کشورهای انگلیس، آمریکا، ژاپن و کانادا دیگر طلا از روسیه وارد نمی کنند.

به گزارش جماران، دولت انگلیس امروز یکشنبه اعلام کرد که به همراه آمریکا،ژاپن و کانادا هر گونه واردت جدید از طلای روسیه را در چارچوب مجازات روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین را ممنوع می کنند.

قرار است این ممنوعیت به زودی به اجرا در بیاید و شامل واردات جدید از طلا روسیه می شود.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و همتاهایش در گروه هفت بر سر ممنوعیت واردات جدید طلا از روسیه در حالی به توافق خواهند رسید که غربی ها تحریم ها علیه مسکو را به دلیل جنگ علیه اوکراین بیشتر و گسترده تر می کنند.

یک منبع در وزارت خزانه داری آمریکا گفت که هدف تحریم  طلای روسیه توسط آمریکا انزوای بیشتر روسیه از اقتصاد جهانی با منع این کشور در مشارکت در بازار طلا  است.

روسیه نزدیک به 10 درصد از طلای استخراج شده جهان را در اختیار دارد و تحریم  طلای  این کشور در چارچوب سلسله تحریم هایی است که از زمان حمله این کشور به اوکراین در 24 فوریه تا کنون صورت می گیرد. 

 

هدف تحریم های علیه روسیه چیست؟

سناتور روس گفت که تحریم ها علیه روسیه با هدف فرسودگی طولانی مدت کشور است.

به گزارش اسپوتنیک، الکسی پوشکوف در کانال تلگرام خود ضمن اظهار نظر در خصوص اطلاعات مربوط به واردات احتمالی طلا از روسیه گفت: تحریم ها علیه روسیه با هدف فرسودگی مالی و اقتصادی طولانی مدت کشور است.

پیشتر جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود که رهبران گروه 7 در اجلاس آتی در آلمان در مورد امکان افزایش فشار بر روسیه و به حداقل رساندن هزینه های چنین تحریم هایی برای اقتصاد جهانی بحث خواهند کرد.

همچنین گزارش شده است که وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه تصمیمی مبنی بر ممنوعیت واردات طلا به آمریکا را منتشر خواهد کرد.

پوشکوف نوشت: "جنگ تحریم ها علیه روسیه با هدف فرسودگی مالی و اقتصادی بلندمدت این کشور است. اقدامات انفرادی اتخاذ شده در چارچوب این جنگ ممکن است دارای استثنائاتی باشد، مانند تحریم اروپا بر نفت روسیه، یا بسته به میزان نیاز غرب، مشمول تعدیل شود.»

به گفته وی، "هرچقدر هم که رسانه های غربی ناکارآمدی تحریم ها علیه روسیه را اعلام کنند، بازنگری در مسیر کلی پیش بینی نمی شود".

 

 

دیگر تحولات

 

 

فایننشال تایمز: تلاش های غرب برای انزوای روسیه شکست خورده است

یک نشریه انگلیسی در مقاله نوشت که تلاش های غرب برای منزوی کردن روسیه شکست خورده است.

 نشریه فایننشال تایمز در مقاله ای به قلم ادوارد لوس، می نویسد؛ تلاش های غرب برای منزوی کردن روسیه با شکست مواجه شده است، زیرا هیچ توجهی به منافع بقیه جامعه جهانی ندارد.

نویسنده مقاله با عنوان "غرب در انزوای روسیه شکست می خورد" تأکید می کند که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، تقاضا برای یک جهان چند قطبی را افزایش می دهد. وی افزود: اکثر کشورهای غیر غربی خواهان استقلال استراتژیک هستند.

ادوارد لوس می نویسد؛ ما نمی توانیم کشورهایی مانند هند و برزیل را به خاطر خرید نفت روسیه با تخفیف سرزنش کنیم. همچنین نباید تعجب کنیم که بسیاری مایل به خرید غلات روسیه هستند.

وی خاطرنشان می کند که هند و چین به ایجاد سیستم های پرداخت جایگزین و مسیرهای حمل و نقل کالاهای روسی کمک می کنند و از تلاش های کشورهای غربی برای حذف روسیه از سیستم چند جانبه جلوگیری می کنند.

