کی‌یف نگران آن است که مسکو در پی اشغال کامل خرسون به زودی برای الحاق این منطقه به خاک روسیه همه‌پرسی برگزار کند.

به گزارش جماران، کی‌یف روز جمعه مدعی شد که مواضع نیروهای روسیه در خرسون، منطقه اشغال شده در جنوب اوکراین را هدف حملات و بمباران‌های شدید قرار داده است.

کی‌یف نگران آن است که مسکو در پی اشغال کامل خرسون به زودی برای الحاق این منطقه به خاک روسیه همه‌پرسی برگزار کند.

به گزارش یورونیوز، ستاد کل ارتش اوکراین در فیس‌بوک اعلام کرد: «نیروی هوایی ما مواضع روسیه، مکان‌هایی که تجهیزات و پرسنل در آن متمرکز شده‌اند و نیز انبارهایی را در اطراف پنج نقطه مختلف از منطقه خرسون مورد حمله قرار دادند.

تقریباً همه منطقه خرسون، از جمله مرکز  آن، در همان روزهای نخست تهاجم نظامی روسیه در ۲۴ فوریه تحت اشغال نیروهای ارتش روسیه درآمد.

 

تحولات جدید

 

فرانسه آماده مشارکت در «عملیاتی» به منظور لغو محاصره بندر اودسا است

دفتر ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که این کشور آماده مشارکت در «عملیاتی» به منظور رفع محاصره بندر اودسا در جنوب اوکراین و فراهم کردن زمینه صادرات غلات از این بندر به دیگر نقاط جهان است.

یک مشاور ریاست جمهوری فرانسه ضمن تایید این خبر گفت: ما آماده همکاری با دو طرف هستیم تا مقدمات انجام عملیاتی برای فراهم کردن امکان دسترسی کامل و ایمن به بندر اودسا را ایجاد شود، بدین معنا که کشتی‌ها بتوانند به رغم مین‌گذاری‌های موجود در دریا امکان عبور داشته باشند.

الیزه همچنین اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، سه شنبه و چهارشنبه آینده به رومانی و مولداوی سفر خواهد کرد تا «تعهد» و «همبستگی» پاریس را با آن دسته از شرکای اروپایی که بیش از همه در معرض بحران اوکراین قرار دارند، ابراز کند.

گفتنی است که روسای ستاد مشترک نیروهای مسلح فرانسه و روسیه نیز روز پنجشنبه به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده بودند.

 

زلنسکی: سربازان در سورودونتسک زیر حملات و آتش سنگین توپخانه مقاومت می‌کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید که سربازان کشورش در سورودونتسک، شهر کلیدی استان لوهانسک که بخش عمده‌ آن تحت کنترل ارتش روسیه درآمده همچنان «مقاومت» می‌کنند.

آخرین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که درگیری‌های شدید خیابانی در این شهر استراتژیک منطقه دونباس روز جمعه نیز میان نیروهای دو طرف مناقشه جریان داشت.

رئیس جمهوری اوکراین شامگاه پنجشنبه در پیامی تاکید کرد: «سورودونتسک، لیسیچانسک و دیگر شهرهای دونباس که اشغالگران اکنون آنها را هدف قرار داده‌اند، همچنان ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند.»

 

ابراز نگرانی سازمان ملل از صدور حکم اعدام برای دو خارجی در دونتسک

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه نسبت به صدور حکم اعدام توسط مقامات جدایی طلب طرفدار روسیه در دونتسک برای جنگجویان خارجی که در کنار اوکراینی ها می جنگیدند، ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: ماه شاهد آن هستیم که دستگاه قضایی این جمهوری‌‌های خود خوانده از سال ۲۰۱۵ هرگز پایبند تضمین‌های اساسی برای اجرای یک محاکمه عادلانه نبوده‌‌اند(...) چنین محاکمه‌هایی علیه اسیران جنایت جنگی است.»

 تاس، خبرگزاری رسمی روسیه روز پنجشنبه گزارش داد که دادگاه عالی جمهوری دونتسک دو تبعه بریتانیایی و یک مراکشی را به عنوان نیروهای مزدور تحت امر کی‌یف به اعدام محکوم کرده است.

 

بوریس جانسون: از حکم اعدام دو بریتانیایی در اوکراین «بهت‌زده» است

داونینگ استریت روز جمعه اعلام کرد که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از حکم اعدام دو بریتانیایی توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه در اوکراین اسیرند «بهت‌زده» شده است.

دفتر نخست وزیری بریتانیا در این خصوص یادآور شد که لندن در حالی همکاری با کی‌یف برای تلاش در جهت آزادی افراد یاد شده است.

از سوی دیگر لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد در خصوص دو جنگجوی بریتانیایی اسیر شده در دونتسک و حکم اعدام صادر شده علیه آنها با همتای اوکراینی خود گفتگو کرده است.

وی حکم صادر شده علیه اتباع کشورش در مناطق شرقی اوکرین را «نفرت انگیز» و «ناقض کنوانسیون ژنو» خواند و تاکید کرد که «بریتانیا به حمایت از اوکراین در مواجهه با تهاجم وحشیانه پوتین ادامه می‌دهد.»

 

فنلاند در مرز خود با روسیه حصار می‌کشد

دولت فنلاند روز جمعه اعلام کرد که در پی تهاجم نظامی اخیر به خاک اوکراین قصد دارد در مرز خود با روسیه حصارهای جدی نصب کند.

هلسینکی به‌ویژه به دلیل آنچه بیم بهره‌برداری مسکو از پناهجویان برای اعمال فشار سیاسی خوانده شده روز پنجشنبه پیش‌نویس اصلاحیه‌ای را با هدف تقویت حصارها در نقاط خاصی از مرز بزرگ این کشور با روسیه به طول نزدیک به ۱۳۰۰ کیلومتر ارائه کرد.

این اقدام پس از نامزدی فنلاند برای عضویت در ناتو صورت می گیرد که این کشور نوردیک را با بیم قرار گرفتن در معرض اقدامات تلافی جویانه به اصطلاح «ترکیبی» مانند حملات سایبری یا عملیات بی ثبات سازی غیرنظامی مواجه کرده است.

 

بریتانیا: ماریوپل با خطر همه‌گیری وبا روبرو است

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین با خطر شیوع گسترده و همه‌گیری بیماری وبا روبرو است و مراکز ارائه دهنده خدمات پزشکی در آستانه فروپاشی قرار دارند

این وزارتخانه در یک پست توییتری همچنین به کمبود جدی دارو در خرسون، منطقه تحت اشغال روسیه در جنوب اوکراین اشاره کرد و افزود که روسیه برای ارائه مراقبت‌های اولیه پزشکی به مردم سرزمین‌های تحت اشغال خود با مشکلات جدی مواجه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.