خطر رکود اقتصادی در اوپا در زمستان آینده تا 40 درصد وجود دارد و دلیل آن نیز تکیه بیشتر کشورهای شرق و مرکز اروپا به گاز روسیه است.

به گزارش جماران، مرکز پژوهش های اقتصادی و کار در انگلیس هشدار داد که خطر وقوع رکود در اروپا در پی کاهش واردات گاز از روسیه وجود دارد.

به گفته این مرکز خطر رکود اقتصادی در اوپا در زمستان آینده تا 40 درصد وجود دارد و دلیل آن نیز تکیه بیشتر کشورهای شرق و مرکز اروپا به گاز روسیه است. این در حالی است که ایتالیا و فرانسه در حالت آماده باش هستند زیرا واردات گاز این دو کشور در معرض تهدید قرار دارد.

انگلیس اما وضعیت بهتری دارد زیرا به گاز نروژ وابسته است هر چند توان ذخیره سازی انگلیس بسیار محدود است به همین دلیل از شوک های موقت بهای گاز در امان نخواهد بود.

آلمان در سال 2021 نزدیک به  27 درصد،ایتالیا 25 درصد و انگلیس 23 درصد به گاز وابسته بودند و کاهش شدید واردات گاز این کشورها منجر به افزایش شدید قیمت در پی تورم می شود که در عمل رو به فزونی است امری که می تواند به وخامت اوضاع اقتصادی در اوپا بشود.

 این در حالی است که قیمت جهانی نفت روز دوشنبه با وجود تشدید نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی در آمریکا و اروپا تحت تاثیر ناآرامی‌ها در لیبی، تشدید تحریم‌های روسیه و عدم افزایش قابل توجه تولید صادرکنندگان بزرگ حاشیه خلیج فارس بار دیگر افزایش یافت. 

بهای هر بشکه نفت پایه برنت در جریان داد و ستدهای روز دوشنبه بازار جهانی ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۱۳.۶۴ دلار رسید که بالاترین رقم در چهار روز گذشته محسوب می‌شود. 

افزایش قیمت جهانی نفت از اواخر فوریه گذشته و در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سرعت بیشتری به خود گرفت و از مرز ۱۰۰ دلار گذشت. 

البته وضع تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی روسیه و اقدام متقابل مسکو در کاهش عرضه گاز به بازار اروپا بهای جهانی نفت را به نزدیکی ۱۲۸ دلار نیز رسانده؛ رقمی که تنها ۱۹ دلار با رکورد تاریخی قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ فاصله داشت.

در چنین شرایطی، خبرگزاری روسی اینترفاکس روز دوشنبه خبر داد که شرکت گازپروم روسیه در تدارک اجرای طرح الزامی کردن پرداخت قیمت گاز طبیعی مایع (ال ان جی) از سوی مشتریان خود است. 

این طرح پس از آن مطرح شد که روسیه به دستور ولادیمیر پوتین اجرای پروژه تولید گاز مایع طبیعی در تاسیسات ساخالین-۲ را به طور کامل در اختیار گرفت و مانع از ادامه همکاری شرکت فرانسوی شل و دو شرکت ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی شد. 

پروژه گاز ساخالین-۲ نزدیک به ۴ درصد از گاز طبیعی مایع جهان را تولید می‌کند و ۵۱ درصد از سهام آن متعلق به گازپروم است.

ولادیمیر پوتین در ماه مارس نیز از کشورهای اروپایی مخالف تهاجم نظامی روسیه به اوکراین خواست تا هزینه واردات گاز روسیه از طریق خط‌ لوله را بر پایه روبل روسیه پرداخت کنند. او در مواجهه با امتناع برخی از بزرگ‌ترین مشتریان گاز روسیه دستور قطع جریان گاز ارسالی به لهستان، بلغارستان، دانمارک و فنلاند را صادر کرد.

از سوی دیگر، نیروهای روسیه در حالی روز گذشته توانستند شهر کلیدی لیسیچانسک در استان لوهانسک را تصرف کنند که حملات خود را در شرق اوکراین افزایش داده‌اند و طبق ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا بر تصرف کامل استان دونتسک متمرکز خواهند شد. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با اشاره به خروج نیروهای این کشور از شهر لیسیچانسک در استان لوهانسک گفت که این اقدام برای نجات جان سربازان انجام شده است اما ارتش اوکراین به لیسیچانسک باز خواهد گشت و قطعا پیروز می‌شود.

