رئیس جمهور روسیه تأکید کرد غرب در زمینه توافق انتقال حبوبات از اوکراین هرگز شفاف نیست زیرا بیشتر محموله ها برخلاف چیزی که اعلام شد به کشورهایی بسیار فقیر نمی رسند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تأکید کرد  غرب در  زمینه توافق انتقال حبوبات از اوکراین هرگز شفاف نیست زیرا بیشتر محموله ها برخلاف چیزی که اعلام شد به کشورهایی بسیار فقیر نمی رسند.

پوتین در سخنرانی خود در نشست عمومی کنفرانس اقتصادی شرق   که اکنون در شهر ولادیوستک روسیه در حال برگزاری است این سخنان را به زبان آورد.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه غذای جهانی وابسته به سازمان ملل که کمک به کشورهای نیازمند را تضمین می کند، فقط 2 کشتی از 87 کشتی بار زده شد و فقط 60هزار تن از دو میلیون تن مواد غذایی از اوکراین به کشورهای نیازمند صادر شد یعنی فقط 3 درصد به این کشورها صادر شده است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت:این ضرورت وجود دارد که محدودیت هایی بر صادرات حبوبات از اوکراین وضع شود زیرا بخش عمده حبوبات به کشورهای اتحادیه اروپا می رود و نه به کشورهای توسعه یافته.

پوتین تأکید کرد که کشورهایی که بسیار فقیر هستند نمی توانند به مواد غذایی دست پیدا کنند زیرا کشورهای ثروتمند محموله های مواد غذایی  را می خرند.

پوتین همچنین گفت که مساله محدودیت صادرات حبوبات اوکراین به اروپا را بررسی می کند و این مساله را با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه- که کشورش نقش واسطه را برای صادرات حبوبات اوکراین بازی می کند- مطرح می کند.

وی در ادامه اشاره کرد که 345 میلیون نفر در عمل از فقدان امنیت غذایی در جهان رنج می برند و این عدد 2 و نیم برابر  عدد سال 2019 است.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه همچنین در نشست اقتصادی شرق در ولادی‌وستوک با انتقاد شدید از تحریم‌های «غرب» علیه روسیه، تهدید کرد در صورت تعیین سقف قیمت برای سوخت، فروش گاز به کشورهای اروپایی را کاملا قطع خواهد کرد. 

این سخنان در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از دولت‌های اروپایی برای مقابله با افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی، تعیین حداکثر بها برای فروش نفت و گاز به مصرف‌کنندگان را در دستور کار قرار داده‌اند. 

ولادیمیر پوتین با اشاره به همین رویکرد گفت: «تعیین سقف قیمت حماقت مطلق خواهد بود... اگر تصمیمی خلاف منافع ما گرفته شود، دیگر هیچ چیزی صادر نخواهیم کرد. نه گاز، نه نفت و نه ذغال سنگ.»

«روسیه تحریم منزوی شدنی نیست»

ولادیمیر پوتین در این نشست تلاش کشورهای غربی برای انزوای روسیه را محکوم به شکست و تهدیدی برای سراسر جهان خواند و گفت: «مهم نیست عده‌ای برای انزوای روسیه چقدر تلاش می‌کنند، چنین چیزی غیرممکن است.» 

 تحریم‌های گسترده و کم‌سابقه غرب علیه روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین، مسکو را به سمت تقویت مناسبات با حکومت‌های «غیرنرمال» ازجمله ایران و کره شمالی سوق داده است. 

رئیس جمهوری روسیه بحران کنونی در عرصه بین‌المللی را مشابه شیوع کرونا توصیف کرد و گفت: «پاندمی کرونا با چالش‌های نظم جهانی جایگزین شده است؛ چالش‌هایی که تمام جهان را تهدید می‌کنند. من می‌خواهم درباره تب تحریم‌های غربی صحبت کنم.»

