تنش ها در شبه جزیره کره در حال افزایش است، زیرا ایالات متحده و متحدانش به آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی واکنش نشان می دهند - از جمله آزمایشی که بدون هشدار قبلی بر فراز کشور همسایه ژاپن پرواز کرد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  کره شمالی از 25 سپتامبر تاکنون هفت بار موشک های بالستیک آزمایش کرده است که این تعداد بسیار زیاد است، حتی در سالی که بیشترین تعداد پرتاب از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون در سال 2011 بوده است.

شتاب تهاجمی در آزمایش‌های تسلیحاتی زنگ خطر را در منطقه ایجاد کرده است و ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن در این هفته با پرتاب موشک و تمرین‌های نظامی مشترک پاسخ دادند. ایالات متحده همچنین یک ناو هواپیمابر را در آب های نزدیک به شبه جزیره مستقر کرده است، اقدامی که مقامات کره جنوبی آن را "بسیار غیرعادی" خوانده اند.

رهبران بین‌المللی اکنون به دنبال نشانه‌هایی از تشدید بیشتر تنش‌ها مانند آزمایش هسته‌ای بالقوه هستند که اولین آزمایش این کشور در نزدیک به پنج سال گذشته خواهد بود - اقدامی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را با یک بحران بالقوه جدید در سیاست خارجی مواجه می‌کند.

در اینجا مطالبى را فراهم کردیم  که شما باید در مورد عجله کره شمالی به سمت سلاح های هسته ای و موشک های قاره پیما بدانید، چرا آنها اکنون در حال افزایش هستند - و اگر چیزی، ایالات متحده می تواند برای مقابله با کیم جونگ اون انجام دهد.

اول، برخی زمینه ها

این آزمایش به خودی خود چیز جدیدی نیست - برنامه توسعه تسلیحات کره شمالی سال هاست که ادامه دارد.

تنش ها در سال 2017 زمانی که کره شمالی 23 موشک را در طول سال پرتاب کرد، از جمله دو موشک بر فراز ژاپن و همچنین انجام یک آزمایش هسته ای، به سطح نزدیک به بحران رسید. این آزمایش ها تسلیحاتی را با قدرت کافی برای قرار دادن بیشتر نقاط جهان در برد، از جمله اولین موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) به نمایش گذاشت.

روابط در سال 2018، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده یک نشست مهم با کیم برگزار کرد، از بین رفت. ترامپ گفت: دو رهبر «عاشق یکدیگر شدند». در مقابل، کیم رابطه "ویژه" آنها را تحسین کرد. کره شمالی متعهد شد که پرتاب های موشکی را متوقف کند و به نظر می رسد که چندین تأسیسات در سایت آزمایش هسته ای را نابود کند، در حالی که ایالات متحده مانورهای نظامی در مقیاس بزرگ با کره جنوبی و سایر متحدان منطقه ای را به حالت تعلیق درآورد.

اما مذاکرات در نهایت از بین رفت و امیدها برای توافقی که منجر به کاهش جاه طلبی های هسته ای شمال در پایان دوره ترامپ شود.

سپس همه‌گیری کووید-19 رخ داد و کره شمالی را بیشتر به انزوا کشاند. این کشور فقیر شده مرزهای خود را به طور کامل مهر و موم کرد و دیپلمات های خارجی و امدادگران به طور دسته جمعی فرار کردند. در این مدت، تعداد پرتاب موشک نیز کم بود - تنها چهار مورد در سال 2020 و هشت مورد در سال 2021.

پس چرا الان دارند بالا می روند؟

کارشناسان می گویند چند دلیل وجود دارد که کره شمالی اکنون آزمایش های خود را با این سرعت تسریع می کند.

اول، این می تواند زمان مناسبی پس از حوادث چند سال گذشته باشد، با اعلام پیروزی کیم علیه کووید در ماه اوت، و روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده که بر نمایش وحدت با کره جنوبی متمرکز شده است.

پروفسور آندری لانکوف، در دانشگاه کوکمین کره جنوبی ، گفت: آنها به دلیل ملاحظات سیاسی چندین سال قادر به آزمایش نبودند، بنابراین من انتظار دارم مهندسان و ژنرال های کره شمالی بسیار مشتاق باشند تا مطمئن شوند که اسباب بازی هایشان به خوبی کار می کند.

جفری لوئیس، کارشناس تسلیحات و استاد مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری، گفت که برای کره شمالی طبیعی است که آزمایشات خود را در تابستان طوفانی متوقف کند و پس از بهبود آب و هوا در پاییز، آزمایشات خود را از سر بگیرد.

اما به گفته چندین کارشناس، کیم همچنین می تواند پیامی را با نمایش عمدی زرادخانه کره شمالی در طول دوره تشدید درگیری جهانی ارسال کند.

