آمریکا از 3.2 میلیون آواره جنگی اوکراینی تقریبا پذیرای هیچ پناهنده‌ای از این کشور نشده است.

اوکراین / در پی هجوم روسیه به اوکراین، خانواده ها سوار اتوبوس می شوند تا به مرز لهستان در لویو، اوکراین بروند. عکس: DAN KITWOOD, GETTY IMAGES

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان بسیاری از اوکراینی‌ها - بیش از 3 میلیون نفر و تعدادی دیگر - از زمان تهاجم روسیه از کشور خود گریخته‌اند و نزدیک به 2 میلیون نفر به کشور همسایه لهستان سرازیر شده‌اند و صدها هزار نفر به دیگر کشورهای مجاور رفته‌اند.

اما از اکتبر گذشته تنها کمترین قطره - حدود 690 نفر - به عنوان پناهنده به ایالات متحده آمده اند. این بدان معناست که اساساً هیچ اوکراینی از آن 3 میلیونی که از زمان شروع جنگ رفته‌اند به ایالات متحده نیامده است.

چرا بیشتر اجازه داده نشده است؟

این داستانی از تشریفات اداری و سیستم فشل مهاجرت است که دولت بایدن، با وجود تمایل به استقبال از پناهندگان، نتوانسته آن را تغییر دهد. آمریکایی‌ها می‌خواهند کمک کنند، اگر جستجوهای Google آنها نشانه‌ای باشد.

کاترین ای. شویچ  از سى ان ان داستانی را برای پاسخ به این سوال جمع آوری کرد: چگونه به پناهندگان اوکراینی کمک کنیم.

آمریکا پول داده است

کنگره بیش از 4 میلیارد دلار کمک بشردوستانه به اوکراین را تصویب کرده است که شامل 1.4 میلیارد دلار به طور خاص برای کمک به بحران پناهجویان است.

آمریکا قول داده است که پناهندگان را بپذیرد

رئیس جمهور جو بایدن متعهد شده است که پناهندگان را به ایالات متحده بیاورد. او در 11 مارس از کاخ سفید گفت: من از پناهندگان اوکراینی استقبال خواهم کرد.

اما همانطور که شویچ اشاره می کند در حال حاضر امکان حمایت از پناهندگان اوکراینی برای خانواده های آمریکایی وجود ندارد.

در یک توقف در لهستان، معاون رئیس جمهور کامالا هریس با پناهندگان ملاقات کرد اما متعهد نشد که ایالات متحده تعداد خاصی را بپذیرد. رئیس‌جمهور لهستان شخصاً از او خواست تا برای کمک به اوکراینی‌ها با اعضای خانواده در ایالات متحده متحد شوند.

از ایالات متحده می خواهد که اقدامات بیشتری انجام دهد

منتقدان می گویند که ایالات متحده باید سریعتر برای استقبال از اوکراینی ها اقدام کند.

مارک هتفیلد، مدیر عامل HIAS، سازمان غیرانتفاعی یهودی جهانی که از پناهندگان محافظت می کند، پس از سفر هریس به لهستان برای CNN Opinion نوشت: کلمات مهم هستند، اقدامات مهم هستند. وقتی نوبت به پناهندگان و رهبری می‌رسد، ایالات متحده در هر دو جبهه کوتاهی می‌کند."

به طور مشابه، در ستون نظرات واشنگتن پست، کاترین رامپل، مفسر CNN می‌نویسد: «ما تقریباً حداقل کار را انجام داده‌ایم - یعنی به اوکراینی‌هایی که قبلاً اینجا هستند اجازه داده‌ایم بیشتر بمانند. البته این برای خانواده هایی که در اوکراین جنگ زده گیر افتاده اند یا کسانی که با اندکی بیشتر از لباس های پشت خود فرار کرده اند، اندک است."

مهاجرت در ایالات متحده پیچیده است

استقبال از مردمی که از منطقه جنگی فرار می کنند خوب به نظر می رسد، اما این یک موضوع سیاسی دشوار در ایالات متحده است، جایی که مهاجرت و ترس از مهاجران می تواند انتخابات را تغییر دهد.

