گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

چرا رهبر حماس در خارج از فلسطین است؟/ پاسخ خالد قدومی: مصری‌ها به هنیه اجازه بازگشت نداده اند/ او برای ملاقات با رهبران عربی و اسلامی و مصاحبه‌های باید از غزه بیرون می آمد/ دیگر رهبران حماس در وطن هستند

رهبران ما در خط اول دفاع از مردم ما هستند و آنجا در میان مردم زندگی می‌کنند. همین‌طور آقایانی در کرانه باختری هستند و نمایندگان مردم که در بیرون از غزه‌اند و در رأس آنها آقای اسماعیل هنیه، اگر الآن فرصت می‌داشتند که به غزه برگردند، سراغ مردم و اهالی مان می رفتند.

پایگاه خبری جماران: «چرا در حالی که غزه در میان آتش و خون است، رهبران حماس در خارج از فلسطین به سر می برند؟» این سوال و نقدی است که مخالفان یا دشمنان این جنبش در روزهای جنگ غزه مطرح می کنند. 

این پرسش را با خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران در میان گذاشتیم.

وی در ابتدا به تشریح ساختار این جنبش پرداخت و گفت: خود جنبش حماس دارای سه منطقه جغرافیایی پراکنده است؛ یکی در کرانه باختری، یکی در غزه و یکی هم در خارج از فلسطین. هر کدام از این مناطق جغرافیایی دارای یک ساختار اداری جداگانه‌ شبیه به هم است؛ یعنی یک رئیس، یک مجلس شورا، یک دفتر سیاسی، یک رهبریت و کمیته‌های فنی متعدد: نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در همه کارها مسئولیت دارند و دارای ساختار اداری هستند. بعد، یک ساختار مرکزی است که این ساختار مرکزی متشکل از نمایندگان این سه منطقه جغرافیایی است. این نیز همان ساختار جداگانه را دارند: رئیس، دفتر سیاسی مرکزی و مجلس شورای مرکزی.

قدومی گفت: آقای اسماعیل هنیه در غزه در اردوگاه «الشاطئ» به دنیا آمد و همواره ساکن همین اردوگاه در داخل غزه بودند. موقعی هم که دوستان ایشان او را برای ریاست جنبش وظیفه و تکلیف دادند، باز هم دوره اول در غزه بودند و اصلا از آنجا بیرون نیامدند. در سال اول دوره دوم ریاستش نیز داخل غزه بودند، اما بعدا نیاز شد که ایشان به خارج از غزه منتقل شوند؛ زیرا ایشان به عنوان مسئول ریاست دفتر مرکزی حماس، باید می‌توانستند با کسانی که به زیارت ایشان می‌آمدند ملاقات داشته باشند و همچنین برای ملاقات و دیدار با رهبران و سران عربی و اسلامی و مصاحبه‌هایی با اصحاب رسانه و شخصیت‌های دیپلماسی لازم بود، باید در دسترس می‌بودند و این در داخل غزه امکان نداشت، لذا باید از آنجا بیرون می‌آمدند. از همین رو، ما به طور عملیاتی بیرون آمدن آقای هنیه را از دوستان مصری در خواست کردیم؛ چون اصلا بدون مجوز از مصری‌ها بیرون آمدن‌شان امکان نداشت. با موافقت آنها، ایشان بیرون آمد و تا به امروز، هم مصری‌ها به ایشان اجازه نداده اند که برگردند و هم ما در بیرون از غزه با ایشان کار زیاد داریم.

وی تصریح کرد: ولی باید خدمت شما عرض کنم که دیگر رهبران و تشکیلات اداری حماس هرکدام در نقطه‌های جغرافیای مربوط به خودشان در وطن و میهن ما هستند؛ مثلا رئیس دفتر سیاسی غزه که جانشین آقای هنیه هستند، یعنی آقای «یحیی سنوار»، در غزه است. از تمام اعضای دفتر سیاسی غزه تقریبا 18 نفر یا 16 نفر در داخل غزه هستند و آنجا زندگی می‌کنند که در این نبرد طوفان الاقصی، دو تن از آن رهبران شهید شده‌اند. این، یعنی که رهبران ما در خط اول دفاع از مردم ما هستند و آنجا در میان مردم زندگی می‌کنند. همین‌طور آقایانی در کرانه باختری هستند و نمایندگان مردم که در بیرون از غزه‌اند و در رأس آنها آقای اسماعیل هنیه، اگر الآن فرصت می‌داشتند که به غزه برگردند، سراغ مردم و اهالی مان می رفتند.

قدومی تصریح کرد: قصد این پروپاگاندایی که در این مقطع زمانی علیه این رهبران ما در رسانه‌ها راه افتاده،  هدف قرار دادن روحیه مردم ما و مسلمانان است آقای هنیه منزلش در اردوگاه الشاطئ که بدون برق و آب است، مانند خانه دیگر هموطنان عزیزمان است. همان طور که در آن کوچه‌ای زندگی می‌کند که هر روز روی صندلی جلوی در می‌نشینند و با مردم ملاقات و دیدار دارند. ببینید! این اصلا یک پروپاگاندای عجیب و غریب است و در این مقطع زمانی، هدفش همیاری دشمن است نه بودن در کنار مردم و مقاومت ما. این پروپاگاندا زمانی در رسانه می‌آید که دشمن ما شکست می‌خورد و در بحران است و برای بالا بردن روحیه نظامیان رژیم، این دروغ‌ها و پروپاگاندا را پخش و منتشر می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.