ارزش دلار آمریکا امروز چهارشنبه بار دیگر در برابر روبل روسیه بالا رفت و با1.82 روبل افزایش به هر دلار 62.79 روبل رسید. این در حالی است که امروز ارزش یک دلار حتی به بالای 64 روبل رسیده بود.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، روبل روسیه همچنان در برابر دلار آمریکا عقب نشینی می کند و ارزش خود را از دست می دهد.

ارزش دلار آمریکا امروز چهارشنبه بار دیگر در برابر روبل روسیه بالا رفت و با1.82 روبل افزایش به هر دلار 62.79 روبل رسید. این در حالی است که امروز ارزش یک دلار حتی به بالای 64 روبل رسیده بود.

ارزش یورو نیز به افزایش خود ادامه داده و به یورویی 64.30 روبل روسیه رسید.

برخی کارشناسان  روسی بر این باورند که در سایه افزایش خرید ارزهای خارجی داخل روسیه ارزش پول ملی این کشور پایین آمده است.

همچنین سقوط ارزش روبل در برابر دلار و یورو که از چندی پیش آغاز شده است، در پی تحریم های جدید غرب علیه مسکو در پی حمله نظامی به اوکراین رخ داده است.

 

تحولات جدید جنگ اوکراین

 

واکنش سوئیس به درخواست اوکراین برای دریافت دارایی‌های مسدود شده روس‌ها

 

رئیس جمهور سوئیس درباره تحویل دارایی‌های مسدود شده روس‌ها به اوکراین برای بازسازی این کشور هشدار داد.

«ایگناسیو کاسیس» رئیس جمهور سوئیس روز چهارشنبه درباره استفاده از دارایی‌های مسدود شده افراد ثروتمند روسی برای بازسازی اوکراین هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، کاسیس در کنفرانس بین‌المللی بازسازی اوکراین متذکر شد: «بر اساس قانونی که در اغلب کشورهای دموکراتیک وجود دارد، ما می‌توانیم دارایی‌هایی را مسدود کنیم و این کار را به این منظور انجام دهیم که بفهمیم این دارایی‌ها از کجا آمده‌اند».

رئیس جمهور سوئیس گفت، باید به ابهامات موجود در این زمینه که آیا میان این پول‌ها و جنگ اوکراین ارتباطی وجود دارد و تناسب این اقدامات تنبیهی رسیدگی شود.

کاسیس ضمن هشدار درباره تحویل دارایی‌های مسدود شده به اوکراین و ایجاد سابقه‌ای خطرناک در این زمینه افزود: «حق مالکیت و حق تملک، یکی حقوق اساسی و جزو حقوق بشر محسوب می‌شود».

دولت سوئیس از ماه می سال جاری میلادی به‌تنهایی حدود ۶.۵ میلیارد دلار از اموال و دارایی‌های افراد بانفوذ و ثروتمند روسیه را مسدود کرده است.

روز دوشنبه «دنیس شمیهال» نخست وزیر اوکراین که در نشست بازسازی اوکراین در سوئیس سخنرانی می‌کرد گفت انتظار می‌رود روند بازسازی اوکراین ۷۵۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

وی تاکید کرد که دارایی‌های توقیف شده از روسیه و تاجران نزدیک به رئیس جمهور روسیه باید برای بازیابی اوکراین ویران شده از جنگ استفاده شود.

وزارت خارجه روسیه: ناتو قصد ندارد تنش‌زایی در اوکراین را پایان دهد

وزارت خارجه روسیه با هشدار درباره عواقب عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، گفت نشست سران این ائتلاف نشان داد که آنها نمی‌خواهند به تنش‌زایی در جنگ اوکراین پایان دهند.

«الکسی زایتسف» معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) درباره عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و گسترش این ائتلاف هشدار داد.

زایتسف طی نشست خبری در مسکو، درباره نشست سران ناتو که در ماه ژوئن در مادرید برگزار شد، گفت این نشست نشان داد که کشورهای غربی نمی‌خواهد به تنش‌زایی در جنگ اوکراین پایان دهد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «غرب قرار نیست خط تشدید بیشتر اوضاع در اوکراین را رها کند، این موضوع در نشست سران ناتو که در بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم ژوئن برگزار شد نیز تایید گردید».

این مقام روس با انتقاد از تصمیم سران ناتو برای افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف، تاکید کرد که تحویل تسلیحات در مقیاس بزرگ به‌طور مستمر به اوکراین انجام می‌شود و متحدان اروپایی این کشور آرزوهای نظامی مقامات اوکراینی را تشویق می‌کنند.

زایتسف با هشدار درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، اظهار داشت: «الحاق سوئد و فنلاند به ناتو، فرصت‌ها برای گفت‌وگوی صلح در منطقه بالتیک را کاهش داده و وضعیت را در آنجا پیچیده می‌کند».

ریانووستی به نقل از وی نوشت: «سوئد و فنلاند با پیوستن به ناتو، به خود اجازه داده‌اند در یک بازی ژئوپلیتیکی علیه روسیه شرکت کنند، پس با پاسخ مسکو روبه‌رو خواهند شد».

معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره توقیف کشتی غلات روسی توسط دولت ترکیه گفت: «هیچ صحبتی در مورد توقیف یا مصادره کشتی ژیبک ژولی با پرچم روسیه در ترکیه وجود ندارد».

زایتسف با بیان اینکه کشتی مذکور در مسیر بندری است و مراحل استاندارد را طی می‌کند، اضافه کرد: «ما به گزارش‌های تعدادی از رسانه‌ها در مورد توقیف ادعایی کشتی ژیبک ژولی در بندر قره‌سو در ترکیه توجه کردیم».

به نوشته ریانووستی، وی خبر داد که بر اساس اطلاعات سفارت روسیه در ترکیه، کشتی در حال حاضر در بندر قره‌سو قرار دارد و مراحل استاندارد از جمله کنترل بهداشتی گیاهی را طی می‌کند و صحبتی از بازداشت و دستگیری نیست.

این مقام روس در واکنش به اختصاص بخشی از خاک مولداوی برای تجمع تجهیزات نظامی غربی، گفت این اقدامات مشکل ترانس‌نیستریا را حل نخواهد کرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از وی نوشت: «بعید است که پمپاژ تسلیحات ناتو، که وضعیت بی‌طرف جمهوری مولداوی را تضعیف می‌کند، به تقویت امنیت آن کمکی داشته باشد و فضای مطلوبی برای پیشرفت در مذاکرات در مورد حل‌وفصل ترانس‌نیستریا ایجاد کند».

طبق این گزارش، منطقه ترانس‌نیستریا که ۶۰ درصد ساکنان آن را روس‌ها و اوکراینی‌ها تشکیل می دهند، حتی قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز به دنبال جدایی از مولداوی بودند، زیرا می‌ترسیدند که در موج ملی‌گرایی، مولداوی به رومانی بپیوندد. در سال ۱۹۹۲، پس از تلاش ناموفق مقامات مولداوی برای حل این مشکل با توسل به قوه قهریه، ترانس‌نیستریا عملاً به سرزمینی تبدیل شد که تحت کنترل کیشینوف نبود.

زایتسف همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتشار متن گفتگوهای «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او، گفت که این محتوا محرمانه بود و نباید منتشر می‌شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پیش از این ضمن هشدار درباره عواقب منفی اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به مولداوی، گفته بود آنها سعی در بردگی کشیدن از کشورهای شوروی سابق دارند.

 

لندن: شهر اسلوویانسک هدف بعدی روسیه برای تصرف است

 

وزارت دفاع انگلیس با بیان اینکه شهر اسلوویانسک در استان دونتسک هدف بعدی نبرد در دونباس خواهد بود، گفت روسیه کنترل خود بر لوهانسک را مستحکم کرده است.

در ادامه گزارشات اطلاعاتی روزانه وزارت دفاع انگلیس از وضعیت نبرد بین نیروهای روس و اوکراینی در منطقه دونباس، لندن هدف بعدی این جنگ را توضیح داد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (چهارشنبه) گفت: «روسیه در حال تحکیم کنترل خود بر لیسیچانسک و استان لوهانسک است. در شمال [دونباس]، اکثر واحدهای موجود باقیمانده از گروه‌های نیروهای شرقی و غربی روسی، به محور ایزیوم اختصاص پیدا کرده‌اند».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه اذعان شده است: «طی هفته گذشته، نیروهای روسی احتمالاً تا ۵ کیلومتر دیگر در جاده اصلی ای-۴۰ در شهر ایزیوم پیشروی کرده‌اند، با اینکه نیروهای اوکراینی سعی در مقاومت در این منطقه داشتند».

وزارت دفاع انگلیس ادامه داد: «نیروهای روسیه از گروه‌های نیروهای شرقی و غربی، احتمالاً اکنون در حدود ۱۶ کیلومتری شمال شهر اسلوفیانسک در استان دونتسک هستند».

در پایان این گزارش نظامی آمده است: «با توجه به اینکه اسلوفیانسک نیز از سوی گروه‌های مرکزی و جنوبی روسیه در معرض تهدید قرار دارد، این احتمال واقعی وجود دارد که نبرد برای این شهر، رقابت کلیدی بعدی در مبارزه برای دونباس باشد».

پیش از این، اطلاعات ارتش انگلیس با بیان اینکه نبرد داخل استان لوهانسک با پیشرفت روسیه تشدید شده، گفته بود روسیه بعد از استان لوهانسک، سراغ تصرف استان دونتسک می‌رود.

روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به نظامیان کشورش دستور داد تا دامنه حملات را به عمق منطقه دونباس در شرق اوکراین بکشانند.

حمله مسلحانه به کامیون های روسی در لیتوانی

کامیون های رانندگان روسی که از طریق لیتوانی به منطقه کالینینگراد روسیه کالا منتقل می کنند توسط افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفتند.

رانندگان روسی گفتند که افراد مسلح ناشناس به سمت کامیون های آنها که پلاک روسیه دارند حمله کردند.

این رانندگان گفتند که مهاجمان شعارهای ملی گرایان اوکراینی را سر دادند.

این رانندگان تأکید کردند که این نخستین بار نیست که به خودروهای روسی در لیتوانی حمله می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.