد. ترامپ همچنین می خواهد یک دسته از مقررات وضع شده توسط اوباما را لغو، قوانین مالیاتی را اصلاح، و مهاجرت غیرقانونی را محدود کند و ساخت یک دیوار مرزی را در دستور کار خود قرار دهد. وی همچنین می خواهد در بخش هایی از سیاست خارجی آمریکا تجدیدنظر کند و هزینه های دفاعی را کاهش دهد. ترامپ علاوه بر آن، خواستار بازسازی زیرساخت های آمریکا است؛ موضوعی که برای اجرایی شدن آن باید حمایت هر دو حزب را به دست آورد.

اما با توجه به اینکه جمهوری خواهان تنها اکثریت کم را در مجلس سنا با 52 کرسی در اختیار دارند، برای تصویب لوایحی که دموکرات ها مخالف آن هستند، با مشکل مواجه خواهند شد. با توجه به این موارد و به ویژه تلاش گسترده آنها برای لغو اوباماکر، انتظار می رود جمهوری خواهان به نوبه خود به رویه ای متوسل شوند که تنها نیاز به یک اکثریت ساده برای عبور از موانع داشته باشد.

در اینجا واشنگتن اگزمینر به چگونگی عملکرد سال اول کنگره صد و پانزدهم و دولت جدید ترامپ نگاهی می اندازد:

کاخ سفید

پس از گذشت بیش از یک سال از وعده های بلند بالا و محکومیت های گسترده وضع موجود، ترامپ به محض ورود خود به کاخ سفید با فشارهای بسیاری برای ساخت «آمریکای بزرگ» روبه رو خواهد شد.

ترامپ دستور کار اولیه خود را بر «مقررات زدایی» متمرکز کرده است. با توجه به اینکه ترامپ منتقد مکرر وابستگی اوباما به مقررات فدرال بود، به احتمال زیاد بخش زیادی از سال اول کار وی در کاخ سفید به کنار گذاشتن مقررات زیست محیطی و تجاری خواهد گذشت که وی آنها را مسئول کاهش رشد اقتصادی آمریکا می داند.

منتقدان ترامپ از نزدیک به دنبال نشانه هایی خواهند بود که سیاستگذاری وی به نفع املاک و مستغلاتش باشد تا او را به آن دلیل مورد انتقاد قرار دهند.

چالش های جهانی

هنگامی که ترامپ 20 ژانویه ادای سوگند کند، با جهانی پر از درگیری و چالش مواجه خواهد شد او با چالش هایی ضد منافع و نفوذ آمریکا از سوی روسیه، کره شمالی، ایران، چین و داعش مواجه خواهد شد.

و از قضا ساده ترین مشکل ممکن است نابودی داعش باشد زیرا این گروه در حال عقب نشینی در عراق و سوریه است، و به نظر می رسد استراتژی فعلی زمین گیر کردن اعضای این گروه باشد که همچنان تهدیدی برای غرب محسوب می شوند.

وقتی خبرنگاران از ترامپ در مورد حمله یک تونسی تبار به بازار کریسمس در آلمان پرسیده شد و اینکه آیا این اقدام بر سیاست های نظارت بر مهاجران در آمریکا تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، وی به طرز شک برانگیزی به خبرنگاران اظهار داشت: «شما برنامه های مرا می دانید.»

در حقیقت ما برنامه های او را نمی دانیم. ما حتی نمی دانیم خود ترامپ هم می داند برنامه هایش چیست یا خیر.

ترامپ به عنوان یک تاجر میلیاردر آماده است تا به رهبر جهان آزاد تبدیل شود، اما نه تنها بسیاری از سیاست های او مرموز هستند بلکه به نظر می رسد وضعیت  آمریکا به عنوان بازیگر برتر در صحنه بین المللی به طور فزاینده ای به چالش کشیده شده باشد.

ترامپ هیچ کمبودی از لحاظ مشاوره ندارد. و در اینجا برخی از توصیه های تحلیلگران سیاسی و کارشناسان امنیت ملی آمده است:

• چین: با وجود هشدارهای اوباما به ترامپ در این خصوص که نباید اجازه دهد رابطه میان آمریکا و چین وارد حالت «جنگ کامل» شود، گزارشی اخیرا توسط مرکز استراتژیک و ارزیابی بودجه در این خصوص منتشر شده است. در این گزارش از «رویکرد بیش از حد محتاطانه» دولت اوباما در قبال چین انتقاد شده و گفته شده که چین به واسطه این رویکرد جسارت کرده در دریای چین جنوبی به ماجراجویی بپردازد.

• روسیه: «اولگا اولیکر» مدیر برنامه روسیه و اوراسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در مورد برقراری روابط گرم تر با مسکو و انجام معامله با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه محتاطانه توصیه هایی را ارائه کرده است. اولیکر می نویسد: «این رئیس جمهور جدید نیست که با روی کار آمدن خود انجام این معاملات را امکان پذیر می سازد. این معاملات مدت ها است که روی میز قرار دارد. مشکل این بود که روسیه آنها را تنها به نفع خود می خواست.»

وی استدلال می کند تحریم ها می تواند برداشته شود اگر روسیه مایل به پایبندی به توافق مینسک باشد، و همکاری در سوریه هم امکان پذیر خواهد بود. اولیکر می گوید، هر گونه معامله ای باید شامل دستاوردهای روشن برای آمریکا باشد که نه تنها برای کاخ سفید، بلکه برای کرملین مشهود است.

• ایران: «جیمز ماتیس» معروف به «سگ هار»، کارشناس ترامپ در امور ایران و نامزد معرفی شده از سوی او برای احراز پست وزارت دفاع است. وی که فرمانده سابق آمریکایی است، گفته شده که تجربه زیادی در تعامل با ایرانیان دارد. وی امسال در سخنانی در شهر «واشنگتن» این گونه استدلال کرد که «اکنون دیگر برای پاره کردن توافق هسته ای با ایران خیلی دیر شده و به جای آن باید به گزینه نظامی در صورت عدم پایبندی ایران به این توافق فکر کرد.»

• کره شمالی: از آنجا که دولت «کیم جونگ اون» به حصول پیشرفت مستمر در توسعه ظرفیت موشک های با کلاهک هسته ای خود ادامه می دهد، ترامپ نشان داده است برای مهار جاه طلبی های هسته ای کره شمالی چین را تحت فشار قرار خواهد داد.

در پیش بینی جهانی خود برای سال 2017، «جان هامر» مدیر عامل مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی استدلال می کند که ترامپ با جهانی مواجه خواهد شد که در آن متحدان آمریکا دوسوگرا هستند در حالی که دشمنان آن تهاجمی تر شده اند. وی همچنین در خصوص انقلاب رسانه ای و افزایش تهدیدات حملات سایبری هشدار می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.