پلیس روسیه روز شنبه «۲۰۸ نفر» از معترضان به تهاجم نظامی به اوکراین را در 17 شهر بازداشت کرد.

به گزارش جماران،  همزمان به عقب نشینی ارتش روسیه از برخی شهرهای شمالی اوکراین و از حومه کی یف چهره زشتی از جنگ اوکراین نمایان شده است.

از ویرانی وحشتناک تا گورهای دسته جمعی و رها شدن جنازه ها در خیابان ها اینها بخشی از میراث ارتش روسیه پس از عقب نشینی از شماری از مناطق و شهرهای اوکراینی است.

در سایه چنین تحولاتی تظاهرات و اعتراض به حمله نظامی روسیه به اوکراین در خود روسیه و دیگر کشورها همچنان ادامه دارد.

در روسیه که هر گونه اعتراضی به جنگ یا حتی به کار بردن اصطلاحات منفی درباره جنگ ممنوع است معترضان به شدت سرکوب و بازداشت می شوند. با وجود این معترضان به این حمله نظامی همچنان به اعتراض های خود در شهرهای مختلف روسیه ادامه می دهند.

 

جدیدترین تحولات و اخبار جنگ اوکراین

 

اوکراین: روسیه در بوچا دست به «کشتار عمدی» زده است؛ شارل میشل خواستار تحریم بیشتر مسکو شد

همزمان با خروج نیروهای روسی از بوچا تعداد زیادی جسد در این حومه ۳۰ کیلومتری شمال پایتخت اوکراین مشاهده شده بود. اکنون مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه عمدتا و با هدف حذف حداکثری اوکراینی‌ها دست به کشتار ساکنان این شهر زده است.

دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از اعضای گروه ۷ خواسته در واکنش به این عمل روسیه، تحریم‌های بیشتری را صادر کنند. شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا هم در واکنش به این درخواست کی‌یف خواستار اعمال تحریم‌های مضاعف علیه کرملین شده است.

 

وزارت دفاع روسیه حمله به بندر اودسا را تایید کرد

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه حمله به پالایشگاه نفت و تاسیسات و انبار سوخت بندر اودسا را تایید کرد. در بیانیه تلگرامی وزارت دفاع با اشاره به شلیک چندین فروند موشک از راه دریا و هوا به تاسیسات سوختی در اطراف اودسا ادعا شده که اوکراین از این تاسیسات برای تامین نیازهای ارتش بهره می برده است.

 

مذاکره کننده روسیه از از رهیافت «واقع‌بینانه‌تر» اوکراین برای تبدیل شدن به کشوری «بی‌طرف» استقبال کرد

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکره رودرروی این کشور با اوکراین روز یکشنبه از موضع «واقع‌بینانه‌تر» کی‌یف و آمادگی برای پذیرفتن «بی‌طرفی» تحت شرایطی استقبال کرد.

آقای مدینسکی در حساب کاربری تلگرام خود نوشت که طرف اوکراینی رهیافت واقع‌بینانه تری را در ارتباط با بی‌طرفی و غیرهسته‌ای شدن اوکراین پذیرفته است. با این حال این مذاکره کننده ارشد تاکید کرده که هنوز شرایط به‌حالت مطلوبی که امکان ارجاع به روسای جمهور دو کشور را داشته باشد، نرسیده است.

دیوید آرهایما، مذاکره کننده اوکراین دیروز گفته بود که مسکو بصورت شفاهی اکثر شرایط مد نظر کی‌یف را قبول کرده است.

 

وزیر خارجه یونان در راه اودسا

همزمان با گزارش‌هایی مبنی بر وقوع چندین رشته انفجار در اودسا، قرار است وزیر امور خارجه یونان امروز یکشنبه به این بندر مهم و استراتژیک اوکراین واقع در دریای سیاه سفر کند.

نیکوس دیندیاس در این سفر کمک‌های بشردوستانه‌ای که یونان برای کمک به مردم اوکراین جمع‌آوری کرده است را قرار است در اختیار مقامات محلی قرار دهد. وزیر خارجه یونان همچنین با یونانیان مقیم اودسا دیدار می‌کند.

قرار بود پیش‌ةر یونان کمک‌های بشر دوستانه را در اختیار ساکنان ماریوپل هم قرار دهد که با حمله روسیه و محاصره این شهر عملی نشد.

