قیمت بنزین در ایالات متحده در بحبوحه افزایش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود رسیده است که این امر عمدتاً به نگرانی موجود در عرضه نفت در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌های ضد روسی در پی حمله این کشور به اوکراین رخ داده است.

به گزارش جماران به نقل ازسى ان ان آینده سیاسی فوری آمریکا به این نقطه حساس تبدیل خواهد شد: چه رانندگانی که از قیمت های بی سابقه بنزین رنج می برند، رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین را مقصر بدانند یا جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده.

افزایش سرسام‌آور هزینه‌های پر کردن وسایل از زمان حمله روسیه به اوکراین نشان‌دهنده ضربه روحی دیگری برای مصرف‌کنندگانی است که از اوج تورم 40 ساله خارج شده از این همه‌گیری غرق شده‌اند.

 بایدن روز سه‌شنبه هفته گذشته اذعان کرد که دردهای بیشتری در راه است و به خبرنگاران گفت که فرمان اجرایی خود مبنی بر ممنوعیت واردات انرژی روسیه که روز سه‌شنبه امضا شد، دردسرهای بیشتری بر قیمت بنزین در آستانه تعطیلات بهاری و تعطیلات تابستانی وارد خواهد کرد.

بایدن در حین پرواز به نفتکش آمریکا در تگزاس، جایی که در حال دیدار با کهنه سربازان بود، گفت: «در حال حاضر نمی توانم کار زیادی انجام دهم. روسیه مسئول است." اظهارات نابخردانه رئیس جمهور آمریکا بعید است که ترس دموکرات ها از شکست احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای نوامبر را کاهش دهد.

و گشایش دیگری را به جمهوری خواهان ارائه کرد. حزب جمهوری خواه خود را در موقعیت سیاسی غبطه انگیزی می بیند که از بایدن می خواهد صادرات انرژی روسیه را در اینجا و در اروپا خفه کند و همزمان او را برای افزایش اجتناب ناپذیر قیمت گاز تحت فشار قرار دهد.

جنگ در اوکراین چالش شدید دیگری را برای بایدن ایجاد کرد که در مواجهه با بدترین بحران بهداشت عمومی در 100 سال گذشته به قدرت رسید و پس از ناکامی در غلبه بر کووید-19 در سال گذشته، میزان محبوبیت شخصی‌اش کاهش یافته است.

 موضوع قیمت گاز معضلی را در بر می گیرد که اغلب می تواند در مواقع بحران های بین المللی گریبانگیر رؤسای جمهور شود. بایدن مجبور است برای دفاع از الزامات حیاتی جهانی مانند دفاع از قوانین بین‌الملل، وضعیت اسفبار مردمی که تحت بمباران شدید و تمایل به بازدارندگی یک دیکتاتور خطرناک، اقدام کند. اما او می داند که اعمالش در خانه تأثیر مخربی خواهد داشت. در فضای دوقطبی ملی کنونی و تنها هشت ماه تا انتخابات کنگره باقی مانده است، نقطه ضعف رئیس جمهور تنها بزرگتر خواهد شد.

بایدن تلاش می کند تا حملات جمهوری خواه را خنثی کند

اوکراین بر تبادلات سیاسی داخلی در واشنگتن در بحبوحه نزاع کلاسیک کنگره در مورد بهترین راه برای پیشبرد بسته کمکی 14 میلیارد دلاری برای این کشور جنگ زده ، تسلط داشت.

پتانسیل سیاسی حیاتی بحث قیمت گاز با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای از طریق پیام های دفاعی بایدن و سایر دموکرات ها در مورد این موضوع و جبهه متحد حملات جمهوری خواهان درخشید.

