تحریم‌های جدید کاخ سفید شامل تعدادی از اعضای ارشد روسیه، از جمله دختران پوتین و بستگان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شده است.

به گزارش جماران، مقامات محلی اوکراین روز چهارشنبه از انهدام یک انبار نفتی از سوی نیروهای روسیه در نزدیکی شهر «نیپرو» در شرق اوکراین خبر دادند.

به گفته مقام‌های اوکراینی این انبار نفت در جریان بمباران سه‌شنبه شب تا بامداد چهارشنبه ارتش روسیه بمباران منهدم شده و اطفای حریق آن هشت ساعت ادامه داشته است. البته به گفته آنها این حادثه تلفات جانی در بر نداشته است.

نیپرو یک شهر صنعتی با یک میلیون نفر جمعیت است که در شرق اوکراین واقع شده است.

 

آخرین تحولات

 

 

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه به کی‌یف سفر می‌کند

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که روز جمعه برای ابراز «حمایت خلل ناپذیر» بروکسل از اوکراین به کی‌یف، پایتخت این کشور سفر خواهد کرد.

رئیس پارلمان اروپا پیش از این ضمن سفر به اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده بود. 

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این نهاد رای داد

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این نهاد رای داد.

از ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل ۹۳ کشور با تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این نهاد رای موافق دادند. در مقابل ۲۴ کشور با تعلیق روسیه مخالفت کردند. ۵۸ کشور نیز رای ممتنع دادند. 

 

 

رئیس دوره ای گروه ۲۰ خواستار تحقیقات مستقل درباره اتفاقات بوچا شد

اندونزی که ریاست دوره ای گروه ۲۰ را برعهده دارد بدون متهم کردن مسکو، خواستار انجام تحقیقات مستقل و مشخص شدن حقایق بوچا شد.

سخنگوی وزارت خارجه اندونزی با اشاره به اطلاعات متنوع منتشر شده در این خصوص، خواستار روشن شدن ماجرا توسط یک گروه تحقیقاتی مستقل شد.

قرار است نشست گروه بیست امسال به میزبانی اندونزی برگزار شود و گفته شده بود که پوتین مایل است شخصا در این نشست شرکت کند.

 

وزیر خارجه اوکراین: هم اکنون به یاری ناتو نیازمندیم، فردا دیر است

وزیر خارجه اوکراین روز پنجشنبه در حاشیه جلسه پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل گفت ما «هم اکنون» به تسلیحات کشورهای عضو ناتو نیازمندیم، بعدا «خیلی دیر خواهد شد».

دیمیترو کولبا پس از دیدار با همتایان خود در نشست ناتو خواستار تسلیحات بیشتر از جمله دریافت هواپیما، موشک‌های زمینی، خودروهای زرهی، و سامانه‌های دفاع هوایی شد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در حاشیه این نشست گفت: «درخواست من از متحدان این است که از طریق فراهم‌کردن سامانه‌های مختلف از جمله سلاح‌های سبک و سنگین‌تر، از اوکراین حمایت بیشتری کنند. اوکراین در حال دفاع از خود است و تمایز قائل‌شدن بین تسلیحات دفاعی و تهاجمی معنایی ندارد. اوکراین عضو ناتو نیست، اما هیچ چیز مانع از ارائه کمک ۳۰ کشور عضو به اوکراین نمی شود. 

 

کی‌یف خواستار «کاهش میزان خصومت» مسکو شد

پس از اینکه روسیه روز پنجشنبه اوکراین را به عقب‌نشینی از پیشنهادات ارائه شده در مذاکرات استانبول متهم کرد، کی‌یف از مسکو خواسته تا از میزان خصومت خود در مذاکرات بکاهد.

میهاهیلو پودولیاک، یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی و عضو تیم مذاکره کننده اوکراین در یک پست توئیتری گفت:«اگر مسکو می‌خواهد نشان دهد که برای گفتگو آماده است، باید سطح خصومت خود را کاهش دهد.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «بار دیگر این ناتوانی در دستیابی به توافق از طریق مذاکره نشان دهنده نیات واقعی کی‌یف است. اوکراینی‌ها روز گذشته پیش‌نویس یک توافقنامه جدید را  ارائه کرده‌اند که با پیش‌نویسی که در استانبول پیشنهاد داده بودند، متفاوت است.»

مسکو می‌گوید هیات اوکراینی در مذاکرات، طرحی را مطرح کرده بودند ولی اکنون مشخص است که در حال عدول از بندهای خیلی مهم آن در جریان مذاکرات ۲۹ مارس استانبول هستند. 

