رئیس سازمان اطلاعات وزارت دفاع اوکراین روسیه را به انجام حملات خرابکارانه در اراضی روسیه تهدید کرد.

به گزارش جماران به نقل از فایننشال تایمز، «کرل بودانوف» رئیس سازمان اطلاعات وزارت دفاع اوکراین روسیه را به انجام حملات خرابکارانه در اراضی روسیه تهدید کرد.

بودانوف گفت که جنگ چریکی در اراضی ای که روسیه آن ها را به اشغال در آورده است افزایش می یابد و به انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در شهر«خرسون» که منجر به کشته شدن یک مسئول نظامی در شورای نظامی حاکم بر شهر شد، اشاره کرد.

بودانوف تأکید کرد که این حملات و اقدامات خرابکارانه « در همه مکان ها رخ می دهد و در روسیه و بسیاری از مکان ها به اجرا در آمده و در خواهد آمد.

بودانوف در گفت و گو با فایننشال تایمز توضیح نداد که آیا دولت اوکراین پشت این حوادث است یا نه.

روز جمعه 24 ژوئن در انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در خرسون رئیس بخش خانواده و جوانان و ورزش در دستگاه اداری در این شهر کشته شد. 

بنابراین گزارش، ارتش روسیه شهر خرسون در پی حمله نظامی گسترده به اراضی اوکراین به اشغال خود در آورده است و در پی آن اداره غیرنظامی-نظامی در این منطقه به راه انداخت و استفاده روبل روسیه را نیز در این منطقه رواج داد و شبکه های تلویزیونی و رادیویی روسی شروع به پخش برنامه های خود کردند.

روسیه همچنین برنامه هایی برای الحاق این مناطق به اراضی خود دارد این در حالی است که دولت اوکراین اعلام کرده است که هرگز اراضی ای را به روسیه واگذار نمی کند و تلاش خواهد کرد که اراضی اشغالی  را بازپس بگیرد.

 

اوکراین توافقنامه های امنیت هسته ای با روسیه را به تعلیق در آورد

دولت اوکراین تعدادی از توافقنامه ها و معاهدات با روسیه در زمینه امنیت هسته ای را به حالت تعلیق در آورد.

دولت اوکراین اعلام کرد که معاهدات بین المللی مربوط به تبادل اطلاعات و همکاری در زمینه سازماندهی امنیت در استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف مسالمت آمیز را لغو کرد.

 

 آمریکا سامانه دفاع موشکی دوربرد به اوکراین می دهد

آمریکا قصد دارد سامانه موشک‌های میان برد تا  دور برد در اختیار اوکراین قرار دهد.

یک منبع آمریکایی گزارش داده است که واشنگتن آماده است تا سامانه‌های دفاع موشکی میان برد و دوربرد را در اختیار اوکراین قرار دهد.

این منبع به سی ان ان گفت که واشنگتن می‌خواهد اعلام کند که به تازگی یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته زمین به هوا را برای اوکراین خریداری کرده که در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

براساس این گزارش، همچنین قرار است که بسته تسلیحاتی جدید شامل مهمات توپخانه و رادارهای ضد سامانه موشکی در این هفته برای اوکراین اعلام و در اختیار ارتش این کشور قرار داده شود.

همین هفته گذشته بود که اعلام شد دولت آمریکا در راستای جنگ افروزی بیشتر در اوکراین، محموله تسلیحات نظامی دیگری را تحویل این کشور داده است. دولت اوکراین هم در این ارتباط اعلام کرد که تجهیزات موشکی توپخانه ای با تحرک بالا (HIMARS) را از آمریکا تحویل گرفته است. تجهیزات مذکور مربوط به یک سیستم تسلیحاتی دوربرد قدرتمند که دولت کی یف امیدوار است که در میدان نبرد با روسیه به کمک این کشور بیاید.

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین در خصوص تحویل محموله جدید از آمریکا در توئیتر خود آورد: از همکار و دوست آمریکایی ام، لوید آستین، به خاطر این ابزارهای قدرتمند قدردانی می‌کنم! وزیر دفاع اوکراین افزود که تابستان گرمی در انتظار نظامیان روسی خواهد بود و آخرین تابستان برای برخی از آنها.

