اوکراینی ها هرگز حاضر نیستند که از اراضی خود چشم پوشی کرده و با واگذاری این اراضی و الحاق آن ها به روسیه موافقت کنند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی یف هرگز حاضر نخواهد شد از بخشی از اراضی خود به نفع روسیه چشم پوشی کند.

زلنسکی در گفت و گو با سی ان ان تأکید کرد که اوکراینی ها هرگز حاضر نیستند که از اراضی خود چشم پوشی کرده و با واگذاری این اراضی  و الحاق آن ها به روسیه موافقت کنند.

وی تأکید کرد که کی یف بارها این موضع گیری را تکرار کرده و بر آن اصرار کرده است.

 

 

فنلاند حصارهای طولانی‌ترین مرز اتحادیه اروپا با روسیه را مستحکم می‌کند 

پارلمان فنلاند روز پنجشنبه اصلاحیه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت می‌تواند گذرگاه‌های مرزی این کشور با روسیه را مسدود کند تا مسکو نتواند از این مسیر موجی از پناهجویان را به سمت این کشور که عضو جدید ناتو خواهد شد، گسیل کند. 

این اقدام قانونگذاران فنلاندی تنها دو روز پس از آن صورت گرفت که ۳۰ عضو ناتو، پروتکل‌های رسمی الحاق فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف نظامی را امضا کردند؛ اقدامی که خشم روسیه را به همراه داشته است. 

اصلاحات تصویب شده توسط نمایندگان فنلاند به دولت چپ میانه این کشور به رهبری نخست وزیر سانا مارین، اختیارات گسترده‌تری برای محدود کردن تردد مرزی در شرایط اضطراری به ویژه در مرز هزار و ۳۴۰ کیلومتری با روسیه می‌دهد. مرز مسکو با فنلاند، طولانی‌ترین مرز اتحادیه اروپا با روسیه به شمار می‌رود. 

این تغییرات همچنین به فنلاند، اجازه می دهد تا در صورت نیاز، موانع و حصارهایی در امتداد مرز با روسیه ایجاد کند. سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، قرار است روز جمعه این اصلاحیه‌ها را امضا کند.

پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، هلسینکی تصمیم گرفت تا شراکت چند دهه‌ای خود با ناتو را رسمی کند و برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست رسمی ارائه دهد. اصلاحات جدید در قانون حفاظت مرزی فنلاند، باعث می‌شود موانع مستحکم‌تری در امتداد مرز بیش از ۱۳۰۰ کیلومتری دو کشور ایجاد شود. 

آن ایهانوس، مشاور وزارت کشور فنلاند در این رابطه می‌گوید: «بهبود ظرفیت عملیاتی مرزبانان اقدامی است که برای پاسخ به تهدیدات گسترده‌ای که می‌تواند ما را تهدید کند، در نظر گرفته شده است.» او همچنین تاکید کرد که جنگ در اوکراین به فوریت اجرایی شدن این مسئله کمک کرده است. 

در حال حاضر مرز فنلاند با روسیه تنها حصارهای چوبی دارد که عمدتا برای جلوگیری از چرای گاوها در سوی دیگر مرز نصب شده‌اند. 

سانا پالو، رئیس بخش حقوقی حفاظت مرزی فنلاند در این خصوص می‌گوید: «آنچه که اکنون می‌خواهیم بسازیم یک حصار محکم با اثر بازدارنده واقعی است.» او البته تاکید کرد که به احتمال زیاد این حصار جدید، کل مرز شرقی این کشور را پوشش نخواهد داد اما بر اصلی‌ترین نقاط مرزی فنلاند با روسیه متمرکز خواهد بود. 

تصمیم جدید فنلاند همچنین برای جهت جلوگیری از تکرار اتفاقات مرز میان بلاروس و لهستان اتخاذ می‌شود،  جایی که سال گذشته، بلاروس موجی از هجوم پناهجویان به سمت مرزهای اتحادیه اروپا را سازمان‌دهی کرد . قانون جدید تصویب شده در پارلمان فنلاند حالا امکان بسته شدن گذرگاه‌های مرزی در مکان‌هایی خاص از مرز فنلاند با روسیه را ممکن می‌کند.

