دولت روسیه مصادره دارایی های شهروندان روس که روسیه را در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین ترک کردند، بررسی می کند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که درخواست «سلطان حمزاییف» نماینده مجلس دوما درباره مصادره دارایی های شهروندانی که روسیه را در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین ترک کردند را بررسی می کند.

«اسویتلا پترینکو» سخنگوی این کمیته تأکید کرد که درخواست نماینده پارلمان درباره مصادره دارایی های کسانی که روسیه را ترک کردند با جدیت از لحاظ قوانین کنونی بررسی می کند.

سلطان حمزاییف نماینده مجلس دوما به«الکساندر پاستریکین» رئیس کمیته تحقیقات پیشنهادی درباره تدوین قانونی برای مصادره دارایی های شهروندانی که روسیه را ترک کرده اند،  ارائه کرد. حمزاییف در پیشنهاد خود خواست که تحت ماده ی مجازات کسانی که «اطلاعات دروغ درباره نیروهای مسلح روسیه» منتشر می کنند، درباره این افراد تحقیقات صورت گیرد. وی در پیشنهاد خود تأکید کرد که این اقدامات تا زمان بازگشت آنها صورت گیرد.

از سوی دیگر، جنگ در اوکراین در حالی ادامه دارد که ترس از احتمال حمله با سلاح‌های شیمیایی از سوی نیروهای روسیه شدت گرفته است.

گرچه زلنسکی این احتمال را مطرح کرد بدون اینکه تایید کند که آیا این اتفاق رخ داده است یا خیر اما جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه گفت که پنتاگون به دقت چندین ادعای مبنی بر استفاده روسیه از سلاح شیمیایی در بندر ماریوپل اوکراین را زیر نظر دارد. وی با این حال گفت که در حال حاضر نمی‌توانند چنین ادعایی را تایید کنند و به نظارت دقیق اوضاع ادامه می‌دهند.

جنگ در اوکراین در حالی ادامه دارد که ترس از احتمال حمله با سلاح‌های شیمیایی از سوی نیروهای روسیه شدت گرفته است. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده برای نخستین بار کشتار غیرنظامیان در این کشور را با عنوان نسل‌کشی توصیف کرد. پوتین می‌گوید قتل عام بوچا، ماجرایی ساختگی و جعلی است.

 

 

جدیدترین تحولات

 

بایدن برای نخستین بار از «نسل کشی» در اوکراین سخن گفت

جو بایدن روز سه شنبه ارتش روسیه را به «نسل کشی» در اوکراین متهم کرد و برای اولین بار از این اصطلاح برای توصیف وضعیت کشور مورد تهاجم از سوی مسکو استفاده کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفری به آیووا طی سخنانی که به مقابله با تورم اختصاص داشت خطاب به شهروندان کشورش گفت: «بودجه خانواده شما، توانایی شما برای پر کردن بنزین خودروِتان، هیچ کدام از اینها نباید به اعلان جنگ و نسل کشی دیکتاتوری در آن سوی جهان بستگی داشته باشد.»

 

 

بریتانیا دستگیری چهره اپوزیسیون کرملین و مخالف جنگ اوکراین را محکوم کرد

لیز تراس، رئیس دیپلماسی بریتانیا ضمن محکوم کردن دستگیری ولادیمیر کارا مورزا، چهره مخالف کرملین که از حمله به اوکراین انتقاد کرده بود این اقدام را نوعی برخورد با «انگیزه سیاسی» ارزیابی کرد.

خانم تراس با انتشار توئیتی تصریح کرد: «رژیم پوتین به تلاش‌های خود برای ساکت کردن افرادی که علیه تهاجم غیرقانونی این کشور به اوکراین موضع گیری می‌کنند، ادامه می‌دهد.»

وی سپس «محکومیت با انگیزه سیاسی علیه آقای کارا مورزا» را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری این چهره اپوزیسیون دولت روسیه شد.