دولت اوکراین می‌گوید در جهت تطابق بهتر با برد سامانه‌های راکتی روسی به سامانه‌های توپخانه ای دوربرد آمریکا نیاز دارد. واشنگتن اما اعلام کرده به دلیل هراس از تشدید درگیری‌ها، از دولت کی یف تضمین گرفته است که از این سلاح‌های دوربرد برای حمله به خاک روسیه استفاده نکنند.

 

صدراعظم آلمان: پوتین در اجلاس گروه 20 شرکت کند شاید من نیایم

صدراعظم آلمان گفت در صورت حضور رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی اندونزی، درباره حضور خود در این نشست تصمیم‌گیری خواهد کرد.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفت که در صورت حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس گروه ۲۰ (G۲۰) در اندونزی در ماه نوامبر، درباره حضور خود در این نشست در زمان نزدیک به آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شولتز در گفت‌وگو با تلویزیون آلمان از اجلاس گروه هفت (G۷) به میزبان وی در کوه‌های آلپ باواریا است، گفت که مهم است که اجلاس گروه ۲۰ را خراب نکنیم.

قرار است «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دوشنبه (۲۷ ژوئن) به صورت ویدیویی برای سران گروه ۷ سخنرانی کند.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان شامگاه چهارشنبه هم در ادامه اظهارات ضد روسی خود، شراکت و همکاری برلین با مسکو را فعلا بعید دانست. شولتز طی سخنرانی در پارلمان آلمان گفت: تصور مشارکت با روسیه، همانطور که در تفاهم‌نامه استراتژیک سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک هدف در روابط دو جانبه ذکر شده است، تا آینده قابل پیش‌بینی غیرممکن است.

صدراعظم آلمان پیش از این نیز با اتهام‌زنی به رئیس جمهور روسیه مبنی بر تلاش برای گسستگی اروپا، مدعی شد او قصد دارد به دنیایی بازگردد که تحت سلطه حوزه‌های نفوذ خود است.

پیش‌تر، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای غربی هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا درگیری در اوکراین ادامه یابد. وی گفت: آن‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند تا درگیری در اوکراین تا زمانی که ممکن است ادامه یابد. ما به یاد داریم چهل و سومین رئیس‌جمهور ایالات متحده، جورج بوش گفت «ماموریت اوکراین کشتن هر چه بیشتر روس‌هاست». آن‌ها به اوکراین و رژیم کی‌یف این وظیفه را داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: همانطور که بوریس جانسون به ماکرون گفت، آن‌ها از اوکراین به عنوان ابزار استفاده می‌کنند و کل تدارکات بر آن متمرکز است - تدارکات تسلیحات، فرستادن افراد، هر چیزی که درگیری را شعله‌ور نگه دارد و از حل این وضعیت جلوگیری کند، در غیر این صورت نقشه آن‌ها شکست خواهد خورد.

 

تحریم‌های جدید گروه ۷ علیه صنایع دفاعی روسیه

آمریکا از تحریم‌های جدید گروه هفت علیه صنایع دفاعی روسیه با هدف کاستن از توانایی نظامی این کشور خبر داد.

یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه گفت که گروه هفت سه‌شنبه (۲۷ ژوئن) به بسته جدیدی از اقدامات هماهنگ با هدف افزایش فشار بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین متعهد خواهد شد و برنامه‌هایی را برای سقف قیمت نفت روسیه نهایی خواهد کرد.

این مقام در یک جلسه توجیهی در حاشیه اجلاس سالانه گروه هفت گفت: هدف دوگانه رهبران گروه هفت هدف قرار دادن مستقیم درآمدهای پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) به ویژه از طریق انرژی، اما همچنین به حداقل رساندن تاثیر آن بر اقتصادهای گروه هفت و سایر نقاط جهان بوده است.

به نوشته رویترز، کشورهای غربی مایلند فشار بر روسیه را بدون تحریک تورم فزاینده‌ای که به ویژه به جهان جنوب آسیب می‌رساند، افزایش دهند. طبق این تحلیل، تعیین سقف قیمت می‌تواند در عین کاهش قیمت انرژی به اقدام نظامی روسیه در اوکراین آسیب بزند.

کاخ سفید در گزاره‌برگی اعلام کرد: سران گروه هفت همچنین تعهد امنیتی بی‌سابقه و بلندمدت برای ارائه حمایت‌های مالی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک به اوکراین تا زمانی که (درگیری‌ها) طول بکشد خواهند داشت، از جمله تهیه به موقع تسلیحات پیشرفته.