 

 

اوکراین: روسیه ۶ بار به شرق کشور حمله کرده است

یک مقام نظامی کی‌یف یکشنبه صبح با ارائه جزئیاتی از حملات جدید روسیه در منطقه دنباس و دونتسک ادعا کرد که ارتش اوکراین دست‌کم ۶ حمله را دفع کرده است. این مقام اوکراین در یک پست فیسبوکی همچنین مدعی انهدام ۴ تانک و ۶ ماشین زرهی روسیه در روز سی و نهم «مقاوت قهرمانانه» شد.

 

وقوع چندین انفجار در بندر اودسا

منابع اوکراین یک‌شنبه صبح از وقوع چندین رشته انفجار در بندر اودسا در جنوب این کشور خبر دادند. یکی از مشاوران وزیر کشور اوکراین در حساب تلگرامی خود ادعا کرده که اودسا از هوا مورد حمله موشکی قرار گرفته و نیروی ضدهوایی اوکراین موفق شده برخی از موشک‌ها را ساقط کند.

خبرگزاری فرانسه وقوع انفجار در این شهر حدود ساعت ۶ بامداد به‌وقت محلی و بلند شدن دود و شعله‌های آتش در یک منطقه صنعتی این شهر را گزارش کرده است. 

 

 

 

مذاکره‌کننده ارشد اوکراین: مسکو به طور شفاهی پیشنهادات اصلی ما را پذیرفته است

سرپرست هیات اوکراینی در مذاکرات صلح با روسیه شنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که مسکو «به طور شفاهی» با پیشنهادات اصلی کی‌یف در این گفتگوها موافقت کرده است.

وی با این حال تاکید کرد که کشورش در انتظار «تائید کتبی» این پیشنهادات از سوی روسیه است. سرپرست هیات اوکراین در مذاکرات با روسیه همچنین به طور ضمنی «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات را پذیرفت. به گفته وی روسیه با «همه پیشنهادات اصلی» اوکراین «به استثنای پیشنهاد مرتبط با شبه جزیره کریمه» موافقت کرده است. 

این مقام اوکراینی همچنین گفت که اگر قرار به دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود باشد چنین ملاقاتی «به احتمال زیاد» در ترکیه انجام خواهد شد. وی گفت که زمان و مکان این دیدار مشخص نیست هرچند «به احتمال زیاد در آنکارا یا استانبول» انجام خواهد شد. 

 

معاون نخست‌وزیر اوکراین: ۷۶۵ نفر از ساکنان ماریوپل از شهر خارج شدند

معاون نخست‌وزیر اوکراین شامگاه شنبه اعلام کرد که ۷۶۵ نفر از ساکنان ماریوپل موفق به خروج از این شهر تحت محاصره شدند. به گفته وی آنها به شهری در ۲۲۶ کیلومتری شمال غربی ماریوپل رسیده‌اند. 

تخمین زده می‌شود که هنوز حدود ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان ماریوپل در این شهر به سر می‌برند. 

بنا به اعلام معاون نخست‌وزیر اوکراین افرادی که روز شنبه از ماریوپل خارج شدند با خودروهای شخصی موفق به خروج از شهر شدند. 

 

پلیس روسیه «۲۰۸ معترض» را بازداشت کرده است

یک سازمان غیردولتی در روسیه اعلام کرد که پلیس این کشور روز شنبه «۲۰۸ نفر» از معترضان به تهاجم نظامی به اوکراین را بازداشت کرد. 

طبق اعلام این سازمان غیردولتی که وضعیت زندانیان سیاسی را رصد می‌کند در ۱۷ شهر روسیه تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار شد. بنا به همین گزارش بیش از ۷۰ نفر از بازداشت‌شدگان در مسکو بازداشت شدند. 

 

مقام اوکراینی: کل منطقه کی‌یف تحت کنترل ما است

معاون وزیر دفاع اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور به دنبال عقب‌نشینی نظامیان روسیه کنترل کل منطقه کی‌یف را به دست گرفته‌‌اند.

مقامات اوکراین تاکید می‌کنند که نیروهای روسیه با عقب‌نشینی از شمال اوکراین قصد دارند بر مناطق شرقی و جنوبی این کشور متمرکز شوند. 

 

شهردار بوچا: مجبور شدیم نزدیک به ۳۰۰ نفر را در گور دسته‌جمعی به خاک بسپاریم

شهردار بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین می‌گوید مسئولان محلی مجبور شده‌اند اجساد نزدیک به ۳۰۰ نفر را در گودالی به طور دسته‌جمعی دفن کنند. 