وکیل ولادیمیر کارا مورزا به خبرگزاری فرانسه گفت که موکلش پس از دستگیری به دلیل «تبعیت نکردن از پلیس» به ۱۵ روز حبس محکوم شده است.

 

اوکراین از دستگیری یکی از نزدیکان فراری ولادیمیر پوتین خبر داد

مقامات اوکراینی اعلام کردند، ویکتور مدودچوک، نماینده و تاجر اوکراینی که از وی به عنوان فرد نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نام برده می‌شود را دستگیر کرده‌اند.

این تاجر اوکراینی که از زمان آغاز حمله روسیه متواری و ناپدید شده بود به گفته کی‌یف در پی «عملیات ویژه» دستگیر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کانال تلگرامی خود ضمن تایید این خبر یادآور شد که این فرد متواری «به لطف تلاش ماموران سرویس‌های امنیتی و طی یک عملیات ویژه» دستگیر شده است.

ویکتور مدودچوک از آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز بیست و چهارم فوریه گذشته در حبس خانگی قرار داشت اما چند روز پس از آن متواری و ناپدید شده بود.

 

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از اتهامات مطرح در ماریوپل نگران است

سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز سه‌شنبه نسبت به ادعاهای مطرح در خصوص احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شهر محاصره شده ماریوپول در جنوب شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد.

این سازمان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «دبیرخانه سازمان منع تسلیحات شیمیایی نگران گزارش های تایید نشده اخیر در خصوص استفاده از سلاح های شیمیایی در ماریوپل است که طی ۲۴ ساعت گذشته در رسانه‌ها مطرح شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی به نظارت بر وضعیت و تماس با کشورهای ذیربط عضو ادامه خواهد داد.

 

 

بلینکن روسیه را به بررسی احتمال استفاده از «مواد شیمیایی» در ماریوپل متهم کرد

ایالات متحده روز سه شنبه مدعی شد که «اطلاعات موثقی» بدست آورده که احتمال استفاده روسیه از «مواد شیمیایی» در حمله برای تصرف شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین را مطرح می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در حضور خبرنگاران سخن می‌گفت در ادامه تصریح کرد: «ما این اطلاعات را با اوکراین به اشتراک می گذاریم و با شرکای خود درتماس هستیم تا هشدار دهیم که آنچه در حال حاضر در حال روی دادن است موضوعی بسیار نگران‌کننده است.»

رئیس دیپلماسی ایالات متحده در عین حال تاکید کرد که قادر به تایید اتهام‌هایی نیست که نشان می‌دهد نیروهای روسیه پیش‌تر از سلاح‌های شیمیایی در ماریوپل رااستفاده کرده‌اند.

 

 

سازمان ملل متحد برای جلوگیری از قحطی به ابتکار اتحادیه اروپا می پیوندد

سازمان ملل متحد سه نهاد زیر مجموعه خود را برای مبارزه با قحطی در پی وقوع جنگ در اوکراین بسیج کرده و آنها با یک ابتکار اروپایی همراه کرده است.

برنامه جهانی غذا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی سه نهاد زیر مجموعه سازمان متحد هستند که قرار است در این راستا  با هدف کاهش تبعات بحران غذایی ناشی از جنگ در اوکراین با طرح اروپایی موسوم به «مزرعه» همکاری کنند.

وزرای کشاوزی و امور خارجه فرانسه، کشور مبدع این طرح روز سه‌شنبه به همراه  یانیز لنارسیچ، کمیسر اتحادیه اروپا در رم با نمایندگان این سه نهاد دیدار کردند که هر یک «موافقت خود را برای حمایت از این ابتکار فرانسوی مورد تایید قرار دادند.

هدف از اجرای این برنامه که پایان ماه مارس از سوی بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا راه اندازی شد حفظ عرضه جهانی غذا با قیمتی مقرون به صرفه، از طریق کارآمدتر کردن بازارهای کشاورزی و ضمن حمایت از تولید در اوکراین با وجود جنگ در این کشور اعلام شده است.