 

آیا پوتین لوکاشنکو و بلاروس را وارد جنگ اوکراین خواهد کرد؟ 

بلاروس هرچند روابط نزدیکی با مسکو دارد و از مواضع روسیه حمایت می‌کند اما تاکنون از حضور مستقیم در جنگ این کشور با اوکراین اجتناب کرده است. روابط گرم ولادمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو این پرسش را برای ناظران سیاسی طرح می‌کند که آیا بلاروس برای پیروزی روسیه بر اوکراین به صورت مستقیم وارد جنگ خواهد شد یا خیر؟

کارشناسان نظامی بر این باورند که همچنان پایان مشخصی برای حمله نظامی روسیه در اوکراین دیده نمی‌شود. جنگی که بیش از چهار ماه قبل آغاز شد و مشخص نیست که تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. 

آرتیوم شریبمن، محقق بنیاد کارنگی معتقد است که بلاروس به صورت مستقیم خود را وارد این درگیری نخواهد کرد. این پژوهشگر بلاروسی در این رابطه به خبرگزاری فرانسه می گوید: «لوکاشنکو به خوبی از واقعیات در صحنه مطلع بود و می‌دانست که اکثر شهروندان بلاروس از اعزام نیروی نظامی به اوکراین حمایت نمی‌کنند. البته این بدان معنا نیست که پوتین تلاشی برای اعمال فشار بر لوکاشنکو انجام نخواهد داد.»

این محقق  که از سرکوب‌های لوکاشنکو فرار کرده در ادامه می‌افزاید: «هیچ دلیل منطقی برای پیوستن مینسک و لوکاشنکو به پوتین و مسکو در این جنگ وجود ندارد. اما پوتین قادر است چه کاری انجام دهد؟ آیا او قادر خواهد بود لوکاشنکو را مجبور به پیوستن کند؟ این پرسشی مهم است که هنوز نمی‌توان به صورت دقیق به آن پاسخ داد.» 

این در حالیست که برخلاف انتظار روسیه روند پیشروی نیروهای روس در اوکراین چندان مطابق برنامه پیش نرفته و عملیاتی که قرار بود کوتاه مدت باشد، پس از گذشت چهار ماه هنوز نتوانسته به اهداف خود دست یابد. 

لوکاشنکو تاکنون سعی کرده خود را به عنوان وفادارترین متحد پوتین معرفی کند و به بهانه تمرینات نظامی از نیروهای روسیه استقبال کرده است. او همچنین استدلال کرده که اگر مسکو مداخله نمی‌کرد، اوکراین به بلاروس حمله می‌کرد. با این حال او خواستار مشارکت کشورش در هرگونه گفتگو و توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها شده است. 

از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا گفته است که باور ندارد مینسک به درگیری کشیده شود. او البته اضافه کرده که تحریکاتی از سوی بلاروس وجود داشته و این روند همچنان هم ادامه خواهد داشت. 

با این حال تنش‌های میان اوکراین و بلاروس اخیرا افزایش یافته است. در اوایل ماه ژوئیه، لوکاشنکو گفته بود که ارتش او موشک‌هایی را که از اوکراین به خاک آنها شلیک شده بود، سرنگون کرده و قول داد که به هر حمله دشمن به صورت فوری پاسخ دهد. 

از سوی دیگر پوتین هم اعلام کرده که مسکو موشک‌های اسکندر-ام با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را در ماه‌های آینده به بلاروس تحویل خواهد داد.

شریبمن که در سال ۲۰۲۱ از رژیم سرکوبگر لوکاشنکو گریخت، خاطرنشان کرد که مرد قدرتمند بلاروس هرچند حمایت لجستیکی لازم را از روسیه دریافت کرده اما آشکارا از اعزام نیرو به اوکراین خودداری کرده است.

این محقق بلاروسی در ادامه می‌گوید: «من مطمئن نیستم که ارتش بلاروس بتواند چیزی به روسیه اضافه کند. این بسیار معقول‌تر است که بلاروس نیروهای خود را در مرز با اوکراین آماده نگه دارد. این باعث می‌شود که گروهی از اوکراینی‌ها مجبور شوند در مرز با بلاروس حضور داشته باشند و نتوانند تمام تمرکز خود را بر مرز با روسیه متمرکز کنند. این ایده معقول‌تری است تا اینکه گردان‌های اندک بلاروس وارد جنگ شوند.» 

الکساندر خرامچیخین، تحلیلگر نظامی روسی نیز تحلیل مشابهی دارد و معتقد است که ورود مینسک به جنگ بعید است. او در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به ضعف نیروهای نظامی بلاروس می‌گوید: «ارتش بلاروس در مقایسه با ارتش اوکراین و روسیه تجربه رزمی صفر دارد و نمی‌تواند در این درگیری‌ها کارایی چندانی داشته باشد.» 

