اطلاعات شرکت کپلر نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۳۰ درصد نسبت‌ به سال گذشته افزایش‌یافته و به ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است. این درحالی‌ است که چین به‌عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت خام ایران، واردات نفت خود از روسیه را پایین آورده‌است.

به گزارش جماران؛ تسنیم نوشت: تحریم‌های غرب علیه روسیه و عدم تمایل چین برای خرید نفت ارزان این کشور باعث شده صادرات نفت ایران در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۳۰ درصد نسبت‌ به مدت مشابه سال گذشته افزایش‌یافته و به ۸۷۰ هزار بشکه در روز برسد.

طبق گزارش اویل پرایس، اطلاعات شرکت کپلر نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۳۰ درصد نسبت‌ به سال گذشته افزایش‌یافته و به ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است. این درحالی‌ است که چین به‌عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت خام ایران، واردات نفت خود از روسیه را پایین آورده‌است.

ایران سریع‌ترین روند افزایش تولید را در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۲ نسبت به سایر تولیدکنندگان خاورمیانه داشته‌ و حجم صادرات آن به بالاترین رقم از زمان خروج دونالد ترامپ از قرارداد برجام در ۲۰۱۸ رسیده‌است.

حمله روسیه به اوکراین جریان تجارت جهانی نفت را مختل کرده و به ایران فرصت افزایش صادرات به چین را داده‌است، درحالی‌که ایران هنوز هم تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و هیچ دورنمای نزدیکی از قرارداد اتمی به چشم نمی‌خورد. چین هم به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا تمایلی به خرید نفت ارزان‌قیمت روسیه نشان نمی‌دهد.

ایران بیشتر نفت خود را به چین می‌فروشد و جریان فروش نفت ایران به این کشور هیچ‌گاه از زمان اعمال تحریم‌های ترامپ در ۲۰۱۸ متوقف نشده‌است. طبق گفته یکی از تحلیلگران کپلر، چین تمایل بیشتری برای واردات نفت خام ایران دارد و نگران تحریم‌های ثانویه آمریکا به‌خاطر معامله با ایران نیست، چون به‌نظر می‌رسد ظرفیت واشنگتن با روسیه پر شده‌است.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران به‌تازگی اعلام کرده‌ صادرات نفت این کشور در سال ۱۴۰۰ شمسی بیش‌از ۴۰ درصد افزایش‌یافته است.

وی همچنین تاکید کرد وزارت نفت ایران هرگز شیوه‌ها و مقاصد صادرات نفت خود را فاش نمی‌کند.

دراین‌بین، پالایشگاه‌های چین عجله‌ای برای خرید نفت سنگین ارزان‌قیمت روسیه را ندارند چون نمی‌خواهند در بحبوحه سخت‌تر شدن تحریم‌های روسیه، به‌عنوان خریدار نفت مسکو شناخته شوند. چین که اخیراً روابط نزدیکی با روسیه در زمینه انرژی برقرار کرده بود، رسماً پوتین را به‌خاطر جنگ اوکراین محکوم نکرده است، اما دولت چین اخیراً نسبت‌به عقد قراردادهای جدید با مسکو محتاطانه عمل می‌کند.

طبق گزارش شرکت مشاوره انرژی وود مکنزی، دلیل عدم تمایل چین به نفت ارزان روسیه را می‌توان هزینه بالای حمل محموله‌های نفتی روسیه به‌خاطر تحریم‌ها، چالش‌های به‌وجودآمده برای پرداخت هزینه این نفت و بیمه نفت‌کش‌ها دانست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.