کی‌یف اعلام کرد که نیروهایش امنیت ساحل شرقی رود اُسکیل را تامین کرده‌اند و برای حمله به نیروهای روسیه در منطقه دونباس آماده می شوند.

به گزارش جماران، نیروهای اوکراینی می‌گویند به رغم ادامه حملات روسیه توانسته‌اند با پیشروی به سمت مرزهای شرق، بخش‌های بیشتری از خاک خود را از اشغال دشمن آزاد کنند. 

به گزارش یورونیوز، در ادامه به چهار تحول تازه در خصوص جنگ روسیه و اوکراین می‌پردازیم. 

 نیروهای اوکراینی مدعی کنترل بر رودخانه اُسکیل در نزدیکی مرز روسیه شدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید ضد حملات ارتش این کشور که توانسته بخش‌هایی از شهرهای شمال و شمال شرقی را از اشغال نیروهای روس پس بگیرد بدون هیچ وقفه‌ای ادامه خواهد یافت. روز دوشنبه، کی‌یف اعلام کرد که نیروهایش امنیت ساحل شرقی رود اُسکیل را تامین کرده‌اند و برای حمله به نیروهای روسیه در منطقه دونباس آماده می شوند.

رودخانه اُسکیل که از جنوب روسیه به اوکراین وارد می‌شود یک شکاف میان نیروهای دو طرف ایجاد می‌کند. در روزهای اخیر، سرعت پیشروی اوکراین دوباره کاهش یافته است، اما زلنسکی می‌گوید این تنها به این دلیل است که نیروها در حال تجمیع و آماده شدن برای حملات بیشتر هستند.

او همچنین تاکید کرد که نیروهای کشورش با سرعت در حال بازگرداندن بخش‌های اشغال شده به خاک کشور هستند. او در ادامه تاکید کرد که در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است روز چهارشنبه و به صورت ویدیویی انجام شود از همه کشورها خواهد خواست تا به روند ارسال تسلیحات و کمک‌ها به کی‌یف را سرعت بخشند. 

آقای زلنسکی در ادامه گفت: «ما هر کاری انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که نیازهای اوکراین در همه سطوح - دفاعی، مالی، اقتصادی، دیپلماتیک برآورده می‌شود.»

لوهانسک و استان همجوارش دونتسک، منطقه صنعتی شرقی دونباس را تشکیل می‌دهند که مسکو می‌گوید قصد دارد آن را به عنوان هدف اصلی آنچه که «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌نامد، به دست آورد.

نیروهای اوکراینی پس از بیرون راندن نیروهای روسی از شمال شرقی استان خارکیف در یک ضد حمله برق آسا در این ماه، شروع به پیشروی به سمت لوهانسک کرده‌اند.

این روند نگرانی و عصبانیت نیروهای وابسته به روسیه را فراهم کرده و رهبر تحت حمایت روسیه در دونباس خواستار برگزاری هرچه سریعتر همه‌پرسی الحاق به روسیه شده است.  دنیس پوشیلین، رئیس جدایی طلب دونتسک از مسکو خواست  تا اقدامات لازم برای آماده‌سازی برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه را هرچه سریعتر انجام دهد. 

جدایی‌طلبان در دونباس و خرسون اوکراین همه‌پرسی الحاق به روسیه برگزار می‌کنند

جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو در منطقه «دونباس» واقع در شرق اوکراین و «خرسون» در جنوب این کشور اعلام کردند که طی روزهای ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(۱ تا ۵ مهر) در این مناطق همه‌پرسی الحاق به روسیه برگزار خواهند کرد.

همه‌پرسی ضمیمه شدن به خاک روسیه علاوه بر خرسون، در مناطق دونتسک و لوهانسک نیز برگزار خواهد شد. یعنی در دو منطقه‌ای که ولادیمیر پوتین اندکی قبل از آغاز حملات خود به اوکراین در فوریه گذشته، استقلال آنها را به رسمیت شناخته بود.

این خبر روز سه‌شنبه از سوی دنیس میروشنیچنکو، رئیس «پارلمان» منطقۀ لوهانسک اعلام شد و دقایقی پس از انتشار نیز خبرگزاری رسمی جمهوری خودخواندۀ دونتسک آن را تایید کرد.

