سقوط ارزش روبل در برابر دلار و یورو که از چندی پیش آغاز شده است، در پی تحریم های جدید غرب علیه مسکو در پی حمله نظامی به اوکراین رخ داده است.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، ارزش روبل روسیه برای دومین روز پی در پی در برابر دلار آمریکا به سقوط خود ادامه داده و امروز سه شنبه هر دلار بالای 57 روبل رسید. این اتفاق برای نخستین بار از 14 ژوئن 2022 تا کنون رخ داده است.

هر یورو نیز به بیش از 59 روبل رسید.

هر دلار آمریکا امروز سه شنبه با 3.95 روبل افزایش به 57.6625 روبل رسید. و هر یورو نیز با 2.49 روبل افزایش به 59.5775 روبل رسید.

سقوط ارزش روبل در برابر دلار و یورو که از چندی پیش آغاز شده است، در پی تحریم های جدید غرب علیه مسکو در پی حمله نظامی به اوکراین رخ داده است.

در همین حال، نیروهای روسیه در حالی روز گذشته توانستند شهر کلیدی لیسیچانسک در استان لوهانسک را تصرف کنند که حملات خود را در شرق اوکراین افزایش داده‌اند و طبق ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا بر تصرف کامل استان دونتسک متمرکز خواهند شد. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با اشاره به خروج نیروهای این کشور از شهر لیسیچانسک در استان لوهانسک گفت که این اقدام برای نجات جان سربازان انجام شده است اما ارتش اوکراین به لیسیچانسک باز خواهد گشت و قطعا پیروز می‌شود.

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال حاضر تلاش خود را برای پیشروی به سمت سیورسک، فدوریوکا و باهموت در منطقه دونتسک متمرکز کرده‌اند.

از سوی دیگر قرار است یک کنفرانس بین‌المللی در سوئیس برگزار شود که هدف آن بازسازی اوکراین پس از جنگ است.

 

آخرین تحولات 

 

وزیر دفاع روسیه می‌گوید که «عملیات» نیروهای کشورش در استان لوهانسک کامل شده است؛ همزمان سرهی هایدای، فرماندار اوکراینی این منطقه نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه اکنون شهرهای دیگر استانِ واقع در منطقه دونباس یعنی استان دونتسک را هدف گرفته‌اند.

سرهی هایدای هشدار داد که نیروهای روسیه شهرهای اسلاویانسک و باهموت در شرق دونتسک را در تیررس خود قرار داده‌اند.

از سوی دیگر اولکسی آرستویچ، مشاور ولودیمیر زلنسکی در ویدئویی گفت که تصرف شهرهای شرق به این معنی است که ۶۰ درصد از نیروهای روسیه اکنون در شرق متمرکز شده‌اند و تغییر مسیر آن‌ها به جنوب سخت است. 

 

رئیس دومای روسیه خواستار بازبینی توافقنامه دریایی با نروژ شد

رئیس پارلمان روسیه خواستار بررسی نقض توافقنامه تعیین حدود دریایی با نروژ در واکنش به مسدود شدن ترانزیت کالا به مجمع‌الجزایر شمالگان شد.

ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای روسیه اعلام کرد که کمیته روابط خارجی این نهاد مسئله توافقنامه دریایی را بررسی می‌کند و سپس به نمایندگان اطلاع خواهد داد.

روسیه و نروژ در سال ۲۰۱۰ توافقنامه‌ای را درباره حدود مرزهای دریایی خود منعقد کردند که به مناقشه طولانی مدت ۴۰ ساله پایان داد.

این توافق در سال ۲۰۱۱ به تصویب رسید و به‌عنوان فرصتی برای شروعی جدید در روابط دو کشور مورد استقبال قرار گرفت اما روابط آن‌ها پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تیره شده است.

روسیه اخیرا اسلو را متهم کرده که از ترانزیت محموله‌ای که برای تامین معادن روسیه مستقر در مجمع الجزایر سوالبارد در قطب شمال ارسال می‌شد جلوگیری کرده است. 

 

زلنسکی: روسیه می‌تواند بحران دیگری برای اروپا ایجاد کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه خواستار فشار بیشتر بر روسیه شد و هشدار داد که مسکو می‌تواند «بحران دیگری» برای اروپا ایجاد کند.

وی گفت: «تا زمانی که روسیه شکست نخورده است، هیچ تضمینی وجود ندارد که علیه کشور دیگری جنگی به راه نیاندازد»

وی این سوال را مطرح کرد که آیا این احتمال وجود دارد روسیه در حال برنامه‌ریزی برای تهاجم جدید به خاک یک همسایه دیگر باشد؟ زلنسکی خود به این پرسش پاسخ داد و گفت: «هیچ کسی نمی‌تواند این موضوع را رد کند.»

