سخنرانی زلنسکی در یک نقطه عطف بی رحمانه درگیری انجام می شود و امتناع او از ترک کشورش او را در معرض خطر جدی قرار می دهد.

اوکراین / سخنرانی تلویزیونی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین. عکس: AFP

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان در دوران مدرن به ندرت پیش می‌آید که یک رهبر سیاسی اینقدر شجاعانه با لحظه‌های خود مطابقت داشته باشد. اما لفاظی های الهام بخش رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی برای مداخله مستقیم تر غرب برای نجات اوکراین، در حالی که سربازان بی رحم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شهرها را ویران می کنند و غیرنظامیان را بمباران می کنند، اکنون درگیر لفاظی های الهام بخش رئیس جمهور اوکراین است.

مبارزات رسانه ای بی امان زلنسکی و شجاعت در ماندن در کی یف برای مبارزه در کنار مردمش، دموکراسی های جهان را بر آن داشت تا سلاح های ضد هوایی و ضد تانک را وارد کشور کنند و اقتصاد روسیه را در واکنشی بسیار قوی تر از آنچه انتظار می رفت درهم بشکنند. اما درخواست های او برای کمک بیشتر، که انتظار می رود در سخنرانی او در کنگره ایالات متحده و مردم آمریکا در روز چهارشنبه غالب شود، تراژدی در حال توسعه اوکراین را نیز آشکار خواهد کرد.

اقداماتی که رئیس جمهور جنگجو می گوید کشورش برای زنده ماندن نیاز دارد - مانند مناطق پرواز ممنوع ناتو و جت های دوران شوروی از کشورهای سابق پیمان ورشو که اکنون بخشی از غرب هستند - از سوی دولت بایدن به عنوان گامی بیش از حد دور از دسترس تلقی می شوند زیرا می توانند با مسکو دشمنی کنند و ایالات متحده را به تشدید تنش خطرناک با رقیب دارای سلاح هسته ای خود بکشانند.

رئیس‌جمهور اوکراین پیش‌نمایش احتمالی درخواست خود - و خشم فزاینده‌اش - را در سخنرانی خود در پارلمان کانادا در روز سه‌شنبه ارائه کرد، آخرین توقف او در یک تور مجازی از مجالس قانونگذاری ملی که مهارت او را در تحت فشار قرار دادن رهبران غربی برجسته می‌کند.

او گفت: آیا می توانید تصور کنید که وقتی با دوستان خود، ملت دوست خود تماس می گیرید، و می پرسید: "لطفا آسمان را ببندید، فضای هوایی را ببندید. لطفا بمباران را متوقف کنید. چند موشک کروز دیگر باید به شهرهای ما بیفتد تا زمانی که این اتفاق بیفتد؟ و آنها در مقابل، نگرانی عمیق خود را در مورد این وضعیت ابراز می کنند.»

درخواست های دلخراش روزانه زلنسکی، در کنار تصاویر هولناک تلفات غیرنظامیان، نادیده گرفتن عذاب اوکراین و مردم آن را غیرممکن می کند. اگر بدترین اتفاق بیفتد و او در نهایت کشته شود - همانطور که او صراحتاً اعتراف کرده است که یک احتمال واقعی است - و اوکراین سقوط کند، خطاب‌هایی مانند خطاب به قانون‌گذاران ایالات متحده به عنوان اتهام بربریت پوتین و یک سیستم جهانی که قادر به متوقف کردن آن نبود، خواهد بود.

حتی با توجه به اینکه بایدن در پی سخنرانی زلنسکی 800 میلیون دلار کمک امنیتی اضافی از جمله موشک های ضد تانک را اعلام کند، ممکن است محدودیتی برای درخواست های رئیس جمهور اوکراین وجود داشته باشد. همانطور که کوین لیپتاک از سى ان ان گزارش داده است، بایدن در مخالفت خود با منطقه پرواز ممنوع تسلیم نشده بود.