روسیه پیش از این در سال ۲۰۱۴ میلادی با همین شیوه شبه‌جزیرۀ کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد و برگزاری همه‌پرسی‌های جدید نیز نشان دهندۀ تشدید درگیری‌ها در اوکراین خواهد بود.

روز سه‌شنبه همچنین دنیس پوشیلین، رهبر جدایی‌طلبان دونتسک در پیامی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواست که پس از برگزاری این همه‌پرسی، با ضممیه کردن این مناطق به خاک روسیه موافقت کند.

در پیام او خطاب به پوتین آمده است: «در صورت پاسخ مثبت رای دهندگان به همه‌پرسی الحاق، که من لحظه‌ای در آن شک ندارم، از شما می‌خواهم که موضوع ادغام جمهوری خلق دونتسک به فدراسیون روسیه را در اسرع وقت بررسی کنید. مردم رنج کشیدۀ دونباس سزاوار این هستند که بخشی از کشور بزرگی باشند که همیشه آن را وطن خود می دانسته‌اند.»

واکنش کی‌یف به خبر برگزاری همه‌پرسی

اوکراین موضوع برگزاری همه‌پرسی در این مناطق را نوعی «باج خواهی» از سوی روسیه دانست که به دلیل «ترس مسکو از شکست» مطرح شده است؛ آنهم در حالی که نیروهای اوکراینی توانسته‌اند از اوایل سپتامبر هزاران کیلومتر از خاک اشغال شدۀ خود را از نیروهای روسیه پس بگیرند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز در پیامی نوشت: «اوکراین مسئله روسیه را حل خواهد کرد. تهدید را فقط با زور می‌توان از بین برد.»

 

اتهام جنایت جنگی علیه روسیه؛ کرملین: دروغ است

گزارش‌های اخیر از شرق اوکراین حاکی از کشف صدها جسد و گور دسته جمعی پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی از این منطقه است.

به گفته مقامات اوکراینی، هفته گذشته بیش از ۴۴۰ قبر در جنگلی در نزدیکی ایزیوم پیدا شد. زلنسکی، گفت که بازرسان در محل شواهدی از شکنجه، از جمله اجساد با دست‌های بسته پیدا کرده‌اند.

در مقابل دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه این اتهامات را دروغ خواند و گفت که روسیه در این مورد از حقیقت دفاع خواهد کرد.

از آغاز جنگ، روسیه بارها ارتکاب جنایات جنگی از جمله در شهر بوچا را رد کرده است.

اتحادیه اروپا خواستار تشکیل یک دادگاه بین المللی ویژه برای بررسی این گزارش ها شده است. یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه چک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحایه را برعهده دارد در این خصوص گفت: «در قرن بیست و یکم، چنین حملاتی علیه مردم غیرنظامی غیرقابل تصور و نفرت انگیز است و ما نباید از آن غافل شویم.»

او در حساب توییتری خود همچنین افزود: «ما برای مجازات همه جنایتکاران جنگی ایستادگی می کنیم. من خواستار تشکیل سریع دادگاه بین المللی ویژه‌ای هستم که جنایت تجاوز را تحت تعقیب قرار دهد.»

اقدامات روسیه واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را به همراه داشته است. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا که برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت در لندن حضور داشت در این خصوص گفت: «ما به تحقیقات و شفافیت کامل برای این منظور نیاز داریم. باید بررسی شود که ولادیمیر پوتین، ارتش روسیه و حامیان آنها چه جنایت‌هایی را در اوکراین مرتکب شده‌اند و ما باید آنها را پاسخگو کنیم.»

در این مراسم همچنین دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین و اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین نیز حضور داشتند اما روسیه و همچنین بلاروس متحد مسکو غایب بودند. 

 

کشورهای بالتیک ورود اتباع روسیه با ویزای اروپا را محدود می‌کنند

چهار کشور اروپایی به طور رسمی شهروندان روسیه را از ورود زمینی به منطقه بدون روادید اروپا محدود کرده‌اند. لهستان و سه کشور بالتیک یعنی استونی، لتونی و لیتوانی - بر سر یک رویکرد مشترک منطقه ای که از روز دوشنبه اجرایی شد، توافق کردند.

