رئیس جمهور روسیه اعلام کرد در صورتی که تحریم‌ها علیه کشورش لغو شود، حاضرند با صادرات غلات بدون محدودیت از جمله صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه نیز موافقت کنند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت در صورت لغو تحریم‌ها علیه کشورش حاضرند غلات صادر کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد در صورتی که تحریم‌ها علیه کشورش لغو شود، حاضرند با صادرات غلات بدون محدودیت از جمله صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه نیز موافقت کنند.

بر اساس بیانیه کاخ کرملین، پوتین طی تماس تلفنی با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره تحولات اخیر در اوکراین تبادل نظر کرده‌ است.

وی در این تماس‌های تلفنی با اشاره به اینکه ارسال سلاح توسط غرب به اوکراین خطرناک است، اظهار داشت که در این راستا وضعیت بی‌ثبات‌تر و بحران انسانی تشدید خواهد شد.

طبق بیانیه فوق، در این گفت‌وگوهای تلفنی وضعیت تامین امنیت غذایی جهانی به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پوتین دلایل واقعی مشکلات تامین مواد غذایی را نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی و مالی کشورهای غربی و همچنین مخالفت با روسیه عنوان کرده است.

پوتین گفت: روسیه به نوبه خود آماده کمک به یافتن گزینه‌هایی برای صادرات غلات بدون محدودیت، از جمله صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه است. افزایش عرضه کود و محصولات کشاورزی روسیه نیز به تنش زدایی از بازار جهانی مواد غذایی کمک خواهد کرد که البته نیاز به رفع محدودیت‌های تحریمی مربوطه دارد.

در همین حال، در حالی که شرق اوکراین همچنان دستخوش تحولات ناشی از تهاجم نظامی گسترده روسیه است کی‌یف روز دوشنبه از بازپس‌گیری بخشی از منطقه خرسون در جنوب این کشور خبر داد.

از سوی دیگر سیورودونتسک، بزرگ‌ترین شهر منطقه لوهانسک واقع در استان دونباس یکشبه شب زیر آتش سنگین توپخانه ارتش روسیه قرار داشت و نیروهای اوکراینی بر ادامه مقاومت برای حفظ این منطقه تاکید کردند.

همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه برای نخستین بار از زمان شروع جنگ در فوریه گذشته در بخشی از مناطق شرقی این کشور حضور یافت و از منطقه تازه بازپس گرفته شده خارکیف دیدن بازید کرد.

 

آخرین خبرها، تحولات و رویداد‌های 

 

 

ماکرون از کشته شدن یک خبرنگار فرانسوی در اوکراین خبر داد

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه از کشته شدن یک خبرنگار فرانسوی در اوکراین خبر داد. 

 

جدایی‌طلبان هوادار روسیه: اعضای گردان آزوف ممکن است به اعدام محکوم شوند

یکی از مسئولان جدایی‌طلب هوادار روسیه در شرق اوکراین روز دوشنبه گفت که اعضای گردان آزوف محاکمه خواهند شد و ممکن است برای آنها حکم اعدام صادر شود. 

این شبه‌نظامیان به مدت چند هفته در مجموعه صنعتی «آزوف ستال» در ماریوپل در برابر ارتش روسیه مقاومت کردند. آنها چند روز پیش بنا به دستور مقامات اوکراین خود را به ارتش روسیه تسلیم کردند.

جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین تاکید می‌کنند که از نظر آنها گردان آزوف «یک سازمان تروریستی» است. مقامات روسیه از اعضای گردان آزوف به عنوان «نئونازی» یاد می‌کنند. 

 

بایدن تحویل سامانه پیشرفته پرتاب راکت به اوکراین را منتفی دانست

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه گفت که تحویل سامانه پیشرفته پرتاب راکت به اوکراین منتفی است. گزارش‌هایی طی روزهای گذشته منتشر شده بود مبنی بر اینکه دولت جو بایدن ارسال سامانه‌های پشرفته و دوربرد پرتاب راکت به اوکراین را در دست بررسی دارد. 

