ائتلاف به رهبری عربستان به ارتکاب نسل کشی علیه مردم یمن متهم شده است. در حالی که گرسنگی و مرگ و میر در یمن افزایش یافته، آمریکا و انگلیس به عنوان دو حامی اصلی ائتلاف باید نقض قوانین بین المللی را متوقف کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وبگاه تحلیلی آمریکایی «تروث اوت» در گزارشی نوشت: در دسامبر سال 2016 عربستان سعودی اعتراف کرد که از بمب های خوشه ای که توسط انگلیس ساخته شده، در یمن استفاده کرده است. انگلیس یکی از امضا کنندگان کنوانسیون بین المللی منع تولید بمب های خوشه ای به عنوان پیمان بین المللی است که در سال 2008 توسعه، استفاده، ذخیره و یا انتقال تمام مهمات خوشه ای را ممنوع اعلام کرده است. در 26 اکتبر سال 2016، درخواست حزب کارگر انگلیس از دولت این کشور برای قطع حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در یمن رد شد. همانطور که در روزنامه گاردین گزارش شده است، تقاضا برای خروج از پشتیبانی از عربستان با توجه به 193 رای در برابر 283 رای با شکست مواجه شد. در پی اذعان عربستان سعودی به استفاده از بمب های ساخت انگلیس، «ترزا می» نخست وزیر این کشور توسط «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر تحت فشار قرار گرفت که چرا انگلیس قبلا به این کار اذعان نکرده است. این ائتلاف به ارتکاب نسل کشی علیه مردم یمن متهم شده است. در حالی که گرسنگی و مرگ و میر در یمن افزایش یافته است، آمریکا و انگلیس به عنوان دو حامی اصلی ائتلاف به رهبری عربستان باید نقض قوانین بین المللی و حمایت از ائتلاف را متوقف کنند.

جنگ داخلی یمن «جنگی فراموش شده» است و در رسانه های غربی توسط بحران سوریه تحت الشعاع قرار گرفته است. اوضاع در یمن بسیار اسفناک است. شمار کشته شدگان در این جنگ از زمان آغاز آن در سال 2015 از 10 هزار نفر فراتر رفته است. یونیسف برآورد کرده که بیش از 2.2 میلیون کودک برای جلوگیری از سوء تغذیه کشنده احتمالی و شیوع بیماری وبا نیاز به کمک های انسان دوستانه فوری داشته باشند. بیش از 3 میلیون یمنی آواره شده اند.

غیرنظامیان در یمن تحت فشار شدید حملات هوایی به رهبری ائتلاف عربستان قرار دارند که از آن جمله می توان به موردی که در طول مراسم تشییع جنازه در شهر «صنعا» پایتخت یمن در اوایل اکتبر 2016 رخ داد و به کشته شدن دست کم 140 نفر و زخمی شدن دست کم 525 منجر شد، اشاره کرد. چند روز پس از این حمله، ائتلاف به رهبری عربستان در نهایت مسئولیت آن را پذیرفت و آن را ناشی از «اطلاعات نادرست» مبادله شده بین مقر فرماندهی ائتلاف و مرکز عملیات هوایی در یمن دانست. یمنی ها اغلب بقایای بمب های ساخته شده توسط آمریکا را در زیر آوار ساختمان های تخریب شده می یابند که این موضوع به نفرت آنها از آمریکایی های می افزاید. خانواده ها مجبور به انتخاب بین استفاده از پول برای نجات جان یک کودک گرسنه خود در آستانه مرگ با رساندن او به بیمارستان، یا با استفاده از همان پول برای خرید مواد غذایی برای زنده نگه داشتن دیگر کودکان سالم شان هستند. همانطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است، «محمد علی» 19 ساله شاهد بود که پسر عموی دو ساله اش از گرسنگی می میرد در حالی که برادر پنج ساله اش در آستانه مرگ است. بیش از 2.2 میلیون کودک در موقعیت های مشابه قرار دارند. آتش بس های نقض شده تحویل کمک های بشردوستانه را مختل کرده اند.

نقض حقوق بشردوستانه بین المللی توسط «امیلی تورنبری» وزیر خارجه دولت سایه انگلیس به عنوان انگیزه ای برای توقف پشتیبانی از ائتلاف استناد شده است. گزارش محرمانه سازمان ملل متحد نشان داده است که همه طرف های درگیر در جنگ از جمله ائتلاف به رهبری عربستان، مرتکب نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه شده اند. «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس قاطعانه با هر گونه محدودیت در حمایت انگلیس از ائتلاف مخالفت کرده و این گونه استدلال کرده که با عقب نشینی انگلیس از پشتیبانی از عربستان، خلا موجود توسط یک کشور غربی دیگر پر خواهد شد و آن کشور هم  بدون تعهد به معیارهای حقوق بشری سلاح در اختیار ائتلاف قرار خواهد داد. با وجود شواهد ارائه شده توسط  سازمان ملل و عفو بین الملل، جانسون اصرار دارد که نقض قوانین بین المللی در یمن رخ نداده است.

این فراخوانی های پرشور و تعهدات ادعایی به قوانین بشردوستانه بین المللی توسط طیف سیاسی انگلیس برای دفاع از مواضع مخالف آنها، در تضاد کامل با بحث مربوط به قوانین بین المللی بشردوستانه در آمریکا می باشد. در بهار گذشته «دونالد ترامپ» خشم بسیاری را برانگیخت زمانی که گفت، «مشکل این است که ما کنوانسیون ژنو را با تمام انواع قوانین و مقررات در اختیار داریم، به طوری که سربازان می ترسند مبارزه کنند» و استدلال کرد که آمریکا باید غرق مصنوعی را باز گرداند.

اظهارات خشونت آمیز و نگران کننده ترامپ یک بی احترامی آشکار به حقوق بشر است. او اگرچه ادعا کرده که به دنبال یک رویکرد غیر مداخله جویانه در زمینه دخالت نظامی خارجی است، تعامل نامشخص و شدید ترامپ با ایران، که توسط عربستان سعودی به عنوان پشتیبان اصلی حوثی ها مشاهده شده، می تواند ترامپ را به اتخاذ تصمیماتی وادارد که بیشتر اوضاع را بی ثبات کند.

ما باید تقاضای هزاران غیر نظامی یمنی را که تظاهرات هایی را علیه ائتلاف راه اندازی کرده اند جدی بگیریم و اطمینان حاصل کنیم که بررسی های مستقلانه سازمان ملل در حال انجام است و عربستان اختلالی در آن ایجاد نمی کند. آگاهی از جنگ داخلی یمن به منظور مقابله با مواضع اتخاذ شده از سوی شخصیت هایی نظیر ترامپ باید تقویت شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.