در پی وقوع انفجارهای مهیب در شبه جزیره کریمه که در اشغال روسیه است، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که جنگ برای آزاد سازی کریمه آغاز شده است.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، ممنوعیت واردات زغال سنگ از روسیه توسط اتحادیه اروپا و انگلیس از امروز به اجرا در آمد. این ممنوعیت بخشی از تحریم های غرب علیه روسیه است که هدف آن ها ضربه زدن به اقتصاد روسیه به شمار می رود.

روسیه یکی از بزرگترین صادر کنندگان زغال سنگ به اروپا به شمار می رود.

در همین حال، در پی وقوع انفجارهای مهیب در شبه جزیره کریمه که در اشغال روسیه است، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که جنگ برای آزاد سازی کریمه آغاز شده است.

زلنسگی با اشاره به اشغال این شبه جزیره  در سال 2014 توسط روسیه اعلام کرد که کریمه متعلق به اوکراین است و هرگز تسلیم نخواهد شد.

 در همین حال، وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه وقوع چند انفجار در انبار مهمات در محدوده یک پایگاه هوایی ارتش در غرب شبه‌جزیره کریمه را تائید کرد. به گفته مقام‌های محلی یک نفر در پی این حادثه کشته و چند تن دیگر زخمی شده‌اند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر سر کشیدن شعله‌های عظیم آتش پس از صدای این انفجار است؛ در همین ویدیوها دود سیاه بزرگی به چشم می‌خورد. 

ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر اعلام کرد: «چند محموله مهمات که برای هواپیماهای نظامی آماده شده بود در محدوده زمین‌های فرودگاه منفجر شد. این زاغه مهمات هدف شلیک یا بمباران قرار نگرفته است.» بیانیه ارتش روسیه اشاره‌ای به منشاء انفجار نکرده است. 

وزرات بهداشت شبه‌جزیره کریمه نیز با تائید مرگ یک تن در پی این انفجار، از زخمی شدن ۵ نفر دیگر ازجمله یک کودک خبر داد. 

نیروهای نظامی اوکراین در ماه‌های گذشته در چند مورد موفق به هدف قرار دادن انبار مهمات و تسلیحات نیروهای روسیه در پشت خطوط مقدم نبرد شدند. 

روسیه در سال ۲۰۱۴ و کمتر از ۲ ماه پس از پیروزی «انقلاب میدان» در اوکراین و سرنگونی حاکمان نزدیک به مسکو، شبه‌جزیره کریمه را با برگزاری یک رفراندوم از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد. 

جامعه جهانی این اقدام را به رسمیت نمی‌شناسد و اوکراین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا هشدار داده‌اند که روسیه می‌خواهد برنامه مشابهی را در لوهانسک و دونتسک اجرا کند. 

روز دوشنبه، یکی از اعضای شورای حکومتی منطقه زاپروژیا از آماده سازی مقدمات برای برگزاری رفراندوم الحاق به روسیه در ماه آینده خبر داد. 

شبه‌جزیره کریمه پس از جنگ جهانی دوم و در زمان رهبری نیکیتا خروشچف از روسیه جدا و به خاک جمهوری سوسیالیستی اوکراین وقت ضمیمه شده بود.

اوکراین مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است و گفته است که نیروهای مسلح این کشور حمله به کریمه را انجام داده اند.

برخی بر این باورند که شبه نظامیان طرفدار اوکراین این حمله را انجام داده اند. 

پایگاه هوایی که در آن انفجار رخ داده است نزدیک به یک استراحتگاه مورد علاقه گردشگران روسیه است و تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد گردشگران هنگام انفجار در حال فرار از محل هستند.

درخواست ولودیمیر زلنسکی: کشورهای غربی ورود گردشگران روسی را ممنوع کنند 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه ۹ اوت (۱۸ مرداد) از کشورهای غربی خواست ورود تمامی گردشگران روس را ممنوع اعلام کنند.