این خبر در حالی منتشر می‌شود که کنترل بوچا به دنبال عقب‌نشینی نیروهای روسیه به دست اوکراینی‌ها افتاده است. پیش از این گزارش شده بود که یک صف از دستکم ۲۰ جسد در یکی از خیابان‌های بوچا کشف شده است. 

 

هزاران نفر علیه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پایتخت سوئیس تظاهرات کردند

هزاران نفر روز شنبه در برن، پایتخت سوئیس در اعتراض به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تظاهرات کردند. برگزارکنندگان این تظاهرات شمار شرکت‌کنندگان را «۱۰ هزار نفر» ذکر کرده‌اند. 

آنها هدف از برگزاری این تظاهرات را اعمال فشار بر دولت سوئیس برای تلاش در راستای برقراری آتش‌بس در اوکراین اعلام کرده‌اند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خواستار حمایت بیشتر از پناهجویان اوکراینی، وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و کاهش واردات از این کشور شدند. 

 

نیروهای روسیه تظاهرات در شهر اشغال‌شده انرهودار در جنوب اوکراین را سرکوب کردند

نیروهای روسیه که کنترل شهر انرهودار در جنوب اوکراین را در دست دارند روز شنبه تظاهرات گروهی از ساکنان در اعتراض به اشغال شهرشان را سرکوب کردند. بنا به گزارش‌ها چهار نفر از معترضان مجروح شده‌اند. 

بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین در نزدیکی شهر انرهودار قرار دارد. 

 

کشف یک صف از دستکم ۲۰ جسد در یکی از شهرهای تازه آزادشده اوکراین

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد که یک صف از دستکم ۲۰ جسد در یکی از خیابان‌های شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین کشف شده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که نیروهای روسیه با عقب‌نشینی از مناطق شمال اوکراین به دنبال تمرکز بر جبهه‌های نبرد در جنوب و شرق این کشور هستند. 

بوچا از جمله شهرهایی است که به دنبال عقب‌نشینی نظامیان روسیه به دست نیروهای اوکراینی افتاده است. 

 

نخست‌وزیر فنلاند: بهار امسال برای عضویت در ناتو تصمیم می‌گیریم

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند روز شنبه گفت که کشورش بهار امسال برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سخنان نخست‌وزیر فنلاند در حالی بیان می‌شود که دولت و پارلمان این کشور طی هفته‌های گذشته مزایا و معایب عضویت در ناتو برای این کشور منطقه اسکاندیناوری را بررسی کردند. 

به گفته سانا مارین روابط هلسینکی با روسیه به دنبال حمله این کشور به اوکراین به شکل «غیرقابل بازگشتی» تغییر کرده است. وی افزود: «زمان و کار زیادی نیاز است تا اعتماد از دست رفته بازگردد.»

فنلاند ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد. 

 

دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی: برای پوتین قرار بازداشت بین‌المللی صادر شود

کارلا دل پونته، دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی روز شنبه خواستار صدور قرار بازداشت بین‌المللی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شد. او که با سابقه‌اش در رسیدگی به پرونده جنایت‌های رواندا و منطقه بالکان شناخته می‌شود از رئیس‌جمهوری روسیه به عنوان «جنایتکار جنگی» یاد کرد. 

کارلا دل پونته در بخشی از سخنانش همچنین تاکید کرد که در اوکراین «جنایت جنگی» روی داده است. 

 

مقامات اوکراین: در حمله سه‌شنبه گذشته به میکولائیف دستکم ۳۳ نفر کشته شدند

مقامات اوکراین اعلام کردند که شمار کشته‌شدگان در حمله روز سه‌شنبه گذشته نیروهای روسیه به ساختمانی دولتی در شهر میکولائیف به دستکم ۳۳ نفر رسیده است. بنا به همین گزارش در این حمله راکتی ۳۴ نفر نیز مجروح شدند. 

مسئولان اوکراینی می‌گویند که امدادگران از روز سه‌شنبه تاکنون در حال جستجو و امدادرسانی در محل حادثه بودند. 

 

پلیس روسیه بیش از ۲۰ معترض ضدجنگ را در مسکو بازداشت کرد

پلیس روسیه روز شنبه بیش از ۲۰ نفر از معترضان به جنگ در اوکراین را که در یکی از پارک‌های مسکو تحصن کرده بودند بازداشت کرد. 

بنا به گزارش‌ها پلیس در سنت‌پترزبورگ نیز شماری از معترضان به تهاجم نظامی به اوکراین را دستگیر کرده است. شماری از معترضان در شبکه‌های اجتماعی برای تحصن در برخی از شهرهای روسیه در روز شنبه فراخوان داده بودند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.