از انتخابات روز یکشنبه ۱۲ ژوئن استقبال کمی شده و طبق نظر سنجی‌ها ۵۲.۴۹ فرانسوی‌ها ترجیح‌ دادند در این انتخابات شرکت نکنند که در نوع خود یک رکورد محسوب‌ می‌شود. در انتخابات ۵ سال پیش غایبان ۵۱.۳۰ درصد بودند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه از رقابت شانه‌به‌شانه طرفداران ماکرون و ائتلاف گروه‌های چپ به رهبری ژان‌لوک‌ملانشون حکایت دارد. طبق آٰرای بدست آمده ائتلاف طرفداران رئیس جمهور فرانسه موفق شده‌اند تنها با ۲۱۴۴۲ هزار رای بیشتر نسبت به ائتلاف چپ‌ها در صدر قرار بگیرند.

از انتخابات روز یکشنبه ۱۲ ژوئن استقبال کمی شده و طبق نظر سنجی‌ها ۵۲.۴۹ فرانسوی‌ها ترجیح‌ دادند در این انتخابات شرکت نکنند که در نوع خود یک رکورد محسوب‌ می‌شود. در انتخابات ۵ سال پیش غایبان ۵۱.۳۰ درصد بودند.

از دیگر نکات قابل توجه این انتخابات می‌توان به حذف اریک زمور، چهره راست افراطی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و همین‌طور ژان میشل بلانکر و امانوئل وارگون، وزرای آموزش و مسکن در کابینه قبلی ماکرون در حوزه‌های انتخابیه خود در همان دور اول اشاره کرد. 

دور دوم این انتخابات یکشنبه آینده ۱۹ ژوئن برگزار می‌شود و در اکثر حوزه‌ها رقابت و دوئل واقعی بین نامزد ائتلاف ماکرون و ائتلاف چپ‌ها خواهد بود. امانوئل ماکرون برای کسب اکثریت خود در پارلمان و پیش بردن سیاست‌های خود به ۲۸۹ کرسی نیاز دارد. طبق نظرسنجی موسسات مختلف انتظار می‌رود او بتواند بین ۲۵۵ تا ۲۹۵ نماینده طرفدار خود را برای ۵ سال آینده راهی پارلمان کند. ماکرونیست‌ها در دور اول ۲۵.۷۵ درصد آرا را کسب کردند.

این در حالیست که ائتلاف چپ، نوپس (Nupes) به رهبری ملانشون که در دور اول حائز ۲۵.۶۶ درصد آرا شده اند در نهایت بین ۱۵۰ تا ۲۱۰ کرسی را از آن خود خواهند کرد.

الیزابت بُرن، نخست وزیر فرانسه که در دور اول این انتخابات در حوزه انتخابیه منطقه کالوادُس در شمال فرانسه با فاصله راهی مرحله دوم شده در واکنش به نتایج دور اول با تصریح بر «خطراتی که به قدرت رسیدن چپ رادیکال می‌تواند برای فرانسه داشته باشد»، گفت:‌ «ما تنها قدرت سیاسی هستیم که امکان کسب اکثریت قاطع و شفاف در پارلمان را داریم.» این در حالیست که کلمان بُن و املی دُ مُن‌شلن ۲ تن از وزرای فعلی فرانسه به‌زحمت به دور دوم راه یافته اند و هفته آینده رقابت بسیار دشواری را مقابل نامزد ائتلاف چپ خواهند داشت.

ائتلاف حزب «جمهوری به پیش» به رهبری امانوئل مکرون با حزب جنبش دموکراتیک به رهبری فرانسوا بایرو در انتخابات سال ۲۰۱۷ موفق شده بودند ۳۵۰ کرسی پارلمانی را از آن خود کنند.

ژان لوک ملانشون از نتایج دور اول به عنوان یک پیروزی یاد کرده است. باید دید یکشنبه آینده دوئل بین این دو گروه سیاسی در نهایت چه نتیجه‌ای را رقم خواهد زد و آیا ماکرون خواهد توانست اکثریت پارلمانی خود را حفظ کند یا نه.

حزب راست افراطی اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن و نیز جمهوری‌خواهان به ترتیب سوم و چهارم شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.