این چهار کشور که همگی با روسیه همسایه هستند گفتند که این اقدام به این دلیل انجام می شود که آنها به طور فزاینده نگران هجوم قابل توجه و رو به رشد شهروندان روسیه هستند.

کایا کالاس، نخست وزیر استونی گفته است که برخی از کسانی که از روسیه وارد این کشور می‌شوند هدفشان «تضعیف امنیت کشورهای بالتیک» است.  

این چهار کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین محدوده شنگن هستند که افراد می‌توانند بدون کنترل مرزی و به صورت آزادانه در این محدوده تردد کنند. اتحادیه اروپا پیش از این سفر هوایی به مقصد و از روسیه را ممنوع کرده بود. 

کالاس همچنین گفت: «ما تاکید می کنیم که این یک ممنوعیت ورود مستقیم نیست و استثنائات قانونی مورد توافق عمومی باقی خواهند ماند.»

برخی از مخالفان روسی، پرونده‌های بشردوستانه، اعضای خانواده و دارندگان مجوز اقامت همچنان اجازه ورود به کشورهای حوزه بالتیک را خواهند داشت.

در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه گذشته، ۲۷ عضو اتحادیه بر سر اعمال ممنوعیت گسترده روادید برای شهروندان روسیه اختلاف نظر داشتند. در حالی که برخی از لزوم افزایش فشار بر روسیه تاکید دارند گروهی دیگر از کشورهای این بلوک مخالف مجازات شهروندان عادی روس هستند که از سیاست‌های کرملین در جنگ با اوکراین حمایت نمی‌کنند. 

 

بیش از ۳ و نیم میلیون تن غلات اوکراین به بازارهای جهانی صادر شد

دولت اوکراین می‌گوید از زمان از سرگیری صادرات غلات این کشور پس از حمله روسیه تا کنون در مجموع ۱۶۵ کشتی با ظرفیت ۳.۷ میلیون تن محصولات کشاورزی اوکراین به بازارهای جهانی صادر شده است. 

بر اساس توافقی که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام شد، کشتی‌های اوکراینی اجازه یافتند که بنادر این کشور را ترک و محموله غلات و محصولات کشاورزی خود را از مسیر ترکیه به بازارهای جهانی برسانند. 

با این حال صادرات غلات اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور به شکل قابل توجهی کاهش یافته  و موجب افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در سطح جهان شده است. همچنین این وضعیت موجب شده تا نگرانی‌ها از بروز قحطی و کمبود مواد غذایی در قاره آفریقا افزایش یابد. روز یکشنبه ده کشتی حامل حدود ۱۶۹ هزار تن محصولات کشاورزی اوکراین از سه بندر این کشور در دریای سیاه به سمت بازارهای جهانی حرکت کردند. 

اوکراین پیش از حمله روسیه به صورت ماهانه حدود ۶ میلیون تن غله به جهان صادر می‌کرد.

 

اردوغان: پوتین مایل است در اسرع وقت به درگیری‌ در اوکراین پایان دهد

رئیس‌جمهور ترکیه گفت همتای روسش در گفت‌وگو با او تمایل خود برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به درگیری‌ها در اوکراین را نشان داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دوشنبه (۱۹ سپتامبر) در مصاحبه با «پی‌بی‌اس» گفت که روسیه مایل است هر چه زودتر به درگیری در اوکراین پایان دهد.

به گزارش «تاس»، رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره زمان پایان درگیری‌ها در اوکراین گفت «نگرش روسیه در این خصوص بسیار بسیار مهم خواهد بود. در ازبکستان با رئیس‌جمهور پوتین دیدار کردم و گفت‌وگوهای بسیار گسترده‌ای با او داشتم». به گفته اردوغان، رئیس‌جمهور روسیه به او نشان داد که مایل است هر چه زودتر به این (درگیری) پایان دهد.

ولادیمیر پوتین پیش از این هم گفته بود مسکو هر کاری انجام خواهد داد تا هر چه سریع‌تر جنگ در اوکراین به پایان برسد.

