کره شمالی از توافق بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن برای تقویت همکاری نظامی انتقاد کرده و مدعی است که این بخشی از طرح ایالات متحده برای ایجاد یک اتحاد نظامی مانند ناتو در منطقه است.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان خبرگزاری دولتی کره شمالی روز یکشنبه گزارش داد، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در پاسخ به سوالی که توسط KCNA مطرح شده است، گفت: واقعیت به وضوح نشان می دهد که هدف واقعی آمریکا از انتشار شایعه "تهدید کره شمالی" این است که بهانه ای برای دستیابی به برتری نظامی بر منطقه آسیا و اقیانوسیه فراهم کند."

این سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وضعیت حاکم، نیاز فوری به تقویت نیروهای دفاعی کشور برای مقابله فعال با تشدید سریع محیط امنیتی دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی هفته گذشته در حاشیه نشست سران ناتو با یکدیگر دیدار کردند و توافق کردند که پیشرفت و برنامه های موشکی نه تنها برای شبه جزیره کره بلکه شرق آسیا و جهان را تهدید جدی می کند.

آنها گفتند که ابزارهای بیشتری برای تقویت "بازدارندگی گسترده" علیه کره شمالی بررسی خواهند کرد. کره شمالی امسال آزمایش های موشکی را با سرعتی بی سابقه انجام داده است و برخی معتقدند که برای آزمایش هسته ای دیگری آماده می شود.

کیشیدا گفت، توانایی های بازدارندگی اتحادهای ژاپن-ایالات متحده و ایالات متحده- جمهوری کره باید به عنوان بخشی از تلاش اساسی برای تقویت مشارکت سه جانبه بین ژاپن، ایالات متحده و جمهوری کره ارتقا یابد.

روابط بین ژاپن و کره جنوبی به دلیل خاطرات اشغال شبه جزیره کره توسط ژاپن از سال 1910 تا 1945 تیره شده است.

روابط با مون جائه-این، رئیس جمهور قبلی کره جنوبی، به بدترین حالت خود در سال های اخیر بدتر شد، با اختلافات بر سر قلمرو و تاریخ و لغو قرارداد اشتراک اطلاعات دو کشور. با این حال، یون تمایل خود را برای ترمیم روابط ابراز کرده است، و کیشیدا نیز به نظر می رسد که به خوبی پاسخ داده است.

کره شمالی همچنین ضمن متهم کردن واشنگتن به ایجاد یک جنگ سرد جدید اظهار کرد طرح تشکیل پیمان نظامی بین آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، مقدمه‌ای خطرناک برای شکل گیری نسخه آسیایی ناتو است.    

این در حالی است که وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه دیگری که هفته جاری منتشر کرده بود، تمرین های نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی و ژاپن را نشان دهنده سیاست دورویی آمریکا در ارائه پیشنهاد گفتگوهای دیپلماتیک بدون شرط با کره شمالی دانست.

این اتهام از سوی کره شمالی در حالی مطرح شد که تا ساعاتی دیگر رهبران کره جنوبی و ژاپن برای نخستین بار به عنوان عضو ناظر در نشست سالانه اعضای ناتو در مادرید اسپانیا شرکت خواهند کرد.

قرار است در این نشست، مقامات سئول و توکیو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره بحران کره شمالی دیدار و گفتگو کنند و این نخستین دیدار سه جانبه در این سطح از سال 2017 تاکنون خواهد بود.        

گفتنی است کره شمالی در سال جاری میلادی چندین آزمایش موشکی انجام داده که در این بین یکی از بزرگترین موشک های بالستیک قاره پیما را آزمایش کرد و در حال آماده سازی برای آزمایش  یک سلاح هسته‌ای برای نخستین بار از سال 2017 است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن و «یون سوک یول» رئیس جمهوری کره جنوبی با «جو بایدن»  رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه این نشست، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ دیداری سه‌جانبه با محوریت مسائل کره شمالی داشته باشند.

به علاوه این سه کشور عملیات مشترک شناسایی و ردیابی موشکی را در ماه اوت نزدیک «هاوایی» با نام «پسیفیک دراگون» (اژدهای اقیانوسیه) انجام خواهند داد.

در بیانیه مشابهی که آخر هفته گذشته از سوی کره شمالی منتشر شد، وزارت امور خارجه این کشور تاکید کرد رزمایش‌های مشترک این سه کشور بیانگر ریاکاری آمریکا در پیشنهادهای دیپلماتیک و مذاکرات بدون پیش شرط است.

کره شمالی در سال جاری تعداد زیادی آزمایش موشک‌های هسته ای از جمله موشک های بالستیک دور برد قاره پیما انجام داده است و نگرانی هایی وجود دارد که این کشور آمادگی انجام آزمایش های هسته ای را برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ بدست آورده باشد.

کره شمالی و ژاپن هر دو از متحدان آمریکا هستند اما روابط پرتنشی با یکدیگر در گذر تاریخ و پس از اشغال کره جنوبی از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ توسط ژاپن داشتند. در این میان با افزایش تنش های شبه جزیره کره، آمریکا «سئول » و «توکیو» را ترغیب کرد تا همکاری های بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند در برابر تهدیدهای کره شمالی از یک سو و مقابله با افزایش نفوذ چین در منطقه آمادگی داتشه باشند.

در پایان این گزارش آمده است: خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از «کیم هیئو میونگ» محقق در انجمن تحقیقات سیاسی و بین المللی کره شمالی که اعتقاد داشت ناتو مسئول جنگ اوکراین است، نشانه های شومی وجود دارد که دیر یا زود امواج سیاه در آتلانتیک شمالی آرامش اقیانوس آرام را بهم خواهد زد و ناتو چیزی بیش از خدمتگزاری برای تحقق استراتژی هژمونی آمریکا و ابزاری برای خشونت منطقه ای نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.