دادستانی اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که اجساد ۴۱۰ غیرنظامی در مناطق تازه آزاد شده از دست ارتش روسیه در نزدیکی کی‌یف، پایتخت کشف شده است.

به گزارش جماران، با کشف اجساد صدها نفر در مناطقی که ارتش روسیه از آن ها عقب نشینی کرده است روسیه متهم به نسل کشی شد.

اجساد این افراد که بیشتر غیرنظامی هستند در نزدیکی کی یف پایتخت اوکراین پیدا شده است.

در پی پیدا شدن این اجساد روسیه متهم به نسل کشی شد.

 

 جدیدترین تحولات جنگ اوکراین

 

دادستانی اوکراین: اجساد ۴۱۰ غیرنظامی در مناطق آزادشده از دست روس‌ها کشف شد

دادستانی اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که اجساد ۴۱۰ غیرنظامی در مناطق تازه آزاد شده از دست ارتش روسیه در نزدیکی کی‌یف، پایتخت کشف شده است. 

 

رهبر حزب دموکراتیک ایتالیا به دنبال انتشار تصاویر بوچا خواستار تحریم نفت و گاز روسیه شد

انریکو لتا، رهبر حزب دموکراتیک ایتالیا که از جمله احزاب حاضر در دولت ائتلافی این کشور است روز یکشنبه در واکنش به انتشار تصاویری از کشتارها در شهر بوچا خواستار «تحریم کامل نفت و گاز روسیه» شد. 

این سیاستمدار ایتالیایی در صفحه توئیتر خود نوشت: «چند بوچای دیگر باید رخ دهد تا ما به سمت تحریم کامل نفت و گاز روسیه حرکت کنیم؟»

ایتالیا حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند. مقامات ایتالیا پیش از این گفته بودند که قطع وابستگی این کشور به واردات گاز از روسیه سه سال طول خواهد کشید. 

انریکو لتا بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ نخست‌‌وزیر ایتالیا بود. 

 

ارتش روسیه کشتار غیرنظامیان در بوچا را تکذیب کرد

ارتش روسیه روز یکشنبه کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین را تکذیب کرد. این در حالی است که تصاویری از کشف اجساد در خیابان‌های بوچا منتشر شده است. مسکو این تصاویر را «ساختگی» خوانده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ساعتی پیش گفت که روسیه در کشورش دست به «نسل‌کشی» زده است. 

 

دراگی: مقامات روسیه باید حساب پس بدهند

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش به کشف اجساد غیرنظامیان در بوچا و دیگر شهرهای اوکراین که ارتش روسیه از آنها خارج شده است گفت که  مقامات این کشور «باید حساب پس بدهند».

 

ماکرون: مقامات روسیه باید پاسخگوی جنایات در بوچا باشند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه با اشاره به تصاویر منتشر شده از اجساد در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین گفت که مقامات روسیه «باید پاسخگوی جنایات» روی داده در این شهر باشند. 

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که «صدها غیرنظامی به شکلی بزدلانه در بوچا» کشته شده‌اند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه پیش از این «قاطعانه» اقدامات ارتش روسیه علیه غیرنظامیان در چند شهر اوکراین را محکوم کرده بود. 

 

زلنسکی می‌گوید روسیه در اوکراین دست به «نسل‌کشی» زده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه روسیه را به ارتکاب «نسل‌کشی» در کشورش متهم کرد. این اتهام به دنبال کشف تعداد زیادی از اجساد در بوچا به دنبال عقب‌نشینی ارتش روسیه مطرح شد.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که روسیه به دنبال حذف «کل ملت» اوکراین است. ولودیمیر زلنسکی همچنین درخواست خود برای خروج «کامل» نیروهای روسیه از خاک اوکراین را تکرار کرد.

 

اوکراین: جسد ۵۷ نفر را در یک گور دستجمعی در بوچا پیدا کردیم؛ ناتو: این حد از وحشی‌گری در اروپای چند قرن اخیر سابقه نداشته است

رئیس گروه امداد شهرک بوچا واقع در ۳۰ کیلومتری کی‌یف روز یکشنبه از کشف یک گور دستجمعی در این شهرک خبر داد. به‌گفته این مقام اوکراینی دستکم جسد بی‌جان ۵۷ نفر در این محل پیدا شده است که تعدادی از آن ها حتی بصورت کامل مدفون نشده بودند.

همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو این اقدام را «وحشیگری بی‌سابقه» در اروپای چند قرن اخیر توصیف کرد. او در مورد خروج نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف هم گفت که نمی‌توانیم بیش از حد به این اقدام خوش‌بین باشیم و گمان‌ می‌کنیم که احتمال افزایش حملات وجود دارد.

