سخنگوی کاخ کرملین هر گونه چارچوب زمانی برای پایان حمله نظامی روسیه به اوکراین را که مسکو «عملیان نظامی ویژه» نامیده است را رد کر د.

به گزارش جماران، «دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هر گونه چارچوب زمانی برای پایان حمله نظامی روسیه به اوکراین را که مسکو«عملیان نظامی ویژه» نامیده است را رد کر د.

پسکوف گفت که هیچ گونه چارچوب زمانی برای پایان عملیات نظامی کشورش در اوکراین وجود ندارد.

وی افزود این عملیات زمانی به پایان می رسد که به همه اهداف خود برسد.

جنگ در اوکراین در حالی به پنجمین ماه خود نزدیک می‌شود که همچنان مقاومت نیروهای اوکراینی در شهرهای شرقی این کشور ادامه دارد و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه باردیگر در باره مداخله نظامی ناتو در جنگ اوکراین هشدار داده است. 

در همین حال دیمیتری مدودف، رئیس جمهور پیشین روسیه نیز حمله به شبه جزیره کریمه را خط قرمز کرملین اعلام کرده و گفته در این صورت « روز قیامت» به‌پا خواهد شد.

از سوی دیگر، حال اتحادیه اروپا تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و در راس آن طلای روسیه را تحت بررسی دارد و این درحالیست که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر حیاتی بودن لزوم از سرگیری صادرات غلات اوکراین تاکید کرد. همزمان ولودیمیر زلنسکی، دو مقام ارشد امنیتی و قضایی اوکراین را برکنار کرده است.

 

آخرین خبرها و رویدادها

 

خبرنگار ضدجنگ تلویزیون روسیه برای ساعاتی مجددا بازداشت شد

مارینا اوسیانیکووا خبرنگاری که در ماه مارس در پخش زنده تلویزیونی اختلال ایجاد کرده بود برای مرتبه دوم برای مدت کوتاهی بازداشت شد. این مجری تلویزیونی کانال یک روسیه در همان روزهای آغازین جنگ با در دست گرفتن پلاکارد انتقادی که روی آن به انگلیسی نوشته شده بود «نه به جنگ» مخالفت خود را با تجاوز کشورش به خاک همسایه نشان داد.

او که یک بار هم پیش‌تر بازداشت شده چند ماه را خارج از روسیه گذرانده و مجددا در ماه جاری میلادی به کشورش بازگشته است. روزجمعه او عکسی از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که او را در حال شرکت در یک تجمع ضد جنگ نشان می‌داد. او ۲ روز بعد بازداشت و البته ساعاتی بعد مجددا آزاد شد.

وکیل این خبرنگار می‌گوید او به تلاش برای «بی‌اعتبار کردن» ارتش متهم شده است.

 

اولویت روسیه نابودکردن موشک‌های دوربرد و توپخانه اوکراین است

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به فرماندهان ارشد این کشور دستور داده که باید نابودی سیستم موشک‌های دوربرد و همچنین تسلیحات توپخانه‌ای اوکراین را در اولویت قرار دهند. این هدف پس از آن تعیین شده که کی‌یف موفق به انجام حملاتی به خطوط تدارکاتی ارتش روسیه شده است.

حدود پنج ماه از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و در این مدت مسکو تنها موفق به اشغال حدود یک‌پنجم از خاک اوکراین شده است.

 

بورل: از سرگیری صادرات غلات اوکراین موضوع «مرگ و زندگی» است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر اهمیت و لزوم از سرگیری صدور غلات اوکراین تاکید کرد. آقای بورل روز دوشنبه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه طی هفته جاری بر روی رفع مسدودیت از بندر اودسا در دریای سیاه توافق حاصل شود، زندگی هزاران نفر را منوط به آن دانست.

جوزپ بورل پیش از شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل که برای رایزنی درباره تشدید تحریم‌ها علیه مسکو گردهم آمده‌اند، این موضوع را «موضوع مرگ و زندگی» ارزیابی کرد.

 

 

اتحادیه اروپا به‌دنبال تشدید تحریم‌ها علیه مسکو

اتحادیه اروپا در نظر دارد تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه به‌دلیل تجاوز به خاک اوکراین اعمال کند. وزرای خارجه کشورهای عضو امروز دوشنبه در بروکسل درباره تحریم‌های جدید بحث و تبادل‌نظر می‌کنند. تحریم طلای روسیه و همچنین افزودن نام برخی از افراد حقیقی به فهرست تحریمی اروپا از مهمترین موارد دور جدید تحریم‌ها خواهد بود.

اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا تاکید کرده که مسکو همچنان باید بهای سنگینی بابت تجاوز به خاک اوکراین بپردازد.