خرامچیخین در ادامه می‌افزاید: «به نظر من برای پوتین مفیدتر است که از بلاروس برای حفظ تنشی خاص، در مرز با لهستان بهره ببرد.» 

با این وجود، او گفت، اگر نیروهای بلاروس به اوکراین حمله کنند، «دردسر بسیار مهمی برای اوکراین ایجاد خواهد شد، زیرا این حمله جبهه‌ای جدید علیه کی‌یف باز می‌کند.»

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در نهایت نقش بلاروس در حمله به اوکراین به آنچه پوتین می‌خواهد بستگی دارد. لوکاشنکو ۶۷ ساله از نظر نظامی و اقتصادی به شدت به رهبر روسیه وابسته است.

هنگامی که در سال ۲۰۲۰ تظاهرات بی‌سابقه‌ای در بلاروس به دلیل انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در این کشور به راه افتاد، لوکاشنکو برای تثبیت موقعیت خود و سرکوب مخالفان به حمایت مسکو تکیه کرده بود. 

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که اگر لوکاشنکو به جنگ اوکراین برود، خطر تجدید تظاهرات گسترده‌ای که حکومت او را در سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ متزلزل کرد، دوباره شعله‌ور می‌کند. 

فئودور لوکیانوف، تحلیلگر سیاسی مرتبط با کرملین در این خصوص به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «من فکر می‌کنم لوکاشنکو به خوبی می‌داند که مداخله نظامی در اوکراین چیزی نیست که باعث تقویت محبوبیت او در کشور شود.» 

بر اساس نظرسنجی ماه ژوئن اندیشکده بریتانیایی چتم هاوس، ۴۳ درصد از بلاروسی‌ها از حمله روسیه به اوکراین حمایت نمی‌کنند و تنها ۴ درصد از شرکت‌کنندگان در آن نظرسنجی طرفدار دخالت ارتش بلاروس در این ماجرا هستند. 

ورونیکا لاپوتسکا، یکی از بنیانگذاران اندیشکده مرکز شرق در ورشو با اشاره به اینکه بلاروسی‌ها ملتی بسیار صلح‌دوست هستند، می‌افزاید: «مردم بلاروس در طول جنگ جهانی دوم خسارات زیادی را متحمل شدند و از هر چهار نفر یک نفر جان خود را از دست داد و همین مسئله باعث شده تا آنها عمیقا از هر نوع خشونتی بیزار باشند. در نتیجه آنها از مشارکت نظامی کشورشان در جنگ اوکراین استقبال نمی‌کنند» 

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا پوتین برغم ناکامی در پیشروی سریع در جنگ اوکراین برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، در نهایت بلاروس را وارد این منازعه خواهد کرد یا خیر.

 

پوتین: اگر غرب بدنبال شکست روسیه است، به تلاش خود ادامه دهد

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر این موضوع که روسیه از مذاکرات صلح دست برنداشته است، گفت: هرچه مذاکرات طولانی‌تر شود، رسیدن به توافق دشوارتر خواهد شد.

به گزارش  خبرگزاری تاس، وی افزود: اگر غرب بدنبال شکست روسیه است، بگذارید آن‌ها سعی خود را بکنند. ما بارها شنیده‌ایم که غرب می‌خواهد تا آخرین فرد اوکراینی با ما بجنگد.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: این یک امر غم انگیز برای مردم اوکراین است، اما به نظر می‌رسد همه وقایع به سوی این هدف پیش می‌رود.

پوتین گفت که کشورهای غربی اکنون به دنبال مقصر جلوه دادن روسیه برای ایجاد بحران غذای در حال ظهور در جهان هستند.

وی تاکید کرد: کارشناسان می‌دانند که این بحران در طول مبارزه با همه‌گیری کرونا پدیدار شد و به این دلیل که کشورهای توسعه‌یافته از موقعیت انحصاری خود در حوزه پولی سوء استفاده کردند و پول زیادی را در این زمینه چاپ نمودند.

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد که مردم دونباس به مدت هشت سال شاهد انزوا و نسل کشی بوده‌اند.

پوتین تاکید کرد که روسیه تمام تلاش خود را برای احیای کامل شرایط زندگی در جمهوری مردمی لوهانسک و برای همه ساکنان این منطقه انجام خواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.