جهان در سال 2016 با جنگ های فرهنگی و ارضی مواجه شد که شکاف هایی بسیار عمیق تر از آن چیزی که بسیاری تصورش را می کردند، ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: جهان در سال 2016 با جنگ های فرهنگی و ارضی مواجه شد که شکاف هایی بسیار عمیق تر از آن چیزی که بسیاری تصورش را می کردند، ایجاد کرد. اما مردمی که با این شکاف ها مواجه می شدند، بارها و بارها چشم انداز راه حل های میانه رویانه را رد کرده و موسساتی برای رسیدگی به این موضوعات در نظر گرفته شده اند.

«نایجل فراژ»، یکی از رهبران مبارزات برگزیت پس از آنکه رای دهندگان در انگلیس ادامه عضویت در اتحادیه اروپا را رد کردند، در سخنانی در پارلمان اروپا گفت: «شما اکنون دیگر نمی خندید، می خندید؟ اتحادیه اروپا به عنوان اعضای یک پروژه سیاسی (اتحادیه اروپا) در وضعیت انکار واقعیت به سر می برند.»

فاراژ تنها در مورد انگلیس صحبت کرد. اما بسیاری از مردم خارج از انگلیس نیز با وی هم عقیده بودند.

در مبارزات انتخاباتی پر از خشم و توهین ریاست جمهوری آمریکا، در جنگ سوریه و تظاهرات گسترده در ونزوئلا، در دعواها بر سر حقوق همجنسگرایان و مهاجرت، مخالفان نه تنها سازش بلکه سیاست تلاش برای تحقق چنین سازشی را نیز رد کردند.

اوضاع ناخوشایند آمریکا از همان روزهای اول سال 2016 که فعالان مسلح کنترل یک پناهگاه ملی حیات وحش در بیابان ایالت «اورگان» را در اختیار گرفتند و با سلطه دولت بر زمین های عمومی مخالفت کردند، مشخص شد.

حتی در مواردی که مصالحه صورت گرفت، با دیده ظن به این مسئله نگاه شد.

هنگامی که در ماه ژانویه اجرای برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم ها آغاز شد، این رویداد به نقطه اوج مذاکرات طولانی مدت توسط دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تبدیل شد. اما این توافقنامه پیمان بارها و بارها توسط منتقدان هر دو کشور، از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا مورد حمله قرار گرفته است.

تنش ها بر سر اقدامات پلیس در آمریکا در سال 2016 سومین سال خود را سپری کرد. در ماه ژوئیه یک تک تیرانداز پنج افسر پلیس شهر «دالاس» را در طول اعتراضات به کشته شدن دو مرد سیاه پوست در ایالت های «لوئیزیانا» و «مینه سوتا» به دست پلیس آمریکا، کشت. یک هیئت منصفه در ایالت «کارولینای جنوبی» نتوانست در محاکمه یک افسر سفید پوست که یک مرد سیاهپوست را به ضرب گلوله کشته بود، به نتیجه دست یابد.

اما این مشکلات به آمریکا محدود نبود. در ونزوئلا، تورم سه رقمی و کمبود غذا و دارو میلیون ها نفر را در این کشور به خیابان ها کشاند. اما دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور توسط بسیاری از رای دهندگان به ایجاد هرج و مرج متهم شده است.

در کلمبیا، رای دهندگان معامله بین دولت و یک گروه چریکی برای پایان دادن به جنگ داخلی 52 ساله را رد کردند. حتی زمانی که قانونگذاران توافق را تصویب کردند، صلح در این کشور شکننده باقی ماند.

سناتورها در برزیل، «دیلما روسف» رئیس جمهور این کشور را به اتهام دستکاری ارقام بودجه استیضاح کردند؛ هر چند بسیاری از قانونگذاران خود را از اتهامات فساد تبرئه کرده بودند. «پارگ گئون های» رئیس جمهور کره جنوبی در میان اتهامات در مورد اجازه دادن به دوست نزدیک خود برای سوء استفاده مالی از دولت، در ماه دسامبر و پس از اعتراضات گسترده مردمی از کار برکنار شد.