 

 

 حدود ۲۱ هزار غیرنظامی در ماریوپل کشته شده‌اند

شهردار ماریوپل مدعی است که بر اساس آخرین برآوردها، از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه تاکنون حدود ۲۱ هزار  غیرنظامی در این شهر بندری واقع در جنوب اوکراین کشته شده‌اند.

وادیم بویچنکو که در جریان یک گفتگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود که محاسبه دقیق تلفات به دلیل درگیری‌های خیابانی در شهر پیچیده است.

 

 

رئیس جمهوری آلمان: برای حضور من در کی‌یف تمایلی وجود نداشت

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌ جمهوری آلمان که به خاطر روابط سال‌های اخیر با روسیه مورد انتقاد قرار گرفته بود از عدم استقبال در کی‌یف برای سفر به پایتخت اوکراین سخن گفته است.

وی در این خصوص به صراحت گفته است که پیش‌تر پیشنهاد داده بود با سران دیگر کشورها به اوکراین برود اما از سوی کی‌یف مورد پذیرش واقع نشد.

این سفر قرار بود با رؤسای جمهور لهستان و کشورهای حوزه بالتیک انجام شود. رئیس جمهوری آلمان که در جریان بازدید از ورشو سخن می‌‌گفت، افزود: «من آماده انجام آن سفر بودم، اما ظاهرا در کی‌یف مورد استقبال قرار نگرفت؛ نکته‌ای که باید به آن توجه داشت.»

 

 

ریاست جمهوری اوکراین مذاکرات با مسکو را «بسیار دشوار» خواند

میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست ‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه مذاکرات با مسکو برای توافق صلح را «بسیار دشوار» خواند.

سخنان مقام اوکراین در خصوص دشواری مذاکرات با مسکو در حالی ایراد می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه از «عدم انسجام» و نبود همگرایی میان اوکراینی‌ها به عنوان مانعی در راه دستیابی به توافق نام برده بود.

میخائیلو پودولیاک در پیامی برای مطبوعات و رسانه‌های کشورش ابراز تاسف کرد که «طرف روسی به تاکتیک‌های سنتی فشار عمومی بر روند مذاکرات، به‌ویژه از طریق برخی اظهارنظرها» ادامه می‌دهد.

 

شهردار بوچا: تاکنون ۴۰۳ جسد از قربانیان کشتار ارتش روسیه پیدا شده است

شهردار بوچا، واقع در شمال غربی کی‌یف، می‌گوید که مسئولان شهری تاکنون جسد ۴۰۳ فردی را که به گفته آنها توسط نیروهای روسی کشته شده‌اند، پیدا کرده‌اند.

 آناتولی فدوروک همچنین طی سخنانی تاکید کرد کرد که هنوز زمان مناسبی برای بازگشت ساکنان به شهر پس از خروج نیروهای روسیه در پایان ماه مارس نیست.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه در سخنانی کشتار و قتل عام غیرنظامیان در شهر بوچا را «جعلی» خواند.

 

بیش از ۸۷ هزار اوکراینی پس از آغاز جنگ به کشور بازگشته‌اند

سرویس گارد مرزی اوکراین می گوید بیش از ۸۷ هزار شهروند این کشور از جمله شمار زیادی زن و کودک که ابتدای جنگ به خارج از مرزها گریخته بودند به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

سخنگوی نیروهای گارد مرزی اوکراین در این خصوص تصریح کرد: «در حال حاضر روزانه ۲۵ تا ۳۰ هزار اوکراینی به کشور خود باز می گردند. برخلاف روزهای اولیه که بیشتر این افراد را مردان تشکیل می‌دادند، اکنون زنان، کودکان و افراد مسن نیز در میان آنها دیده می‌شوند.»

وزارت کشور روز سوم آوریل با استناد به داده‌های سرویس گارد مرزی ایالتی گزارش داد که ۵۳۷ هزار اوکراینی به کشور بازگشته‌اند.