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال حاضر تلاش خود را برای پیشروی به سمت سیورسک، فدوریوکا و باهموت در منطقه دونتسک متمرکز کرده‌اند.

از سوی دیگر قرار است یک کنفرانس بین‌المللی در سوئیس برگزار شود که هدف آن بازسازی اوکراین پس از جنگ است.

 

آخرین تحولات و خبرها 

 

افزایش تحریم های روسیه توسط انگلیس

انگلیس تحریم ها علیه روسیه را افزایش داد و 7شخصیت و نهاد جدید روسی را به فهرست تحریم های خود افزود.

شخصیت ها و نهادهای جدید به اتهام نشر«اطلاعات گمراه  کننده در هواداری روسیه تحریم شده اند.

 

فن‌درلاین: اجازه نمی‌دهیم روسیه موجودیت اوکراین را تضعیف کند

اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که هدف کرملین نابودی نظامی، سیاسی و اقتصادی اوکراین است.

او اضافه کرد که روسیه می‌خواهد موجودیت اوکراین را تضعیف کند اما نمی‌توان اجازه داد که این اتفاق بیافتد.

او تاکید کرد که اتحادیه اروپا یک برنامه کار برای طرح‌های بازسازی اوکراین پس از پایان جنگ ایجاد خواهد کرد.

وی در کنفرانس بازسازی اوکراین در سوئیس گفت اتحادیه اروپا حدود ۶.۲ میلیارد یورو از آغاز تهاجم روسیه در حمایت مالی از اوکراین اختصاص داده است. 

 

کی‌یف: ۷۵۰ میلیارد دلار برای بازسازی اوکراین جنگ‌زده نیاز است

دنیز شمیهال، نخست وزیر اوکراین در کنفرانسی که به میزبانی سوئیس برگزار شد گفت برای بازسازی کشورش نیازمند مبلغی معادل ۷۵۰ میلیارد دلار هستند.

وی تصریح کرد که تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت مستقیم به زیرساخت‌های اوکراین پس از تهاجم روسیه وارد شده است.

 

پاپ برای سفر به مسکو و کی‌یف ابراز تمایل کرد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان ابراز امیدواری کرد پس از سفر به کانادا بتواند به مسکو و کی‌یف نیز برود.

پس از ابراز تمایل پاپ برای سفر به کی‌یف، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین گفت که این کشور بار دیگر از پاپ برای سفر به اوکراین دعوت می‌کند و از این رهبر مذهبی می‌خواهد تا برای مردم کشورش دعا کند.

 

زلنسکی: در حمله به اودسا ۱۹ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که «در حملات موشکی روسیه به مناطق مسکونی در نزدیکی بندر اودسا، ۱۹ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

وی گفت در حمله به یک ساختمان مسکونی و یک اردوگاه از موشک‌هایی استفاده شده است که معمولا برای انهدام ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های بزرگ جنگی استفاده می‌شود.

ویدئوهای حاوی صحنه‌های مربوط به این حمله که قبل از طلوع صبح رخ داد ویرانه‌های سوخته ساختمان‌ها را در شهر کوچک سرهیوکا در حدود ۵۰ کیلومتری اودسا را نشان می‌دهد.

 

مسکو اوکراین را به حمله موشکی به یکی از شهرهای مرزی روسیه متهم کرد

روسیه کی‌یف را به شلیک سه موشک خوشه‌ای به شهر بلگورود در نزدیکی مرز با اوکراین متهم کرد.

مسکو اعلام کرد که پدافند ضد هوایی این کشور سه موشک خوشه‌ای را که از سوی «ناسیونالیست‌های اوکراینی» به سمت بلگورود شلیک شده بود سرنگون کرد.

ویاچسلاو گلدکوف، فرماندار بلگورود گفت که ۱۱ ساختمان مسکونی و ۳۹ خانه آسیب دیده‌اند.

 

پوتین تصرف لوهانسک را تبریک گفت

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به نیروهای روس تصرف استان لوهانسک در شرق اوکراین را تبریک گفت. وی از واژه «آزادسازی» برای تصرف این منطقه نام برد.

وی در یک دیدار تلویزیونی با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که نیروهای درگیر در عملیات باید استراحت کنند اما سایر واحدهای نظامی باید به جنگ ادامه دهند.

پوتین همچنین در پی تصرف این منطقه به دو ژنرال لقب «قهرمان روسیه» را اعطا کرد. 