آقای لاوروف تصریح کرد که پیشنهاد اوکراین، بحث درباره کریمه و دونباس در نشست بین ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی رؤسای جمهور روسیه و اوکراین است که از نظر مسکو این پیشنهاد غیرقابل قبول است.

 

سازمان جهانی بهداشت خواستار دسترسی بشردوستانه به ماریوپل شد

سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه با محکوم کردن مجدد حملات نیروهای روسیه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی اوکراین، خواستار دسترسی بشردوستانه به شهر ماریوپل شد. این بندر توسط نیروهای روسی محاصره شده است،

مدیر دفتر اروپایی این سازمان با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت هر چند تاکنون موفق شده مواد و اقلام لازم برای نجات جان افراد را به بسیاری از مناطق درگیر ارسال کند، تصریح کرد که دسترسی به برخی از این مناطق فوق العاده دشوار است. او اضافه کرد: «به نظرم اولویت اول، ماریوپل است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روسیه را متهم کرده که مانع از ورود کاروان‌های بشردوستانه به ماریوپل می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت تا کنون ۹۱ مورد حمله به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در اوکراین را تایید کرده است. اقدامی که نقض حقوق بین المللی بشردوستانه محسوب می‌شود.

 

گروه ۷ خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

نمایندگان ۷ کشور صنعتی دنیا موسوم به گروه۷ روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل شدند.

وزرای خارجه این کشورها با تاکید بر اینکه متقاعد شده‌اند که زمان تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر فرا رسیده از این پیشنهاد خود که باید امروز در مجمع عمومی به رای گذاشته شود، پرده برداشتند.

آنها همچنین وعده دادند که به کشتار بوچا رسیدگی کنند.

بریتانیا و ایالات‌متحده پیش‌تر و در روز دوشنبه در واکنش به تصاویر منتشر شده از اجساد غیر نظامیان در بوچا درست بعد از اینکه نیروهای روسیه این شهرک را ترک کرده بودند، خواستار تعلیق عضویت مسکو در این نهاد حقوق بشری زیر مجموعه سازمان ملل شده بودند.

 

پارلمان اروپا خواستار ممنوعیت‌ فوری گاز، نفت و زغال‌سنگ روسیه شد

پارلمان اروپا روز پنجشنبه با وضع یک قطعنامه خواستار اعمال تحریم «کامل و فوری» واردات گاز، نفت و زغال سنگ از روسیه شد.

این قطعنامه با ۵۱۳ رای موافق در برابر ۲۲ رای مخالفت و ۱۹ رای ممتنع به تصویب رسید. روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا پس از تصویب قطعنامه گفت: «لحظه مهم و مرحله پر اهمیتی است. موضع پارلمان شفاف است. می‌خواهیم با قدرت تمام پیام حمایت از آنهایی که در خط مقدم بسر می‌برند را ارسال کنیم.»

این در حالیست که کمیسیون اروپا نیز به ۲۷ کشور عضو پیشنهاد کرده که با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، خرید زغال سنگ از این کشور را متوقف کنند. روسیه ۴۵ درصد زغال سنگ مصرفی اروپا را تامین می کند. 

پارلمان اروپا در حالی از کمیسیون اروپا هم پیشی گرفته است که دستکم ۲۵ درصد نفت و ۴۵ درصد گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا هم از روسیه وارد می شود؛ مسئله ای که حداقل در کوتاه مدت رسیدن به اجماع را بین کشورهای عضو دشوار کرده است. آلمان قطب اقتصادی اروپا هم صراحتا بی‌میلی خود را در همراهی با این گزینه نشان داده است. قرار است موضوع بار دیگر روز دوشنبه در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شود.

از دیگر خواسته های نمایندگان اروپا افزایش ارسال سلاح به اوکراین و همچنین تشکیل صندوقی برای کمک به بازسازی اوکراین است.

 

دولت آلمان می گوید شواهدی دارد که دست داشتن روسیه در کشتار غیرنظامیان بوچا را تایید می‌کند

یک منبع امنیتی برلین روز پنجشنبه به رویترز گفت طبق تصاویر ماهواره ای که بدست آلمان رسیده ارتش روسیه در کشتار غیرنظامیان در بوچا دخیل بوده است.

نشریه اشپیگل گزارش کرده که سرویس امنیتی آلمان موفق به رهگیری پیام هایی شده که بین نظامیان روسیه در مورد کشتن غیرنظامیان بوچا رد و بدل شده است.