آقای زلنسکی در مصاحبه با نشریه واشنگتن‌پست آمریکا استدلال کرد که چنین ممنوعیتی موثرتر از تحریم‌های فعلی خواهد بود که ورود مقامات مرتبط با کرملین را به این کشورها ممنوع می‌کند. 

او افزود روس‌ها تا زمانی که «تفکر خود را تغییر نداده‌اند باید در دنیای خودشان زندگی کنند».

در واکنش به این سخنان دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین با محکوم کردن اظهارات آقای زلنسکی گفت: «هرگونه تلاش برای منزوی ساختن روس‌ها یا روسیه فرآیندی است که چشم‌اندازی ندارد.»

شهروندان روسیه در حال حاضر می‌توانند ویزای اتحادیه اروپا و آمریکا را دریافت کنند و گردشگران این کشور به صورت پرشمار تعطیلات خود را در کشورهایی نظیر مصر، ترکیه و امارات عربی متحده می‌گذرانند.

درخواست رئیس جمهوری اوکراین برای ممنوعیت ورود گردشگران روسیه به کشورهای غربی، پیش از این از سوی برخی دیگر از سیاستمداران اروپایی نیز مطرح شده بود.

از جمله در اوایل روز سه‌شنبه کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی در حساب توییتر شخصی خود نوشت: «صدور ویزای توریستی برای روس‌ها را متوقف کنید. بازدید از اروپا یک امتیاز است، نه یک حق بشری.»

ماه گذشته نیز ادگارس رینکوویچ، وزیر خارجه لتونی با طرح درخواستی مشابه گفته بود کشورهای اتحادیه اروپا باید صدور ویزا برای روس‌ها را به دلایل بشردوستانه محدود کنند. 

هلسینکی نیز روز دوشنبه  از وضع محدودیت برای گردشگران روسی حمایت کرده بود. سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند به شبکه تلویزیونی ملی این کشور گفت: «این درست نیست که همزمان با جنگ تجاوزکارانه و بی‌رحمانه روسیه در اروپا، روس‌ها بتوانند زندگی عادی داشته باشند، در اروپا سفر کنند و به گردشگری بپردازند.»

انتظار می‌رود استونی و فنلاند به زودی موضوع ویزا برای شهروندان روسیه را در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح کنند. 

ویزای شنگن اتحادیه اروپا به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا حداکثر ۹۰ روز برای گردشگری یا تجارت در اتحادیه اروپا اقامت داشته باشند. فرد صاحب ویزا می‌تواند در این بازه زمانی آزادانه در منطقه شنگن سفر کند.

تهاجم روسیه به اوکراین که از روز ۲۴ فوریه آغاز شده، تا کنون هزاران کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها اوکراینی را مجبور به فرار از کشور خود کرده است.

 

بایدن  پیوستن فنلاند و سوئد را به ناتو تأیید کرد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پروتوکل های پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو را امضا کرد.

بایدن اندکی قبل از امضای این پروتوکل ها تأکید کرد که درهای ناتو به روی هر کشوری که شرایط پیوستن به این پیمان را دارد باز است.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که در راستای تقویت جبهه شرقی ناتو عمل می کنیم و می توانیم با چالش های جدید در اروپا مقابله کنیم.

آمریکا بیست و سومین کشور از 30 کشوری شد که پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف نظامی را تأیید کردند. تا روز سه شنبه کشورهای اسپانیا، یونان، پرتغال،  اسلواکی،ترکیه، جمهوری چک و مجارستان درخواست فنلاند و سوئد را امضا نکرده اند.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین کشورهای فنلاند و سوئد خواستار پیوستن به ناتو شدند.

 

پنتاگون برای اولین بار ارسال موشک‌های ضد تشعشع به اوکراین را تایید کرد

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای نخستین بار تایید کرد که واشنگتن موشک های ضد تشعشع را که برای شناسایی و نابودی سیستم های پدافند هوایی مجهز به رادار ساخته شده اند، به اوکراین ارسال کرده است.

کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی گفت: این موشک‌ها به عنوان بخشی از بسته‌های امنیتی اخیر ارسال شده‌اند که رئیس جمهوری آمریکا با آنها موافقت کرده و پنتاگون این سلاح‌ها را از ذخایر خود به اوکراین ارسال کرده است.

به گزارش تارنمای هیل، این مقام پنتاگون افزود: ما تعدادی موشک ضد تشعشع را در این بسته گنجانده ایم که می توانند از هواپیماهای اوکراینی شلیک شوند و بر رادارهای روسیه و اهداف دیگر تاثیر بگذارند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا به تعداد موشک های ارسال شده به اوکراین اشاره ای نکرد.

با این حال یک مقام دفاعی آمریکایی به سی ان ان اعلام کرده است که واشنگتن موشک های سریع ای جی ام-۸۸ موسوم به هارم را که توسط شرکت رایتون تولید شده، به اوکراین تحویل داده است.

سی ان ان همچنین ادعا کرده است که این موشک ها به یک هدف روس در داخل اوکراین برخورد کرده اند.

موشک های هارم از نوع هوا به زمین با برد ۴۸ کیلومتر هستند که برای شناسایی و نابودی سیستم های پدافند هوایی مجهز به رادار ساخته شده اند.

پیش از این، سخنگوی موقت پنتاگون تایید کرد که کشورش بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری دیگری برای اوکراین ارسال می کند.

"تاد بریسیل" سخنگوی موقت پنتاگون آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود: بسته یک میلیارد دلاری امنیتی که به اوکراین ارائه خواهد کرد که بزرگترین بسته امنیتی برای این کشور و شامل مهمات برای سلاح های دوربرد و خودروهای زرهی پزشکی است.

این بسته تسلیحاتی، ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به اوکراین را از زمان آغاز جنگ در این کشور در ۲۴ فوریه را به ۸.۸ میلیارد می رساند.

این بسته شامل مهمات سامانه راکتی هیمارس، مهمات سامانه موشکی زمین به هوای ناسامز و ۵۰ وسیله نقلیه زرهی پزشکی است.

دولت جو بایدن در حالیکه آمریکایی ها با بحران های مختلف اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، از سویی با ارسال تجهیزات نظامی بر آتش این جنگ همچنان می دمد و از سوی دیگر خواستار پایان این بحران از سوی روسیه است.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، این کمک های نظامی مجموعه سامانه های موشکی هیمارس اوکراین را به ۱۶ سامانه افزایش می دهد و ۵۸۰ سامانه «فونیکس گوست» دیگر را به خط مقدم درگیری ها در اوکراین ارسال می کند.

 

تاکید فرانسه و انگلیس بر ادامه حمایت از اوکراین

رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس شامگاه سه‌شنبه در تماسی تلفنی بر ادامه حمایت از اوکراین تاکید کردند.

کاخ الیزه فرانسه شامگاه سه‌شنبه از گفت‌وگوی تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس خبر داد.

بر اساس اعلام کاخ الیزه، ماکرون و جانسون تاکید کردند که تا زمانی که ضرورت داشته باشد، حمایت از اوکراین ادامه خواهد یافت.

روسیه از پنجم اسفند گذشته (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه بارها درباره توسعه ناتو در اروپا به ویژه مرزهای خود هشدار داده است. روسیه بر این باور است که به دلیل سیاست خصمانه و روس‌هراسی بحران کنونی اوکراین روی داده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که مسکو برای پاسخ گفتن به تحرکات ناتو و گسترش این ائتلاف نظامی غربی به سمت شرق، گزینه‌های مختلفی دارد.

 

نگرانی واشنگتن از دسترسی روسیه به تکنولوژی پهپادهای آمریکایی

وزارت دفاع آمریکا نگران از تبعات ارسال پهپادهای دوربرد «ام کیو- ۱سی» به اوکراین، در حال بررسی خطرات احتمالی آن از جمله دسترسی روسیه به فناوری‌ ساخت و تجهیزات موشکی این نوع از هواپیماهای بدون سرنشین است.