این در حالی است که اخیراً «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با متهم کردن روسیه به ارتکاب جنایت جنگی در این کشور گفت که پایان زودهنگامی برای جنگ نمی‌بیند. زلنسکی در مصاحبه‌ با خبرگزاری «رویترز» گفت که نتیجه جنگ با روسیه که وارد هفتمین ماه شده، اکنون بیش از هر چیز به ارسال سریع تسلیحات توسط کشورهای خارجی به کی‌یف وابسته است.

رجب طیب اردوغان اخیراً در مورد دستکم گرفتن روسیه از سوی اروپایی‌ها هشدار داد و گفت به نظر نمی‌رسد جنگ بین روسیه و اوکراین در آینده نزدیک خاتمه پیدا کند و اروپایی‌ها از قبل باید به بحران انرژی فکر می‌کردند.

اردوغان همچنین کشورهای غربی را به «تحریک» روسیه متهم کرد و گفت در مقابل، روسیه مجبور به قطع انرژی اروپا شده است.او همچنین تأکید کرد کشورش موضعی متعادل را در قبال روسیه و اوکراین اتخاذ کرده و به‌دنبال حل این بحران است.

 

موشک روسی به نزدیکی دومین نیروگاه اتمی بزرگ اوکراین برخورد کرد 

یک موشک روسی روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر به نزدیکی نیروگاه هسته‌ای در جنوب اوکراین اصابت کرد. این موشک اگر چه به هیچ‌کدام از سه رآکتور این نیروگاه آسیبی وارد نکرد اما به دیگر تجهیزات صنعتی پیرامون آن خساراتی را وارد آورد. مقام‌های اوکراینی این حملات را اقدامات تروریستی هسته‌ای خواندند.

این حمله در پی تهدیدهای پیشین ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر تشدید حملات به زیرساخت‌های اوکراین صورت گرفت. آقای پوتین هفته پیش و در پی پیشروی‌های برق‌آسای نیروهای اوکراین در جبهه‌های شرق، وعده تشدید عملیات نظامی در این کشور را داده بود. شکست‌های گسترده و عقب‌نشینی نظامیان روسیه «تحقیرآمیز» به نظر می‌رسد. 

به گزارش انرگواتم، اوپراتور اتمی اوکراین، انفجار این موشک که در فاصله ۳۰۰ متری نیروگاه اتمی اوکراین جنوبی رخ داد باعث به وجود آمدن حفره‌ای با دهانه ۲ متر و عمق ۴ متر شد.  

تصاویر سیاه و سفیدی از دوربین‌های مداربسته این نیروگاه که توسط وزارت دفاع اوکراین منتشر شده است نشان می‌دهد که در ساعت ۱۹ دقیقه پس از نیمه شب دو گلوله آتشین بزرگ یکی پس از دیگری منفجر می‌شوند و به دنبال آن رشته‌هایی از جرقه‌های آتشین پدیدار می‌شوند.

اگرچه وزارت دفاع و انرگواتم هر دو این حملات را تروریسم هسته‌ای خوانده‌اند اما وزارت دفاع روسیه هیچ نظری در این باره نداده است. ناظران سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز همچنان واکنشی نشان نداده‌اند.

مجتمع صنعتی که نیروگاه اتمی اوکراین جنوبی در آن واقع است، در امتداد رودخانه باگ و حدود۳۰۰ کیلومتری جنوب کی‌یف، پایتخت اوکراین واقع است. این حملات باعث خاموشی موقت یک نیروگاه برق‌آبی در مجاورت این مجتمع صنعتی شد و بیش از ۱۰۰ پنجره را شکست.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که این حملات باعث قطع سه خط انتقال برق شده است. نیروگاه اتمی اوکراین جنوبی پس از نیروگاه اتمی زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست دومین نیروگاه بزرگ اوکراین است. نیروگاه زاپوریژیا نیز بارها مورد حمله قرار گرفته است. این دو نیروگاه راکتورهایی با طراحی مشابه دارند.

ولادیمیر پوتین، روز جمعه مدعی شد که نیروهایش تاکنون با خویشتن‌داری به تلاش‌های اوکراین برای صدمه زدن به نیروگاه‌های اتمی روسیه عمل کرده‌اند و اوکراین را به تشدید حملات تهدید کرد. او گفت: «اگر شرایط به همین شکل پیش برود، پاسخ ما جدی‌تر خواهد بود. نیروهای روسیه اخیرا چندین حمله موثر انجام داده‌اند. این حملات را می‌توانید به عنوان هشدار در نظر بگیرید.»