خبرگزاری فرانسه هم از آلمان محل برگزاری اجلاس گروه هفت گزارش داد ایالات متحده دوشنبه تحریم‌های جدید این گروه علیه صنایع دفاعی روسیه را اعلام کرد تا از توانایی مسکو در طول عملیات در اوکراین بکاهد.

کاخ سفید اعلام کرد: سران گروه هفت تحریم‌های هدفمند را برای محدود کردن بیشتر دسترسی روسیه به فناوری‌های غربی که می‌تواند از صنعت تسلیحات روسیه حمایت کند، هماهنگ و گسترش خواهند داد. ایالات متحده همچنین به طور تهاجمی زنجیره‌های تامین دفاعی روسیه را هدف قرار خواهد داد و توانایی روسیه را برای جایگزینی تجهیزات نظامی که قبلاً در طول جنگ وحشیانه خود از دست داده، محدود خواهد کرد.

طبق این گزارش، یک مقام ارشد آمریکایی گفت: سران گروه هفت همچنین توافق کردند که پول جمع‌آوری شده از تعرفه‌های تجاری بالاتر که بر صادرات روسیه تحمیل شده باید به عنوان کمک به اوکراین ارسال شود. بایدن و دیگر سران گروه هفت به دنبال اختیاری برای استفاده از درآمدهای جمع آوری شده از هر گونه تعرفه‌های جدید بر روی کالاهای روسیه برای کمک به اوکراین و اطمینان از این که که روسیه هزینه جنگ خود را پرداخت می‌کند، خواهند بود.

سران کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، آلمان از روز یکشنبه (۲۶ ژوئن) در نشست گروه هفت به میزبانی اولاف شولتز صدراعظم آلمان حاضر شده و بر تداوم حمایتشان از اوکراین و تشدید فشارها بر روسیه تاکید کرده‌اند.

 

مزاح و شوخی سران گروه هفت و تمسخر پوتین

در تحولی دیگر، سران گروه هفت که شامل هفت کشور صنعتی دنیا هستند روز یکشنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیر) در آلمان وعده دادند تا برای مقابله با تغییرات اقلیمی و بهبود وضعیت سلامت جهانی و همچنین برابری جنسیتی و ارتقا زیرساخت‌های دیجیتال در مجموع حدود ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.

هفت کشور صنعتی دنیا در نظر دارند طی پنج سال آینده پروژه‌های خصوصی و دولتی در کشورهای در حال توسعه را با هدف مهار طرح سرمایه گذاری در زیربناهای اقتصادی چین که با نام « ابتکار کمربند و جاده» معروف است، تامین مالی کنند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا به همراه دیگر سران گروه ۷ طرح جدیدی را با نام تازه «مشارکت و سرمایه گذاری در زیرساخت‌های جهانی» راه‌اندازی کرده‌اند. آمریکا به تنهایی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از این بودجه را قرار است تامین کند.

جو بایدن در روز نخست نشست سه روزه سران گروه هفت تصریح کرد که «این کمک یا فعالیت خیرخواهانه نیست بلکه سرمایه گذاری است که در زمان خود، با سوددهی همراه خواهد شد.» رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد این ابتکار به همه کشورها امکان می دهد تا نفع مشخصی از همکاری با «دموکراسی‌ها» عایدشان شود.

آقای بایدن بر این باور است که صدها میلیارد دلار دیگر هم می‌تواند از طریق بانک‌های توسعه متقابل و موسسات تامین مالی و نهادهای مرتبط دیگر تامین شود.

اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا هم تاکید کرد که کشورهای اروپایی هم حدود ۳۰۰ میلیارد یورو در همین مدت زمانی برای به ثمر نشاندن یک گزینه جانشین پایدار در برابر آنچه رییس جمهور چین در سال ۲۰۱۳ ایجاد کرده، سرمایه گذاری خواهند کرد.

طرح اقتصادی گسترده چین با هدف ایجاد نسخه‌ای مدرن از راه ابریشم سابق، شامل «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» برای اتصال آسیا به اروپاست و حدود یکصد کشور را در بر می‌گیرد.

سران این هفت کشور صنعتی در این نشست خود همچنین درباره بحران حال حاضر انرژی در دنیا بحث و تبادل نظر کردند و بر لزوم سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی تاکید کردند.