افغانستان چطور؟

ایالات متحده بیش از 76000 افغان - که بسیاری از آنها برای آمریکایی ها کار کرده بودند - پس از ترک افغانستان به طالبان پذیرفت. بسیاری از این مهاجران افغان با وضعیت ورود موقت به ایالات متحده آزاد شدند که فرآیند پذیرش سریع‌تر است.

چه تعداد پناهنده در ایالات متحده مجاز هستند در مقابل چه تعداد پناهنده مجدداً اسکان داده می شوند؟

بایدن در ماه مه گذشته سقف پناهجویان آمریکایی را از 15000 پناهجوی بسیار پایین تعیین شده توسط دولت ترامپ به 62500 در سال 2021 مطابق با گذشته اخیر افزایش داد و سپس دوباره آن را به 125000 رساند. اما این سقف ها بسیار کمتر از سقف های دهه 1980 است، زمانی که ایالات متحده هر سال پذیرای صدها هزار پناهنده بود.

با این حال، با توجه به زیرساخت های تخریب شده اسکان مجدد پناهجویان که توسط دولت ترامپ به جا مانده و تقاضای بسیار زیاد چند ماه اخیر پس از سقوط کابل، بعید است که ایالات متحده به این سقف برسد.

پناهندگان در مقابل پناهجویان

علاوه بر افرادی که قبل از آمدن به ایالات متحده به دنبال پناهندگی هستند، افرادی نیز هستند که در مرزهای ایالات متحده درخواست پناهندگی می کنند. دستوری که دو سال پیش توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش کووید-19 - معروف به عنوان 42 - صادر شد، اساساً مرزهای جنوبی ایالات متحده را به روی پناهجویان بسته است. برخی از اوکراینی‌ها از این دستور مستثنی شده‌اند و تعدادی از آنها اجازه عبور از مرز با مکزیک - از جمله یک زن و سه فرزندش را پیدا کرده‌اند، همانطور که پریسیلا آلوارز، خبرنگار CNN هفته گذشته در مورد آن نوشت.            

وقتی از آلوارز، که سال‌ها موضوع مهاجرت را پوشش می‌دهد، پرسیدم که چرا ایالات متحده نمی‌تواند به سادگی اوضاع را تغییر دهد، او گفت که این سیستم پیچیده است و به‌روزرسانی سریع آن سخت است. او برای من ایمیلی فرستاد که بیشتر آنها را در زیر آورده ام:

سال ها طول می کشد تا در ایالات متحده پناهنده شوید

گزینه های محدودی برای اوکراینی هایی که به دنبال آمدن به ایالات متحده هستند وجود دارد، و تکمیل اکثر این گزینه ها زمان بر است.

از برنامه پذیرش پناهندگان ایالات متحده استفاده کنید. فرآیند ورود به ایالات متحده به عنوان پناهنده به دلیل پردازش و غربالگری که مورد نیاز است، سال ها طول می کشد. بر اساس داده های وزارت امور خارجه، ایالات متحده قبلاً پناهندگان اوکراینی را پذیرفته است و از اکتبر گذشته، حداقل 690 پناهجوی اوکراینی در ایالات متحده اسکان داده شده اند.

آیا می توان این روند را برای اوکراینی ها تسریع کرد؟

دولت بایدن می‌گوید در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها برای تسریع روند پناهندگی برای اوکراینی‌هایی است که خانواده‌شان در ایالات متحده است.

آیا راه هایی برای دور زدن روند رسمی پناهندگی وجود دارد؟

برخی از اوکراینی ها به دنبال ویزای توریستی برای آمدن به ایالات متحده هستند، اما این نیز مشکل است. برای دریافت ویزای توریستی، اوکراینی ها باید درخواست دهند، در کنسولگری های ایالات متحده قرار ملاقات بگیرند و ثابت کنند که برای مدت کوتاهی به ایالات متحده می آیند - شرطی که در قانون تعیین شده است. با توجه به شرایط نامشخص در کشورشان، برخی از اوکراینی‌ها نتوانند به ایالات متحده سفر کنند.

