از سازمان«همکاری اسلامی» که تجاور به یمن را تایید کرد و از عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل استقبال کرد، انتظار داشتیم اولین سازمانی باشد که دعوت به برگزاری نشست سران در مقرش در شهر«جده» کند یا روسای ستاد های مشترک ارتش های 41 کشور عضو در «ائتلاف اسلامی» برای رایزنی درباره این اهانت ها و اقدامات تحقیرآمیز علیه شهروندان عرب و مسلمان خواستار نشست اضطراری شوند لیکن به نظر می رسد که این انتظار فایده ای ندارد.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم از سکوت کشورهای عربی در پی اقدام  نژادپرستانه رئیس جمهور جدید آمریکا برای جلوگیری از ورود شهروندان برخی کشورهای اسلامی و عربی به شدت انتقاد کرد و نوشت: طی دو روز گذشته کنترل تلویزیون را به دست گرفته و مرتب شبکه های تلویزیونی رسمی و غیر رسمی را عوض می کردیم تا شاید موضع عربی یا اسلامی قوی برای کمک به کسانی که در فرودگاه های آمریکایی در راستای اجرای سیاست های نژادپرستانه «دونالد ترامپ»علیه مسلمانان هفت کشور اسلامی ، بازداشت شده اند ، پیدا کنیم لیکن نتیجه ای نداشت و شاید تنها واکنش توسط ایرانی های متهم به «رافضی» بودن (!)و «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر صورت گرفته است.

از سازمان«همکاری اسلامی» که تجاور به یمن را تایید کرد و از عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل استقبال کرد، انتظار داشتیم اولین سازمانی باشد که دعوت به برگزاری نشست سران در مقرش در شهر«جده» کند یا روسای ستاد های مشترک ارتش های 41 کشور عضو در «ائتلاف  اسلامی» برای رایزنی درباره این اهانت ها و اقدامات تحقیرآمیز علیه شهروندان عرب و مسلمان خواستار نشست اضطراری شوند لیکن به نظر می رسد که این انتظار فایده ای ندارد.به نظر می رسد این قوم از دوستان ترامپ یا از خودش دستوراتی برای سکوت و برگرداندن نگاه به سوی دیگری دریافت کرده اند.

حتی شیوخ«توییتر»یا اکثریت قاطع آنها به طور کلی از صحنه غایب شده اند، همان کسانی که میلیون ها نفر آنها را و نظرات شان را دنبال می کنند. شاید هم ترجیح داند که نام های شان به دور از فهرست های سیاه آمریکا قرار گرفته و از خشم حاکمان خود در امان بمانند، البته آمریکا برای این شیوخ،  سوریه،یا یمن یا عراق نیست و انتقاد از آن «واجب عینی» نیست.

نژادپرستی ترامپ این هفت کشور که دستور داد از ورود شهروندان آنها به کشورش جلوگیری شود کشورهای عراق،سوریه،یمن،سومالی،لیبی،سودان به علاوه ایران را هدف قرار نداده است بلکه این کشورها و هرج و مرج خونین در آنها (به جز ایران) که در اصل ساخت آمریکاست  به عنوان پوششی برای نژادپرستی و تنفرش از همه مسلمانان بدون استثناء ،به هر مذهب و نژادی که باشند، مورد استفاده قرار می گیرد.

جدال با دولت نژاد پرست آمریکا درباره واقعیت ها و عقل و دلایل منطقی مانند گفتن این که آمریکا در معرض هیچ اقدام تروریتسی با مشارکت مهاجران قرار نگرفته است یا یادآوری قانون اساسی آمریکا و سکولار بودن کشور و ارزش های عدالت و برابری، وقت و انرژی هدر دادن است و هیچ فایده ای هم ندارد دقیقا مانند مجادله کردن با جاهل احمق است.

این هفت کشور نه خودشان و نه شهروندان شان هیچ گونه تهدید تروریستی برای آمریکا به شمار نمی روند بلکه برعکس این خوشان هستند که قربانی تروریسم آمریکا بوده و هستند و آن چه در شهر«البیضاء» در یمن بامداد امروز رخ داد و طی آن در بمباران آمریکا شصت نفر که بیشترشان غیرنظامی بودند، جان خود را از دست دادند یکی از این نمونه های تروریسم آمریکایی است.

این سکوت عرب ها و تبانی شان برای مان عجیب نیست و چه بسا گزافه نگفته ایم اگر بگوییم که برخی از رهبران عرب از این اقدامات نژادپرستانه ترامپ استقبال می کنند زیرا خودشان در عمل دست به این اقدامات زده یا در صدد عملی کردن این اقدامات در کشورشان هستند با تنگ تر کردن عرصه بر مسلمانان و شکستن کمر آنها با مالیات و عوارض و بستر سازی برای اخراج شان.

وقتی که مردمی به مانند «جاستین ترودو» نخست وزیر جوان کانادا در صدر کسانی قرار می گیرد که از مسلمانان دفاع می کنند و استقبالش را از هر پناهنده فراری از ظلم و فشار را اعلام می کند و با این گفته اش«تنوع قدرت ما را می سازد» بر اوج تسامح تأکید می کند یا وقتی خانم «آنجلا مرکل» صدر اعظم آلمان را می بینیم که این سیاست های نژادپرستانه علیه مهاجران را محکوم می کند و تاکید می کند که از شهروندانی که دو ملیتی هستند و از حقوق کامل آنها در اراضی آمریکا دفاع می کند،احساس درد می کنیم.

درد...زیرا تا زمان نوشتن این سطرها هیچ رهبر عربی وجود ندارد که موضع اخلاقی شجاعانه به مانند «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهور اتخاذ کرده باشد.رئیس جمهور مکزیک سفرش به واشنگتن را لغو کرد و با ساخت دیوار نژادپرستانه و پرداخت یک دلار از هزینه آن برای ساختش برای احترام به خودش و کرامت ملتش اش و جانبداری از حقوق شهروندانش که تاکید کرد از همه راه های حقوقی از آنها دفاع می کند ، مخالفت کرد.

آه و ناله و زدن روی سر و صورت نه احترام می آورد و نه حتی اندکی همبستگی و باعث نمی شود که ترامپ این موضع نژادپرستانه اش که وی را به کاخ سفید رسانده،تغییر دهد آن چه احترام می آورد و جلوی نژادپرست ها را می گیرد، عمل است. عمل  و اقدام های مردان است که احترام می آورد، لیکن این مردان کجایند؟ لطف کنید آنها را به ما نشان دهید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.