در همین حال، جنگ سوریه وارد ششمین سال خود شد. با وجود فشار های آمریکا و متحدان آن، روسیه و ارتش سوریه شهر «حلب» را از دست تروریست ها آزاد کردند.

در یمن آتش بس شکست خورد و جنگ این کشور برای حدود دو سال است که ادامه دارد. اما از آنجایی که سوریه بیش از همه رویدادهای جهانی توجه همگان را به سوی خود جلب کرده است، قحطی ناشی از جنگ یمن با غفلت مواجه شده است.

با ادامه درگیری ها، حملات تروریستی به آن سوی مرزهای خاورمیانه کشیده شده است.

انفجار در فرودگاه «بروکسل» بلژیک در ماه مارس و حمله دیگری در ماه ژوئن در فرودگاه «استانبول» ترکیه در مجموع نزدیک به 80 کشته برجای گذاشت. بیش از 70 نفر بر اثر انفجار بمبی در یک پارک در پاکستان جان خود را از دست دادند که یک جناح از طالبان پاکستان مسئولیت آن را بر عهده گرفت. در ماه ژوئیه یک تروریست یک کامیون را به سمت مردم در جشن روز ملی باسیل در شهر «نیس» فرانسه راند و 86 نفر را کشت و بیش از 400 نفر دیگر را زخمی کرد. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در ماه ژوئن، «عمر متین» از گارد امنیتی به سمت حاضران در یک کلوپ شبانه همجنسگرایان در شهر «اورلاندو» در ایالت «فلوریدا» آتش گشود و مرگبارترین تیراندازی دسته جمعی در آمریکا را رقم زد. متین در تماس تلفنی با پلیس اعلام کرد که این حمله را که 49 کشته بر جای گذاشت، در اعلام همبستگی با داعش انجام داده است.

یک روز بعد ترامپ در واکنش به این حمله خواستار ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به خاک آمریکا شد.

ترامپ گفت: «ما نمی توانیم همچنان اجازه دهیم هزاران هزار نفر از مردم به کشور ما سرازیر شوند.»

در ماه ژوئن «محمد علی» قهرمان بوکس جهان نیز به عنوان یک شخصیت برجسته و الهام بخش درگذشت.

در ماه مارس، اوباما به اولین رئیس جمهور آمریکایی تبدیل شد که از سال 1928 تا سال 2016 به کوبا سفر کرد و پس از بیش از نیم قرن خصومت به سمت از سرگیری روابط حرکت کرد. اما مرگ «فیدل کاسترو» رهبر انقلابی کوبا در ماه نوامبر انتقادات از آمریکا را به دلیل این آغاز روابط از سر گرفت و ترامپ را به سمت تهدید برای پایان دادن به توافق دوجانبه سوق داد.

رک گویی و تند گویی ترامپ بسیاری از رای دهندگان آمریکایی را جذب خود کرد. منتقدان، کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا را به دلیل تعصب آفرینی علیه اقلیت ها و بدنام  کردن زنان به باد انتقاد گرفتند و هشدار دادند که ترامپ نمی تواند برنده انتخابات شود.

اما هر بار که «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات تلاش کرد میان خود و میلیاردر نیویورکی تمایز قائل شود، رسوایی مربوط به استفاده از سرور ایمیل شخصی در دوره وزارت خارجه اش مطرح شد.

هنگامی که «جیمز کامی» رئیس اف بی آی در اواخر ماه اکتبر این موضوع را بار دیگر مطرح کرد، محبوبیت کلینتون به دوره آغاز کارزار انتخاباتی وی سقوط کرد. با وجود این که که کلینتون آرای زیادی کسب کرد اما پیروزی ترامپ با کسب اکثریت آراء الکترال مسجل شد.

ترامپ در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی گفت: «اکنون وقت آن است که آمریکا زخم های ناشی از اختلافات و شکاف های خود را ترمیم کند.»

نتیجه تکان دهنده انتخابات آمریکا مسلما بزرگترین عنوان خبری سال بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.