در حالی که هزاران نفر از ساکنان کی یف در پناهگاه‌های مترو می‌خوابند و روال وحشتناک جنگ را یاد می‌گیرند.

به گزارش جماران به نقل ازسى ان ان در اوکراین برای یک جنگ فرسایشی طولانی و خونین که مرگ‌های غیرنظامی گسترده، یک بحران فاجعه‌بار پناهندگان و یک تزلزل ژئواستراتژیک را تهدید می‌کند که عصر جدیدی از رویارویی بین ایالات متحده و روسیه را تثبیت می‌کند، ریخته می‌شود.

با گذشت یک هفته از جنگی که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در فکر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به راه انداخته شد، با شجاعت مردم اوکراین از یک حمله برق آسای شوک و وحشت توسط سربازان روسیه جلوگیری شد. شکست تجهیزات و روحیه نیروهای پوتین را نیز کند کرده است و باعث کاهش تاکتیکی در طرف روسیه شده است که غیرنظامیان را به خط تیراندازی می کشاند.

دست‌کم یک انفجار مهیب هوای کی یف را در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه، پس از یک روز که آسیب‌های جدید ناشی از حملات موشکی و موشکی روسیه را نشان داد که به بلوک‌های آپارتمانی، مغازه‌ها، کلیسای جامع و خط لوله گرمایش اصابت کرد، شکافت.

در حالی که هزاران نفر از ساکنان کی یف در پناهگاه‌های مترو می‌خوابند و روال وحشتناک جنگ را یاد می‌گیرند - تصادفی بودن مرگ‌های ناگهانی غیرنظامیان و ناله‌های روانی خورنده آژیرهای حمله هوایی و گلوله باران‌های شبانه - مرحله احتمالی وحشتناک بعدی جنگ در حال مشاهده است.

تاریخ دکترین نظامی روسیه، بی‌توجهی بی‌رحمانه خود پوتین به جان انسان‌ها و نشانه‌های فزاینده مبنی بر اینکه مسکو غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، به یک کارزار زمستانی تلخ برای خفه کردن عزم و استقلال اوکراین اشاره دارد.

اغلب اشاره می شود که تهاجم روسیه مهم ترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. اکنون، به‌ویژه در واشنگتن، ترس فزاینده‌ای وجود دارد که صحنه‌های ویرانی و کشتار که آخرین بار نزدیک به 80 سال پیش شاهد آن بوده‌ایم، به زودی دوباره در قاره‌ای غرق در خون که اخیراً دوره‌ای از صلح غیرعادی را پشت سر گذاشته است، نمایان می‌شود.

منابع رسمی آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کنند و قانون‌گذاران و مقاماتی که با آخرین اطلاعات اطلاعاتی آشنا هستند، روز چهارشنبه درباره وحشتی که ممکن است آینده برای غیرنظامیان اوکراینی در انتظار باشد، توافق کردند. به عنوان مثال، نماینده واشنگتن در سازمان ملل، لیندا توماس-گرینفیلد، روسیه را متهم کرد که سلاح های وحشتناک ممنوع شده بر اساس کنوانسیون ژنو، از جمله مهمات خوشه ای و بمب های خلاء را وارد اوکراین کرده است.

آدام اسمیت، نماینده دموکرات ایالت واشنگتن، که ریاست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، به جیک تپر از سی ان ان در برنامه "سرب" گفت که پوتین در حال جمع بندی مجدد به شیوه ای است که به ویژه برای کی یف سرنوشت ساز بود.

انتظار این است که آنها شهر را محاصره کنند و اگر به کارهایی که روسیه در جاهای دیگر مانند چچن  انجام داده نگاه کنید - بمباران بی رویه، حمله به اهداف غیرنظامی - آنها برای دستیابی به اهداف خود وحشیانه تر می شوند.