رکود ناشی از توقف تولید در دوران طولانی شیوع جهانی ویروس کرونا و در پی آن، تورم شدید طرح‌های اقتصادی پساکووید با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، چشم‌انداز کوتاه و میان‌مدت اقتصاد جهانی را به شدت تیره کرده است. بسیاری از کشورهای اروپا با تحریم گاز روسیه و ناتوانی از جایگزینی فوری منابع جدید، برای زمستانی سخت آماده می‌شوند. 

رئیس جمهوری روسیه در نشست ولادی‌وستوک گفت بیشتر غلات صادراتی اوکراین به جای رسیدن به کشورهای فقیر به اروپا می‌رسد و همین مساله خطر بروز یک فاجعه انسانی را دوچندان کرده است. 

روسیه و اوکراین حدود دو ماه پیش و با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد برای گشودن بندرهای دریای سیاه و از سرگیری صادرات غله اوکراین توافق کردند. دوکشور درگیر در جنگ مجموعا حدود ۲۵ درصد غله جهان را تامین می‌کنند. 

استقبال پوتین از نقش فزاینده کشورهای شرق آسیا در مناسبات جهانی همزمان با «تضعیف غرب»

رئیس جمهوری روسیه همچنین از نقش رو به رشد کشورهای شرق آسیا و اقیانوس آرام در مناسبات جهانی استقبال کرد و این «واقعیت» را با تضعیف جهان غرب همزمان دانست. 

ولادیمیر پوتین قرار است در حاشیه نشست اقتصادی شرق با شمار قابل توجهی از رهبران کشورهای شرق آسیا دیدار کند. 

روسیه و چین، اراده خود برای تشکیل یک بلوک از کشورهای شرق در برابر «جهان غرب» را پنهان نمی‌کنند.

 

دیگر تحولات

گزارش آژانس از وضعیت نیروگاه زاپوریژیا؛ زلنسکی استقبال کرد، لاوروف توضیح خواست 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود درباره وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین خواستار ایجاد «منطقه‌ای امن» برای پیشگیری از وقوع حادثه‌ای هسته‌ای شد.

در این گزارش تاکید شده که وضعیت کنونی در نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای قاره اروپا، به دلیل گلوله‌باران‌ها «ناپایدار» است. این نیروگاه از حدود شش ماه پیش تاکنون به اشغال نیروهای روسیه درآمده است. 

هیاتی کارشناسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گذشته برای بازدید از نیروگاه زاپوریژیا وارد این مجموعه صنعتی شدند. این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش خود خواستار «توقف فوری» حملات به این نیروگاه و اطراف آن شده است. 

اوکراین و روسیه به طور متقابل یکدیگر را مسئول حملات به نیروگاه زاپوریژیا و اطراف آن معرفی می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین سه‌شنبه شب از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد. 

او اشاره این نهاد به اشغال نیروگاه از سوی نیروهای روسیه را مثبت دانست. 

رئیس‌جمهوری اوکراین با این حال درباره پیشنهاد ایجاد «منطقه‌ای امن» گفت که اگر منظور از آن ایجاد «منطقه‌ای غیرنظامی» باشد کی‌یف از آن حمایت خواهد کرد. 

در مقابل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه اظهار داشت که مسکو از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گزارشش «توضیح» خواسته است. وی گفت: «نیاز است که توضیحات بیشتری داده شود زیرا چندین مورد سوال‌برانگیز در این گزارش وجود دارد. ما از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح خواسته‌ایم.» 

پیش از این سفیر روسیه در سازمان ملل متحد از عدم معرفی نیروهای اوکراینی به عنوان مسئول حملات به نیروگاه اتمی زاپوریژیا ابراز تاسف کرده بود. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز از «فشارهای» کشورهای غربی بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن گفت و از آن انتقاد کرد. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از شرایط کار کارکنان اوکراینی نیروگاه زاپوریژیا که «پراسترس» خوانده شده انتقاد کرده است.

 

گوترش: توقف درگیری‌ها در مجاورت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین الزامی است

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از روسیه و اوکراین خواست تا پیرامون غیرنظامی‌سازی اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین که تحت کنترل مسکو است، به توافق برسند.

