پس از گذشت آغاز حمله روسیه به اوکراین، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن نمی‌تواند از پیشنهاد لهستان برای ارسال جنگنده میگ ۲۹ به اوکراین حمایت کند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان انتخاب ها و چالش های جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مورد اوکراین از قبل بسیار سخت بود. همانطور که وحشت جنگ افزایش می یابد، آنها در شرف آزاردهنده تر شدن هستند.

از زمانی که روسیه حمله خود را در ماه گذشته آغاز کرد، بایدن به دنبال مجازات و منزوی کردن رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و کاهش کشتار غیرنظامیان با ارائه تسلیحات دفاعی به دولت کی یف بوده است.

اما او همچنین اقدامات خود را برای جلوگیری از کشاندن درگیری مستقیم خطرناک با روسیه مجهز به سلاح هسته ای تنظیم کرده است و درعین حال شرایط سیاسی حساس خود را در داخل کشور اصلاح می کند.

همانطور که پوتین حملات خود را تشدید می کند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ناامیدتر می شود و تلفات غیرنظامیان هر روز وحشتناک تر می شود، اقدام متعادل بایدن بسیار سخت تر می شود.

گرمای سیاسی رئیس جمهور، پس از یک دوره اتحاد غیرمعمول در واشنگتن، نیز در شرف افزایش است. این امر به ویژه در صورتی صدق می کند که، همانطور که به نظر می رسد به طور فزاینده ای محتمل است، بقیه جهان مجبور به تماشای محاصره و بمباران غیرانسانی کیف توسط روسیه شوند.

در یک لحظه بزرگ واشنگتن در روز چهارشنبه، زلنسکی یک سخنرانی مجازی به کنگره خواهد داد. اگر سخنرانی اخیر او در پارلمان بریتانیا، که با مقایسه‌های چرچیلیان همراه بود، راهنما باشد، برای قانون‌گذاران یک فریاد تند و الهام‌بخش خواهد بود. اگر رئیس‌جمهور اوکراین آخرین درخواست‌ها را برای جت‌های جنگنده و ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش بپذیرد، که بایدن به این دلیل که آنها می‌توانند جنگ با مسکو را آغاز کنند، فشار داخلی شدیدی بر رئیس‌جمهور ایجاد خواهد کرد.

مشکل بایدن این است که پس از آغاز جنگ اقتصادی تمام عیار علیه روسیه با تحریم‌های فوق‌العاده سخت، اکنون محدودیت‌هایی برای اقداماتی که او می‌تواند انجام دهد تا به طور قابل توجهی فشار بر پوتین را بدون خطر درگیری مستقیم نظامی یا سایبری انجام دهد، وجود دارد. برخی از منتقدان رئیس جمهور در کنگره و در بخش هایی از نهادهای سیاست خارجی، از جمله در حزب خود، استدلال می کنند که او بیش از حد محتاط عمل کرده است.

اما اینکه یک قانونگذار بایدن را متهم به تسلیم شدن در برابر تهدیدهای پوتین کند، یک چیز است. یک رئیس جمهور در چنین شرایطی مسئولیت های عمیقی دارد و نمی تواند خطر محاسبات اشتباه را به همراه داشته باشد. کاخ سفید بسیار محتاط بوده است که پوتین انتقام جو و بی پروا را به گوشه ای بیش از پیش سوق ندهد. برای مثال، به دستور ماه گذشته او برای قرار دادن نیروهای هسته‌ای خود در آماده باش بالاتر پاسخی نداد و پوکر اتمی رهبر روسیه را به عنوان تلاشی برای ارعاب غرب تفسیر کرد. در همین راستا، جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه از توصیف حمله هوایی روسیه به یک پایگاه اوکراینی در نزدیکی مرز لهستان به عنوان مرحله جدیدی از درگیری که می‌تواند قلمرو ناتو را تهدید کند، خودداری کرد. دولت مصمم است از دادن بهانه به پوتین برای سرایت درگیری از مرزهای اوکراین اجتناب کند.