 

فرمانده ارتش بریتانیا: شایعات در خصوص بیماری پوتین، یک خیال واهی است 

دریاسالار تونی راداکلین، رئیس ستاد دفاع مشترک ارتش بریتانیا می‌گوید شایعات در خصوص سلامتی ولادیمیر پوتین خیالی واهی است و نباید آن‌ها را جدی گرفت. 

این فرمانده ارتش بریتانیا که در گفتگو با شبکه جهانی بی‌بی‌سی این اظهارات را به زبان می‌آورد همچنین تاکید کرد که گزارش‌هایی که در خصوص احتمال ترور او منتشر می‌شود هم چندان جدی نیستند. 

اظهارات راداکلین در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر گزارش‌های مختلفی از سوی رسانه‌های نه چندان معتبر درباره بیماری و وضعیت سلامتی رئیس جمهوری ۷۰ ساله روسیه منتشر شده بود. آقای راداکلین در ادامه صحبت‌های خود در این رابطه گفت: «ما به عنوان متخصصان نظامی، شاهد یک رژیم نسبتا با ثبات در روسیه هستیم. پوتین توانسته همه مخالفان خود را خفه کند و هیچ کس در این کشور انگیزه‌ای برای به چالش کشیدن رهبری پوتین ندارد.» 

او همچنین تاکید کرد که چالشی که با حمله به روسیه به اوکراین ایجاد شده به طور بالقوه تهدیدی است که می‌تواند ده‌ها سال ادامه داشته باشد. از نظر آقای راداکلین هر کسی که در بریتانیا جانشین بوریس جانسون شود باید آگاه باشد که بزرگترین تهدید پیش روی جهان، روسیه خواهد بود. 

این فرمانده نظامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص وضعیت جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد که ارتش اوکراین اطمینان دارد که می‌تواند در جنگ روسیه را شکست دهد. 

او همچنین در ادامه به برآوردهای ارتش بریتانیا در خصوص تلفات روسیه در این جنگ اشاره کرد و افزود: «برآوردهای ما می‌گوید که روسیه بیش از ۳۰ درصد از اثربخشی نیروی زمینی خود را از دست داده است. این بدان معناست که ۵۰ هزار سرباز روسی در این درگیری‌ها کشته یا زخمی شده‌اند. همچنین نزدیک به هزار و ۷۰۰ تانک روسی منهدم و حدود ۴ هزار خودروی زرهی روسیه هم نابود شده‌اند.»

نیروهای ارتش روسیه در ۲۴ فوریه با حمله به اوکراین جنگی را آغاز کردند که تصور نمی‌شد تا این اندازه به درازا کشیده شود. پس از گذشت نزدیک به ۵ ماه از زمان آغاز جنگ، روسیه هنوز نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد و از سوی دیگر مقاومت نیروهای اوکراینی هم همچنان ادامه دارد. با این حال تحلیلگران نظامی معتقدند که به سختی می‌توان چشم‌اندازی برای پایان این درگیری به تصویر کشید و با توجه به وضعیت موجود در میدان، این نگرانی وجود دارد که آتش درگیری‌ها میان نیروهای روس و اوکراین همچنان به درازا بینجامد.

روایت انگلیسی از تلفات نیروهای روسیه در اوکراین

 

تونی راداکین، فرمانده نیروهای مسلح انگلیس ادعا کرد که ۵۰ هزار سرباز روسیه در جنگ با نیروهای اوکراینی کشته یا زخمی شده‌اند.

به گزارش میرور، وی یکشنبه شب در مصاحبه با شبکه بی بی‌سی افزود، در این جنگ روسیه بیش از ۳۰ درصد نیروی زمینی خود را از دست داده است.

وی تصریح کرد، ارتش روسیه حدود یک هزار و ۷۰۰ دستگاه تانک و حدود چهار هزار خودروی زرهی را از دست داده است.

ماه گذشته بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در کی‌یف پایتخت اوکراین ادعا کرده بود نیروهای روسیه در جنگ اوکراین تحت فشار زیادی هستند و "تلفات سنگین" را متحمل می‌شوند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز ماه گذشته ادعا کرد که ۳۲ هزار نیروی روسیه از ابتدای جنگ در این کشور کشته شده‌اند.

روسیه تاکنون این تعداد از تلفات در میان نیروهای خود در اوکراین را تائید نکرده است.