به گزارش  رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت این سازمان بر ضرورت توقف درگیری‌ها در مجاورت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین تاکید کرد.

بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا طی هفته‌های اخیر تحت بمباران‌های مداوم بوده که این امر نگرانی‌ها درباره وقوع یک فاجعه اتمی را برانگیخته است.

گوترش ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از این شرایط هشدار داد که هر گونه آسیبی به زاپوریژیا یا هر تاسیسات هسته‌ای دیگری در اوکراین می‌تواند به یک فاجعه بزرگ منجر شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: «همه اقدامات لازم برای اجتناب از چنین سناریویی باید انجام شود. عقل سلیم و تفکر همکاری باید راهنمای ما در این مسیر باشد. هر کنشی که صحت و امنیت این نیروگاه را به خطر بیندازد، غیرقابل قبول است.»

ساعاتی پیش از این اظهارات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از خسارات وارد شده به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا خواستار توافق همه طرف‌ها در مورد ایجاد یک منطقه امن در اطراف این نیروگاه شد.

این گزارش تاکید می‌کند که برای حفظ ایمنی و پرهیز از خسارت‌های بیشتر، امنیت کارکنان و تداوم کار نیروگاه بر اساس معیارهای ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای، گلوله‌باران این تاسیسات باید فورا متوقف شود».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای استقبال کرد و گفت که این گزارش به فشار وارد شده بر کارکنان نیروگاه زاپوریژیا و همچنین اشغال‌گری روسیه اشاره صریحی دارد.

اما روسیه از این گزارش ابراز تاسف کرد و گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص نکرده عامل بمباران نیروگاه زاپوریژیا کدام طرف است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آن حضور داشت، گفت: «ما از گزارش شما متاسفیم... عامل این بمباران‌ها به طور مستقیم اسم برده نشده. ما موضع شما را به عنوان یک نهاد بین‌المللی درک نمی‌کنیم، اما در شرایط کنونی بسیار اهمیت دارد که به طور مستقیم اسم ببرید.»

روسیه نیروهای اوکراینی را عامل بمباران نیروگاه زاپوریژیا معرفی می‌کند.

 

مخالفت آلمان با اعطای تسلیحات سنگین به اوکراین

یک نشریه آلمانی گزارش داد، صدر اعظم آلمان در مذاکرات با نخست وزیر اوکراین با اعطای تانکهای پیشرفته به اوکراین مخالفت کرده است.

نشریه آلمانی «دی ولت» روز سه شنبه به نقل از منابع نزدیک به دولت اوکراین گزارش داد، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، در جریان مذاکرات دو روز قبلش با دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین بر مخالفتش با دادن تانکهای پیشرفت «لئوپارد 2» به کی‌یف تاکید کرده است.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه‌های آلمانی روز یکشنبه گزارش دادند، شمیهال مذاکراتی را با شولتز درباره تسلیحات سنگین مانند تانک و دیگر تجهیزات نظامی و راه های دادن چنین تسلیحاتی از سوی آلمان به اوکراین داشته است.

طبق این گزارش‌ها او گفت انتظار بروز نتیجه‌ای مثبت از تسلیحاتی که اعطا شده را دارد.

با این وجود روزنامه دی ولت به نقل از یک منبع نزدیک به دولت اوکراین نوشت شانس این که آلمان با دادن تانکهایش به اوکراین موافقت کند پایین است.

در گزارش این نشریه آلمانی آمده است، صدر اعظم آلمان قولی از بابت دادن تانکهای لئوپارد 2 به اوکراین نداد و صرفا درباره این مساله مذاکراتی «کلی و مبهم» انجام شد. شولتز صحبتی از آمادگی آلمان برای تغییر موضعش در مورد این مساله نکرد.

روزنامه دی ولت با استناد به یک سری اسناد همچنین نوشت شرکت تسلیحات ساز آلمانی «کی.ام.دبلیو» در ماه آوریل به کی‌یف پیشنهاد عرضه 100 دستگاه تانک لئوپارد 2A7 به همراه قطعات یدکی آنها و آموزش‌های مرتبط به آن به سربازان اوکراینی را داد.

