روبل روسیه با 42 درصد سقوط به 119 روبل در برابر یک دلار رسید.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، در پی حمله گسترده روسیه به اوکراین و ادامه این حمله نظامی و نیز تحریم های گسترده غربی ها علیه مسکو ارزش پول ملی روسیه(روبل) در برابر دلار به شدت سقوط کرد.

روبل روسیه با 42 درصد سقوط به 119 روبل در برابر یک دلار رسید.

در همین حال، هشدار روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر آماده‌باش نیروهای «بازدارنده هسته‌ای» کشورش، اعتراضات جهانی را برانگیخت به‌طوریکه در واکنش به این موضوع اتحادیه اروپا وعده تامین جت‌های جنگی به اوکراین را داد.

از سوی دیگر ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با امانوئل ماکرون تاکید کرد که این کشور به ائتلاف اوپک پلاس با روسیه پایبند می‌ماند. اغلب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از تهاجم روسیه به اوکراین ترجیح دادن موضع‌گیری روشنی نداشته باشند و سکوت اختیار کنند.

ایالات متحده تشدید تنش را «غیرقابل قبول» می‌داند و آن‌ را محکوم کرد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز نگرش «غیرمسئولانه» مسکو را محکوم کرد.

کشورهای گروه هفت عصر یکشنبه به روسیه دستور دادند، «فورا حملات علیه اوکراین را پایان دهد» و این کشور را تهدید کردند که تحریم‌های جدیدی را در این هفته تصویب کنند.

وزارت کشور اوکراین می‌گوید که ۳۵۲ غیرنظامی اوکراینی تا پایان روز یکشنبه ۲۷ فوریه (هشت اسفند) در جریان تهاجم روسیه کشته‌ شده‌اند که در میان آن‌ها ۱۴ کودک نیز است.

 

آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با جنگ در اوکراین 

 

اصابت موشک به محل دفن زباله‌های رادیو اکتیو در شهر کی‌یف

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل از اصابت موشک‌های جنگ اوکراین به محل دفن زباله‌های رادیواکتیو در شهر کی‌یف خبر داد. با این وجود به گفتۀ این مرکز، هنوز هیچ گزارشی مبنی بر انتشار مواد رادیواکتیو در این منطقه یا آسیب رسیدن به ساختمان تاسیسات دریافت نشده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات اوکراین این موضوع را به سرعت به دفتر او اطلاع داده‌اند و آژانس امیدوار است که به زودی نتایج پایش رادیواکتیو در محل را دریافت کند.

یک روز پیش از این نیز در جریان درگیری‌ها، یک ترانسفورماتور الکتریکی در یکی دیگر از تأسیسات دفن زباله‌های رادیواکتیو در شهر خارکف آسیب دید.

اگرچه در این تأسیسات معمولاً موادی با سطح پایین رادیواکتیو مانند زباله‌های رادیواکتیو بیمارستان‌ها و صنایع دفن می‌شوند، اما گروسی هشدار می‌دهد که آسیب این سایت‌ها نیز «پیامدهای بالقوه شدیدی برای سلامت انسان و محیط‌زیست» خواهد داشت.

 

شعبه اروپایی «اسبربانک» در آستانۀ ورشکستگی

بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه از «ورشکستگی یا ورشکستگی احتمالی» شعبۀ اروپایی «اسبربانک» که یکی از بزرگترین بانکهای روسیه است، خبر داد.

علت این ورزشکستگی نیز برداشتهای «قابل توجه» سپرده‌ها از سوی مشتریان در پی حمله روسیه به اوکراین و نگرانی از تحریم‌های وضع شده از سوی کشورهای غربی است.

بنا بر اعلام ناظر بانک مرکزی اروپا، میزان قابل توجهی از پول سپرده گذاری شده در شعبه‌های «اسبربانک» در اتریش، کرواسی و اسلونی طی روزهای اخیر برداشت شده و این احتمال وجود دارد که «اسبربانک» دیگر نتواند بدهی‌ها یا سایر تعهدات خود را که سررسید آنها در آینده نزدیک خواهد بود بازپرداخت کند.

 

عربستان: به ائتلاف اوپک پلاس با روسیه پایبند می‌مانیم

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که در تماس محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاکید شد که ریاض به ائتلاف اوپک پلاس با روسیه پایبند خواهد ماند.

اوپک پلاس، ائتلافی از ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به رهبری عربستان و ده متحد آن‌ها به رهبری روسیه است. 

خبرگزاری عربستان سعودی گفت: «در این تماس وضعیت اوکراین و تاثیر بحران بر بازارهای انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این راستا ولیعهد بر تمایل پادشاهی برای ایجاد ثبات و تعادل در بازارهای نفت و تعهد عربستان به اوپک پلاس تاکید کرد.»

تنها چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین که قیمت نفت خام را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسانه، روز چهارشنبه یک نشست ویدئویی بین ۲۳ عضو ائتلاف اوپک پلاس برای بحث درباره افزایش احتمالی تولید برگزار خواهد شد. 

 

اوکراین: ۳۵۲ غیر نظامی از جمله ۱۴ کودک کشته شده‌اند

وزارت کشور اوکراین می‌گوید که ۳۵۲ غیرنظامی اوکراینی در جریان تهاجم روسیه کشته‌ شده‌اند که در میان آن‌ها ۱۴ کودک نیز است. طبق این گزارش ۱۶۸۴ نفر دیگر از جمله ۱۱۶ کودک زخمی شده‌اند.

بیانیه روز یکشنبه وزارت کشور، هیچ اطلاعی درباره تلفات نیروهای نظامی اوکراین ارائه نمی‌دهد.

 

استرالیا تجهیزات نظامی به اوکراین می‌فرستد

استرالیا تجهیزات نظامی در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌دهد تا در مقاومت این کشور مقابل تهاجم روسیه کمک کند.

در اطلاعیه روز دوشنبه ۲۸ فوریه دولت استرالیا جزییاتی درباره اینکه چه تجهیزاتی ممکن است ارسال شود، ارائه نشده است. با این حال این اقدام پس از پیشنهاد روز جمعه این کشور برای ارسال تجهیزات پزشکی و کمک سه میلیون دلاری به صندوق ناتو برای حمایت از این کشور محاصره شده صورت گرفت. 

استرالیا روز پنجشنبه تحریم‌هایی را علیه بیش از ۳۵۰ مقام روس از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعمال کرده است.

استرالیا همچنین ۱۳ فرد و نهاد در بلاروس از جمله وزیر دفاع این کشور را در فهرست تحریمی خود قرار داده است. بلاروس از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.