دور دوم انتخابات منطقه‌ ای فرانسه هم با مشارکت اندک و شکست سنگین برای احزاب اصلی این کشور همراه شد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک هفته پس از ثبت پایین‌ ترین رکورد مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری پنجم فرانسه، دور دوم انتخابات منطقه‌ ای هم با استقبال مواجه نشد و تنها حدود 35 درصد شهروندان مشارکت کردند.

در پاریس مشارکت در دور دوم انتخابات تا ظهر حتی از دور اول هم کمتر بوده و تنها 7.73 درصد از واجدان شرایط پایتخت پای صندوق‌ های رای رفتند.

تمام منتخبان راست و چپ میانه، جمهوری خواهان و حزب سوسیالیست در مقام خود ابقا شدند. اجتماع ملی، حزب راست افراطی «مارین لوپن» در هیچ یک از مناطق 13 گانه‌ ای که رأی‌ گیری در آن برگزار شده، پیروز نشد و حزب «جمهوری به پیش» امانوئل ماکرون شکست بزرگی خورد.

 

562688aed2a5471287ce25af0a4f376c

 

براساس نتایج نخستین مشاهدات و آمارها، حدود 33 تا 35 درصد شهروندان در این انتخابات شرکت کردند. این در حالی است که برخی رسانه‌ ها مشارکت را حدود 34.5 درصد برآورد کرده‌ اند.

میزان عدم مشارکت، نزدیک به دور نخست همین انتخابات بود. این وضعیت در حالی رقم خورد که تمام رهبران سیاسی احزاب گوناگون فرانسه «مردم» را به مشارکت در دور دوم فراخوانده بودند. حزب اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن، منطقه جنوبی «آلپ کوت دَ زور» را به جمهوری خواهان واگذار کرد.

این یک ناکامی بزرگ برای مارین لوپن و راست‌ های افراطی فرانسه به شمار می‌ رود. در پاریس، جمهوری خواهان که همراهی گسترده راست میانه و حتی بخشی از حزب سوسیالیست را با خود داشتند، موفق به شکست ائتلاف گسترده چپ (سبزها، سوسیالیت و فرانسه تسلیم‌ ناپذیر) شدند.

در حالیکه نتایج بسیاری از نظرسنجی‌ ها حاکی از رویارویی امانوئل ماکرون و مارین لوپن، رهبر حزب راست‌ گرای افراطی اجتماع ملی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 میلادی بود، شکست هر دو جریان در انتخابات منطقه‌ ای این فرضیه را با شک و تردیدهای بسیار مواجه کرده است.

 

opoyi_37srqODQy

 

لوپن مشارکت بی‌ سابقه اندک در این انتخابات را «فاجعه مدنی» توصیف کرده و انگشت اتهام را به سمت ماکرون نشانه گرفته که به گفته او نتوانسته نسبت به نهادهای سیاسی اعتماد در میان مردم ایجاد کند.

 

773x435_cmsv2_f9bcb61b-c42e-545c-b658-984234e051d3-5811954

 

حزب ماکرون در دور دوم این رأی‌ گیری‌ ها هم عملکرد بسیار ضعیفی داشته، به گونه‌‌ ای که روزنامه دیلی‌ میل نوشته این حزب با توجه به اینکه نتوانسته حتی در یک منطقه پیروز شود، «محو شده است.»

با وجود شکست بزرگ حزب جمهوری به پیش امانوئل ماکرون، هیچ تغییری در کابینه و هیات دولت فرانسه صورت نخواهد گرفت.

این انتخابات 10 ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2022، عرصه سیاست فرانسه را با ابهام‌ ها و پرسش‌ های بسیاری مواجه کرده است. اگرچه به هیچ وجه انتظار نمی‌ رود که نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این چنین پایین باشد اما مساله «دوئل انتخاباتی امانوئل ماکرون - مارین لوپن»، برخلاف نتایج نظرسنجی‌ ها خیلی بدیهی به نظر نمی‌ رسد.

بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران انتخابات فرانسه را نشانه‌ ای از بروز «بحران دموکراسی» در فرهنگ سیاسی فرانسه دانسته و تأکید کردند که رأی‌ دهندگان معتقدند رفتن به پای صندوق‌ های رأی تأثیری در سرنوشت آنها ندارد.

«جسیکا سینتی» پژوهشگر علوم سیاسی در دانشگاه آوینیون می‌ گوید: «این وضعیت قاطعانه بریدن شهروندان از طبقه سیاستمداران را ترسیم می‌ کند.»

اکنون نگاه‌ ها به «خاویر برتراند» از حزب جمهوری خواهان دوخته شده و او خودش را به عنوان یکی از رقبای بالقوه ماکرون که می‌ تواند او را به چالش بکشد، مطرح کرده است. بعد از دور اول انتخابات منطقه‌ ای، عده‌ای از تحلیلگران گفته بودند رأی‌ دهندگان ممکن است در انتخابات سال آینده همان‌ کاری را انجام دهند که در سال 2017 انجام دادند: آنها با انتخاب ماکرون که یک فرد تازه‌ کار و بیرون از حلقه سیاست بود، اعتراض شان را به نظم حاکم نشان دادند.

هم ماکرون و هم مارین لوپن تلاش دارند از خودشان تصویر سیاستمدارانی خارج از حلقه حاکمیت که علیه یک نظم سیاسی ورشکسته شوریده‌ اند به نمایش بگذارند اما اتفاقات فعلی نشان می‌ دهد اوضاع ممکن است به نفع یک فرد ثالث تمام شود، اگرچه هنوز مشخص نیست آن فرد سوم چه کسی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.