لانکوف گفت: «آنها می‌خواهند به دنیا یادآوری کنند که نباید نادیده گرفته شوند، که وجود دارند و مهندسان آنها شبانه‌روز در تلاش هستند تا هم سلاح‌های هسته‌ای و هم سیستم‌های پرتاب را توسعه دهند.»

کارل شوستر، مدیر سابق عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده در هاوایی، این احساس را تکرار کرد. او گفت که کیم «موشک‌هایی را پرتاب می‌کند تا توجه خود را جلب کند، اما همچنین برای ایجاد فشار برای ژاپن و ایالات متحده برای تعامل با او».

وی افزود: کره شمالی نیز ممکن است جرأت داشته باشد که اکنون در حالی که غرب از جنگ در اوکراین منحرف شده است، اقدام کند.

شوستر گفت: «(آزمایش های موشکی) در ژانویه آغاز شد، یعنی زمانی که ما شروع به گزارش دادن درباره آنچه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مقابل اوکراین انجام می داد، بودیم. کیم جونگ اون کاری را انجام می دهد که فکر می کند می تواند از پس آن بربیاید – او انتظار هیچ نوع واکنش شدید ایالات متحده را ندارد.

لانکوف گفت که حمله روسیه به اوکراین ممکن است اعتماد کیم را نیز افزایش داده باشد زیرا «نشان داد که اگر سلاح هسته‌ای داشته باشید، تقریباً می‌توانید معاف شوید. و اگر سلاح هسته ای نداشته باشید، دچار مشکل خواهید شد.»

آمریکا و متحدانش برای متوقف کردن کره شمالی چه کاری می توانند انجام دهند؟

علیرغم واکنش سریع نظامی ایالات متحده و متحدانش در هفته گذشته، کارشناسان می گویند که آنها نمی توانند برای متوقف کردن یا آماده شدن برای آزمایش های تسلیحاتی کره شمالی انجام دهند.

آمریکایی ها ناو هواپیمابر رونالد ریگان را فرستادند. لانکوف با اشاره به یک موشک کره جنوبی در روز چهارشنبه که بلافاصله پس از پرتاب سقوط کرد، گفت: کره جنوبی این موشک ها را پرتاب می کند که لزوماً خوب کار نمی کنند. «تأثیر این همه ناو هواپیمابر آمریکایی در حال گشت و گذار در اطراف کره چیست؟ تقریبا هیچ.»

او گفت، اگرچه این نمایش‌های قدرت ممکن است برای بازدارندگی کره شمالی از «شروع جنگ» - که احتمالاً طرح کیم نیست، مفید باشد - برای جلوگیری از توسعه بیشتر تسلیحات یا آزمایش موشکی کمک چندانی نمی‌کند.

احتمالاً برخی از مردم آمریکا و (کره جنوبی) را کمی خوشحال‌تر خواهد کرد، اما تأثیری بر رفتار و تصمیم‌گیری کره شمالی نخواهد داشت.»

فقدان اطلاعات دقیق همچنین به این معنی است که ایالات متحده تا حد زیادی در تاریکی در مورد برنامه های کیم رها شده است.

شمال فاقد استفاده گسترده از فناوری است که نه تنها پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی را تسهیل می‌کند، بلکه پنجره‌ها و فرصت‌های مهمی برای جمع‌آوری اطلاعات برای سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و متحدانش فراهم می‌کند.

کریس جانستون، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، می‌گوید: «از آنجایی که بسیاری از کارهایی که کره شمالی انجام می‌دهد توسط خود رهبر هدایت می‌شود، شما واقعاً باید به ذهن او وارد شوید، و این یک مشکل اطلاعاتی سخت است».

و در صحنه بین المللی، تلاش های ایالات متحده برای مجازات کره شمالی به دلیل عقب نشینی مسکو و پکن با شکست مواجه شده است.

در ماه مه، روسیه و چین پیش نویس قطعنامه سازمان ملل متحد را برای تقویت تحریم ها علیه کره شمالی به دلیل آزمایش تسلیحاتی آن وتو کردند - این اولین باری بود که هر یک از این کشورها از تصویب تحریم ها علیه کره شمالی از سال 2006 جلوگیری می کردند.

کره شمالی به دنبال چه چیزی است؟

کیم یک برنامه توسعه تهاجمی تسلیحاتی را رهبری کرده است که بسیار بیشتر از تلاش‌های پدر و پدربزرگش، هر دو رهبر سابق کره شمالی است - و کارشناسان می‌گویند برنامه هسته‌ای این کشور در قلب جاه‌طلبی‌های کیم قرار دارد.