این منبع اطلاعاتی همچنین گفته : «این حقیقت دارد که دولت فدرال آلمان شواهدی از آماده شدن روسیه در بوچا دارد. با این حال یافته های مربوط به بوچا بر مبنای تصاویر ماهواره ای است و امواج رادیویی را نمی توان به طور واضح و قطعی به بوچا نسبت داد.»

رویترز به نقل از این منبع اطلاعاتی نوشته که هیچ سندی دال بر اینکه فرماندهی ارتش روسیه در مورد بوچا دستوری صادر کرده باشد، وجود ندارد.

برلین نسبت به ادعای اشپیگل واکنشی نشان نداده است. در این گزارش که به ادعای نشریه آلمانی در اختیار پارلمان آلمان قرار داده شده به کشتارهای احتمالی مشابه بوچا در شهرهای دیگر اوکراین هم اشاره شده است.

 

نخستین هواپیمای حامل سوخت هسته‌ای از مبدا روسیه در مجارستان به زمین نشست

وزیر خارجه مجارستان روز پنجشنبه از ورود نخستین هواپیمای حامل سوخت هسته‌ای از روسیه به این کشور خبر داد. سوخت هسته‌ای از معدود استثنائات لیست بلند تحریم‌های روسیه است.

پتر سیارتو در یک پست فیسبوکی نوشت: «برای نخستین‌بار یک فروند هواپیمای روسی حامل سوخت هسته ای روز چهارشنبه به زمین نشست. این هواپیما قبل از رسیدن به مجارستان از فراز بلاروس، لهستان و اسلواکی عبور کرده است.»

انژری هسته ای از جمله انرژی‌هایی است که تاکنون در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه قرار نگرفته و احتمالا معافیت تحریمی آن تمدید خواهد شد.

کی‌یف همزمان بوداپست را به همراهی با پوتین در جنگ علیه اوکراین متهم کرده است. ویکتور اوربان که بار دیگر در انتخابات مجارستان به پیروزی رسیده اعلام کرده حاضر است پول گاز وارداتی از روسیه را به روبل پرداخت کند.

 

«آخرین فرصت» غیرنظامیان برای تخلیه شرق اوکراین

مقامات محلی شرق اوکراین روز پنجشنبه در بحبوحه نگرانی از حمله بزرگ نظامی روسیه هشدار دادند که روزهای آینده «آخرین فرصت» برای غیرنظامیان در شرق اوکراین برای تخلیه منطقه خواهد بود.

سرهی گایدایی فرماندار منطقه لوهانسک در فیسبوک هشدار داد: «چند روز آینده ممکن است آخرین فرصت برای ترک منطقه باشد. روس‌ها ممکن است تمامی راههای خروجی را قطع کنند. همه شهرهای آزاد منطقه لوهانسک زیر آتش دشمن قرار دارند.»

 

استرالیا ۶۷ روس دیگر را هم تحریم می کند

وزیر امور خارجه استرالیا روز پنجشنبه اعلام کرد که ۶۷ نفر دیگر در روسیه را مورد تحریم‌‌های مالی و منع ورود به خاک استرالیا قرار خواهد داد.

ماریز پین در این‌باره گفت:« امروز ۶۷ نخبه و الیگارک نزدیک به ولادیمیر پوتین که بانی و حامی اقدامات ظالمانه است، را به لیست افراد تحریمی اضافه می کنیم.»

خانم پین تصریح کرد که این تصمیم پس از  مشخص شدن ارتکاب جنایات جنگی توسط ارتش روسیه در بوچا اتخاذ شده است.

مقامات عالیرتبه نظامی روسیه از جمله ژنرال میخائیل میزینتسف و همچنین معاون نخست‌وزیر روسیه، دیمتری گریگورنکو هم شامل این تحریم‌ها هستند.

استرالیا تاکنون حدود ۶۰۰ شخص و مجموعه از جمله بخش بانکی روسیه را تحریم کرده است.

 

پاریس سفیر روسیه را احضار کرد

وزارت خارجه فرانسه صبح دوشنبه سفیر فدراسیون روسیه را برای ادای توضیحات احضار کرد. شب گذشته سفارت روسیه تصویری از اتفاقات بوچا را توئیت کرده که از نظر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه «بی نزاکتی» است.

سفارت روسیه در حساب توئیتری خود پستی گذاشته بود و فیلمی با عنوان «صحنه فیلمبرداری» در بوچا که طی آن این طور وانمود می‌شد که کشتار غیر نظامیان در این شهر چیزی نبوده جز یک فیلم. البته سفارت بعدا این توئیت خود را حذف کرد.