وجدان بیرونی غرب

زلنسکی پیش از این رهبران غربی را بیشتر از آنچه که تصور می‌کردند مایل به رفتن هستند، به سمت درگیری سوق داده است که شکل اروپای پس از جنگ سرد را تغییر داده است. ویترین شجاعت شخصی او چهره انسانی را در درگیری نشان داد و در تضاد با اقتدارگرایی بی پروا پوتین قرار گرفت.

زلنسکی با استعداد بازیگری خود، دقیقاً می داند که چگونه با شهروندان کشورهای غربی که رهبران آنها را به حرکت درآورد، ارتباط برقرار کند. او با برانگیختن تاریخ و اساطیر ملی، احساس عظمت و خودانگاره ملت های خارجی را بازی می کند.

برای مثال، در سخنرانی در مجلس عوام بریتانیا، زلنسکی تشبیهاتی به وینستون چرچیل، نخست‌وزیر زمان جنگ و موضع تنهایی کشور در برابر استبداد نازی‌ها در سال 1940 داشت. گفت:  ما در جنگل‌ها، در سواحل، در خیابان‌ها می‌جنگیم. او با تکرار سخنرانی معروف چرچیل که در آن سیاستمدار بزرگ همچنین از «دنیای جدید» - آمریکا - درخواست کمک کرد - همان‌طور که زلنسکی اکنون انجام می‌دهد. او همچنین از جمله اصلی شکسپیر "بودن، یا نبودن" - تعمقی در ماهیت هستی و مرگ - وام گرفت تا استدلال کند که اوکراین زندگی و حاکمیت یا "بودن" را انتخاب کرده است. زلنسکی به نمایندگان پارلمان بریتانیا گفت: لطفاً مطمئن شوید که آنچه را که باید انجام شود و عظمت کشور شما تصریح کرده است، انجام می دهید.

زلنسکی در سخنرانی خود در پارلمان کانادا در روز سه‌شنبه، صراحتاً فشارهای شخصی مستقیمی را بر نخست‌وزیر جاستین ترودو، پدر فرزندان خردسال که یکی از رهبران ناتو است که باید حمایت بیشتری را امضا کند، وارد کرد.

زلنسکی گفت: «تصور کنید که در ساعت 4 صبح، هر یک از شما شروع به شنیدن صدای انفجار بمب کنید. جاستین، آیا می توانید تصور کنید که بشنوید -- شما، فرزندانتان، این همه انفجارهای شدید را می شنوید: بمباران فرودگاه، بمباران فرودگاه اتاوا، ده ها شهر دیگر کشور شگفت انگیز شما. آیا می توانید آن را تصور کنید؟"

زلنسکی همچنین استعداد یک سیاستمدار تمام عیار را در ارتباط دادن یک موضوع پیچیده یا دور به مخاطبان محلی نشان داد. او از کانادایی ها خواست تصور کنند که اگر ونکوور در محاصره بود یا اگر برج سی ان امضای تورنتو بمباران می شد، چه شکلی می شد. در هر شهری که راهپیمایی می کنند، پرچم های اوکراین را پایین می آورند. او گفت: آیا می‌توانید تصور کنید کسی پرچم‌های کانادا را در مونترال و دیگر شهرهای کانادا پایین بیاورد؟

زلنسکی مطمئناً این پیام را روز چهارشنبه برای مخاطبان آمریکایی تطبیق خواهد داد. با توجه به امکاناتی که او با کنایه های تاریخی دارد، تعجب آور نیست اگر بشنویم که به روسای جمهور بزرگ دوران جنگ و قهرمانان آزادی مانند فرانکلین روزولت یا آبراهام لینکلن یا مبارزه آزادیبخش خود آمریکا علیه یک قدرت نظامی برتر اشاره می کند. سخنان او همچنین فشار سیاسی داخلی بر بایدن را برای حمایت از اوکراین و مجازات روسیه افزایش می دهد. ام جی لی و لورن فاکس از سی ان ان روز سه شنبه گزارش دادند که برخی از رهبران کنگره صبر خود را با عدم تمایل دولت به نزدیک شدن به درخواست های زلنسکی از دست داده اند.