 

هشدار اوربان: هنوز به توافق بر سر تحریم نفت روسیه دست نیافته‌ایم

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان روز دوشنبه گفت که کشورش هنوز با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به «توافق قابل قبولی» بر سر تحریم نفت روسیه دست نیافته است. 

تصمیم‌های نشست سران اتحادیه اروپا در شورای این اتحادیه باید با موافقت هر ۲۷ کشور عضو اتخاذ شود. مجارستان تاکنون با تحریم نفت روسیه به دلیل وابستگی‌اش به واردات نفت از این کشور مخالفت کرده است. 

 

آلمان به مخالفان و خبرنگاران روس ویزای بلند مدت اعطاء می‌کند

سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که برلین به مخالفان دولت روسیه و خبرنگاران این کشور که در داخل تحت فشار قرار دارند ویزای بلند مدت اعطاء می‌کند.

آلمان پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین نیز پذیرای مخالفان دولت روسیه بود. الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از مسموم شدن برای معالجه به آلمان رفته بود. 

 

روسیه: پنج غیرنظامی در حملات به دونتسک کشته شدند

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که پنج غیرنظامی از جمله یک دختر نوجوان ۱۴ ساله در حملات نیروهای اوکراینی به دونتسک کشته شدند. بنا به همین گزارش در این حملات ۱۶ نفر نیز مجروح شدند. 

شهر دونتسک از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل نیروهای جدایی‌طلب هوادار روسیه است. مسئولان جمهوری خودخوانده دونتسک این شهر را به عنوان پایتخت معرفی کرده‌اند. 

 

وزیر خارجه جدید فرانسه در جریان سفر به اوکراین به بوچا رفت

کاترین کولونا، وزیر خارجه جدید فرانسه روز دوشنبه ضمن سفر به اوکراین از منطقه بوچا در حومه کی‌یف که ارتش روسیه چند هفته پیش در آنجا دست به کشتار غیرنظامیان زد بازدید کرد. منطقه بوچا پس از عقب‌نشینی نظامیان روسیه به نماد جنایت‌های جنگی منتسب به روسیه در اوکراین تبدیل شده است. 

وزیر خارجه فرانسه در بوچا گفت: «این اتفاق نباید روی می‌داد و نباید از سر گرفته شود.»

 

بسته ششم تحریم اروپا علیه روسیه 

هیأت فرانسوی که ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، خواستار تصویب بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه پیش از فرا رسیدن فصل تابستان شد.

علی‌رغم شکست مجدد کشورهای اروپایی در اتفاق نظر برای تصویب تحریم نفتی روسیه، متحدان اصلی کی‌یف در اروپا همچنان برای تصویب بسته ششم تحریم‌ها اصرار دارند.

هیأت فرانسه در اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) گفت نمایندگان اتحادیه اروپا تلاش خواهند کرد تا قبل از نشست سران بر سر تحریم‌های روسیه به توافق برسند.

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، این هیأت که در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه قبل از نشست سران اتحادیه، درباره تصویب بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه گفتگو خواهند کرد».

در بیانیه فرانسوی‌ها آمده است: «این دیدار برای بررسی آماده‌سازی بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه روز دوشنبه برگزار می‌شود».

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا نیز اعلام کرده که امیدوار است تا پایان ماه می بر روی بسته جدیدی از تحریم‌های ضد روسیه که شامل تحریم واردات نفت از روسیه است، به توافق برسد.

نشست سران اتحادیه اروپا در ۳۰ تا ۳۱ می در بروکسل برگزار می‌شود و گفته می‌شود بخش اعظم آن به اوکراین اختصاص دارد.

پیش از این نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رغم اختلافات و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای تحریم نفت روسیه در این اتحادیه، وعده توافق درباره این موضوع داده بود.

