کره شمالی برنامه‌ های نظامی علیه کره جنوبی را تعلیق کرد. این اقدامی قابل تامل در کاهش تنش با سئول است؛ آن هم بعد از آنکه خواهر بانفوذ رهبر کره شمالی تهدید به استفاده از قدرت نظامی کرده بود.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری کره شمالی امروز چهارشنبه گزارش داد که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در نشست کمیسیون نظامی مرکزی حزب حاکم که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، برنامه‌ های نظامی علیه کره جنوبی را تعلیق کرد. 

تبلیغات فعالان سیاسی که از داخل خاک کره جنوبی اقدام به توزیع اعلامیه در مرز با کره شمالی می ‌کردند؛ جرقه تشدید خصومت بین پیونگ یانگ - سئول را زده بود.

خبرگزاری کره شمالی توضیح بیشتری در خصوص این برنامه ‌های نظامی ارائه نکرده اما ظاهرا در این جلسه درباره لزوم تقویت توان بازدارندگی کره شمالی نیز صحبت شده است.

با این اقدام تازه کره شمالی، تنش ها خوابید و آرامش به شبه جزیره کره بازگشت.

تصمیم اخیر پیونگ یانگ، اقدامی قابل تامل در کاهش تنش با سئول تلقی می ‌شود آن هم بعد از آنکه «کیم یو جونگ» خواهر بانفوذ رهبر کره شمالی، تهدید به استفاده از قوای نظامی کرده بود.

این روز‌ها در تنش ‌های میان دو کره، نام این سیاستمدار به طور مکرر مطرح می ‌شد: «کیم یو جونگ» خواهر کیم جونگ اون.

تنش ‌ها میان دو کره از هفته‌ های گذشته که پخش تبلیغات علیه پیونگ‌‌ یانگ از سوی فعالان کره شمالی در مناطق مرزی دو کشور انجام شده، رو به افزایش بوده است.

کره شمالی که سه ‌شنبه گذشته یک ساختمان مرزی مشترک بین دو کشور را منفجر کرد می ‌گوید، همسایه جنوبی ‌اش به توافقات دو سال پیش رهبران دو کشور عمل نکرده و مانع ارسال اعلامیه و تبلیغات علیه کره شمالی از طریق بالن از خاک خود نمی ‌شود.

پیش از این کره شمالی تهدید کرده بود که نیروهای خود را به مناطق صنعتی مجتمع «کیسونگ» و کوه گردشگری«کومکانگ» باز می گرداند و مراکز گارد مرزی خود که در سایه گشایش اخیر در روابط دو کشور برچیده شدند را دوباره به راه می اندازد. 

از سوی دیگر، ارتش کره جنوبی نیز با لحنی قوی و بی سابقه هشدار داده بود که اگر کره شمالی دست به هر گونه تحریک نظامی بزند با قدرت پاسخ می دهد.

کره شمالی هفته گذشته پیشنهاد کره جنوبی برای اعزام فرستاده‌ های ویژه به این کشور، برای کاهش تنش ‌های اخیر بین دو طرف را رد کرد.

بر این اساس «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی پیشنهاد اعزام یک هیات ویژه برای گفت و گو با مقامات کره شمالی را مطرح کرده بود.

کره جنوبی پیشنهاد کرده بود که مشاور امنیت ملی و رئیس سرویس اطلاعاتی خود را برای مذاکره اعزام کند، اما خبرگزاری دولتی کره شمالی می ‌گوید کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و خواهرش این پیشنهاد را رد کرده ‌اند.

کیم یو جونگ در واکنش به پیشنهاد مذاکره از سوی سئول این پیشنهاد را «شوم و به دور از نزاکت» توصیف کرده بود.

هفته گذشته همچنین در میان افزایش نگرانی ها نسبت به اقدام نظامی کره شمالی علیه کره جنوبی، خبرگزاری یونهاپ به نقل از منابع نظامی گزارش کرد که پیونگ یانگ گروه های کوچکی از سربازانش را به پاسگاه های مرزی اعزام کرده است. به گفته این منابع، کره شمالی گروه های تا پنج نفره را با بیل و کلنگ به پاسگاه های مرزی که پیشتر نابود کرده بود، اعزام کرد تا این پایگاه ها را تعمیر کنند. کره جنوبی حدود 60 پاسگاه و کره شمالی هم حدود 150 پاسگاه مرزی دارد.

خواهر با نفوذ رهبر کره شمالی حتی خواستار اقدام علیه کره جنوبی شده بود.

یکی از سخنگویان حزب حاکم کره شمالی نیز گفته بود که کره جنوبی در تعهدات خود صداقت ندارد.

پیونگ ‌یانگ خواستار جلوگیری از ارسال اعلامیه‌ ها و برگه‌ های تبلیغاتی ضد حکومتی به دست فعالان مخالف در همسایه جنوبی شده بود.

توافق سال 2018 میان دو کره زمینه ایجاد یک منطقه حائل غیرنظامی و خالی از تسلیحات را در مرزهای دو کشور فراهم کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.