هر کاری که کنگره خواسته انجام دهد، دولت در اصل نه گفته است. سناتور جیم ریش، جمهوری خواه ارشد کمیته روابط خارجی سنا، گفت: و بعداً، بعد از اینکه متحدان ما این کار را انجام دادند، می گویند بله. خیلی آرومه. عذاب آور است.

اما میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، روز سه شنبه مخالفت خود را با ایجاد منطقه پرواز ممنوع که می تواند خلبانان آمریکایی و روسی را به درگیری مستقیم بر سر اوکراین بکشاند، تکرار کرد. جمهوری‌خواه کنتاکی گفت: «او (زلنسکی) از قبل می‌داند که ایالات متحده مستقیماً در اوکراین دخالت نخواهد کرد.

اظهارات او منعکس کننده حال و هوای کنگره است که زلنسکی مطمئناً در روز چهارشنبه تقویت خواهد شد. اوکراین از حمایت بیشتری برخوردار خواهد شد اما نمی تواند از معمای ژئوپلیتیکی و هسته ای که غرب را از تعهد بی قید و شرط به دفاع از خود باز می دارد بگریزد.

یک نقطه عطف بی رحمانه

سخنرانی زلنسکی در یک نقطه عطف بی رحمانه درگیری انجام می شود و امتناع او از ترک کشورش او را در معرض خطر جدی قرار می دهد زیرا روسیه حملات خود را به کی یف تشدید می کند و ظاهراً برای محاصره شهر آماده می شود.

پیشروی آهسته روسیه به یک جنگ فرسایشی مرگبار تبدیل شده است زیرا نیروهای این کشور اقامتگاه های غیرنظامی را بمباران می کنند. در شهر ساحلی ماریوپول، که ممکن است پیش‌نمایش فاجعه‌باری از آنچه در کمین کی یف است، ارائه دهد، هزاران غیرنظامی بدون گرما و با کمبود آب و غذا در اقدامی غیرقابل درک از ظلم روسیه به دام افتاده‌اند.

در همین حال، یک تلاش دیوانه‌وار دیپلماتیک بین‌المللی، پیشرفت چندانی نداشته است. همچنین مذاکرات چند روزه بین مقامات روسیه و اوکراین در مورد آتش بس وجود ندارد. نشانه‌هایی وجود دارد که پوتین، علی‌رغم اینکه کشورش را به یک کشور نافرمان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبدیل کرده است، مصمم است اوکراین را به تسلیم درآورد تا به هدف خود مبنی بر عدم پیوستن این کشور به غرب دست یابد.

زلنسکی در یک نشان دادن انعطاف پذیری احتمالی در مورد این موضوع، روز سه شنبه در یک سخنرانی مجازی به نیروی اعزامی مشترک به رهبری بریتانیا گفت که باید "اعتراف کرد" که کشورش نمی تواند به ناتو بپیوندد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به ولف بلیتزر از سى ان ان گفت که امتیاز احتمالی به یکی از خواسته های کلیدی مسکو "انعکاس واقعیت" است. اما هیچ نشانه فوری مبنی بر اینکه پوتین، که مذاکرات آتش بس را رد کرده است، در هر حالتی برای ابراز رحمت وجود ندارد.

شایان ذکر است رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه ۲۵ اسفند به طور مجازی و از طریق کنفرانس ویدیویی برای کنگره آمریکا سخنرانی کرد.

ولودیمر زلنسکی در سخنان خود با اشاره به مقاومت اوکراین و مردم آن گفت که از «کی‌یف، پایتخت اوکراین، شهری که هر روز زیر حملات موشکی و هوایی نیروهای روسیه است، اما تسلیم نمی‌شود و حتی یک لحظه هم به تسلیم شدن فکر نمی‌کند» در این جلسه حاضر شده است.