اما بایدن هنوز اولین فرمانده کل قوا از دهه 1980 است که باید از احتمال واقعی یک چرخه تنش با مسکو که می تواند خطر یک جنگ هسته ای را به خطر بیندازد، بررسی کند. او همچنین باید در نظر بگیرد که اگر یک موشک روسی به خاک ناتو در اروپای شرقی منحرف شود، چه واکنشی نشان خواهد داد -- سناریویی که حداقل در تئوری می تواند بند دفاع دسته جمعی بند 5 ائتلاف را آغاز کند.

بایدن، که به عنوان یک سناتور جوان در اوج رویارویی با اتحاد جماهیر شوروی به واشنگتن آمد، اکنون با همان بار تنها روسای جمهور جنگ سرد روبرو است - سرنوشت جهان ممکن است بر دوش او باشد. و وضعیت ممکن است مملو از عدم قطعیت بیشتری نسبت به دهه های طولانی بن بست شوروی و ایالات متحده باشد. دکترین تخریب با تضمین متقابل، که زیربنای مفهوم بازدارندگی هسته ای است، در طول جنگ سرد وجود داشت. اکنون این سوال مطرح می شود که آیا پوتین تحقیر شده و با بقای سیاسی خود در خط، همان خطوط قرمز اسلاف کمونیست خود را حفظ خواهد کرد؟

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه با اشاره به افزایش هشدار پوتین در مورد هشدار هسته ای کشورش به عنوان "سرخناک" گفت: دورنمای مناقشه هسته ای که زمانی غیرقابل تصور بود، حالا به قلمرو احتمال بازگشته است. یک مقام ارشد آمریکایی که پس از گفتگوهای فشرده با چین در روز دوشنبه که تا حدی بر اوکراین متمرکز بود صحبت کرد، این موضوع را اینگونه بیان کرد: "جاذبه زیادی در این لحظه وجود دارد." همانطور که کوین لیپتاک خبرنگار سی ان ان در اوایل این ماه گزارش داد، جای تعجب نیست که مقامات ارشد معتقدند بحران اوکراین تا حد زیادی واژه بایدن را تعیین می کند. منابع همچنین روز دوشنبه گفتند که رئیس جمهور در حال بررسی سفر به اروپا است -- سفری برای تقویت روحیه ناتو که بلافاصله به بحرانی ترین سفر در سراسر اقیانوس اطلس برای هر رئیس جمهور آمریکا در دهه ها تبدیل خواهد شد. یک منبع دیپلماتیک آشنا با این برنامه ریزی عصر دوشنبه به کیتلان کالینز از سی ان ان گفت که رهبران ناتو می توانند هفته آینده شخصاً در بروکسل ملاقات کنند.

دیپلماسی تاکنون در حال شکست است

اگر مخاطرات استراتژیک به اندازه کافی بالا نبود، اهمیت عظیم اقدامات بعدی رئیس جمهور با شکست تلاش های دیپلماتیک بین المللی برای سقوط پوتین و مذاکرات روسیه و اوکراین که هیچ پیشرفتی در پی نداشت، تشدید می شود.

رئیس جمهور روسیه کشورش را به یک کشور منفور اقتصادی، دیپلماتیک، فرهنگی و ورزشی تبدیل کرده است. روسیه از پیشروی آهسته نیروهایش خجالت زده است، پس از پیش بینی های قبلی در مورد حمله رعد اسا و مقاومت قهرمانانه اوکراینی ها. اما همه چیزهایی که جهان در بیش از دو دهه قدرت پوتین در مورد روانشناسی و سوابق او آموخته است نشان می دهد که غریزه او تشدید جنگ خواهد بود. آخر هفته حملات وحشیانه به اهداف غیرنظامی مانند بلوک های آپارتمانی و بمباران و محاصره چندین شهر نشان می دهد که این اتفاق در حال حاضر رخ داده است.

هدر کانلی، رئیس صندوق مارشال آلمان، روز دوشنبه در برنامه "سیاست درونی" سی ان ان گفت: "اگر اوکراین زانوی روسیه را خم نکند، مطمئن خواهد شد که اوکراین به یک سرزمین بایر تبدیل خواهد شد."