و سپس سایر اوکراینی ها سعی کرده اند در مرز جنوبی وارد ایالات متحده شوند. وزارت امنیت داخلی اخیراً به افسران گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده دستور داده است که برخی از اوکراینی ها ممکن است از قانون اضطراری همه گیر دوران ترامپ برای ورود به ایالات متحده مستثنی شوند.

بیشتر پناهندگان به کجا می رسند؟

مقامات ارشد دولت بایدن در این هفته خاطرنشان کردند که اکثر اوکراینی‌ها احتمالاً مایلند در اروپا بمانند، اما اذعان کردند که تلاش‌هایی برای رسیدگی به افرادی که علاقه مند به آمدن به ایالات متحده هستند در حال انجام است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز پنجشنبه گفت که دولت از نزدیک با آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد کار می کند تا ببیند ایالات متحده چگونه می تواند از پناهندگان اوکراینی حمایت کند و در حال ارزیابی اقدامات دولت برای تسهیل اتحاد مجدد خانواده است. از آنجایی که به نظر می رسد بحران پناهندگان اوکراین تازه شروع شده است، به این موضوع باز خواهیم گشت.

شایان ذکر است آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد بیش از یک و نیم میلیون اوکراینی از زمان آغاز جنگ تا کنون از این کشور فرار کرده‌اند.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد خروج این تعداد از جنگ‌زدگان را سریع‌ترین بحران پناهجویی اروپا از زمان آغاز جنگ جهانی دوم توصیف کرد.

لهستان می‌گوید تعداد بی‌سابقه از اوکراینی‌ها همچنان در حال عبور از مرز هستند. این کشور بیش از ۹۰۰ هزار پناهجو را پذیرفته است.

تعداد زیادی از زنان و کودکان اوکراینی همچنان وارد اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی می‌شوند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در حال سفر به مولداوی و کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا است. او روز گذشته نیز به مرز لهستان و اوکراین رفته بود.

انتظار می‌رود که آقای بلینکن در سفر به مولداوی تضمین‌هایی را برای حمایت بیشتر بدهد. مولداوی عضو ناتو نیست و از کشورهای جدا شده از روسیه به شمار می‌آید.

پیشتر اتحادیه اروپا با اعطای اقامت موقت به پناهندگان اوکراینی تا سقف سه سال موافقت کرده بود.

اتحادیه اروپا برای عملی کردن این طرح یکی از مکانیسم‌های خود را برای اولین بار فعال کرد تا به شهروندان اوکراینی و خانواده‌هایشان اجازه اقامت، کار، تحصیل و استفاده از رفاه اجتماعی در اتحادیه اروپا بدهد.

    شمار پناهجویانی که بعد از تهاجم روسیه از اوکراین گریخته اند به یک و نیم ملیون نفر رسیده. بیشتر آنها به لهستان رفته اند. دیروز آمار پناهجویان اوکراینی که در یک روز وارد لهستان شده است.

اتحادیه اروپا می‌گوید کسانی که تبعه اوکراین نیستند اما در این کشور اقامت طولانی مدت داشته‌اند و یا پناهنده اوکراین بوده‌اند از مشمول این برنامه می‌شوند. بر این اساس دانشجوها و یا نیروی کار فصلی در اوکراین که شامل این برنامه نمی‌شوند برای بازگشت به کشور خود کمک دریافت خواهند کرد.

نهادهای ناظر بر وضعیت پناهجویان کشورهای اروپایی متهم کرده‌اند که در پذیرش پناهجویان از مناطق جنگ‌زده اوکراین، رفتاری به کلی متفاوت در مقایسه با آوارگان جنگ‌های سوریه، عراق و افغانستان نشان داده‌اند.

علاوه بر این ارتش و حکومت اوکراین متهم شده‌اند که در برخورد با آوارگان جنگی، به شکل سیستماتیک تبعیض قائل می‌شود. از جمله اتحادیه آفریقا که گزارش‌ها درباره نحوه برخورد با آفریقایی‌ها در مرز اوکراین را «به شکل تکان‌دهنده‌ای نژادپرستانه و ناقض قوانین بین‌المللی» توصیف کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی روسيه اوكراين
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.