 

پرچم اوکراین بر فراز جزیره مار بر افراشته شد

سخنگوی ارتش اوکراین روز دوشنبه گفت که پرچم این کشور بار دیگر در جزیره مار در دریای سیاه برافراشته شده است.

نیروهای روسیه هفته گذشته از این جزیره عقب نشینی کردند.

این جزیره در روزهای نخست حمله روسیه تصرف شده بود و از آن زمان بارها از سوی اوکراینی‌ها بمباران شد. 

 

ستاره تیم ملی هاکی روسیه بازداشت و برای سربازی اعزام شد

ایوان فدوتوف، دروازه‌بان تیم ملی هاکی روی یخ روسیه بازداشت و برای انجام خدمت سربازی به شمال روسیه منتقل شد.

فدوتوف، ۲۵ ساله که با تیم ملی روسیه نایب قهرمان المپیک زمستانی شده، اخیرا با یک تیم در ایالات متحده قرارداد بسته است و قرار بود به آنجا برود.

با این حال وکیل این ورزشکار و همچنین خبرگزاری روسی تاس گزارش دادند که فدوتوف به سورومورسک جایی که یک پایگاه دریایی مهم وجود دارد اعزام شده است.

طبق گزارش رسانه‌های روسیه این بازیکن عصر جمعه در سن‌پترزبورگ بازداشت شد چراکه مظنون به فرار از خدمت سربازی در بحبوحه درگیری در اوکراین بود. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این موضوع گفت که بحث‌های احساساتی پیرامون این موضوع مناسب نیست و الزام انجام خدمت سربازی در قوانین روسیه وجود دارد. 

بریتانیا: روسیه بر تصرف کامل دونتسک متمرکز می‌شود

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که روسیه پس از ادعای پیروزی در شهر لیسیچانسک و استان لوهانسک بر تصرف کامل منطقه دونتسک متمرکز خواهد شد.

این نهاد تاکید کرد که تمرکز روسیه اکنون روی تصرف استان دونتسک خواهد بود که بخش بزرگی از آن تحت کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد. 

روسیه در نظر دارد کل منطقه دونباس در شرق اوکراین را تصرف کند اما بریتانیا معتقد است که بعید به نظر می‌رسد این موضوع در هفته‌های آینده محقق شود چراکه نبرد برای دونباس سخت و فرسوده کننده است. 

 

فضانوردان روس پرچم منطقه اشغال شده لوهانسک را در فضا برافراشتند

فضانوردان روس در ایستگاه بین‌المللی فضایی پرچم جدایی‌طلبان دو بخش از اوکراین را همراه با پیامی که آژانس فضایی روسیه آن را «آزادسازی» لوهانسک توصیف کرده است برافراشتند.

اولگ آرتمیف، دنیس ماتویف و سرگئی کورساکوف سه فضانورد روس در حالی که پرچم جمهوری خودخوانده لوهانسک و همچنین دونتسک را در دست داشتند اعلام کردند: «روز آزادی جمهوری خلق لوهانسک. ما هم در زمین و هم در فضا جشن می‌گیریم.»

فضانوردان روس در ماه مارس گذشته زمانیکه عازم فضا شده بودند لباس‌هایی به رنگ زرد با حاشیه آبی بر تن داشتند که پرچم اوکراین را تداعی می‌کرد. 

 

فرماندار لوهانسک: شهر لیسیچانسک اشغال شد اما نبرد در لوهانسک ادامه دارد

ارتش اوکراین تایید کرد که شهر لیسیچانسک در شرق این کشور پس از چند روز درگیری شدید به دست نیروهای روسیه افتاده است. 

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که روسیه در توپخانه و مهمات قوی‌تر بود بنابراین می‌توانست لیسیچانسک را از راه دور منهدم کند بنابراین باقی ماندن در این شهر فایده‌ای نداشت.

وی تصریح کرد که نیروهای اوکراین به غرب منطقه دونتسک عقب‌نشینی کرده‌اند و از آنجا به نبرد با روسیه ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد که آن‌ها تنها در یک نبر شکست خورده‌اند نه اینکه جنگ را باخته باشند: «ما باید نیروهای خود را نجات می‌دادیم.»

هایدای تصریح کرد که نیروهای اوکراینی توپخانه دوربرد کافی برای شکست روس‌ها ندارد. 

وی درباره تصرف کامل لوهانسک گفت که نبردها همچنان در بلوگوریوکا و نوروکوستیانتینیوکا ادامه دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.