روابط روسیه با انگلیس به شدت ملتهب شده و تنش‌ ها بر سر ناو انگلیسی می‌ تواند به یک درگیری نظامی تبدیل شود.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به دنبال ورود غیر قانونی ناوشکن انگلیس به آب‌ های منطقه روسیه‌، سفیر روسیه در انگلیس ضمن تأیید متشنج شدن روابط مسکو و لندن اعلام کرد اختلاف و تنش درباره ناوشکن انگلیسی در دریای سیاه ممکن است به تقابل نظامی بین دو کشور منجر شود. 

«آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس گفت که حادثه چهارشنبه گذشته در دریای سیاه که شامل ناوگان دریایی روسیه و ناوشکن HMS انگلیس بوده می‌ توانست یک جنگ واقعی را رقم بزند.

 

25

 

سفیر روسیه همچنین اظهارات «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که حضور غیرقانونی ناوشکن انگلیسی در آب‌ های منطقه‌ ای روسیه را تایید کرده، «بسیار جدی» توصیف کرد.

کلین گفت: «کابوس تمامی این شرایط این است که مقام‌ های انگلیس در تلاش هستند تا موضع سیاسی خود را با تحریک نظامی تقویت ببخشند که این موضوع واقعا ما را به یک حادثه نظامی جدی می‌ کشاند که شب گذشته نیز رئیس ستاد دفاعی انگلیس نیز آن را تایید کرد.»

کلین وضعیت کنونی روابط روسیه با انگلیس را «زیر نقطه صفر» توصیف کرد که در حال حاضر نیازمند بازیابی است.

بعدازظهر چهارشنبه یک ناو روس برای بیرون راندن ناو جنگی انگلیسی از آب‌ های سرزمینی روسیه در نزدیکی شبه‌ جزیره کریمه، مجبور به شلیک اخطار شد. از سوی دیگر یک جنگنده روسی مسیر حرکت این ناو انگلیسی را بمباران کرد.

روسیه اعلام کرد ناوشکن انگلیسی وارد آب‌ های این کشور شده و از این رو اقدام به شلیک هشدار کرده است.

بعد از جنگ سرد این نخستین بار است که روسیه برای جلوگیری از پیشروی یک کشتی جنگی ناتو گلوله جنگی شلیک می‌ کند.

با این حال بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در دفاع از این اقدام متجاوزانه گفت از آنجا که این کشور الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌ شناسد معتقد است ناوشکن انگلیسی وارد حریم آبی روسیه نشده بود.

جانسون در جلسه پارلمان انگلیس مدعی شد: «فکر می‌ کنم استفاده از آب‌ های بین‌ المللی اقدامی کاملاً درست بود. نکته مهم این است که ما الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌ شناسیم».

او همچنین ضمن تکذیب قرار داشتن روابط روسیه و انگلیس در پایین‌ ترین سطح گفت: «در طول عمر خودم دوره‌ هایی را به یاد دارم که اوضاع از این نیز بدتر بود. تمام آنچه ما انجام می‌ دهیم برپا داشتن حاکمیت قانون است».

در عین حال، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است اقدامات انگلیس در موضوع ناوشکن «دیفندر» تحریک آمیز بوده و هدف تمرینات مشترک ناتو و اوکراین، بی ثبات کردن مرز‌های روسیه است.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد ناتو و لندن در موضوع ناوشکن انگلیسی «دیفندر» در دریای سیاه، عمدا کانال‌ های ارتباطی با روسیه را مسدود کردند.

وزارت خارجه روسیه پیشتر سفیر انگلیس در مسکو را احضار کرد و هشدار داد در صورت تکرار اقدامات تحریک آمیز این چنینی در آینده، انگلیس مسئول نتایج احتمالی خواهد بود، این هشدار همچنین توسط «الکساندر گروشو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در حین مشارکت در نشست امنیت بین المللی مسکو تکرار شد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان با درک خطر این اقدام علیه امنیت اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو این اتحادیه، خواستار مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شدند البته لهستان و کشور‌های حوزه دریای بالتیک به تحریک آمریکا و انگلیس به شدت با این دعوت مخالفت کردند.

در میانه این تنش، یک فروند ناو جنگی آمریکایی مجهز به موشک‌ های هدایت شونده از نوع «روس» (Roos)، وارد آب‌ های دریای سیاه شد.

وزارت دفاع روسیه با تایید خبر ورود این ناو آمریکایی به دریای سیاه اعلام کرد: حرکت این ناو جنگی که در حال طی مسیر در گذرگاه بین المللی است، از همان لحظات اولیه تحت رصد دقیق ناو‌های جنگی روسیه قرار دارد.

ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا نیز اعلام کرده است این ناو جنگی به منظور شرکت در رزمایش مشترک ناتو و اوکراین، وارد دریای سیاه شده است.

رزمایش دریایی ناتو و اوکراین که قرار است از روز دوشنبه با حضور آمریکا و 30  کشور عضو و غیرعضو ناتو برگزار شود، با واکنش تند مسکو مواجه شده است. این رزمایش موسوم به «نسیم دریا 2021» از 28 ژوئن تا 10 ژوئیه در دریای سیاه انجام می شود.

وزارت دفاع روسیه برگزاری این رزمایش را اقدامی تحریک‌ آمیز و ماجراجویانه ارزیابی، و اعلام کرده است، در صورت تداوم اقدامات خصمانه ضدروسی، مسکو واکنش پشیمان کننده‌ ای به دشمنان خود نشان خواهد داد.

در رزمایش دریایی ناتو و اوکراین، بیش از 5000 تکاور دریایی با استفاده از 30 فروند ناو جنگی و 40 فروند جنگنده، به مدت دو هفته تمرینات تاکتیکی انجام خواهند داد.

شبه‌ جزیره کریمه در سال 2014 و پس از برگزاری یک همه‌ پرسی به خاک روسیه ملحق شد اما آمریکا و متحدانش از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده‌ اند.

از زمان الحاق کریمه به روسیه، واشنگتن و کشورهای غربی و اروپایی چندین دور تحریم‌ هایی را علیه روسیه به بهانه تنش‌ زایی در شرق اوکراین وضع کرده‌ اند و این در حالی است که مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.