پوروشنکو که پس از اعتراضات سال ۲۰۱۳ روی کار آمد، می‌گوید جدیدترین رزمایش‌ها نشان می‌دهد روسیه قصد ندارد شبه جزیره کریمه را بازگرداند و یا از مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین خارج شود.

به گزارش جماران؛ رئیس‌جمهوری اوکراین با هشدار درباره اینکه مسکو احتمالا نیروهایش را پس از رزمایش اخیر "زاپاد" از بلاروس خارج نکند، گفت این رزمایش نشان می‌دهد که روسیه نیروهایش را برای جنگی در شرق اروپا آماده می‌کند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین مدعی شد که تازه‌ترین مانور نظامی مسکو که به‌زودی با حدود ۱۰۰ هزار نیرو در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، نشان‌دهنده جاه‌طلبی روز افزون آنها در این منطقه است.

پوروشنکو که پس از اعتراضات سال ۲۰۱۳ روی کار آمد، می‌گوید جدیدترین رزمایش‌ها نشان می‌دهد روسیه قصد ندارد شبه جزیره کریمه را بازگرداند و یا از مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین خارج شود. او در سخنانی در پارلمان اوکراین گفت: اکنون هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه مسکو آماده است تا نیروهایش را از دونباس عقب ببرد و یا از کریمه خارج شود، وجود ندارد. در حقیقت، نشانه‌های بیشتر و بیشتری دال بر این وجود دارد که آنها در تدارک جنگ هستند.

او گفت: ما از منظر تحرکات استراتژیک، تشکیل یک گروه تهاجمی جدید از نیروهای روسیه را با هدف حمله به اراضی اوکراین رد نمی‌کنیم. حدود ۲۰۰۰ خودروی حامل سرباز و تجهیزات نزدیک شده و یا در حال نزدیک شدن به مرزهایمان هستند. هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از خاتمه این مانورها تمامی این تجهیزات به روسیه بازگردد.

سایر کشورهای سابق شوروی از جمله گرجستان و لیتوانی هم نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند. میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهوری سابق گرجستان گفت می‌توان از مانورهای مذکور برای استقرار نیروهای روسیه در بلاروس استفاده کرد تا مقدمه‌ای برای حمله باشد.

کرملین همواره تسلیح شورشیان روس‌گرا در شرق اوکراین را به عنوان بخشی از درگیری خودشان با دولت اوکراین تکذیب می‌کند. همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو کرملین را متهم کرده است که با اجازه ندادن به ورود ناظران خارجی وظایفش را طبق قوانین بین‌المللی نقض کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.