لوس معتقد است اگر می‌خواهیم کشورهای دیگر علیه روسیه از ما پیروی کنند، باید به آنچه آنها می‌خواهند توجه کنیم. مدام با خود تکرار می‌کنیم که در جنگ نور علیه تاریکی هستیم که در آن هیچ وسیله طلایی وجود ندارد، این یک استراتژی دیپلماتیک نیست.

کشورهای غربی پس از آغاز عملیات ویژه برای آزادسازی دونباس، تحریم هایی را علیه مسکو اعمال کردند. اختلال در زنجیره تامین منجر به مشکلات اقتصادی در آمریکا و اروپا شده است که با افزایش بی سابقه قیمت سوخت و مواد غذایی مواجه هستند.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، تورم در ماه می به 8.6 درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از دسامبر 1981 بود و قیمت بنزین برای اولین بار در تاریخ در 10 ژوئن به بالای 5 دلار در هر گالن رسید.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش از این گفته بود که سیاست مهار و تضعیف روسیه یک استراتژی بلند مدت برای کشورهای غربی است و تحریم ها ضربه جدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرده است. رهبر روسیه در جریان سخنرانی خود در نشست اقتصادی سن پترزبورگ خاطرنشان کرد که قیمت نفت و گاز به دلیل فعالیت های خود ایالات متحده در حال افزایش است.

 

هشدار به روسیه در خصوص احتمال جنگ با انگلیس

یک نشریه انگلیسی در مقاله ای به روسیه هشدار داد در صورت اعدام مزدوران بریتانیایی، این کشور اعلام جنگ خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه اکسپرس می نویسد؛ لندن پس از حکم دادگاه عالی جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد در صورت اعدام مزدوران انگلیسی به روسیه اعلام جنگ خواهد کرد.

به گفته نویسنده این مقاله، آیدن آسلین، یکی از مزدوران محکوم به اعدام، با مادرش تماس گرفت و اطمینان داد که مقامات بریتانیا با جمهوری خلق دونتسک مذاکره نمی کنند، بنابراین او به زودی تیر باران خواهد شد.

همچنین از مقاله اکسپرس چنین برمی‌آید که بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، در صورت اجرای اعدام می‌تواند همه کاره باشد و این جنگ چرخشی بسیار خطرناک خواهد داشت که ممکن است راه بازگشتی نداشته باشد.

در ادامه آمده؛ اگر این اعدام‌ها ادامه پیدا کند، بریتانیا و کل غرب چاره‌ای جز افزایش ریسک، ارسال سلاح‌های بیشتر، تحریم‌های بیشتر و احتمالاً جنگنده های ضربتی که رئیس‌جمهور زلنسکی درخواست کرده بود، نخواهند داشت.

شایان ذکر است که در 9 ژوئن، دادگاه عالی جمهوری خلق دونتسک، آیدن آسلین 28 ساله، هموطن 48 ساله اش شان پینر و سعدون براهیم 21 ساله از مراکش را به اتهام مزدوری، تلاش برای تصرف خشونت آمیز قدرت و جنایت شناخته و به اعدام محکوم شدند. در ادامه دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری دونتسک گفت که مزدوران خارجی محکوم می توانند قبل از 9 جولای نسبت به حکم خود تجدید نظر کنند. با این حال وی افزود که آنها می توانند درخواست عفو کنند.

 

 

مسکو موشک‌های با قابلیت هسته‌ای در اختیار بلاروس می‌گذارد 

 

روسیه روز شنبه اعلام کرد که بنا دارد طی ماه‌های آینده موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در اختیار بلاروس قرار دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز شنبه در جریان ملاقات با الکساندر لوکاشنکو در سن پترزبورگ این موضوع را با همتای بلاروس خود در میان گذاشت.

رئیس جمهوری روسیه در این خصوص تصریح کرد: «در ماه‌های آینده سامانه‌های تاکتیکی اسکندر-ام را که قادر به استفاده از نمونه‌های متعارف یا هسته‌ای موشک‌های بالستیک یا کروز هستند، به بلاروس منتقل خواهیم کرد.»