 

فرانسه اقدام ارتش روسیه علیه غیرنظامیان اوکراینی را به‌شدت محکوم کرد

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه اقدامات نظامیان روسیه علیه شهروندان اوکراینی بویژه آنچه در بوچا روی داده است را محکوم کرد و خواستار محاکمه و مجازات عاملان آن شد.

آقای لودریان گفت اطلاعاتی دریافت کرده است که حکایت از جنایات وسیع نظامیان روسیه در مناطق تحت اشغال خود در خاک اوکراین، بویژه در بوچا داشته است. اگر ارتکاب چنین مواردی تایید شود، جنایات جنگی خواهند بود.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد که در همکاری نزدیک با مقامات اوکراین و شرکای اروپایی و مراجع قضایی بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری در حال بررسی ابعاد موضوع هستند.

 

آلمان «کشتار» روسیه در بوچا را محکوم کرد؛ دیده‌بان حقوق بشر: شواهدی از ارتکاب جنایات جنگی توسط روسیه دریافت کرده‌ایم

رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان در مصاحبه با نشریه بیلد ضمن اشاره به گزارش‌هایی که مورد کشتار عمدی ساکنان بوچا توسط نیروهای روسیه گفت که جنایات جنگی نباید بدون پاسخ بمانند. او اضافه کرد که بنظرش تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در این مقطع ضرورت دارد و در برلین در رایزنی با شرکای اروپایی‌اش در حال مهیا شدن برای این کار است.

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا هم در یک پیام توئیتری دریافت گزارش هایی وحشتناک از مناطقی که روسیه نیروهای خود را به عقب رانده است را تایید کرد و خواستار تحقیقات مستقل شد. او اضافه کرد: «مسببان و عاملان جنایات جنگی باید پاسخگو باشند.»

همزمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید به اسنادی دست پیدا کرده که شواهدی از ارتکاب جنایات جنگی روسیه علیه شهروندان غیرنظامی اوکراین بدست می‌دهد.

 

لیتوانی؛ نخستین کشور اروپایی که از گاز روسیه برای مصارف خانگی صرفنظر می‌کند

وزیر انرژی لیتوانی، این عضو کوچک اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که ویلینوس با هدف بی‌نیازی کامل از محصولات روسی، از این پس از این کشور گاز وارد نخواهد کرد.

در بیانیه این وزارت‌خانه آمده که واردات کلیه گاز طبیعی مورد نیاز در مصارف خانگی لیتوانی از طریق گاز مایع ال‌ان‌جی و از طریق بندر کلایپدا صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور لیتوانی در یک پیام توئیتری اعلام کرد: « از این ماه گازی از روسیه وارد نمی‌کنیم و ارتباط انرژی خود را با کشور متجاوز قطع خواهیم کرد.» هیتاناس ناوسدا اضافه کرد اگر ما قادر به اتخاذ چنین تصمیمی بوده‌ایم یعنی بقیه کشورهای اروپایی هم توانایی چنین کاری را دارند.

با این حال لیتوانی با جمعیتی بالغ بر ۳.۲ میلیون نفر، قصد ندارد مانع تراتزیت گاز صادراتی روسیه به دیگر کشورهای اروپایی شود.

 

بریتانیا خواستار تحقیق در مورد احتمال ارتکاب «جنایات جنگی» از سوی روسیه شد

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتاینا روز یکشنبه اقدام نیروهای ارتش روسیه علیه غیرنظامیان اوکراینی در مناطقی نظیر اپرین و بوچا در حومه کی‌یف را «اقداماتی منقلب» کننده توصیف کرد و خواستار تحقیق در مورد احتمال ارتکاب «جنایات جنگی» از سوی مسکو شد.

 

اوکراین: روسیه در بوچا دست به «کشتار عمدی» زده است؛ شارل میشل خواستار تحریم بیشتر مسکو شد

همزمان با خروج نیروهای روسی از بوچا تعداد زیادی جسد در این حومه ۳۰ کیلومتری شمال پایتخت اوکراین مشاهده شده بود. اکنون مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه عمدتا و با هدف حذف حداکثری اوکراینی‌ها دست به کشتار ساکنان این شهر زده است.

دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از اعضای گروه ۷ خواسته در واکنش به این عمل روسیه، تحریم‌های بیشتری را صادر کنند. شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا هم در واکنش به این درخواست کی‌یف خواستار اعمال تحریم‌های مضاعف علیه کرملین شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.