وعده‌ها درباره تحریم نفتی روسیه در شرایطی مطرح شده که پیشتر برخی کشورهای شرق اروپا از جمله مجارستان، اسلوواکی و جمهوری چک اعلام کرده بودند با این تحریم مخالف هستند زیرا مانند دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی‌توانند نفت جایگزین را از طریق دریا تأمین کنند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از قبیل رویترز خبر دادند که حامیان تصویب تحریم نفتی روسیه در اتحادیه اروپا امیدوار هستند با مستثنی کردن تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به دریا راه ندارند، بتوانند پیشرفتی در این زمینه حاصل کنند.

به دنبال آغاز بحران اوکراین با حمله روسیه، اتحادیه اروپا در اقدامی هماهنگ با آمریکا دست به اقدامات بی سابقه‌ای از قبیل تحریم مقام‌های ارشد مسکو شامل رئیس‌جمهور زده و دارایی‌های اتباع و شرکت‌های روسیه را توقیف کرده است. روسیه هم به اقدامات کشورهای اروپایی واکنش تلافی جویانه نشان داده است.

 

 

اوکراین: 30 هزار و 150 سرباز روسی کشته شده‌اند

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که طی سه ماه جنگ در این کشور حدود 30 هزار و 150 سرباز روسی کشته شده‌اند.

ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که از آغاز جنگ تاکنون 30 هزار و 150 سرباز روسیه از جمله 150 سرباز در 24 ساعت گذشته کشته شده‌اند.

در این بیانیه‌ آمده است که 207 فروند هواپیما، 174 هلی‌کوپتر، 1338 فروند تانک، 3 هزار و 270 دستگاه خودروی زرهی، 631 توپ، 203 راکت انداز ارتش روسیه نیز منهدم شده است.

همچنین 93 سامانه پدافند هوایی متعلق به روس‌ها نیز منهدم شد.

طبق این بیانیه، 2 هزار و 240 دستگاه خودرو، 13 فروند ناو، قایق‌های تندرو سبک و 504 فروند هواپیمای بدون سرنشین متعلق به نیروهای روسی منهدم و 116 موشک کروز شلیک شده توسط روس‌ها از سوی یگانهای پدافند هوایی اوکراین خنثی شده است.

از سوی دیگر در بیانیه وزارت دفاع روسیه در 25 مارس اعلام شده بود که 1351 سرباز روسی در اوکراین کشته شده‌اند.

همچنین دفتر دادستان کل اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات ارتش روسیه در اوکراین 242 کودک جان خود را از دست داده و 440 کودک نیز مجروح شده‌اند.

 

ارتش روسیه به شهر سیورودونتسک رسید

فرماندار منطقه لوهانسک روز دوشنبه اعلام کرد که ارتش روسیه به شهر «سیویرودونتسک» در شرق اوکراین رسیده است و برای تصرف کامل آن به حملات هوایی و توپخانه‌ای به این شهر ادامه می‌دهد.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک ضمن اشاره به نبردهای سنگینی که در این بخش از شرق اوکراین در جریان است شرایط موجود برای ساکنان «سیویرودونتسک» را بسیار دشوار توصیف کرد و از کشته شدن دو غیرنظامی و زخمی شدن پنج نفر دیگر در پی بمباران‌های اخیر در این شهر خبر داد.

از سوی دیگر مقامات مسئول در «لیسی‌چانسک»، شهر همجوار «سیویرودونتسک» تاکید کردند که این شهر همچنان در دست نیروهای اوکراینی است و عملیات تخلیه غیرنظامیان در آن در جریان است.

دو شهر یاد شده آخرین شهرهای بزرگ در منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین هستند که روسیه هنوز کنترل آنها را در دست نگرفته است.

 

اوکراین از پیشروی در منطقه خرسون خبر داد

ستاد کل ارتش اوکراین با انتشار پیامی در صفحه فیس‌بوک خود ضمن اشاره به پیش‌ روی نیروها به سمت خرسون و بازپس‌گیری بخشی از اراضی این منطقه جنوبی نوشت: خرسون! منتظر باش! ما نزدیک هستیم!»

مقامات ارتش روسیه اما هنوز به ادعای کی‌یف در خصوص پیش‌روی نیروهای اوکراینی در این منطقه و شکل‌گیری خصوص دفاعی از سوی ارتش روسیه واکنشی نشان نداده‌اند.