رئیس‌جمهور  در حالی که صادرات انرژی روسیه را هدف قرار می‌داد، یک سخنرانی به سبک چت کنار آتش ایراد کرد و آمریکایی‌ها را با صحبت مستقیم درباره تأثیر احتمالی اقدامات او بر زندگی روزمره‌شان به اعتماد خود جلب کرد. تصمیم امروز اینجا در خانه بدون هزینه نیست. بایدن با اشاره به افزایش ۷۵ سنت در هر گالن بنزین معمولی از زمان آغاز تهاجم، گفت: جنگ پوتین به خانواده‌های آمریکایی آسیب می‌زند. او بارها مقصر «افزایش قیمت» را به گردن روسیه انداخت و ظاهراً به دنبال این بود که خود و سایر دموکرات‌ها را از خشم آمریکایی‌ها نسبت به افزایش قیمت‌ها مصون نگه دارد. اما رئیس‌جمهور همچنین به چیزی اساسی در درون آمریکایی‌ها متوسل شد: احترام آنها به آزادی، همدلی با ستمدیدگان و تمایل به ایستادگی در برابر یک پوتین مستبد، حتی اگر آنها مجبور به پرداخت هزینه باشند.

بایدن در کاخ سفید گفت من گفتم از ابتدا با مردم آمریکا هم سطح خواهم شد. و زمانی که برای اولین بار با این موضوع صحبت کردم، گفتم که دفاع از آزادی هزینه خواهد داشت، در ایالات متحده نیز به قیمت ما تمام خواهد شد.

شواهد اولیه وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای دفاع از آزادی‌های اروپایی‌های دوردست و مقابله با استبداد، برخی مشکلات شخصی را می‌پذیرند، اگرچه به سختی از آنها برای فداکاری های خواسته شده نسل های قبلی در قرن بیستم آسیب دیده از جنگ خواسته می شود.

در نظرسنجی سی ان ان در اواخر ماه گذشته، 83 درصد از آمریکایی ها گفتند که طرفدار افزایش تحریم های اقتصادی علیه روسیه پس از حمله به روسیه هستند.

بایدن تلاش می کند سیاست های آب و هوایی را با بحران انرژی تطبیق دهد

با این حال، با توجه به اینکه انتظار می‌رود این درگیری برای هفته‌ها، شاید ماه‌ها ادامه داشته باشد، و با توجه به اینکه اوکراینی‌ها هیچ نشانه‌ای از دست کشیدن از مقاومت خود را نشان نمی‌دهند، تحریم‌های روسیه که باعث افزایش قیمت نفت شده است، بعید به نظر می‌رسد که به زودی برداشته شوند. این به معنای ماه‌ها فشار بیشتر برای رانندگان آمریکایی است. قیمت های بالای بنزین به ویژه برای آمریکایی های شاغل که از حقوق و دستمزد به چک حقوق می گذرند یا برای کسانی که مجبورند مسافت های طولانی را تا محل کار یا مدرسه رانندگی کنند، مجازات است. این هزینه‌ها ممکن است افزایش یابد، زیرا آمریکایی‌ها به دنبال دیدار با خانواده یا رفتن به تعطیلات هستند و بسیاری از کشور در نهایت از همه‌گیری خارج می‌شوند.

بنابراین بایدن همچنین از سخنرانی خود برای ارائه هشداری به هدف نامحبوب دیگری استفاده کرد: شرکت های نفت و گاز. بایدن گفت : ما می دانیم که جنگ پوتین علیه مردم اوکراین باعث افزایش قیمت ها شده است. ما آن را دریافت می کنیم. این بدیهی است. اما این بهانه ای برای افزایش بیش از حد قیمت ها یا افزایش سود یا هر نوع تلاشی برای سوء استفاده از این وضعیت یا مصرف کنندگان آمریکایی نیست. تجاوز روسیه برای همه ما هزینه دارد و دیگر وقت سودجویی یا افزایش قیمت نیست.

رئیس‌جمهور همچنین به دنبال این بود که استدلال‌های جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه با سیاست‌های زیست‌محیطی‌اش به افزایش قیمت بنزین کمک کرده است، پس از تعهد مجدد ایالات متحده به توافق آب‌وهوای پاریس و ایجاد مشکل برای شرکت‌های انرژی در داخل کشور برای تولید نفت و گاز، کنار بگذارد. او استدلال کرد که یک استراتژی بلندمدت برای کنار گذاشتن کشور از سوخت‌های فسیلی و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر - هدف اصلی ریاست‌جمهوری او در مقابله با گرمایش جهانی - برای امنیت ملی آمریکا نیز منطقی است.