آن‌ها همچنین لحظاتی قبل از گرفتن عکس دست جمعی دست به مزاح زدند و ولادیمیر پوتینِ، رییس جمهور روسیه را مورد تمسخر قرار دادند. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا بود که جرقه این شوخی را با گفتن این جمله زد: «کت‌های خود را در بیاوریم یا نه؟» این در حالی بود که همه آنها دور میز گردی در چند متری خبرنگاران مشغول نشستن بودند. این جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا بود که موضوع را ادامه داد و گفت «و صبر کنیم تا از ما عکس بگیرند» و باز جانسون ادامه داد: «باید نشان دهیم که از پوتین قوی‌تر و باحال‌تریم» و باز ترودو گفت «بله این حق ماست که لخت سوارکاری کنیم.»

اشاره آن‌ها به عکس مشهور نیمه برهنه ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۹ است که مرد شماره یک کرملین را در حال سوارکاری و نشان دادن آمادگی بدنی‌اش نشان می‌داد.

اورزولا فن درلاین، تنها زن این جمع ۹ نفره بدون اشاره به برهنه بودن پوتین به این نکته که «اسب سواری بهترین کار» است اکتفا کرد.

البته در انتها هیچ کدام از این جمع ۹ نفره کت خود را درنیاورد.

 

 

استمداد غول‌های انرژی فرانسه از مردم: فوری و جمعی صرفه‌جویی را شروع کنید 

 

مدیران ارشد بزرگ‌ترین شرکت‌های عرضه کننده انرژی در فرانسه روز یکشنبه از مردم فرانسه خواستند که صرفه‌جویی در مصرف بنزین، نفت، برق و گاز را فورا آغاز کنند. 

مدیران عامل سه شرکت اُدِاِف (EDF)، توتال‌انرژی (TotalEnergies) و اِنژی (Engie)  در بیانیه مشترکی که در نشریه فرانسوی «ژورنال دو دیمناش» (Journal du Dimanche) یا «روزنامه یکشنبه‌ها» منتشر شد، اعلام کردند: «نیازمند تلاش فوری، جمعی و گسترده برای کاهش مصرف انواع انرژی هستیم و هر گامی در این جهت، هر چقدر هم که کوچک باشد، بسیار مهم خواهد بود و از هم اینک که تابستان است ما را برای سپری کردن زمستان آماده می‌کند.»

مدیران مهمترین شرکت‌های عرضه کننده برق، گاز، بنزین و نفت در فرانسه در ادامه بیانیه مشترک خود با یادآوری نقش تهاجم نظامی روسیه در کاهش عرضه انواع انرژی و افزایش قیمت آن هشدار دادند: «افزایش بهای انرژی انسجام اجتماعی و سیاسی ما را تهدید می‌کند و تاثیر زیادی بر قدرت خرید خانواده‌ها داشته و خواهد داشت.»

روسیه به تلافی تحریم‌های اقتصادی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا علیه مسکو که در پی تهاجم نظامی این کشور به اوکراین وضع شد، ارسال گاز به چندین کشور اتحادیه اروپا را کاهش داده و در برخی موارد قطع کرده است.

البته افزون بر کمبود عرضه گاز به دلیل جنگ در اوکراین، کاهش تولید برق آبی به دلیل وقوع خشکسالی نیز شبکه تولید و توزیع برق اروپا را بیش از پیش تحت فشار قرار داده است. 

بر همین اساس، دولت‌های فرانسه و آلمان اخیرا اعلام کردند که برخلاف برنامه پیشین خود برای مبارزه با آلودگی‌های زیست محیطی، برخی از نیروگاه‌های زغال‌سنگی تعطیل شده خود را برای تامین برق زمستانی به کار خواهند گرفت. 

البته مدیران ارشد بزرگ‌ترین شرکت‌های عرضه کننده انرژی در فرانسه در بیانیه روز یکشنبه خود تصریح کردند که به هیچ از زغال سنگ روسیه در نیروگاه‌های خود استفاده نخواهد کرد و متعهد هستند که سهم برق حاصل از سوزاندن زغال سنگ را در مجموع برق تولیدی فرانسه زیر ۱ درصد نگاه دارند.

 

عفو بین‌الملل رفتار خشن و تبعیض آمیز مقامات لیتوانی علیه پناهجویان غیراوکراینی را محکوم کرد 

 

سازمان عفو بین الملل در گزارشی که صبح دوشنبه منتشرکرد نسبت به رفتار تبعیض آمیز و خشونت بار دولت لیتوانی، عضو اتحادیه اروپا، با پناهجویان هشدار داد. 