بنابر گزارش تارنمای پولیتیکو، با وجود اینکه اوکراینی‌ها برای ادامه جنگ با روسیه، ماه‌ها پیش نیاز خود به پهپادهای دوربرد را به آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) همچنان نگران خطرات احتمالی ارسال این دسته از هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته به اوکراین است.

بر این اساس، نگرانی اولیه واشنگتن طولانی‌بودن فرایند آموزش استفاده از این نوع پهپادها به ارتش اوکراین بود اما اکنون احتمال دسترسی مسکو به فناوری و تجهیزات موشکی که در پهپادهای ام کیو- ۱سی موسوم به گِری ایگل (Gray Eagle) استفاده و حمل می‌شود به بزرگترین مساله پیش رو برای آمریکایی‌ها تبدیل شده است.

فناوری موسوم به سامانه هدف‌گیری چند طیفی (MSTS) که در این نوع پهپاد استفاده شده است، قابلیت رهگیری، هدف‌گیری و ارسال اطلاعات در لحظه را دارد و دولت بایدن نگران است که اگر یک یا تعدادی از این پهپادها به دست نیروی‌های روس بیافتد، مسکو می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

با این وجود، دغدغه‌ دیگر آمریکایی‌ها «دوام آوردن» این پهپاد در جریان جنگ و در برابر سامانه‌های پدافندی پیشرفته روسیه است.

بر اساس این گزارش، اداره امنیت فناوری‌های دفاعی وزارت دفاع آمریکا باید تایید کند که آیا امنیت ملی این کشور در صورت ارسال این سلاح به اوکراین به خطر خواهد افتاد یا خیر.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا در این باره گفته است که هیچ گونه تضمینی برای اینکه این اداره به ارسال پهپادهای گری ایگل به اوکراین چراغ سبز نشان دهد وجود ندارد کما اینکه هنوز تصمیم گیری در این مورد انجام نشده است.

این گزارش می‌افزاید، تصمیم نهایی در مورد ارسال پهپادهای ام کیو- ۱سی به کی‌یف در دست لوید آستین وزیر دفاع آمریکا خواهد بود اما به گفته برخی منابع، به نظر نمی‌رسد وی در هفته‌های آتی به نتیجه برسد.

وزارت دفاع آمریکا اکنون در همان شرایطی است که اواخر خردادماه در آن قرار داشت و در آن زمان نیز به دلیل نگرانی‌های موجود تصمیم گیری درباره ارسال پهپادهای دور برد ام کیو- ۱سی به اوکراین متوقف شد.

رویترز در گزارشی در این باره نوشته بود که مقامات آمریکایی در حال بررسی تعویض تجهیزات راداری و حسگرهای فعلی پهپادها با فناوری قدیمی‌تر و آسانتر هستند اگرچه انجام چنین اقدامی ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

تاخیر در ارسال پهپادهای دور برد به کی‌یف، مقامات اوکراینی را که از ماه‌های گذشته نیاز خود به آن ‌ها به منظور شناسایی و انهدام پایگاه‌های روسیه اعلام کرده‌ بودند، تحت فشار قرار داده‌ است. با این وجود مقامات آمریکایی تاکید دارند که همچنان به ارسال انواع هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین ادامه خواهند داد.

به گفته جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا ارسال پهپادها به کی‌یف برای ادامه این جنگ «ضروری» هستند. سالیوان اخیرا در اجلاس امنیتی آسپن مدعی شده بود که آمریکا نمی‌خواهد به اوکراین سلاح دور برد از جمله موشک‌های دوربرد بدهد تا از جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.

بنابر این گزارش، گِری ایگل (Gray Eagle) توسط شرکت جنرال اتومیک به عنوان مدل جدید پهپاد ام کیو-۱ تولید شده‌ است و قابلیت پرواز بیش از ۲۷ ساعت و طی مسافت بیش ۲۵۰۰ مایل دریایی (۴۶۳۰ کیلومتر) را دارد. این پهپادها توانایی حمل موشک‌های «هل فایر» را دارند که می‌تواند برای هدف قراردادن نیروهای روسیه استفاده شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.