دادستانی کی‌یف پس از کشف بیش از ۴۱۰ جسد در بوچا و دیگر مناطق اطراف، ارتش روسیه را مسئول دانست. مسکو با این حال با دروغ دانستن و فیلم بودن ماجرا با هدف صحنه سازی برای رسانه‌ها، اتهامات وارده را تکذیب کرده است.

 

اتریش چهار دیپلمات روس را اخراج می‌‌‌‌کند

اتریش روز پنجشنبه از اخراج چهار دیپلمات روس خبر داد. این اقدام وین پس از تصمیمات مشابهی که از روز دوشنبه توسط سایر کشورهای اروپایی در چارچوب تهاجم روسیه به اوکراین اتخاذ شده بود، صورت گرفته.

سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت خارجه اتریش خواستار لغو عنوان دیپلماتیک سه عضو سفارت روسیه در وین و یک عضو سرکنسولگری روسیه در سالزبورگ شده است. این افراد مرتکب اعمالی شده اند که با عنوان دیپلماتیک آنها سازگار نیست و از آنها خواسته می شود تا حداکثر تا ۱۲ آوریل خاک اتریش را ترک کنند.»

از روز دوشنبه بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، اسلوونی و یونان به‌طور گسترده ‌ای اقدام به اخراج دیپلمات‌های روس کرده اند.

این اقدام کشورهای اروپایی پس از کشف ده‌ها جسد با لباس‌های غیرنظامی در بوچا، صورت می‌گیرد.

روز سه شنبه، الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش با بیان اینکه دیپلمات‌های روس بدون ارائه مستندات از وین اخراج نمی‌شوند ابتدا از پیروی از شرکای خود در اتحادیه اروپا خودداری کرد و گفت که اتحادیه اروپا باید ابتدا موضع مشترکی در این زمینه اتخاذ کند. 

 

ایتالیا از تصمیم اتحادیه اروپا درباره تحریم گاز روسیه تبعیت خواهد کرد

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا چهارشنبه شب تصریح کرد که رم آمادگی دارد تحریم های جدید بروکسل علیه گاز روسیه، حتی ممنوعیت آن که البته در این مقطع صحبتی از آن نیست، را به اجرا در آورد.

این درحالیست که ایتالیا وابستگی زیادی به گاز وارداتی دارد. ۹۵ درصد گاز مصرفی ایتالیا وارداتی است و حدود ۴۰ درصد آن از روسیه تامین می شود.

 

خرابکاری در راه آهن بلاروس

پلیس بلاروس از بازداشت چهار نفر به ظن خرابکاری و  آسیب رساندن به سیستم برق خطوط راه آهن این کشور خبر داد.  این افراد متهم به آتش زدن تاسیسات ریلی بلاروس هم هستند که یکی از متحدان نزدیک کرملین محسوب می شود.

روسیه از خاک این کشور برای انتقال نیروهایش به داخل اوکراین استفاده می کند.

 

تحریم های جدید آمریکا خانواده پوتین و لاوروف را هدف قرار داده است

آمریکا روز چهارشنبه از وضع تحریم‌‌‌‌های جدید علیه روسیه خبر داد. این تحریم‌‌‌های عمدتا مالی و اقتصادی که واشنگتن از آنها با عنوان «تخریب کننده» یاد کرده است بانک‌های بزرگ روسیه و فرزندان ولادیمیر پوتین را هدف قرار می‌دهد.

تحریم‌های جدید  کاخ سفید شامل تعدادی از اعضای ارشد روسیه، از جمله دختران پوتین و بستگان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شده است.

 

مجارستان هزینه گاز روسیه را به روبل پرداخت می‌کند

روز چهارشنبه مجارستان اعلام کرد که بر خلاف سایر کشورهای اتحادیه اروپا که درخواست مسکو برای پرداخت هزینه گاز به روبل را رد کرده اند،  آماده است در صورت لزوم هزینه گاز روسیه را به روبل بپردازد.

ویکتور اوربان نخست وزیر این کشور در کنفرانس مطبوعاتی در بوداپست گفت:«ما مشکلی در پرداخت به روبل نمی بینیم، اگر روس‌ها این را می خواهند، ما به روبل پرداخت می کنیم.»

 

کشتار بوچا: پوتین «تحریک گستاخانه و بدبینانه» اوکراین را محکوم کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه خبر کشف اجساد غیرنظامی در شهر بوچا پس از خروج نیروها از مسکو را «تحریک گستاخانه و بدبینانه» از سوی مقامات اوکراین خواند. 