سخنگوی وزارت کشور اوکراین در این خصوص یادآور شد: «آنها می گویند که وضعیت به ویژه در مناطق غربی امن تر است و دیگر نمی توانند در خارج از کشور بمانند؛ اغلب آنها آماده بازگشت به کشور و ماندن در اینجا هستند.»

 

حلقه محاصره روسیه در اطراف ماریوپل تنگ‌تر شد

حلقه محاصره نیروهای روسیه در اطراف ماریوپل، شهری در جنوب شرقی اوکراین که آخرین سربازان مدافع آن بیش از چهل روز در برابر سقوط کامل آن استقامت کرده‌اند تنگ‌تر از همیشه شده است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد سربازان اوکراینی در شهری که «ده ها هزار» نفر در آن کشته شده و «۹۰ درصد خانه ها» ویران شده‌اند تحت محاصره شدید قرار گرفته‌‌اند.

ارتش اوکراین روز دوشنبه در پیامی که در تلگرام منتشر شد ضمن تاکید بر اینکه نیروهای نظامی این کشور «به دفاع از ماریوپل ادامه می دهند» اطمینان داد که همچنان با واحدهایی که «از شهر قهرمانانه محافظت می‌کنند» در تماس است.

از سوی دیگر ارتش روسیه نیز مدعی شده بود که تلاش یکصد سرباز اوکراینی را برای فرار با خودروهای زرهی از کارخانه‌ای در شمال شهر که در آن پناه گرفته‌بودند، ناکام گذاشته است.

 

 

رئیس سازمان تجارت جهانی نسبت به چند پارگی اقتصاد جهانی هشدار داد

رئیس سازمان جهانی تجارت نسبت به چند پارگی اقتصاد جهانی در قالب بلوک‌های متخاصم به‌دلیل جنگ اوکراین هشدار داد و از کشورها خواست در این زمان بحران از محدود کردن تجارت بپرهیزند.

خانم نگوزی اوکونجو ایوالا، رئیس سازمان تجارت جهانی در جریان سخنانی به مناسبت ارائه چشم‌انداز تجارت بین‌الملل افزود: «جنگ در اوکراین باعث رنج انسانی بزرگی شده و همزمان به اقتصاد جهانی نیز در این مقطع حساس آسیب رسانده است.»

 

 

پوتین: قتل عام بوچا در اوکراین «جعلی» است

ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه کشتار غیرنظامیان در بوچا را که اوکراین و حامیانش از آن به عنوان «جنایت جنگی» از سوی ارتش روسیه نام می‌برند «جعلی» خواند و آنرا رد کرد.

وی ضمن مقایسه این اتهامات با آنچه در باره استفاده رژیم بشار اسد از سلاح شیمیایی در سوریه مطرح شده بود، تاکید کرد: «ما همان جعل و اطلاعات نادرست را در باره بوچا داریم.»

این در حالیست که مقامات اوکراینی گفته‌اند پس از عقب نشینی نیروهای روسیه از بوچا در اواخر ماه مارس، ده ها جسد را در این شهر کشف کرده‌اند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به تلاش برای کاستن از تلفات ناشی از جنگ در اوکراین تاکید کرد که تهاجم نظامی کشورش همچنان با «آرامش» ادامه دارد.

وی که در جریان یک کنفرانس خبری در یک پایگاه فضایی منتهی الیه شرق روسیه سخن می‌گفت سپس افزود: «وظیفه ما دستیابی به اهداف تعیین شده و در عین حال به حداقل رساندن تلفات است. ما هماهنگ، آرام و مطابق با طرحی که از ابتدا توسط ستاد کل ارائه شده است، عمل خواهیم کرد.»

آقای پوتین در بخش دیگری از سخنان خود نبود همگرایی میان اوکراینی‌ها را مانعی در راه دستیابی به توافق با روسیه قلمداد کرد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.