روسیه با ارسال شکایتی رسمی به ایالات متحده، به این کشور درباره «عواقب غیرقابل پیش‌بینی» افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین اخطار داده است.

به گزارش جماران، حمله نظامی روسیه به اوکراین در شرایطی پنجاه و دومین روز خود را پشت سر می‌گذارد که نیروهای روسی با تمرکز بر شرق قصد دارند تا نیروهای اوکراینی را از این ناحیه عقب برانند.

این در حالی است که در تازه‌ترین دور از اعطای کمک‌های تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین، آلمان متعهد شده است یک میلیارد دلار کمک مالی به کی‌یف اختصاص دهد.

همزمان بحران انسانی نیز در اوکراین ادامه دارد. مقامات اوکراینی از کشف ۹۰۰ جسد از غیرنظامیان در حومه کی‌یف خبر داده‌اند و موج خروج پناهندگان از اوکراین همچنان ادامه دارد، هرچند تعداد آنان در روزهای اخیر کاهش یافته است.

 

سازمان ملل: تعداد پناهجویان اوکراین به بیش از ۴.۸ میلیون نفر رسید

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته بیش از ۴۰ هزار تن دیگر از اوکراین فرار کرده‌اند.

با این حساب و بنابر گفته این نهاد، شمار کل پناهجویان اوکراین از زمان حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه بدین سو به ۴ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۴۵ تن رسیده است.

نزدیک به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر از این افراد (یعنی نزدیک به ۶۰ درصد آن‌ها) به لهستان گریخته‌اند. در حالی که بیش از ۷۳۰ هزار نفر نیز به رومانی رفته‌اند.

زنان و کودکان ۹۰ درصد از پناهجویان را تشکیل می‌دهند چرا که مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله واجد شرایط فراخوان نظامی هستند و نمی‌توانند اوکراین را ترک کنند.

 

 

انتقاد مشاور ارشد زلنسکی از روند ارسال تسلیحات توسط اتحادیه اروپا

میخائیل پودولیاک، از مشاوران اصلی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفتگوها با روسیه، از روند انتقال تسلیحات از اتحادیه اروپا ابراز نارضایتی کرده است.

وی در توییتی که در حساب رسمی خود منتشر کرد گفت سلاح‌هایی که اتحادیه اروپا برای اوکراین ارسال کرده «آن‌هایی نبوده‌اند که ما درخواست کرده بودیم» و رسیدن همین سلاح‌ها هم «بسیار زیاد طول کشیده است».

آقای پودولیاک نوشت: «دموکراسی با این بازی پیروز نخواهد شد. اوکراین به سلاح نیاز دارد. نه یک ماه دیگر، بلکه همین حالا.»

پیشتر آلمان از اختصاص یک میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین خبر داده بود ولی اعلام کرده بود بخشی از این کمک یک ماه دیگر به دست اوکراین می‌رسد چرا که این اقلام اول باید سفارش داده شوند.

 

 

آمریکا: ناو جنگی روسیه بر اثر اصابت موشک‌های اوکراینی غرق شده است

یک مقام رسمی آمریکا روز شنبه تایید کرد که مسئولین اطلاعاتی این کشور معتقدند موسکوا، رزم‌ناو روسیه، توسط دو موشک کروز ضدکشتی «نپتون» اوکراین غرق شده است.

 

ثروتمندترین فرد اوکراین: شهر ویران شده ماریوپل را بازسازی می‌کنم

رینات آخمتوف، کارآفرین و سرمایه‌دار بزرگ اوکراینی که به عنوان ثروتمند‌ترین فرد این کشور شناخته می‌شود، تعهد کرده است که پس از عقب‌راندن نیروهای روسی شهر محاصره‌شده ماریوپل را بازسازی خواهد کرد.

شهر ماریوپل در کرانه دریای آزوف هفت هفته است که تحت محاصره و بمباران نیروهای روسی قرار دارد و بر اثر شدت گلوله‌باران‌ها به یک ویرانه بزرگ تبدیل شده است.