 سرتیپ بازنشسته ژنرال مارک کیمیت روز دوشنبه در اتاق خبر CNN گفت که تاکتیک‌های پوتین، که قبلاً متهم به جنایات جنگی شده‌اند، در شرف افراط‌تر شدن هستند. اکنون که آنها متوجه شده اند که این یک شلختگی است، همان کاری را انجام می دهند که همیشه در تاریخ انجام داده اند، یعنی یک وسیله نقلیه آهسته بولدوزر مانند که همه چیز را از سر راه یا زیر آنها بیرون می کشد. کیمیت گفت: آنها به زودی محاصره کیف را آغاز خواهند کرد و من فکر می کنم که ما شاهد اجرای این استراتژی خواهیم بود.

تصاویری که از شهر ساحلی محاصره شده ماریوپول که توسط بمباران های روسیه ویران شده است و گرما، برق یا غذا و آب کمی وجود دارد، و از روستاهای خارج از کی یف، تصویری ترسناک از آنچه ممکن است در انتظار پایتخت باشد را ارائه می دهد. منظره محاصره طولانی مدت کی یف توسط روسیه، با تلفات گسترده غیرنظامیان و ویرانی های غیرقابل درک، بایدن را در برابر اتهاماتی مبنی بر عدم مداخله برای جلوگیری از نسل کشی یا جنایات جنگی آسیب پذیر کند. این امر فشار سیاسی جهانی و داخلی فوق‌العاده‌ای را بر رئیس‌جمهور تحمیل می‌کند تا بر سکوت خود در به کارگیری اقداماتی غلبه کند که می‌تواند درگیری مستقیم آمریکا و روسیه را به خطر بیندازد.

بایدن، که با تاکید بر همدلی و شفقت خود در میانه یک بیماری همه گیر به قدرت رسید، ممکن است در نهایت رئیس جمهور در آن سوی خط تلفن شود و باید به زلنسکی توضیح دهد که چرا غرب نمی تواند بیشتر برای نجات اوکراین انجام دهد.

فشار جدید در کنگره

نشانه‌هایی مبنی بر اینکه نبرد برای کی یف می‌تواند در راه باشد، روز دوشنبه به درخواست‌های کنگره آمریکا از بایدن برای انجام کارهای بیشتر، فوریت تازه‌ای افزود، زیرا مشخص شد که زلنسکی در جلسه مشترک روز چهارشنبه از طریق پیوند ویدیویی صحبت خواهد کرد. شجاعت رئیس جمهور اوکراین به الهام بخشیدن به جهان غرب برای متحد شدن و مجازات پوتین در شرایطی بسیار قوی تر از آنچه بسیاری انتظار داشتند، کمک کرده است. این ائتلاف پس از راه اندازی جنگی نیابتی در اوکراین با ارائه موشک های ضد هوایی و ضد تانک، دوباره در حال کشتن سربازان روسی است. تا کنون، این اقدامات پوتین را وادار نکرده است که مستقیماً علیه غرب روی بیاورد، اگرچه روسیه هشدار داده است که چنین محموله‌هایی را اهداف مشروع می‌داند.

این امر منتقدان بایدن در کنگره را تشویق کرد تا هشدار دهند که مخالفت واشنگتن با پیشنهاد لهستان برای ارسال جت های دوران شوروی به اوکراین، به منزله تسلیم شدن آمریکا در برابر بلوف روسیه است. تنها تعداد معدودی از اعضای کنگره خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین شده‌اند و این امر بر بی‌میلی برای فرستادن پرسنل خدمات ایالات متحده در مسیر آسیب و درگیری رودرروی نگران‌کننده با روسیه تاکید می‌کند.

اما جان تون، نماینده حزب جمهوری‌خواه سنا، روز دوشنبه گفت که حمایت گسترده دو حزبی از گنجاندن ماده‌ای برای تصویب استقرار هواپیماهای نظامی به اوکراین در لایحه‌ای که واردات انرژی و وضعیت تجارت روسیه را هدف قرار می‌دهد، وجود دارد. تون، از داکوتای جنوبی، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: "من می دانم که دولت موضع خود را در این مورد دارد. اما حمایت دو حزبی زیادی از جت ها وجود خواهد داشت."

جکی روزن، سناتور دموکرات نوادا، که عضو کمیته نیروهای مسلح است، از دولت خواسته است به اوکراین کمک کند تا هواپیماهای جنگی بیشتری دریافت کند. روزن با اشاره به طرح جت های لهستانی به جیک تاپر از سی ان ان گفت: رئیس جمهور هنوز مقاومت می کند. من فکر می کنم که آنها به همکاری با متحدان ما در ناتو ادامه می دهند تا بدون تحریک جنگ جهانی سوم، یک کانال عقب بیابند."