اوکراین تاکنون آمار دقیقی از تلفات نیروهای خود در جنگ با روسیه ارائه نکرده است اما سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زنند که بین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار نیروی اوکراینی در جنگ کشته شده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

اکنون جنگ در اوکراین وارد پنجمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

مدودف: با حمله به کریمه قیامت به پا خواهد شد

رئیس‌جمهوری پیشین روسیه و معاون شورای امنیت این کشور گفت که امتناع اوکراین و قدرت‌های غربی از به رسمیت شناختن کنترل مسکو بر کریمه "خطری سیستماتیک" را برای روسیه ایجاد می‌کند و هر گونه حمله خارجی علیه این منطقه "قیامت به پا خواهد کرد."

خبرگزاری تاس به نقل از دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه اعلام کرد: «روز قیامت بسیار سریع و سخت خواهد آمد. برای پنهان شدن بسیار دشوار خواهد بود.»

مدودف جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد اما قبلا به ایالات متحده درخصوص خطرات مجازات یک قدرت هسته‌ای مثل روسیه هشدار داده و گفته بود که "چنین چیزی می‌تواند بشریت را به خطر بیندازد."

اظهارات این رئیس‌جمهوری پیشین روسیه یک روز پس از آن منتشر شد که یک مقام رسمی اوکراینی گفت کریمه، منطقه‌ای که اکثر جهان آن را به عنوان قسمتی از اوکراین می‌شناسند، می‌تواند هدفی برای موشک‌های "هیمارس" ساخت آمریکا باشد.

مدودف خطاب به دو تن از کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم گفت: «اگر هر کشوری، چه اوکراین و چه کشورهای ناتو، کریمه را بخشی از روسیه ندانند، این تهدیدی سیستماتیک برای ما محسوب می‌شود.»

وی افزود: «با توجه به آنچه برای کریمه رخ داده، این خطری مستقیم و آشکار است. کریمه به روسیه بازگشت.»

وادیم اسکیبیتسکی، یک مقام اداره ارشد اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در مصاحبه‌ای با این پرسش مواجه شد که آیا اوکراین ممکن است از تسلیحات و موشک‌هایی همچون HIMARS و M۲۷۰ علیه منطقه شبه جزیره کریمه استفاده کند؟

اسکیبتسکی اظهار کرد: امروز، شبه جزیره کریمه صرفاً به کانونی برای انتقال کلیه تجهیزات و تسلیحاتی که از فدراسیون روسیه به مناطق جنوبی کشور ما می‌آیند، تبدیل شده است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه در دریای سیاه را به خود الحاق کرد و پس از آن مسکو از جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین حمایت کرد.

 

زلنسکی دادستان کل و رئیس دستگاه امنیتی اوکراین را برکنار کرد

 

رئیس‌جمهور اوکراین مقامات ارشد قضایی این کشور را به همکاری با روسیه متهم کرد.

به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با صدور فرمانی رئیس دستگاه امنیتی و دادستان کل این کشور را برکنار کرد و مدعی شد بیش از ۶۰ نفر از کارمندان آنها در سرزمین‌های اشغال‌شده به دست روس‌ها، علیه اوکراین فعالیت می‌کنند.

زلنسکی اظهار داشت که ۶۵۱ پرونده کیفری در رابطه با خیانت به کشور و همکاری کارمندان دفاتر دادستانی کل و نهادهای امنیتی با دشمن ثبت شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «به‌طور خاص، بیش از ۶۰ نفر از کارمندان دفتر دادستانی و دستگاه امنیتی اوکراین در سرزمین‌های اشغال‌شده باقی مانده‌اند و علیه کشورمان فعالیت می‌کنند.»

وی تاکید کرد که چنین جرایمی «پرسش‌هایی بسیار جدی» در رابطه با رهبران این نهادها به وجود آورده که «هر کدام این پرسش‌ها پاسخ‌هایی مناسب دریافت خواهد کرد».

زلنسکی: روسیه بیش از ۳ هزار موشک کروز به‌سمت اوکراین شلیک کرده

رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید روسیه تاکنون نقاط مورد نظر خود را با استفاده از بیش از ۳ هزار موشک کروز هدف قرار داده است. بمباران و موشک‌باران روسیه در مناطق مختلف اوکراین بویژه نواحی شرقی این کشور ادامه دارد.

روز یکشنبه فرماندار دونتسک مسکو را به هدف قراردادن زیرساخت‌های غیرنظامی متهم کرد. مقامات اوکراین می‌گویند در جریان حملات موشکی آخر هفته روسیه چندین شهروند غیرنظامی کشته و چندین واحد مسکونی تخریب شده است.

 

گازپروم شرایط «اضطراری» اعلام کرد؛ تردید در تحویل گاز به یکی از مشتریان اصلی در اروپا

شرکت گازپروم روسیه می‌گوید دستکم در مورد یکی از مشتریان اروپایی خود مجبور به اعلام شرایط «اضطراری» (فورس‌ماژور) شده است. در نامه شرکت روسی به تاریخ ۱۴ ژوئیه که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده آمده گازپروم قادر به اجرای تعهدات قبلی خود با توجه به شرایط فوق‌العاده‌ای که خارج از کنترل است، نیست. 