سناتور فلوریدا، مارکو روبیو، جمهوری خواه ارشد کمیته اطلاعات سنا، هشدار داد که از آنجایی که پوتین با عملکرد ناکافی ارتش روسیه به گوشه ای پشتیبان شد و تحت تحریم های غرب با تحقیر نظامی و سقوط اقتصادی مواجه شد، ممکن است افراطی تر شود. این نظر شخصی من است که این مرد باید یک بحران جدید ایجاد کند، کاری انجام دهد تا تعادل استراتژیک را دوباره تنظیم کند و همه را مجبور کند تا با او به میز مذاکره بنشینند. این می تواند ترکیبی از چیزها باشد، از جمله محاصره کی یف که در آن 3 میلیون نفر از گرسنگی می میرند.

آنها فقط شهر را به هم خواهند زد

جیسون کرو، نماینده دموکرات کلرادو، کهنه سرباز جنگ عراق و افغانستان، پیش بینی کرد که حرکت طبیعی پوتین توسل به قدرت رزمی بیشتر خواهد بود. کرو به ولف بلیتزر از سى ان ان  در «اتاق موقعیت» گفت: این برای اوکراینی‌ها بدتر و بدتر می‌شود.

و سرهنگ بازنشسته سدریک لیتون، تحلیلگر نظامی سى ان ان، خاطرنشان کرد که مسکو، که نیروهایش روز چهارشنبه شهر جنوبی خرسون را تصرف کردند، به دنبال این است که به آرامی از شمال، شرق و جنوب به کی یف وارد شود. لیتون گفت: این یک بوآ منقبض کننده است که یک تکه را گاز می گیرد و اساساً سعی می کند کل کشور را خفه کند.

مقامات آمریکایی و دیگر کشورهای غربی روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفتند که استراتژی روسیه در حال تغییر به سمت «نابودی آهسته» اوکراین است. افزایش حملات به غیرنظامیان، بحران‌های غذایی بعدی و سایر بدبختی‌های ناشی از آن می‌تواند به این معنی باشد که شجاعت و مقاومت نشان داده شده توسط اوکراینی‌ها وضعیت اسفناک آنها را وحشیانه‌تر خواهد کرد.

یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی گفت که اراده اوکراین برای مبارزه در حال گسترش این است. اما ریاضیات نظامی بی‌رحمانه این امر در نهایت بدون مداخله و تغییرات اساسی در پویایی به وقوع خواهد پیوست.

ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس، مدیر سابق سیا که در عراق و افغانستان نیز خدمت می کرد، به اندرسون کوپر به سی ان ان گفت که ناامیدی فزاینده روسیه می تواند صحنه وحشتناکی را در کی یف ایجاد کند که احتمالاً شاهد وقوع جنایات جنگی خواهد بود.آنها فقط شهر را به هم خواهند زد. آنها بخش به بخش آن را نابود می کنند. پترائوس گفت، مردم را از گرسنگی می کشند، و از جمعیت می کاهند.

امید کم به دیپلماسی

احتمال اینکه یک مداخله دیپلماتیک بتواند از اتفاقات آینده جلوگیری کند بعید به نظر می رسد. اگرچه انتظار می‌رود که مقامات اوکراینی و روسیه دور دوم مذاکرات را در روز پنجشنبه در بلاروس برگزار کنند، انتظارات بسیار پایین است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که نگرش روس ها در اولین سری گفتگوها امید چندانی برای پیشرفت باقی نمی گذارد، اما ایالات متحده در هر مسیری که اوکراینی ها معتقدند به نفع آنها است، شرکت خواهد کرد.

بلینکن روز چهارشنبه گفت: خواسته‌هایی که روسیه روی میز گذاشت فراتر از حد بود. آنها البته بدون شروع بودند، و آنچه ما بارها دیده‌ایم این است که روسیه به تظاهر دیپلماسی برای منحرف کردن تمرکز و ادامه مسیر تهاجمی خود می‌رود.

ضربه چکشی تحریم‌های ایالات متحده و سایر کشورهای غربی که در این هفته به اقتصاد روسیه ضربه زد، و متعاقب آن شمشیرهای هسته‌ای پوتین، احتمالاً روابط با دولت روسیه را برای ماه‌ها، اگر نه برای همیشه، قطع خواهد کرد. احتمال وقوع یک جنگ فرسایشی طولانی مدت در اوکراین مستلزم تعدیل مجدد استراتژیک در پایتخت های غربی و همچنین در کی یف و مسکو است.