اظهارنظر او معضلی را که بایدن در پیمودن مسیری از طریق درگیری با آن روبه‌رو می‌کند، نشان می‌دهد که هر کاری را که ایالات متحده و متحدانش می‌توانند برای جلوگیری از خشم بشردوستانه و در عین حال مهار جنگ در داخل اوکراین انجام دهند، انجام می‌دهند. اما بحران به نقطه ای نزدیک می شود که انجام هر دو به طور فزاینده ای چالش برانگیز خواهد شد.

شایان ذکر است نمایندگان دموکرات کنگرۀ آمریکا اعلام کردند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین فردا چهارشنبه شانزدهم مارس ( ۲۵ اسفند) در مقابل نمایندگان کنگرۀ آمریکا سخنرانی خواهد کرد.

رادیو فرانسه دوشنبه شب اعلام کرد ، نانسی پلوسی و چاک شامر با اعلام این خبر در نامه‌ای خطاب به نمایندگان آمریکا از سخنرانی زلنسکی در مقابل کنگرۀ آمریکا ابراز رضایت کردند.

 بسیاری از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا از جو بایدن می‌خواهند که در مقابل حملۀ نظامی روسیه به اوکراین از خود شدت عمل نشان بدهد.

ولودیمیر زلنسکی  پنجم مارس ( ۱۴ اسفند) ،در گفت و گویی ویدیویی با حدود صد تن از سناتورهای آمریکا خواستار ارسال هواپیماهای ساخت اتحاد شوروی سابق به اوکراین و تشدید تحریم های اقتصادی علیه روسیه شد.

در این حال، چهارمین دور مذاکرات کی یف و مسکو بعد از "توقف فنی" فردا سه شنبه از سرگرفته می شود.

مشاور رئیس جمهوری اوکراین با اعلام  این مطلب افزود که علت توقف مذاکرات امروز  ادامۀ فعالیت گروه های فرعی برای روشن کردن مواضع و نظرات است. پیش از آغاز مذاکرات امروز، کی اف اعلام کرده بود که بار دیگر خواستار آتش بس فوری و خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین خواهد شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از آمریکا درخواست کرده بود که از طریق لهستان جنگنده بگیرد، او حتی دیروز در جوابِ این که آیا فکر می‌کند جو بایدن می‌تواند کمک بیشتری کند، گفته بود: مطمئنم او کار بیشتری می‌تواند انجام دهد و دوست دارم باور کنم که او قادر به انجام این است.

اما حالا «جان کربی»سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که واشنگتن نمی‌تواند از پیشنهاد ارسال جنگنده میگ ۲۹ به اوکراین از طریق لهستان حمایت کند.

لهستان پیش‌تر در حال بررسی امکان ارسال هواپیماهای جنگی خود به اوکراین بود و از دولت آمریکا خواسته بود تا تضمین کند که جای خالی این هواپیماها را با جنگنده‌های آمریکایی پر خواهد کرد.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند تروریست‌ها و شبه‌نظامیان مستقر در شرق سوریه برای جنگ با روسیه به اوکراین اعزام شدند.

چندی پیش دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که تعداد کل درخواست مزدوران خارجی برای کمک به ارتش اوکراین در مبارزه با روسیه به ۲۰ هزار نفر رسیده است.

بخش امنیت وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد آمریکا با استفاده از پایگاه غیرقانونی خود در سوریه در حال جذب و اعزام عناصر تروریستی از سوریه به اوکراین است.

این در حالی است که آمریکا و غرب با وجود ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف و تحریم‌ها علیه روسیه، مدعی شده‌اند که در درگیری‌های اوکراین مداخله نخواهند کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) واردات نفت‌وگاز از روسیه را ممنوع کرد.

وزیر انرژی انگلیس نیز اعلام کرد که این کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ واردات نفت و محصولات نفتی روسیه را متوقف خواهد کرد.

به نوشته پایگاه «اوپن دموکراسی» مهمترین هدف کشور‌ها از جنگ آفرینی، افزایش فروش سلاح است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.