او با بیان این که به نمایندگی از «مردم دلاور و آزادی‌خواه اوکراین که برای مدت ۸ سال در برابر تهاجم تمام عیار روسیه مقاومت کرده‌اند» سخن می‌گوید، گفت که نه تنها خاک و مردم کشورش، بلکه ارزش‌های بنیادین و انسانی آنها، از جمله آزادی و حق‌شان برای زندگی آزادانه در کشورشان و برگزیدن آینده خود، و رویاهای ملی‌شان، مورد حمله قرار گرفته است.

او با اشاره به حملات هوایی روسیه به خاک اوکراین و این که روسیه آسمان اوکراین را به عامل مرگ هزاران نفر در آن کشور تبدیل کرده و با استفاده از موشک،‌ بمب، و پهپاد سبب مرگ هزاران نفر شده است، بار دیگر درخواست خود مبنی بر «ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین» و یا تحویل «سامانه‌های پدافند هوایی مانند اس-۳۰۰» به اوکراین برای مقابله با حملات هوایی را تکرار کرد.

آقای زلنسکی با یادآوری سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ تحت عنوان «رویایی دارم»، گفت: «من نیازی دارم: من نیاز دارم که از آسمان‌مان محافظت کنم. من به تصمیم شما،‌ به کمک شما نیاز دارم.»

او همچنین با تقدیر از کمک و حمایت آمریکا و جو بایدن،‌ رئیس جمهوری ایالات متحده، خواستار اعمال تحریم‌های فزاینده و بی‌وقفه بر روسیه «و تمام سیاست‌مداران» آن کشور تا زمان متوقف شدن ماشین جنگی روسیه و پایان تهاجم آن به اوکراین شد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، دعوت کرده بودند که روز چهارشنبه در کنگره یک سخنرانی مجازی انجام دهد.

این دعوت در حالی صورت گرفت که روسیه به حمله خود به اوکراین ادامه می‌دهد. آقای زلنسکی به این ترتیب به صف سران کشورهای خارجی که تاکنون در کنگره آمریکا سخنرانی کرده‌اند، می‌پیوندد که از جمله آنها می‌توان به پترو پوروشنکو رئیس جمهوری پیشین اوکراین، آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان، و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق اسرائیل، اشاره کرد.

رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه نیز در پارلمان کانادا سخنرانی کرد و به شدت مورد تشویق قرار گرفت.

پیشنهاد زلنسکی برای سخنرانی مجازی در پارلمان ژاپن

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در ادامه کسب حمایت جهانی از ژاپن خواست تا در پارلمان این کشور به شکل مجازی سخنرانی کند.

به گزارش خبرگزاری «کیودو نیوز» ژاپن، دولت ژاپن و حزب موافق دولت از پیشنهاد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین برای سخنرانی مجازی در پارلمان این کشور استقبال کردند و به دنبال مشخص کردن این موضوع می باشند که آیا چنین اقدامی از لحاظ حقوقی در پارلمان امکان پذیر است.

حزب لیبرال دموکرات به رهبری «فومیو کیشیدا» نخست وزیر به دیگر احزاب این کشور درباره پیشنهاد زلنسکی توضیحاتی داده است. رئیس جمهوری اوکراین پیش تر سخنرانی پرشوری در پارلمان انگلیس در تاریخ ۸ مارس به شکل مجازی ایراد کرد. او همچنین در پارلمان اتحادیه اروپا و کانادا هم سخنرانی کرده و قرار است امروز چهارشنبه در کنگره آمریکا نیز سخنرانی داشته باشد.

حزب حاکم و حزب مخالف آن با برگزاری جلسه ای این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دادند و هر دو حزب توافق کردند تا برای تصمیم گیری نهایی با یکدیگر پیرامون این مسئله کار کنند.

سفارت اوکراین در توکیو از وزارت خارجه ژاپن پیگیری های لازم را انجام داده است تا در صورت امکان سخنرانی زلنسکی در پارلمان ژاپن انجام شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.