آقای آخمتوف در سال ۲۰۱۳ با دارایی خالص ۱۵.۴ میلیارد دلاری خود در رتبه ۴۷ ثروتمندترین افراد جهان به انتخاب نشریه فوربز قرار داشت. با این حال پس از آن و با درگرفتن جنگ در شرق اوکراین، امپراطوری تجاری او دچار آسیب و کاهش ارزش شد.

وی در سال ۲۰۲۲ هنوز با ۴.۲ میلیارد دلار دارایی خالص به عنوان ثروتمندترین فرد اوکراین شناخته می‌شود. ثروت وی عمدتا از تجارت فولاد و زغال‌سنگ به دست آمده است.

 

روسیه به واشنگتن درباره «عواقب غیرقابل پیش‌بینی» کمک‌های نظامی به اوکراین هشدار داد

روزنامه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که روسیه با ارسال شکایتی رسمی به ایالات متحده، به این کشور درباره «عواقب غیرقابل پیش‌بینی» افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین اخطار داده است.

مسکو در این پیام دیپلماتیک به آمریکا و ناتو نسبت به ارسال تسلیحات «حساس‌تر» به اوکراین هشدار داده و گفته است ارسال چنین تسلیحاتی «بنزین روی آتش می‌ریزد» و می‌تواند «عواقب غیرقابل پیش‌بینی» داشته باشد.

ارسال این پیام در حالی علنی شده است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، خبر از ۸۰۰  میلیون دلار کمک نظامی جدید شامل هلیکوپتر و نفربرهای زرهی به اوکراین داده است.

یک مقام ارشد آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفت: «آنچه روس‌ها به طور خصوصی به ما می‌گویند دقیقاً همان چیزی است که ما به طور علنی به جهان می‌گوئیم و آن این است که کمک‌های عظیمی که به متحد اوکراینی خود ارائه می‌کنیم به طور قابل توجهی موثر است.»

 

 

مسکو ورود بوریس جانسون و ۱۲ مقام بریتانیایی را به روسیه ممنوع اعلام کرد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ورود بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا و چند تن دیگر از اعضای دولت این کشور را به روسیه ممنوع کرده است.

بنابر اعلام مسکو، لیز تراس وزیر خارجه، بن والاس وزیر دفاع و ۱۰ سیاستمدار و عضو دیگر دولت بریتانیا مشمول این تحریم شده‌اند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته است این تصمیم «با توجه به اقدامات خصمانه و بی‌سابقه دولت بریتانیا، به ویژه در وضع تحریم علیه مقامات ارشد روسیه» گرفته شده است.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، بریتانیا از حامیان اصلی کی‌یف بوده است. هفته گذشته بوریس جانسون ضمن بازدید از پایتخت اوکراین با ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده بود.

 

 

اوکراین: از زمان آغاز حمله روسیه ۲۰۰ کودک کشته‌ شده‌اند

دفتر دادستانی کل اوکراین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد از زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور حمله به این کشور را در اواخر ماه فوریه صادر کرد، تا کنون دویست کودک در این کشور کشته شده‌اند.

دادستانی اوکراین افزوده است که بیش از ۳۶۰ کودک نیز در جریان این جنگ زخمی شده‌اند.

تا روز یکشنبه گذشته مانوئل فونتین، مدیر برنامه‌های اضطراری صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، مرگ دستکم ۱۴۲ کودک و زخمی شدن ۲۲۹ کودک دیگر را تأیید کرده و در عین حال گفته بود «ارقام واقعی با توجه به مقیاس حملات قطعا بسیار بیشتر است.»

یونیسف اعلام کرده است نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی به دلیل درگیری‌های جاری آواره شده‌اند. این سازمان بین‌المللی گفته است تامین نیازهای اولیه ۳.۲ میلیون کودک دیگر، که تخمین زده می‌شود هنوز در خانه‌های خود باشند، باید مورد توجه نهادهای جهانی قرار گیرد.