این وعده در حالی از سوی رئیس کرملین به الکساندر لوکاشنکو داده شده که همزمان روز شنبه خبرهایی مبنی از حمله موشکی نیروهای روسیه از قلمرو بلاروس به سوی یک منطقه مرزی در شمال اوکراین منتشر شده بود.

آقای لوکاشنکو پیش‌تر در سال گذشته تاکید کرده بود که کشورش خواهان دریافت سامانه متحرک موشک‌های بالستیک اسکندر با برد ۵۰۰ کیلومتر و قابلیت حمل کلاهک های متعارف یا هسته ای است.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین فوریه سال جاری میلادی چند روز پیش از آغاز تهاجم نظامی مسکو به اوکراین اعلام کرده بود که بلاروس در صورت تهدید غرب، آماده میزبانی میزبانی «تسلیحات اتمی» روسیه خواهد بود.

لوکاشنکو: لیتوانی با محاصره کالینینگراد اعلام جنگ کرده است

الکساندر لوکاشنکو همچنین در جریان این دیدار اقدام لیتوانی برای جلوگیری از انتقال برخی کالا‌ها از روسیه به کالینینگراد را که به بهانه تحریم‌های غرب علیه مسکو صورت گرفته، نوعی «اعلام جنگ غیر رسمی» از سوی این کشور توصیف کرد.

وی در ادامه ضمن پیشنهاد به رئیس جمهوری روسیه برای بحث و گفتگو در خصوص مسائل دفاعی گفت: «شرایط و سیاستی که همسایگانمان در پیش گرفته‌اند ما را بسیار تحت فشار قرار داده است. به طور کلی، همانطور که می دانید، لهستان و لیتوانی در راس این کارزار قرار گرفته‌اند. سیاستی که این دو کشور دنبال می‌کنند در مسیر تقابل و رویارویی است.»

وی سپس با اشاره به حضور «مزدوران لهستانی» در میان نیروهایی نظامی اوکراین که به ‌کی‌یف برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه کمک می‌کنند، خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: « شما هم در این میان سهم خود را (از این سیاست) دریافت کرده‌اید. من درک نمی‌کنم که چرا آنها خواهان درگیری هستند. واضح است که آنها به این سمت سوق داده شده‌اند، اما این سیاستی که در پیش گرفته شده منزجر کننده و خشونت آمیز است.»

آقای لوکانشکو سپس افزود: «لیتوانی نیز به شیوه‌ای مشابه عمل می کند. خبرهایی که از قصد آنها برای جلوگیری از ترانزیت کالا از روسیه به کالینینگراد از طریق بلاروس با 

هدف منزوی کردن کالینینگراد منتشر شده مساوی با اعلان جنگ است.چنین اقداماتی در شرایط مدرن غیرقابل تحمل است.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که لیتوانی پیش‌تر اعلام کرده بود بر اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا بنا دارد انتقال برخی کالاها از جمله زغال‌سنگ، فلزات، مصالح ساختمانی و کالاهای مرتبط به فناوری‌های پیشرفته را به کالینینگراد از طریق خط آهنی که از این کشور می‌گذرد مموع کند.

شورای امنیت روسیه بلافاصله پس از اعلام تصمیم لیتوانی هشدار داده بود مسکو در صورت عملی شدن این تصمیم واکنش‌های سختی نشان خواهد داد که تبعات آن برای مردم لیتوانی بسیار دشوار خواهد بود.

کالینینگراد بخشی از قلمرو روسیه و جدا از خاک اصلی این کشور است که میان لهستان و لیتوانی در ساحل دریای بالتیک در شمال اروپا واقع شده است.

 

نبردهای شرق اوکراین

آخرین خبرها از نبردهای شرق اوکراین که طی هفته‌های اخیر در استان لوهانسک شدت گرفته حکایت از اشغال کامل شهر سورودونتسک دارد.

شهردار سورودونتسک عصر روز شنبه بیست و پنجم ژوئن اعلام کرد که این شهر کلیدی منطقه دونباس به طور کامل به اشغال نیروهای ارتش روسیه درآمده است.

اولکساندر استریوک که در تلویزیون دولتی اوکراین سخن‌ می‌گفت با اعلام این مطلب تصریح کرد که سورودونتسک تحت کنترل کامل روس‌ها قرار گرفته است.

ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرده بود که عقب‌نشینی از این شهر را که پیش از جنگ ۱۰۰ هزار سکنه را در خود جای داده بود آغاز کرده است.

فرماندهان بلند پایه ارتش اوکراین ضمن اعلام این موضوع تاکید کرده بودند که عقب نشینی نیروها برای دفاع مستحکم‌تر از لیزیچانسک، شهر همجوار سورودونتسک در برابر حملات سنگین نظامیان روس صورت گرفته است.

پیش از عملیاتی شدن این عقب‌نشینی، فرمانده منطقه‌ای استان لوهانسک در پیامی تلگرامی تایید کرده بود که فرمان عقب کشیدن نیروها از سورودونتسک صادر شده است.

به گفته شهردار سورودونتسک، در پی اشغال کامل شهر بیش از ۸۰۰ غیرنظامی که در کارخانه تولید رویِ «آزوت» پناه گرفته بودند از این مجتمع بزرگ صنعتی تخلیه شدند.

اولکساندر استریوک سپس افزود: «این افراد تقریباً سه ماه از زندگی خود را در زیرزمین ها و پناهگاه‌ها گذرانده‌اند و سپری کردن این شرایط برای آنها از نظر روحی و فیزیولوژیکی بسیار دشوار بوده است.»

آندره ماروچکو، نماینده جدایی طلبان طرفدار روسیه نیز عصر روز شنبه اعلام کرده بود که نیروهای تحت امر مسکو «کنترل کامل مجتمع صنعتی آزوت» در سورودونتسک را به دست گرفته‌اند.

تصرف سورودونتسک توسط ارتش روسیه پس از چندین هفته درگیری شدید میان روس‌ها و نظامیان تحت امر کی‌یف در استان لوهانسک واقع در شرق اوکراین صورت می گیرد.

به گفته جدایی‌طلبان، نیروهای ارتش روسیه اکنون تقریباً کنترل کامل منطقه‌ای را در دست دارند که سورودونتسک در آن جای گرفته است.

آخرین گزارش‌ها همچنین از نبردهای خیابانی در شهر لیزیچانسک و آخرین تلاش‌های ارتش روسیه برای تسلط کامل بر این شهر حکایت دارد.

نظامیان ارتش روسیه طی روزهای گذشته حمله به مناطق شرقی اوکراین را با هدف تنگ‌تر کردن محاصره شهرهای مهم منطقه دونباس تشدید کرده‌‌اند.

 

صدای چند انفجار در کی‌یف شنیده شد

 

منابع محلی از شنیده شدن صدای چندین انفجار در پایتخت اوکراین و اعزام تیم‌های امداد و نجات و آمبولاس به منطقه «شوچنکیفسکی» خبر دادند.

منابع محلی گزارش کردند که صدای چندین انفجار در «کی‌یف» پایتخت اوکراین شنیده شده است و آمبولانس‌ها و تیم امداد و نجات به منطقه «شوچنکیفسکی» فرستاده شده است.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش کرد که صدای انفجاری در منطقه «میکولایف» در جنوب اوکراین شنیده شده است و منطقه شوچنکیفسکی در مرکز کی‌یف بمباران شده است.

طبق این گزارش، دست‌کم صدای چهار انفجار در پایتخت اوکراین شنیده شده است و ظاهراً افرادی نیز در حملات گلوله‌باران در منطقه شوچنکیفسکی زخمی شده‌اند و نیروهای پلیس این منطقه را محاصره کردند.

پیش از این گزارش شده بود که شهر سیورودونتسک در استان لوهانسک اوکراین به تصرف ارتش روسیه درآمده است.

رسانه‌های بین‌‌المللی به نقل از فرمانده نظامی شهر «سیورودونتسک» در شرق اوکراین سقوط کامل این شهر و تصرف آن به دست نیروهای روس را تایید کرده‌اند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» این شهر پس از ماه‌ها درگیری خونین و طاقت فرسا اینک کاملاً تحت تصرف روسیه است. مقامات نظامی منطقه روز جمعه گفتند که به آخرین نظامیان در این شهر دستورخروج داده شده بود، زیرا ادامه دفاع از مواضع غیرممکن شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.