«فورس ماژور»  یا «قوه قهریه» معمولا جزو شرط‌هایی الزامی قراردادهای تجاری است. طبق این شرط، بار مسئولیت در صورت وقوع اتفاقات غیرمنتظره از دوش طرفین حاضر در قرارداد برداشته می‌شود.

یکی از منابع بازرگانی بر این باور است که منظور مسیر عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱  است که از زیر دریای بالتیک می‌گذرد و مسیر اصلی صادرات گاز به آلمان و  از طریق آلمان محسوب می‌شود.

توضیح بیشتری در مورد این خبر منتشر نشده و برلین و مسکو رسما به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

 

کی‌یف خطاب به اروپا: کوتاه‌ آمدن در برابر تحریم‌ها بمعنی افتادن در دام پوتین خواهد بود

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه از همتایان اروپایی خود خواست تا در مورد تحریم‌های اعمالی علیه روسیه تسلیم خواسته‌های ولادیمیر پوتین نشوند. به‌زعم آقای کولبا عقب‌نشینی و کوتاه‌آمدن در برابر خواسته‌های پوتین نه تنها کارساز نیست که تله‌ای است که از جانب او پهن شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین خطاب به وزرای خارجه اتحادیه که برای گفتگو درباره تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در بروکسل گردهم آمده‌اند، گفت: « هدف ولادیمیر پوتین فقیر کردن اروپاست. او می خواهد افکار عمومی اروپا را علیه دولت‌های اروپایی بشوراند، به این امید که دولت‌های رادیکالی سرکار بیایند که اقبال بیشتری به روسیه دارند.»

 

ادعای استفاده روسیه از مزدوران واگنر در جنگ اوکراین

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد روسیه از مزدوران گروه واگنر با هدف تقویت موقعیت نیروهایش در جبهه‌های جنگ اوکراین استفاده می‌کند. واگنر یک ارتش خصوصی با ماهیت روسی است که با استخدام نیروهای نیابتی در جنگ‌ها شرکت می‌کند.

با این حال بریتانیا می‌گوید گروه واگنر استانداردهای استخدامی خود را تنزل داده و شروع به استخدام محکومان و افرادی کرده است که قبلاً در لیست سیاه قرار گرفته بودند. به اعتقاد لندن آموزش‌های محدود به نیروهای تازه وارد و پایین بودن کیفیت حرفه‌ای این افراد به احتمال زیاد بر اثر بخشی عملیاتی آتی این گروه تاثیر می گذارد و ارزش آن را بعنوان یک نیروی پشتیبان کارامد از بین خواهد برد.

این درحالیست که یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر و از نزدیکان شخص پوتین، اخیراً به دلیل عملکرد نظامی خود نشان عالی افتخار ملی دریافت کرده است.

 

اروپا به دنبال گاز آذربایجان

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۸ ژوئیه در باکو با مقامات جمهوری آذربایجان دیدار خواهد کرد.

انتظار می‌رود که رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در جریان این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان به توافقی در زمینه افزایش صادرات گاز از این کشور دست یابد. مقامات اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دنبال کاهش سهم گاز وارداتی از روسیه در مصرف انرژی خود هستند.

این در حالی است که نگرانی‌هایی نیز در زمینه ادامه صادرات گاز از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» پدید آمده است. انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق «نورد استریم ۱» از هفته گذشته برای تعمیرات سالانه متوقف شده است. 

این تعمیرات که برای نگهداری از «نورد استریم ۱» انجام می‌شود تا چند روز دیگر ادامه خواهد یافت. با این حال وزارت خارجه روسیه تهدید کرده است که آینده این خط لوله انتقال گاز به وضعیت تحریم‌های وضع‌شده علیه مسکو گره خورده است. 

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بنا به پیش‌نویس توافق باکو و بروکسل سطح گاز صادراتی را از مسیر انتقال گاز جنوبی که از ترکیه عبور می‌کند افزایش خواهد داد. 

در سند پیش‌نویس توافق اتحادیه اروپا با جمهوری آذربایجان آمده است: «طرفین در نظر دارند از تجارت دوجانبه گاز طبیعی از جمله صادرات آن به اتحادیه اروپا از طریق خط لوله جنوبی حمایت کنند، صادراتی که تا سال ۲۰۱۷ با توجه شرایط تجاری و تقاضای بازار به دستکم ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.»

مسیر انتقال گاز جنوبی از سه خط لوله جنوبی قفقاز، ترانس-آناتولین و ترانس آدریاتیک تشکیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.