خواهر رهبر کره شمالی امروز رئیس جمهور کره جنوبی را به عنوان «طوطی دست پرورده آمریکا» مورد حمله قرار داد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، خواهر با نفوذ «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی  پس از انتقاد «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی از آزمایش موشکی توسط پیونگ یانگ، امروز سه شنبه وی را به عنوان «طوطی دست پرورده آمریکا» مورد انتقاد قرار داد.

کره شمالی هفته گذشته اولین آزمایش موشکی خود را از زمان تحلیف جو بایدن رئیس جمهور آمریکا انجام داد.

آمریکا و ژاپن گفتند که سلاح های شلیک شده موشک های بالستیک است - که طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع شده است - در حالی که پیونگ یانگ اصرار داشت که آنها سلاح های تاکتیکی هدایت شده هستند.

مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی، که مدتهاست از تعامل با پیونگ یانگ حمایت می کند، روز جمعه سخنرانی ای انجام داد که به طور خاص به آزمایش موشکی اشاره نمی کرد. وی گفت: اقداماتی که مانع از سرگیری گفت و گو بین پیونگ یانگ و واشنگتن است «نامطلوب» هستند.

سخنرانی وی باعث شد که پیونگ یانگ آن را نکوهش کند؛ در حالی که «کیم یو جونگ» خواهر و مشاور اصلی رهبر کره شمالی آن را «اوج لفاظی» خواند.

وی در بیانیه ای که توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام شد، «مبهوت» شد و از مون فقط به عنوان «مدیر اجرایی» کره جنوبی نام برد و نه با نام یا عنوان وی.

وی که او را «طوطی دست پرورده آمریکا» خواند، گفت که او «منطق گانگستری مانند ایالات متحده» را به کار می گیرد.

دولت بایدن در آخرین مراحل بررسی سیاست خود در قبال کره شمالی است و رئیس جمهور جدید آمریکا بارها مدعی شده که به دنبال بازسازی اتحاد با شرکایی مانند کره جنوبی است که تحت سلطه سلف خود دونالد ترامپ آسیب دیده است.

بایدن به کره شمالی هشدار داده است که «اگر تصمیم بگیرند که تنش ها تشدید شوند» پاسخ هایی داده خواهد شد.

اما کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ملاقات کند.

«جن پساکی» سخنگو و مسئول اطلاع‌ رسانی کاخ سفید در جریان یک کنفرانس خبری تاکید کرد که دیدار و گفت و گو با رهبر کره شمالی در برنامه رئیس جمهور جایی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد دیپلماتیک جو بایدن در قبال کره شمالی، «نشستن با کیم جونگ اون» همانطور که دونالد ترامپ پیشتر به آن تمایل داشت، جایی خواهد داشت یا خیر گفت: «فکر می‌ کنم که رویکرد ایشان بسیار متفاوت است و او قصدی برای انجام این کار ندارد.»

کره شمالی در ادامه اقدامات تحریک‌ آمیز از نگاه کشورهای غربی، هفته گذشته یک نوع جدید از موشک بالیستیک تاکتیکی با برد کوتاه را آزمایش و پرتاب کرد.

این اقدام که نخستین آزمایش موشکی کره شمالی از نوع خود پس از به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا بود با واکنش سریع و انتقاد تند آمریکا همراه شد.

واشنگتن پس از پرتاب آزمایشی این موشک خواستار نشست اعضای کمیته تحریم ‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در جریان یک کنفرانس خبری از رایزنی با متحدان و شرکای آمریکا برای تصمیم‌ گیری در باره نحوه برخورد با کره شمالی خبر داد و تصریح کرد که در صورت لزوم فشارها بر پیونگ یانگ را افزایش خواهد داد.

بایدن در عین حال راه برای دیپلماسی نیز باز گذاشت اما همزمان تهدید کرد که اگر کره شمالی اوضاع را پیچیده و دشوارتر کند با پاسخ‌‌ هایی روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر، کره شمالی در پاسخ به تهدید‌های جو بایدن روز شنبه اعلام کرد که دولت جدید آمریکا «نخستین گام بد» را برداشته است.

پیونگ یانگ معتقد است که جو بایدن با انتقاد از آنچه کره شمالی آن را آزمایش موشکی با اهداف دفاعی می‌ خواند، «خصومت عمیق» خود را آشکار کرده است.

دونالد ترامپ پیشتر با هدف مهار و برچیدن زرادخانه هسته‌ ای کره شمالی، روابط دوستانه ‌ای با رهبر این کشور برقرار کرد؛ وی جدا از نامه‌ پراکنی ‌های متعدد، سه بار با کیم جونگ اون از نزدیک ملاقات کرد اما روابط این دو رهبر سیاسی پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات دوباره تیره شد.

کره شمالی سپس تاکید کرد تا زمانی که ایالات متحده «سیاست های خصمانه» خود را کنار نگذارد تعامل بیشتری در خصوص برنامه هسته ای نشان نخواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.