جبهه دیپلماتیک به رهبری ایالات متحده علیه روسیه تاکنون در متحد کردن متحدان ناتو و جمهوری خواهان و دموکرات ها در کنگره در یک موضع مشترک نادر علیه روسیه به طرز خیره کننده ای موفق بوده است. اما در حالی که غیرنظامیان اوکراینی بار سنگین تاکتیک‌های بی‌رحمانه روسیه را متحمل خواهند شد، هزینه‌های غیرمستقیم برای آمریکایی‌ها و دیگران با ادامه درگیری افزایش خواهد یافت. جمهوری خواهانی که در سخنرانی وضعیت اتحادیه بایدن در روز سه شنبه در حالی که او قول داده بود در برابر پوتین بایستد، تشویق کردند، همچنین با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای در نوامبر، رئیس جمهور را به دلیل قیمت بالای بنزین - که با بحران اوکراین تشدید شده است - مورد انتقاد قرار خواهند داد.

یکی از اهداف پوتین در طولانی کردن این وضعیت، تلاش برای باز کردن شکاف‌ها بین اعضای ناتو در یک دوره چند ماهه خواهد بود. تاکنون هیچ نشانه ای از این اتفاق وجود ندارد، اما بایدن باید دائماً ائتلاف غربی علیه روسیه را مدیریت کند. به گفته سازمان ملل متحد، محاصره طولانی مدت کی یف و سایر شهرها نیز می تواند بحران پناهجویان را بدتر کند که تاکنون یک میلیون نفر از اوکراین فرار کرده اند. جریان‌های عظیم پناهجویان می‌تواند به شدت کشورهای اروپای شرقی را تحت فشار قرار دهد که در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سه دهه پیش، آزادی خود را از سلطه کرملین به دست آوردند.

این احتمال که غرب مجبور شود عقب بنشیند و شاهد وقوع یک فاجعه انسانی در کی یف و سایر شهرهای اوکراین باشد، سیاست این بحران را نیز شکل خواهد داد. چنین صحنه‌هایی ممکن است درخواست‌ها برای مداخله شدیدتر غرب را تقویت کند. اما واقعیت راهبردی، که پوتین از آن بهره برداری می کند، این است که استقرار نیروها در اوکراین یا تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع، مستلزم درگیری بین نیروهای آمریکایی و روسیه است - و به طور بالقوه باعث تشدید تنش مرگبار با روسیه می شود که دارای بزرگترین انبار کلاهک های هسته ای در جهان است.

در حال حاضر، جنگ نیابتی به سبک جنگ سرد در حال داغ شدن است. یک مقام آمریکایی و یک منبع کنگره روز چهارشنبه به سی ان ان گفتند که ایالات متحده صدها موشک ضد هوایی استینگر را برای اولین بار به اوکراین تحویل داده است، از جمله بیش از 200 موشک در روز دوشنبه. ایالات متحده در اوایل سال جاری به کشورهای بالتیک برای ارسال تسلیحات ساخت آمریکا به اوکراین از جمله استینگر چراغ سبز نشان داد. اما تا به حال، دولت بایدن از اعزام استینگرها به اوکراین خودداری کرده بود، اگرچه تسلیحات مرگبار دیگری نیز ارائه کرده بود.آخرین تحولات در اوکراین به این معنی است که برای اولین بار از زمان جنگ شوروی در افغانستان در دهه 1980، ایالات متحده در یک تلاش غیرمستقیم و در عین حال فعال برای کشتن نیروهای مسکو با مسلح کردن یکی از دشمنان کرملین شرکت می کند.