بر طبق برآورد ارزش معامله بر سر این تانکها به 1.55 میلیارد یورو (1.53 میلیارد دلار) بالغ است. اولین بخش از این تانکها 36 ماه بعد از امضای قرارداد آماده تحویل خواهند بود و این شرکت متعهد میشد که آخرین تانک مربوط به این قرار داد را در عرض 65 ماه تحویل دهد.

با این وجود نشریه دی ولت نوشت، شرکت کی.ام.دبلیو هنوز درخواست رسمی نزد دولت آلمان برای دریافت مجوز صادرات این تانکها را مطرح نکرده است.

رسانه های آلمانی اواخر ماه اوت گزارش دادند دیپلماتهای اوکراینی مکررا از آلمان تقاضا کرده بودند تسلیحات بیشتری به کشورشان تحویل دهد اما تا کنون درخواستشان موفقیت نداشته است.

وزارت دفاع آلمان بر اساس این گزارش در توجیه مخالفتش با ارائه کمکهای تسلیحاتی سنگین به اوکراین این توجیه را مطرح ساخت که نیروهای مسلح آلمان نیازمند تسلیحاتی برای اجرای تعهداتشان در چارچوب ناتو هستند.

شولتز اظهار کرد، برلین مرتبا به کی‌یف تسلیحات «بسیار موثر» داده و متعهد شد که به تحویل این تسلیحات ادامه دهد اما تاکید کرد که در نتیجه این روند نباید تشدید درگیری اتفاق بیفتد.

 

مجارستان، اتحادیه اروپا را به مخالفت با تمدید تحریم ها علیه روسیه تهدید کرد

  

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، همچنان از روابط خوبی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برخوردار است .

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند مجارستان اتحادیه اروپا را تهدید کرده که مانع تمدید تحریم‌های این اتحادیه علیه روسیه خواهد شد.

خبرگزاری آلمان در گزارشی به نقل از چندین منبع دیپلماتیک نوشت که دولت ملی‌گرای مجارستان با این تهدیدات در پی آن است تا تحریم‌ها علیه سه فرد متمول و پرنفوذ روس لغو شود. آنها عباتند از علی‌شیر عثمانف، پیتر آون و ویکتور راشنیکوف.

دیپلمات‌های اروپایی خاطرنشان کردند که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، همچنان از روابط خوبی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برخوردار است و تاکنون بارها مانع تصویب طرح‌هایی برای گسترش تحریم‌ها علیه مسکو شده است.

اتحادیه اروپا در یک مورد به خاطر مقاومت مجارستان ناگزیر شد تا از تحریم پاتریارک کریل، رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه، و در مورد دیگر از تحریم کامل واردات نفت روسیه صرف‌نظر کند.

عثمانف، آون و راشنیکوف در شمار هزار و دویست شخصیتی هستند که اتحادیه اروپا آنها را به دلیل حمایتشان از عملیات نظامی روسیه در اوکراین تحریم و دارایی‌هایشان را مسدود کرده است.

اگر این تحریم‌ها تا روز پانزدهم سپتامبر (24 شهریور) تمدید نشود، منقضی خواهند شد. دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند، اتحادیه اروپا امیدوار است که همه کشورهای عضو این اتحادیه روز چهارشنبه بر سر تمدید تحریم‌ها توافق کنند و از آنجا که تصویب آن مستلزم اتفاق آراست، همین امر مذاکره را ضروری می‌سازد.

 

آمریکا با قرار دادن روسیه در فهرست کشورهای «حامی تروریسم» مخالفت کرد

واشنگتن با رد درخواست‌های اوکراین و برخی سناتورها از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای قرار دادن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا، اعلام کرد که این کار نتیجه معکوس خواهد داشت.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در پاسخ به این سؤال که آیا روسیه را باید در فهرست سیاه کشورهای حامی تروریسم قرار داد، گفت: «خیر.»