طبق اعلام دفتر ریاست  جمهوری اوکراین، نیروهای روسیه علاوه بر هدف قراردادن زیرساخت‌ها به دیگر مکان‌ها نیز حمله می‌کنند. در آخرین حمله  ۸ غیر نظامی کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند. فرماندار منطقه شمال شرقی خارکیف که اکنون عمدتاً در دست نیروهای اوکراینی است، گفت که در گلوله بارانی که توسط ارتش روسیه انجام شد چهار نفر از کادر پزشکی  که در تلاش برای خارج کردن بیماران از یک بیمارستان روانی بودند کشته و دو بیمار زخمی شدند.

شهردار دونتسک، شهری که توسط نیروهای روسیه اشغال شده است گفت که در تیراندازی نیروهای روس ۱۳ غیرنظامی کشته شده‌اند. 

سایر تحولات

نیروهای اوکراینی مدعی شدند که روستای بیلوگوریوکا در منطقه لوهانسک که تحت کنترل روسیه است را باز پس گرفته‌اند. هیچ پاسخی از طرف روسیه ارائه نشده است.

 دادگاه عالی در منطقه تحت کنترل روسیه روز دوشنبه یک مترجم سابق سازمان امنیت و همکاری اروپا را به خیانت محکوم کرد. ماکسیم پتروف، ساکن لوهانسک که برای یک مأموریت نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان مترجم فعالیت می‌کرد، به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

ارتش بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه به احتمال زیاد در ۱۰ روز گذشته حداقل ۴ جت جنگی را در اوکراین از دست داده است. از زمان آغاز تهاجم این کشور به اوکراین تعداد جت‌هایی که روسیه از دست داده به حدود ۵۵ فروند رسیده است.

وزارت دفاع بریتانیا در توییتر خود اعلام کرد که احتملا تلفات ارتش روسیه ناشی از پذیرش ریسک بیشتر توسط نیروهای این کشور است. زیرا آن‌ها می‌خواهند با پشتیبانی هوایی نزدیک از نیروهای زمینی روسیه که تحت فشار پیشروی‌های نیروهای اوکراینی هستند، حمایت کنند.

ژنرال ارشد ارتش آمریکا روز یکشنبه هنگام بازدید از پایگاه نظامی ایالات متحده در لهستان که به ارتش اوکراین کمک‌ نظامی می‌کند، هشدار داد که مشخص نیست روسیه چگونه ممکن است با آخرین شکست‌های خود در میدان نبرد روبرو شود و واکنش نشان دهد. این ژنرال آمریکایی خواستار افزایش هوشیاری در میان سربازان این کشور شد.

ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نسبت به خطرات ناشی از تشدید درگیری‌ها هشدار داد؛ به‌گفته این مقام عالی‌رتبه، ایالات متحده و همپیمانانش در ناتو، از راه دور به اوکراین کمک می کنند و اوکراین با استفاده از همین پشتیبانی‌ها توانسته است در چند نبرد در مقابل روسیه موفق ظاهر شود.

ژنرال مایلی گفت: «جنگ در حال حاضر برای روسیه خوب پیش نمی رود. بنابراین ما باید آمادگی و هوشیاری بالای خود را حفظ کنیم. در نبرد اصلا نمی‌دانید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.»

در تحولی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به ولادیمیر پوتین هشدار داد که با استفاده تاکتیکی از سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی چهره جنگ را تغییر ندهد. او خطاب به ولادیمیر پوتین متذکر شد: «این کار را نکن، این کار را نکن، این کار را نکن. تو چهره جنگ را نسبت به هرچه از زمان جنگ جهانی دوم بوده، تغییر خواهی داد. اگر روسیه از [چنین] سلاح‌هایی استفاده کند، مشخص است که آن‌ها بیش از پیش در جهان منحوس خواهند شد.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در ماه اوت هشدار داده بود که بشریت تنها یک اشتباه محاسباتی با نابودی هسته ای فاصله دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.