در ماه سپتامبر، کره شمالی قانونی را تصویب کرد که خود را یک کشور دارای سلاح هسته‌ای اعلام کرد و کیم قول داد که «هرگز» از سلاح‌های هسته‌ای دست نکشد.

یانگ مو جین، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول گفت: این قانون همچنین امیدهای کره شمالی برای تقویت روابط خود با چین و روسیه را نشان داد.

شوستر گفت، پس از مخالفت آشکار چین و روسیه با تحریم‌های جدید علیه کره شمالی، کیم می‌داند که از حمایت آنها برخوردار است.

وی افزود که آزمایش تسلیحات کیم هدف دوگانه ای دارد: جدا از بیانیه ای برای جامعه بین المللی، وجهه او را در داخل کشور نیز تقویت می کند و قدرت رژیم را تقویت می کند.

شوستر گفت: «این یک رژیم بسیار پارانوئید است – (کیم) به همان اندازه که نگران تغییر رژیم از بیرون است، در مورد افراد زیر دست خود نیز نگران است. کیم با این آزمایش‌ها به افراد ارشد خود می‌گوید: «ما می‌توانیم با هر تهدیدی که غرب، ایالات متحده و کره جنوبی می‌توانند مواجه شوند، مقابله کنیم».

با این حال، از نظر درک گسترده‌تر عمومی، KCNA، رسانه دولتی کره شمالی، ماه‌هاست که هیچ اشاره‌ای به پرتاب موشک - از آخرین گزارش خود از پرتاب در ماه مارس - نکرده است.

لوئیس، کارشناس موسسه میدلبری، اضافه کرد که کره شمالی احتمالاً به توسعه تسلیحاتی مانند ICBM و موشک های بالستیک زیردریایی ادامه خواهد داد تا زمانی که «به نقطه ای برسند که از آن راضی باشند – پس از آن فکر می کنم احتمالاً بیان خواهند کرد.»

آیا آزمایش هسته ای در راه است؟

نگرانی در کوتاه‌مدت این است که آیا کره شمالی آزمایش هسته‌ای را انجام خواهد داد، که لوئیس گفت این آزمایش ممکن است «در هر زمانی» انجام شود.

با این حال، شوستر و لانکوف هر دو گفتند که با توجه به روابط دوستانه بین کره شمالی و چین، کیم ممکن است تا زمانی که چین کنگره برجسته حزب کمونیست خود را در اواخر این ماه برگزار کند صبر کند - اگر اصلاً این اتفاق بیفتد.

نشست نخبگان حزب مهم‌ترین رویداد در تقویم سیاسی چین است – به‌ویژه در سال جاری، با انتظار می‌رود که شی جین‌پینگ، رهبر چین برای سومین دوره در قدرت منصوب شود و موقعیت او را به عنوان قدرتمندترین رهبر چین در دهه‌های اخیر تثبیت کند.

شوستر گفت که کیم «بیش از حد به کمک چین برای سرپا نگه داشتن کشورش وابسته است»، به این معنی که او نمی تواند «کاری که کنگره حزب را کم کند انجام دهد». بنابراین اگرچه چین نمی تواند به او دیکته کند که چه کاری باید انجام دهد ... او برای آنها مشکل ایجاد نخواهد کرد.

لانکوف گفت، با این حال، پس از اکتبر، باند فرودگاه برای هرگونه آزمایش مهم تسلیحاتی مشخص است.

مقامات کره جنوبی و ایالات متحده از ماه می هشدار داده اند که کره شمالی ممکن است برای آزمایش هسته ای آماده شود و تصاویر ماهواره ای فعالیت در سایت آزمایش هسته ای زیرزمینی این کشور را نشان می دهد.

این داستان به‌روزرسانی شده است تا به‌طور دقیق تعداد پرتاب‌های موشک از ۲۵ سپتامبر را نشان دهد.

شایان ذکر است: خبرگزاری یونهاب به نقل از ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی روز چهارشنبه حداقل ۱۰ نوع موشک مختلف شلیک کرد.

خبرگزاری تاس گفت :اطلاعاتی در مورد انواع موشک ها داده نشده است.

یونهاپ پیشتر اعلام کرد که کره شمالی سه موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. 

یونهاپ افزود: یکی از موشک های کره شمالی در ۵۷ کیلومتری شهر سوکچو سقوط کرد.

نگهبانان ژاپنی از کشتی‌های منطقه خواستند در صورت یافتن قطعات موشک به آنها نزدیک نشوندو  بلافاصله با مقامات تماس بگیرند.

در دفتر فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، یک ستاد بحران تشکیل شده که با تجزیه و تحلیل و جمع آوری اطلاعات درباره پرتاب موشک جدید پیونگ یانگ جمع آوری می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.