بر اساس بیانیه مطبوعاتی کرملین، آقای پوتین طی گفتگویی با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، به طور خاص به «تحریک‌های گستاخانه و بدبینانه از سوی حکومت کی‌یف در شهر بوچا» اشاره کرد. این اولین واکنش رئیس جمهور روسیه به این ماجراست که خشم بین المللی را برانگیخته است.

 

دبیرکل ناتو: جنگ ممکن است «ماه‌ها یا حتی سال‌ها» طول بکشد

دبیرکل ناتو روز چهارشنبه هشدار داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از جاه‌طلبی خود برای تصرف تمام اوکراین دست برنداشته است و جنگ احتمالا «ماه ها و حتی سال ها» ادامه خواهد داشت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از آغاز نشست بروکسل گفت:«ما باید واقع بین باشیم. جنگ می تواند برای مدت طولانی، چندین ماه و حتی سال ها طول بکشد و به همین دلیل ما باید برای یک مسیر طولانی هم از نظر حمایت از اوکراین، هم حفظ تحریم‌ها و هم تقویت دفاعی خود آماده باشیم.»

 

کی‌یف از ساکنان شرق اوکراین خواست سریعا منطقه را ترک کنند

کی‌یف روز چهارشنبه از ساکنان شرق اوکراین خواست «هم‌‌ اکنون» این منطقه را تخلیه کنند، این درحالیست که ترس از حمله بزرگ ارتش روسیه به دونباس، که اکنون یکی از اهداف کرملین است، همه را دچار نگرانی کرده است. 

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین می‌گوید: «از مردم می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر این مناطق را ترک کنند. این کار باید هم اکنون انجام گیرد . چون در غیر این صورت خطر مرگ همه را نهدید می‌کند.»

 

نخست‌وزیر مجارستان پیشنهاد «آتش‌بس فوری» به پوتین داد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز چهارشنبه اعلام کرد که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که از نزدیکان وی است، صحبت کرده و به او پیشنهاد دیدار با رهبران اوکراین، فرانسه و آلمان را داده است.

او به رسانه‌ها گفت: «من به رئیس‌جمهور پوتین پیشنهاد دادم که آتش‌بس فوری اعلام کند و همچنین به او گفتم برای گفتگو با رهبران اوکراین، فرانسه و آلمان به بوداپست بیاید. او گفت بسیار خب، اما شرط دارد.»

 

دوازده قایق تفریحی روسیه اجازه خروج از هلند را ندارند

وزیر خارجه هلند طی نامه‌ای به پارلمان این کشور از ضبط ۱۲ قایق تفریحی در حال ساخت روسیه خبر داد. در حالیکه هیچ قایق غول‌پیکر روسی در سواحل هلند لنگر نینداخته مقامات آمستردام می گویند این قایق‌های درحال ساخت پس از تکمیل شدن اجازه ترک هلند را نخواهند داشت. تحقیقات در مورد مالک یکی از این قایق‌ها که احتمال داده می شود نامش در بین فهرست تحریمی اتحادیه اروپا باشد در جریان است.

دو فروند قایق دیگر هم که برای تعمیر به هلند منتقل شده بود، توقیف و تحقیقات در مورد مالکان آنها و احتمال ارتباط این افراد با کرملین آغاز شده است.

 

هشدار بانک مرکزی اروپا در مورد نتیجه معکوس تلاش آنی برای مهار تورم

یکی از مقامات بانک مرکزی اروپا می‌گوید واکنش شدید به نرخ صعودی تورم می‌تواند موجب کاهش فعالیت‌های اقتصادی در اروپا شود. فابیو پانتا، یکی از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه نسبت به از کنترل خارج شدن رشد صعودی قیمت‌‌‌‌ها در منطقه یورو که عمدتا تحت تاثیر قیمت حامل‌های انرژی هستند، هشدار داد و تاکید کرد که مداخله سریع در جهت مهار این وضعیت، با خطر نتیجه معکوس همراه خواهد بود.

بمباران سوردونتسک در شرق اوکراین ادامه دارد

شهر صنعتی سوردونتسک در شرق اوکراین روز چهارشنبه صحنه گلوله باران و راکت باران متمادی بود. خبرنگار خبرگزاری فرانسه از آتش گرفتن یک ساختمان گزارش کرده و می گوید تعداد رهگذران و شهروندان عادی در خیابان ها بطرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

مردم از ترس بمباران بعدی تا آنجا که ممکن است سعی می کنند از پناهگاهها خارج نشوند.