با توجه به فقدان هرگونه رمپ دیپلماتیک واقع بینانه، مشاهده برخی از افراطی ترین سلاح های مدرن در اطراف اوکراین بر حس ترس می افزاید. یک پرتابگر چند راکتی ترموباریک روسی در اوایل بعدازظهر شنبه توسط یک تیم سى ان ان  در جنوب بلگورود روسیه در نزدیکی مرز اوکراین مشاهده شد. چنین سلاح هایی به عنوان "بمب های خلاء" شناخته می شوند زیرا اکسیژن را از هوای اطراف می مکند تا یک انفجار قدرتمند و موج فشار بزرگ ایجاد کنند که می تواند برای انسان ویرانگر باشد. هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از تسلیحات ترموباریک تا کنون در درگیری در اوکراین وجود ندارد، اما فقط این احتمال وجود دارد که این سلاح ها تهدید بزرگی را که با آن مواجه است، نشان می دهد. پل کولبه، رئیس سابق بخش اوراسیا مرکزی سیا، به ارین برنت از سی ان ان گفت که نظامیان کیت هایی را وارد درگیری نمی کنند که قصد استفاده از آن را ندارند.

چشم انداز استفاده از این نوع سلاح ها - چه مهمات خوشه ای یا یک سلاح گرماباریک - در یک شهر متمدن، در یک منطقه غیرنظامی، هولناک است. باید وجدان تمام دنیا را شوکه کند.

شایان ذکر است سرانجام بعد از گذشت شش روز از تهاجم روسیه به اوکراین، این کشور اعلام کرد که در جریان این جنگ نزدیک به ۵۰۰ تن از سربازانش کشته شده‌اند.

خبرگزاری ریانووستی (وابسته به دولت روسیه) به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داده که تعداد دقیق سربازان روس که در این جنگ کشته شده‌اند، تاکنون ۴۹۸ تن بوده است.

این گزارش می‌افزاید که هزار و ۵۹۷ تن از سربازان روسیه نیز مجروح شده‌اند.

این نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین است که روسیه تعداد تلفات خود را اعلام می‌کند.

در همین روز ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تعداد تلفات ارتش روسیه را حدود شش هزار نفر تخمین زده بود.

در مقابل، وزارت دفاع روسیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از دو هزار و ۸۷۰ تن از سربازان و «ملی‌گرایان» اوکراین کشته شده‌اند.

پیشتر مقام‌های آمریکایی درباره صحت آماری که دولت روسیه اعلام می‌کند، ابراز تردید کرده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه‌نگاران مستقل، روسیه در جریان جنگ کریمه در سال ۲۰۱۴، حدود ۵۰۰ تن از سربازانش را از دست داد.

در آن زمان نیز دولت روسیه در انتشار آمار تلفات، حساسیت قابل توجهی از خود نشان داد.

همزمان با اختلاف‌نظرها درباره تعداد تلفات ارتش روسیه، درگیری در داخل اوکراین ادامه دارد و به گفته منابع امدادرسان دستکم دو هزار غیرنظامی اوکراینی تاکنون کشته شده‌اند.

روز چهارشنبه، سازمان جهانی بهداشت به شدت از «حملات به مراکز درمانی» در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

این سازمان اعلام کرده که نخستین محموله کمک‌های دارویی و درمانی، روز پنج‌شنبه از طریق لهستان به دست اوکراینی‌ها خواهد رسید.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، این محموله حاوی کمک‌های اورژانس به حدود هزار بیمار است.

به گفته دکتر تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، برای تضمین ورود داروهای کافی به اوکراین به یک «کریدور بشردوستانه» نیاز است.

همچنین دکتر مایک رایان، یکی دیگر از مقام‌های این سازمان گفت: تن و استخوان مردم خرد می‌شود. مردم جانشان را از دست می‌دهند و خدمات درمانی در دسترس‌شان نیست تا درمان‌های حیاتی را ارائه کند.

این سازمان همچنین هشدار داده، با توجه به اینکه حدود ۸۷۰ هزار نفر در داخل اوکراین از خانه‌هایشان آواره شده‌اند، این احتمال وجود دارد که این کشور با موج تازه‌ای از گسترش ویروس کرونا نیز روبه‌رو شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.