 

حدود ۴۰ کشور قواعد بازسازی اوکراین پس از جنگ را مشخص و امضا کردند

ده‌ها کشور روز سه‌شنبه متعهد شدند از بازسازی اوکراین پس از پایان جنگ حمایت کنند. این کشورها در عین حال خواستار اصلاحات گسترده برای تقویت شفافیت و مبارزه با فساد در این کشور شدند.

در پایان کنفرانس دو روزه در شهر لوگانو در جنوب سوئیس رهبران حدود ۴۰ کشور با امضای بیانیه پایانی کنفرانس مجموعه‌ای از اصول برای بازسازی اوکراین پس از جنگ را تعیین کردند.

نخست وزیر اوکراین روز گذشته در این کنفرانس اعلام کرد که اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این کشور دست کم  معادل رقم ۷۵۰ میلیارد دلار است. 

 

اوکراین از جامعه‌ بین‌المللی خواست تا دسترسی روسیه به حمل و نقل دریایی محدود شود

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از جامعه بین‌المللی خواست تا دسترسی روسیه به حمل و نقل دریایی را کاهش دهد.

او در توییتی نوشت که «اقتصاد صادرات محور روسیه به شدت به حمل و نقل دریایی که از سوی ناوگان خارجی ارائه می‌شود متکی است.»

وی از شرکای اوکراین این درخواست را مطرح کرد تا خدمات خود به روسیه را محدود کنند. وی افزود: «آنچه روسیه واقعا به جهان صادر می‌کند مرگ، بحران و دروغ است.»

 

وزیر دفاع روسیه: مسکو دو مسیر برای تسهیل صادرات غله ایجاد کرده است

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مدعی شد که مسکو برای تسهیل صادرات غله دو مسیر بشردوستانه در دریای سیاه و آزوف ایجاد کرده است. 

شویگو اضافه کرده است: «مجموعه‌ای از اقدامات برای اطمینان از ایمنی دریانوردی در آب‌های دریای سیاه و آزوف در حال انجام است. خطر انفجار مین در آب‌های بندر ماریوپل به‌طور کامل برطرف شده است.»

روسیه بارها گفته است که مانع صادرات غلات اوکراین نمی‌شود اما مقامات اوکراینی باید آب‌های این کشور را مین‌روبی کنند اقدامی که به ناوهای روس اجازه می‌دهد بدون هیچ مانعی به سواحل جنوبی اوکراین دسترسی داشته باشند. 

 

نخست‌وزیر بریتانیا: جامعه بین‌الملل «مسیرهای جایگزین» برای انتقال ذخایر غلات به خارج از اوکراین پیدا کند

 

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه گفت جامعه بین‌المللی باید تلاش کند «مسیرهایی جایگزین» برای انتقال ذخایر غلات به خارج از اوکراین بیابد.

آقای جانسون گفت:‌«ما در حال بررسی تمامی گزینه‌های ممکن از جمله خطوط راه‌آهن هستیم تا بتوانیم غلات را ولو در مقادیر محدودتر از اوکراین خارج کنیم.»

وی همچنین از تلاش‌های رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در حل معضل صادرات غلات اوکراین تشکر کرد، با این حال گفت به ثمر رسیدن کوشش‌ها منوط به موافقت روسیه با خروج غلات است.

نخست‌وزیر بریتانیا پیشتر در جلسات با رهبران هفت کشور صنعتی پیشنهاد کرده بود که اگر نمی‌توان به مسیر خروج غلات از طریق تنگه بسفر در ترکیه امید داشت، باید خطوط راه‌آهن یا رودخانه دانوب را در نظر گرفت هر چند این روش‌ها به لحاظ اجرایی بودن «دشوارتر» باشند.

کی‌یف روسیه را به مسدود کردن بنادر خود و تلاش برای «دزدیدن» غلات اوکراین متهم می‌کند. سازمان ملل متحد گفته است که محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه قیمت‌های جهانی غذا را افزایش داده و تهدیدی برای کمبود غذا در بخش‌هایی از جهان است.

 

زلنسکی: بازسازی اوکراین وظیفه مشترک کل جهان دموکراتیک است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز دوشنبه گفت بازسازی نهایی این کشور پس از تهاجم روسیه از طریق یک طرح ۷۵۰ میلیارد دلاری، «وظیفه مشترک کل جهان دموکراتیک» است.

آقای زلنسکی که از طریق ویدئو کنفرانس در نخستین گردهمایی بین‌المللی برای احیای اقتصادی اوکراین در لوگانوی سوئیس شرکت کرده بود، با «بسیار بزرگ» خواندن این وظیفه گفت روسیه با حمله خود مصمم به «تخریب فیزیکی و روانی» کشورش بوده است.

وی اضافه کرد روند احیای اوکراین که توسط شورای ملی بازسازی اوکراین هدایت می‌شود به کشورش اجازه خواهد داد پیوندهای خود را با اروپا عمیق‌تر کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.