جمعیت این شهر صنعتی قبل از شروع جنگ چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر بود و شرقی‌ترین شهری است که کنترل آن هنوز در دست نیروهای اوکراینی است.

فرماندار لوهانسک پیش‌تر و در شبکه‌های اجتماعی از کشته شدن دستکم یک نفر و زخمی شدن بیش از پنج نفر در پی بمباران شهر همسایه روبیژنه در روز سه شنبه خبر داده بود.

ارتش روسیه طی روزهای اخیر تمرکز خود را بر کنترل کامل بر لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین قرار داده است.

 

زلنسکی: روسیه از گرسنگی مردم به عنوان ابزاری در جنگ استفاده می کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که خطاب به قانونگذاران ایرلندی صحبت می کرد، روسیه را به استفاده ابزاری از گرسنگی مردم متهم کرد.

آقای زلنسکی گفت نیروهای روسیه در حال تخریب چیزهایی هستند که لازمه معیشت مردمند.  او اضافه کرد: « برای آنها گرسنه نگه داشتن مردم هم یک ابزار است، ابزاری علیه مردم معمولی.» رئیس جمهوری اوکراین در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که روسیه عمدا می خواهد یک بحران غذایی راه بیندازد.  

سیاست مسدود کردن بنادر اوکراین که یکی از مهمترین صادرکننده های غلات دنیاست به زعم زلنسکی می تواند موجب کاهش ذخیره غذایی و بالارفتن قیمت ها و دامن زدن به یک بحران بشود.

 

احتمال معدوم کردن حیوانات باغ وحش خارکیف اوکراین

باغ‌وحشی در شهر خارکیف اوکراین می‌گوید ممکن است مجبور شود گربه‌های وحشی، خرس‌ها و دیگر حیوانات بزرگ خود را پس از اینکه محوطه‌های آن‌ها تقریبا توسط بمباران روسیه ویران شده معدوم کند. 

اکوپارک فلدمن روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که این پارک به دنبال راه‌هایی برای نگهداری موقت حیوانات است، در غیر این صورت «تنها گزینه» کشتن حیوانات خواهد بود.

اولکساندر فلدمن موسس این پارک می‌گوید: «اکوپارک دیگر وجود ندارد. اکنون می توان این را کاملا قطعی گفت. طی دیروز و امروز برای چندمین بار باغ وحش مورد حمله و بمباران قرار گرفته و محوطه‌ها و زیرساختها همه ویران شده اند.»

 این پارک نگران آن است که حیوانات درنده از جمله شیر، ببر، پلنگ، جگوار و خرس  از محوطه خود فرار کنند و وارد شهر خارکیف یا روستاهای مجاور شوند.

آقای فلدمن گفت: «صحبت کردن در این مورد به طرز غیرقابل تصوری دردناک است، اما اولویت اصلی اکنون زندگی مردم است.»

در پست فیسبوک این باغ وحش آقای فلدمن دوباره خواستار کمک برای تخلیه حیوانات از این مکان شده. با این حال، جابجایی گربه‌ها و خرس‌های بزرگ عملیاتی است که به حمل و نقل ویژه و تعداد زیادی از مردم نیاز دارد.

ممکن است هنوز امیدی برای جانوران باغ وحش وجود داشته باشد: پارک در به‌روزرسانی جداگانه‌ای اعلام کرد که پاسخ‌هایی را از سوی اوکراینی‌های سراسر کشور دریافت کرده است که پیشنهاداتی برای حمل‌ونقل و قفس حیوانات داده اند. باغ وحش گفته که از آن زمان تخلیه دو شیر، یک جگوار و یک پلنگ را آغاز کرده است.

 

بریتانیا: وضعیت انسانی در ماریوپل بدتر می شود

سرویس اطلاعاتی ارتش بریتانیا روز چهارشنبه ادعا کرد که درگیری شدیدی در ماریوپل در جریان است و حملات هوایی روسیه به این بندر ادامه دارد. وزارت دفاع همچنین از وخیم تر شدن اوضاع انسانی در این بندر استراتژیک خبر داده است.

حدود ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان ماریوپل در شرایطی که برق و تلفن قطع است و دسترسی به آب گرم و دارو وجود ندارد بسر می برند و این در حالیست که نیروهای روسیه از دسترسی بشر دوستانه به داخل شهر جلوگیری می کنند تا مدافعان شهر را وادار به تسلیم شدن کنند.