کارین ژان-پییر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۶ سپتامبر در پاسخ به این سوال که آیا در مورد معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم تصمیمی گرفته شده است یا خیر، گفت که تعیین روسیه به عنوان حامی تروریسم، «موثرترین» راه برای «مسئول نگه‌داشتن» مسکو نیست.

او به خبرنگاران گفت که این نامگذاری باعث اخلال در روند کمک‌رسانی به بخش‌هایی از اوکراین ویران‌شده از جنگ می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که این اقدام می‌تواند ائتلاف «بی‌سابقه» کشورهای غربی که در پاسخگو کردن پوتین بسیار مؤثر بوده است و همچنین توانایی‌شان برای حمایت از اوکراین در مذاکرات را تضعیف کند.

برچسب «دولت حامی تروریسم» توسط آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان دارای پیامدهای گسترده‌ای است. از همین رو بسیاری از کسب و کارها و بانک‌ها تمایلی برای درگیر شدن با سیستم قضایی آمریکا را ندارند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم در ماه ژوئن با تعیین روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم مخالفت کرده بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از یک سری حملات که منجر به کشته شدن غیرنظامیان این کشور شد، از کشورهای غربی خواست تا روسیه را به طور رسمی به عنوان یک کشور «تروریستی» معرفی کنند.

 

زخم زبان اردوغان به اروپا

 

رجب طیب اردوغان با بیان اینکه روسیه برای تلافی تحریم‌های غرب، در حال قطع صادرات گاز به اروپا است، گفت: اروپا دارد نتیجه اقداماتش را می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه روسیه اعلام کرد خط لوله انتقال گاز اصلی به اروپا را فعال نمی‌کند، اروپایی‌ها بیش از پیش نگران مواجهه با یک زمستان تاریک شده‌اند.

با آغاز حمله روسیه به اوکراین، مسکو خط لوله «نورداستریم۱» را به مدت نامعلومی در حالت تعلیق قرار داده و سه خط لوله اصلی دیگر به سمت غرب را هم یا کاهش داده و یا به کلی از کار انداخته است. همچنین محموله‌های نفتی روسیه به سمت شرق تغییر جهت داده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه گفت: «حقیقت این است که اروپا دارد نتیجه اقداماتش را می‌بیند» و افزود، تحریم‌ها باعث شد تا پوتین از محموله‌های انرژی برای انتقام استفاده کند.

او گفت: پوتین از تمامی ابزارها و سلاح‌های خود استفاده می‌کند و مهم‌ترین‌ آن‌ها، گاز طبیعی است. ما چنین چیزی نمی‌خواستیم، اما متاسفانه اروپا دارد به چنین وضعیتی دچار می‌شود.

اردوغان ادامه داد: فکر می‌کنم اروپا در زمستان پیش رو با مشکلاتی جدی مواجه خواهد بود. ما (ترکیه) چنین مشکلی نداریم.

ترکیه که از اعضای ناتو است، سعی کرده در روابطش با مسکو و کی‌یف حد وسط را نگه دارد. آنکارا از حمله روسیه انتقاد کرده و به اوکراین سلاح می‌دهد، اما در عین حال با تحریم‌های غرب علیه روسیه مخالفت کرده و به تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری با روسیه ادامه می‌دهد.

ترکیه که از طریق دریای سیاه با اوکراین و روسیه مرز دارد، گفته است که پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه، اقتصاد آنکارا - که همین حالا هم وضعیت خوبی ندارد - را دچار مشکل خواهد کرد. دولت ترکیه اعلام کرده که تلاش‌هایش را بر میانجی‌گری میان مسکو و کی‌ِف متمرکز کرده است.

مسکو می‌گوید که غرب با تحریم مسکو، روند تعمیر تجهیزات انتقال گاز را با مشکل مواجه کرده و این باعث شده تا نورداستریم ۱ غیرفعال شود. اما اروپایی‌ها این ادعا را بی‌معنی خوانده و مسکو را به استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح متهم می‌کنند؛ غرب می‌گوید مسکو دارد با این کار، تحریم‌های بین‌المللی علیه خود را تلافی می‌کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.