این سازمان حقوق بشری در گزارشی مفصل بازداشت و حصر پناهجویان در مراکز نظامی قدیمی کشور لیتوانی  را تشریح کرده است. این نهاد حقوق بشری در گزارش خود می‌نویسد: «در حالی که پناهجویان جنگی از اوکراین در لیتوانی با آغوش باز پذیرفته می شوند، پناهجویان عراقی و سوری و دیگر کشورهای غیراروپایی به‌طور غیرقانونی زندانی شده و به شدت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.» 

سازمان عفو بین الملل به جز مقامات لیتوانیایی انگشت اتهامات را به‌سوی اتحادیه اروپا می‌گیرد و می‌گوید که « بی تردید اتحادیه اروپا از رفتارهای خشونت آمیز و تبعیض آمیز عضوی از خود علیه پناهجویان آگاه است.»

در این گزارش آمده است که «پلیس و نظامیان در لیتوانی به‌طور خودسر هزاران نفر را برای ماه ها در بازداشتگاه‌هایی که در تحت کنترل ارتش هستند زندانی کرده‌اند. این پناهجویان در این بازداشتگاه‌ها در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری ها قرار دارند.»

طبق این گزارش، «آنها از دسترسی عادلانه به روند پناهندگی محروم می شوند و تا بدین ترتیب مقامات بتوانند روند بازگشت آنها به کشورهای که از آن فرارکرده اند را فراهم کنند.» اغلب پناهجویانی که از لیتوانی سردرآورده اند تنها به‌دلیل رفتار خشونت آمیز دیگر عضو اتحادیه اروپا یعنی لهستان، در مرزهایش با بلاروس بوده است. اکثریت این پناهجویان را شهروندان عراقی، افغان و سوری تشکیل می دهند.

سازمان عفو بین الملل می گوید از ژوییه سال ۲۰۲۱ که برخی از پناهجویان گرفتار در بلاروس سعی کردند به لیتوانی پناه بیاورند، نمایندگان پارلمان این کشور قانونی را به تصویب رساندند که طی آن دولت بتواند به‌صورت «خودکار» مهاجران را بازداشت کرده و به زندان بیندازد. 

این نهاد حقوق بشری تصویب این قانون را «خلاف و ناقض قوانین اتحادیه اروپا» می‌داند. عفو بین الملل می گوید به منظور محروم کردن زندانیان از تدابیر قانونی اتحادیه اروپا در برابر بازداشت خودسرانه، مقامات لیتوانیایی این بازداشت‌ها را با عنوان مراکز «اسکان موقت» و حتی «جایگزینی برای بازداشت» توصیف کردند. در نتیجه، هزاران نفر، از جمله بسیاری که به حمایت بین المللی نیاز دارند، برای مدت طولانی بازداشت شده اند. 

بسیاری نیز ماه ها از هرگونه نظارت مقامات قضایی برای بررسی قانونی بودن بازداشت خود محروم بودند. بسیاری از مهاجران می گویند که «هرگز درخواست پناهندگی آن‌ها بررسی نشده است. هزاران نفر دیگر با خشونت از مرز به بلاروس عقب رانده شده اند، جایی که هیچ شانسی برای حمایت سازمان های مدافع حقوق پناهجویان وجود ندارد. »

عفو بین‌الملل برای این گزارش تحقیقی از دو بازداشتگاه در لیتوانی، که نام مراکز ثبت نام خارجیان را به یدک می کشند بازدید کرد. 

برای تهیه این گزارش، بازرسان این سازمان در دو مرکز کیبارتای و مدینینکای  با دست کم ۳۱ پناهجو مصاحبه کرده اند. تا امروز صدها نفر، اغلب مردان، در مرکز کیبارتای در بازداشت هستند. این مرکز تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ یکی از زندان‌های مهم لیتوانی بود. پناهجویان در این مرکز که پنجره‌های آهنی و درهای امنیتی و دیوارهای بزرگ محصور است وضعیت «وخیمی» دارند. آنها تنها دوبار در هفته مجاز به دوش آب گرم هستند و ورود به این مرکز تا امروز کاملا محدود و تحت کنترل بوده است. به گفته سازمان عفو بین الملل ماههاست که ظرفیت این مرکز پرشده است و سلامت بسیاری از پناهجویان که در آن اسکان یافته اند، به خطر افتاده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.