 

وبسایت گروه نفتی گازپروم  روسیه از دسترس خارج شد

پایگاه اطلاع رسانی «گازپروم نفت»، بازوی نفتی شرکت دولتی گازپروم، روز چهارشنبه و پس از یک حمله سایبری از دسترس خارج شد. در جریان این هک و برای مدت کوتاهی بیانیه‌ای منتسب به مدیر اجرایی گازپروم بر روی صفحه نشان داده شد.

در بیانیه‌ای که در وب سایت هک شده به الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم نسبت داده شده، اظهارات انتقادی درباره تصمیم روسیه برای ارسال ده‌ها هزار نیرو به اوکراین مطرح شده است.

گازپروم نفت اعلام کرد اطلاعاتی که ۶  آوریل در وب سایت این شرکت منتشر شده، درست نیست .

این وب سایت مدت کوتاهی بعد از دسترس خارج شد.

الکسی میلر که از متحدان نزدیک پوتین است ماه گذشته از حدود ۵۰۰ هزار کارمند این غول گازی خواسته بود تا با ایستادن در کنار  پوتین از کشورشان بعنوان قدرتی بزرگ در برابر خصومت غرب حمایت کنند.

 

حمله با خودرو به سفارت روسیه در رومانی

پلیس رومانی روز چهارشنبه از حمله یک فرد با اتومبیل خود به سفارت روسیه در بخارست خبر داد. طی این حمله ناموفق اتومبیلی حوالی ساعت ۶ بامداد وارد دروازه ورودی شد ولی به درون محوطه سفارت راه نیافت.

ویدئوهای منتشر شده شعله ور شدن خودرو و فضای دود آلود مقابل سفارت روسیه را نشان می دهد. آتش نشانان رومانی بلافاصله در محل حضور یافتند البته راننده این خودرو در محل جان باخته است.

 

تلاش برای خارج کردن غیرنظامیان از طریق ۱۱ کریدور بشر دوستانه

معاون نخست‌وزیر اوکراین روز چهارشنبه گفت که امروز هم تلاش‌ها برای خارج کردن شهروندان غیرنظامی از طریق ۱۱ کریدور بشردوستانه ادامه می‌یابد. با این حال و به‌گفته این مقام اوکراینی شهروندان ماریوپل تنها با اتومبیل‌های شخصی خود امکان خروج از این شهر را خواهند داشت.

 

رئیس شورای اتحادیه اروپا: اتحادیه اروپا باید «دیر یا زود» نفت و گاز روسیه را تحریم کند 

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با محکوم کردن «جنایت علیه بشریت» که در بوچا و بسیاری از شهرهای دیگر در اوکراین اتفاق افتاده گفت: اتحادیه اروپا باید دیر یا زود تحریم‌هایی را علیه نفت و گاز روسیه اعمال کند.

قرار است امروز اعضای اتحادیه اروپا بنا به پیشنهاد کمیسیون اروپا در مورد تحریم ذغال سنگ وارداتی از روسیه و همچنین نفت تصمیم‌گیری کنند. وضع تحریمهای جدید نیازمند موافقت کلیه اعضا می‌باشد. با این حال پیش‌بینی می‌شود مجاب کردن برخی کشورها به ویژه برای تحریم نفت روسیه آسان نباشد. 

پیشتر به دلیل نیاز مبرم اروپا به گاز روسیه این انرژی از لیست تحریمی پیشنهادی حذف شده بود. 

همچنین انتظار می رود در جلسه امروز علاوه بر تحریم ۴ بانک دیگر روسیه و افزوده شدن بر فهرست افراد تحریمی صادرات برخی از اقلام و کالاها به روسیه محدود شود. 

 

چرا آمریکا دختران پوتین را تحریم می‌کند؟ 

آخرین دور تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه شامل دو هدف جدید است: دو دختر بالغ ولادیمیر پوتین، کاترینا و ماریا که مقامات آمریکایی معتقدند ثروت پوتین را پنهان کرده‌اند.

به گزارش یورونیوز، بر اساس جزئیات بسته تحریم‌های آمریکا که روز چهارشنبه اعلام شد، یکی از دختران پوتین یعنی کاترینا ولادیمیروا تیخونوا، از مدیران بخش فنی است که کارش پشتیبانی از دولت روسیه و صنعت دفاعی آن است.

آمریکا می‌گوید دختر دیگر پوتین یعنی ماریا ولادیمیروونا ورونتسوا، هدایت برنامه‌هایی در زمینه پژوهش‌های ژنتیک را در اختیار دارد که برای انجام آنها میلیاردها دلار از بودجه دولتی از کرملین دریافت می‌کند و پوتین شخصاً بر آنها نظارت دارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد پوتین و بسیاری از نزدیکانش و نیز الیگارش‌ها با اعضای خانواده‌شان دارایی‌های خود را وارد سیستم مالی ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر می‌کنند.