خبر پیش‌روی نیروهای اوکراینی به سوی خرسون در حالی منتشر می‌شود که مقامات مسئول منصوب شده از سوی کرملین در این شهر جنوبی نسبت به پیوستن به روسیه ابراز تمایل کرده‌اند.

مسکو نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که ساکنان این شهر از هم‌اکنون می‌توانند برای دریافت گذرنامه روسی اقدام کنند.

 

چرا چهار عضو اتحادیه اروپا زیر چتر دفاعی ناتو نمی‌روند؟ 

پس از درخواست رسمی سوئد و فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در حال حاضر تنها چهار کشور عضو اتحادیه اروپا در ناتو حضور ندارند: جمهوری ایرلند، قبرس، اتریش و مالت. چرا این کشورها با وجود بحران امنیتی ناشی از حمله روسیه به اوکراین به ناتو نمی‌پیوندند؟

 

ژئوپلیتیک و چالش حاکمیت

احتمالا پاسخ به این پرسش برای دو کشور قبرس و جمهوری ایرلند، چالش حاکمیت در یک منطقه جغرافیایی معین و به عبارتی یک مساله رسما ژئوپلیتیک باشد. جزیره ایرلند که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده، از یک قرن پیش حاکمیت واحد ندارد. شمال در اختیار سلطنت‌طلبان پروتستان حامی اتحاد با بریتانیا، و طبیعتا بخشی از ناتو است و جنوب، جمهوری ایرلند، تحت حاکمیت جمهوریخواهان «کاتولیک». جمهوری ایرلند تمایلی به طبعیت از سیاست‌های دفاعی همسایه شمالی ندارد. 

وضعیت در قبرس از این هم پیچیده‌تر است. بخش شمالی و ترک نشین، تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته شده، در حالیکه جنوب یونانی نشین، همچنان از سوی جامعه جهانی حاکمیت مستقل قبرس است. ترکیه و یونان، دو دولتی که به صورت دوفاکتو (عملی) حاکمیت قبرس را دوپاره کرده اند، هر دو عضو ناتو هستند. با این حال چالش اعمال حاکمیت به این جزیره مدیترانه، امکان اجماع سیاسی و درخواست عضویت در ناتو را نمی‌دهد. قبرس یکی از مقاصد اصلی «سرمایه‌گذاران و کارآفرینان» پرشمار و نه‌چندان خوشنام روسی و اوکراینی است. 

 

بار سنگین تاریخ

درباره اتریش و مالت، موقعیت جغرافیایی و تاریخی، احتمالا اهمیت بیشتری دارد. اتریش همسایه مجارستان است. کشوری که در بیش از یک دهه گذشته از سوی حکومتی حامی روسیه اداره شده است. تاریخ جنگ جهانی دوم و حتی پیش از آن، تاریخ امپراتوری اتریش-مجارستان هم در تردید این کشور آلمانی زبان محصور در خشکی اروپای مرکزی برای پیوستن به ناتو بی‌تاثیر نیست. بحث‌ در پارلمان اتریش برای خروج از بی‌طرفی و پیوستن به ناتو، برخلاف فتلاند و سوئٔ به نتیجه نرسیده است. 

مالت که در دوره جنگ سرد بهشت جاسوسان در مدیترانه به شمار می‌رفت، حمایت نظامی دوفاکتوی بریتانیا و اسپانیا را دارد. دو کشوری که هر دو عضو ناتو هستند.

علاوه بر این چهار کشور، بوسنی هرزگوین، صربستان، کوزوو و مولداوی چهار دولت اروپایی دیگر هستند که به عضویت ناتو در نیامده اند. 

از زمان انحلال پیمان ورشو در سال ۱۹۹۱ میلادی، عدم تعهد معنایی دیگر یافته و ناظر به بی‌طرفی صرف در جریان مخاصمات مسلحانه است. در دوره حاضر و در پی گسترش ناتو به شرق، بی‌طرفی در عدم عضویت در این پیمان و همچنین اتحاد رسمی با روسیه معنا می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.