پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

فرمان ترامپ ظالمانه و خطرناک است

تازه ترین تیر ترکش موضع گیری های خطرناک سیاسی رئیس جمهور جدید و بی تجربه آمریکا، مهاجران و پناهندگان بی گناه را هدف گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: تصمیم   روز جمعه ترامپ رئیس جمهور آمریکا  برای تعلیق اسکان پناهندگان سوری و ممنوعیت اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان برای ورود به آمریکا ظلم او را منعکس می کند. تنها چند ساعت پس از آغاز اجرایی شدن این فرمان، شاهد آسیب و درد و رنج خانواده هایی شدیم از این ممنوعیت آسیب می دیدند.

اولین قربانیان این سیاست متعصبانه و بزدلانه صبح روز شنبه و تنها چند ساعت پس از اجرایی شدن این فرمان در فرودگاه های آمریکا بازداشت شدند. این فرمان موسوم به «حمایت از آمریکا در برابر ورود تروریست های خارجی به آمریکا» است. یک قاضی فدرال در شهر «بروکلین» عصر روز شنبه دستور توقف اجرای این قانون را صادر کرد و اعلام کرد فعلا نیازی نیست مسافران گرفتار شده در فرودگاه ها به کشورهای خود بازگردانده شوند. اما آینده آنها و آینده همه کسانی که در معرض این فرمان اجرایی قرار می گیرند، نامشخص است.

این بدترین ترفند برای تغییر سرنوشت پناهندگانی محسوب می شود که به دیوار موضع گیری سیاسی دونالد ترامپ برخورد کرده اند. این ممنوعیت به طور بالقوه زندگی و شغل صدها هزار مهاجری که دارای ویزای آمریکا هستند یا اجازه اقامت دائم در آمریکا زندگی می کنند را نیز مختل می کند.

این فرمان فاقد هر گونه منطقی است. این فرمان حملات 11 سپتامبر را منطقی جلوه می دهد، در حالی که کشورهایی که زادگاه هواپیماربایان محسوب می شوند و طرح این توطئه را ریخته اند، از این قانون مستثنی می شوند. در این سند تلویحا به هیچ دینی اشاره نشده، در عین حالی که با مستثنی کردن غیر مسلمانان  و اعطای اختیار به مقامات دولتی برای پذیرش مردم از ادیان دیگر، مجموعه استانداردهای پرهیاهو و خلاف قانون اساسی تعیین کرده است.

زبان این فرمان مشخص می سازد که بیگانه ستیزی و اسلام هراسی که به کارزار انتخاباتی ترامپ نفوذ کرده بود، به ریاست جمهوری وی نیز وارد شده است. در این فرمان آمده است: «آمریکا باید اطمینان حاصل کند کسانی که به این کشور وارد می شوند، نگرش خصمانه ای نسبت به آن و اصول بنیادی آن ندارند.»؛ مفهوم جعلی که همه مسلمانان باید آن را به عنوان یک تهدید تلقی کنند.

ناراستی این سیاست جدید باید به اندازه ای باشد که دادگاه ها، کنگره و مسئولان در کابینه ترامپ را وادارد که بلافاصله آن را متوقف کند. اما یک دلیل قانع کننده دیگری هم وجود دارد: این قانون بسیار خطرناک است. گروه های تندرو از این قانون برای بیشتر در بوق و کرنا کردن کردن این شعار استفاده می کنند که «آمریکا به جای هدف قرار دادن تروریست ها، در جنگ با اسلام است.» آنها چیزی بیش از یک آمریکا ترسناک و متخاصم نمی خواهند؛ بنابراین  اگر چنین اتفاقی بیافتد، این ممنوعیت تلاش های آنها را برای حمله به آمریکایی ها مضاعف خواهد کرد و به واکنش های افراطی رئیس جمهور بی تجربه دامن خواهد زد.

متحدان آمریکا در خاورمیانه به شکل منطقی خواهند پرسید که چرا آنها باید با آمریکا همکاری کنند و در برابر آنها تسلیم شوند در حالی که مقامات ارشد این کشور در مورد ایمان و اعتقاد آنها بدگویی می کنند.

جمهوری خواهان در کنگره که ساکت مانده اند و یا به طور ضمنی از این ممنوعیت حمایت می کنند باید بدانند که تاریخ از آنها به عنوان ترسو یاد خواهد کرد.

هیچ کس به جز «جیم ماتیس» وزیر دفاع ترامپ قادر به تعلیق این قانون نیست. ماتیس در زمان تبلیغات انتخاباتی آمریکا در مورد خطرات ناشی از ممنوعیت احتمالی ورود مسلمان به خاک این کشور هشدار داده بود و گفته بود که این کار باعث رنجش متحدان ما خواهد شد. او افزود: «این چیزی است که به ما آسیب بزرگی می زند و از طریق این سیستم بین المللی امواج شوکه کننده ارسال می کند.»

سکوت او در حال حاضر برای تمامی کسانی که تعهد او را برای تامین امنیت آمریکا تحسین می کردند، نگران کننده است. ماتیس و دیگر مقامات ارشد دولت ترامپ که وضعیت را بهتر درک می کنند نمی توانند اجازه دهند نامشان به این اقدام مسخره الصاق شود. این کار، وجهه بین المللی آنها را خدشه دار خواهد کرد. این کار باعث می شود آنها به ارزش های آمریکایی بی توجهی کنند و جان هموطنان خود را به خطر اندازند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.