این مقام همچنین گفته است: «ما معتقدیم که بسیاری از ثروت پوتین نزد اعضای خانواده‌اش پنهان است و به همین دلیل آنها را هدف تحریم‌ قرار می‌دهیم.»

رویترز می‌گوید هنوز نتوانسته برای دانستن نظر طرف روسی با دختران پوتین، نمایندگان آنها یا کرملین تماس بگیرد.

تحریم‌هایی که روز چهارشنبه اعلام شد شامل دختر و همسر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز می‌شود. ایالات متحده آمریکایی‌ها را نیز از سرمایه‌گذاری در روسیه منع کرده است. واشنگتن همچنین در واکنش به آنچه رئیس جمهوری جو بایدن «جنایت» روسیه در اوکراین نامید و آن را محکوم کرد، مؤسسات مالی روسیه و مقامات کرملین را نیز هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

روسیه حمله عمدی به غیرنظامیان را رد کرده و می‌گوید که تصاویر اجساد در بوچا در شمال کی‌یف برای توجیه تحریم‌های بیشتر علیه مسکو به نمایش گذاشته شده است.

میزان ثروت پوتین موضوعی حساس در روسیه است. کرملین سال گذشته خبر مربوط به مالکیت یک قصر خصوصی مجلل در دریای سیاه را رد کرد، ادعایی که الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف پوتین آن را در ویدئویی پرمخاطب در یوتیوب مطرح نمود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در ماه فوریه گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه خود پوتین بی معنی است. پسکوف گفت: «تحریم‌ها حاوی ادعاهای پوچ درباره برخی دارایی‌ها هستند. رئیس جمهور به جز دارایی‌هایی که اعلام کرده، اموال دیگری ندارد.»

کاترینا

دختران پوتین، که ایالات متحده معتقد است به او کمک می‌کنند تا ثروت خود را پنهان کند، هرگز علناً تأیید نکرده‌اند که رهبر روسیه پدر آنهاست و خود پوتین نیز تاکنون از پاسخ دادن به پرسش‌هایی که درباره دخترانش از او می‌شود، خودداری کرده است.

خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۱۵ با انجام تحقیقاتی از جزئیات ارتباطات و تأثیرات کاترینا، رقصنده راک اند رول آکروباتیک بر نسل بعدی نخبگان مسکو پرده برداشت.

در این گزارش آمده است: «کاترینا، ۲۹ ساله، خود را همسر کیریل شامالوف، پسر نیکولای شامالوف، دوست دیرینه رئیس جمهور پوتین توصیف کرد. شامالوف پدر، یکی از سهامداران بانک روسیا است که مقامات آمریکایی آن را بانک شخصی نخبگان روسیه توصیف می‌کنند.»

بر اساس برآوردهای ارائه شده توسط تحلیلگران مالی، کیریل و کاترینا به عنوان زن و شوهر دارای سهام شرکتی به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار بوده‌اند. این علاوه بر اموال و دارایی‌های دیگر آنها در آن زمان بوده است.

 

ماریا: پژوهشگر ژنتیک

همچنین بر اساس تحقیقات رویترز، ماریا دختر بزرگ پوتین در دانشگاه سن پترزبورگ زیست‌شناسی و در دانشگاه دولتی مسکو پزشکی خوانده است. او همچنین به شدت درگیر کارهای تحقیقاتی ژنتیکی است که پوتین در گذشته آن را به‌عنوان حوزه‌ای توصیف کرده بود که «آینده کل جهان را تعیین می‌کند».

طبق گزارش رسانه‌های روسی و غربی، ماریا با بازرگان هلندی، جوریت جوست فاسن ازدواج کرد. او در سال ۲۰۱۵ تحصیلات زیست‌پزشکی با تخصص دستگاه غدد درون‌ریز در مقطع دکترا را در مرکز پژوهش‌های غدد درون‌ریز مسکو آغاز کرد. ماریا همچنین از نویسندگان کتابی درباره «کوتاه‌قدی بی‌دلیل (ایدیوپاتیک)» در کودکان است.

در آن گزارش آمده است که شوهر او قبلاً برای بانک گازپروم، وام‌دهنده بزرگ با پیوندهای قوی با نخبگان اطراف پوتین کار می‌کرده است.

هیچ برآوردی از دارایی‌های این زوج در دست نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.