 

 

غرق شدن ناو جنگی «موسکوا»؛ روسیه کارخانه موشک‌سازی اوکراین را هدف قرار داد

یک روز پس از اعلام غرق شدن «مسکوا»، ناو جنگی روسیه در دریای سیاه، مسکو می‌گوید یک کارخانه موشک‌سازی در اوکراین را هدف قرار داده است.

بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه کارخانه ویزار، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کیف، در حملات شب گذشته آسیب جدی دیده است. مقامات وزارت دفاع اوکراین می‌گویند این کارخانه موشک‌های کروز «نپتون» را تولید می‌کرده که دستکم یکی از آن‌ها برای غرق کردن کشتی جنگی مسکوا مورد استفاده قرار گرفته است.

مسکو پیشتر انفجار در بخش مهمات و «وقوع توفان» را دلیل غرق این ناو خوانده بود.

روسیه با اعلام اینکه یک تعمیرگاه ادوات نظامی در میکولایف در جنوب اوکراین را نیز هدف گرفته است، گفته است از موشک‌های دوربرد مستقر در دریا برای این حملات استفاده کرده است.

 

 

ادامه نبردها در ماریوپل

الکساندر موتوزیانیک، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین، در یک نشست خبری گفت نیروهای روسی هنوز نتوانسته‌اند شهر ماریوپل را به طور کامل تصرف کنند هر چند روسیه در تلاش است با اعزام قوای کمکی زودتر شهر را تحت کنترل درآورد.

وی گفت: «وضعیت در ماریوپل سخت و دشوار است. در حال حاضر درگیری‌ها جریان دارد و ارتش روسیه دائماً از واحدهای اضافی برای هجوم به شهر کمک می‌خواهد.»

ماریوپل در صورت به تصرف درآمدن توسط نیروهای روس، اولین شهر بزرگی خواهد بود که در جنگ اوکراین سقوط می‌کند.

ماریوپل پیش از جنگ محل زندگی ۴۰۰ هزار نفر بود اما اکنون پس از چندین هفته محاصره و گلوله‌باران ممتد روسیه، به تلی از ویرانه تبدیل شده و هزاران غیرنظامی در آن جان خود را از دست داده‌اند در حالی که ده‌ها هزار تن نیز در میانه درگیری‌ها گیر افتاد‌ه‌اند.

 

 

شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در کی‌یف و لویو

گزارش‌ها از کی‌یف و لویو در اوکراین حاکی از وقوع انفجارهای بزرگ در این شهرها هستند.

ویتالی کلیچکو، شهردار پایتخت، گفت حملات به منطقه دارنیتسکی در حومه شهر رخ داده هرچند تلفات حادثه هنوز مشخص نیست.

صبح امروز شهر لویو در غرب اوکراین هم هدف قرار گرفته است و پدافند هوایی اوکراین در این منطقه فعال شده است. نیروهای آتش‌نشانی و امدادی در محل حادثه حضور یافته‌اند، اگرچه هنوز اطلاعات بیشتری از این انفجارها و خسارات احتمالی منتشر نشده است.

 

زلنسکی: ۲.۵۰۰ تا سه هزار سرباز اوکراینی از آغاز حمله نظامی روسیه کشته شده‌اند

به گزارش یورونیوز، ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفته است از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تا کنون ۲ هزار و پانصد تا ۳ هزار نفر از نیروهای اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند و ۱۰ هزار نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

آقای زلنسکی همچنین با اشاره به تلفات غیرنظامیان هشدار داد بی‌اعتنایی پوتین به جان اوکراینی‌ها به این معنی است که جهان باید برای رئیس استفاده جمهور روسیه از سلاح‌های هسته‌ای یا شیمیایی آماده شود. وی گفت: «آن‌ها می‌توانند تسلیحات شیمیایی را به کار ببرند برای اینکه زندگی مردم برایشان هیچ اهمیتی ندارد. نباید ترسید، اما باید آماده بود.»

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین خواهان دریافت کمک‌های نظامی بیشتر از سوی کشورهای غربی شد. وی گفت مشخص نیست جنگ چقدر طول بکشد، با این حال هرچه اوکراین به لحاظ تسلیحاتی قوی‌تر باشد صلح زودتر محقق خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.