بایدن گفت: اگر ما هر چه در توان داریم انجام دهیم، به این معنی است که در آینده هیچ کس نگران قیمت پمپ بنزین نخواهد بود. این بدان معناست که ظالمانی مانند پوتین نمی توانند از سوخت های فسیلی به عنوان سلاح علیه سایر کشورها استفاده کنند.

 

جمهوری خواهان حمله یکپارچه را آغاز کردند

اما جمهوری‌خواهان، در نمایش قابل‌توجهی از انضباط سیاسی - البته در مورد موضوعی که رهبران آنها پس از سال‌ها مبارزات سیاسی در مورد آن بسیار مسلط هستند - استراتژی بایدن را زیر سوال بردند. آنها تا حد زیادی عوامل جهانی باقی مانده از همه گیری و تهاجم روسیه به اوکراین را نادیده گرفتند که بر هزینه های بنزین فشار می آورد. و آنها بایدن را متهم کردند که با لغو خط لوله Keystone XL از کانادا در زمانی که برای اولین بار به قدرت رسید، آمریکایی ها را در برابر شوک های انرژی در خارج از کشور آسیب پذیر کرده است. آنها ادعا کردند که او با توقف اجاره نفت و گاز در زمین های عمومی و با تعلیق اجاره نفت در پناهگاه های قطب شمال برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، آمریکایی ها را به قیمت های بالای بنزین محکوم کرد.

به عنوان مثال، روی بلانت، سناتور جمهوری خواه از میسوری، گفت که سیاست های بایدن مستقیماً رکورد قیمت گاز را به ثبت رساند که روز سه شنبه به 4.17 دلار در هر گالن رسید. سناتور جونی ارنست از آیووا رئیس جمهور را به دلیل صحبت در مورد نیاز به توسعه وسایل نقلیه الکتریکی سرزنش کرد. بروس وسترمن، نماینده جمهوری خواه از آرکانزاس، به گزارش ها اشاره کرد که نشان می دهد دولت بایدن با دشمنان ایالات متحده مانند ونزوئلا و ایران و متحد دور افتاده عربستان سعودی تماس گرفته است تا نفت بیشتری به بازار وارد کند و قیمت ها را کاهش دهد.

وسترمن گفت: ما نیازی به خرید انرژی از روسیه نداریم.

استیو اسکالیز، نماینده جمهوری‌خواه لوئیزیانا از اقلیت مجلس نمایندگان، صدایی را ارائه کرد که احتمالاً تا ماه نوامبر دموکرات‌های آسیب‌پذیر را آزار می‌دهد، به‌ویژه اگر قیمت نفت به افزایش سرسام‌آور ادامه دهد. چالش این است که پرزیدنت بایدن هنوز به انرژی آمریکا بله نمی گوید، زیرا جایگزینی نفت روسیه گام مهمی است.

دموکرات ها در مجلس به دنبال محدود کردن خسارت بودند، به عنوان مثال، استدلال می کردند که شرکت های نفتی ایالات متحده هزاران اجاره نامه تایید شده را که برای بهره برداری بیشتر در دسترس هستند، نگرفته اند.

نماینده پیت آگیلار از کالیفرنیا، معاون دموکرات مجلس نمایندگان گفت: این می تواند عرضه را از جدول حذف کند. پرزیدنت بایدن در این موضوع رهبری کرده و اجاره نامه ها را بیش از سلف خود در گذشته تایید کرده است.

همچنین این مورد نیز وجود دارد که برخی از ظرفیت های دست نخورده ایالات متحده نتیجه کاهش طولانی مدت قیمت نفت قبل و در طول همه گیری است که اکتشافات بیشتر را به یک پیشنهاد اقتصادی ضعیف در برخی مناطق برای شرکت های نفتی تبدیل کرده است. و این ایده که ایالات متحده می تواند نفت خود را پمپاژ و استفاده کند، پیچیدگی بازارهای جهانی و واقعیت عرضه و تقاضا را نادیده می گیرد که می تواند تحت تأثیر کشورهای بزرگ تولید کننده نفت باشد.

با این حال، در سیاست، ساده ترین استدلال معمولا طنین انداز است. به همین دلیل است که رای دهندگان به بایدن در مورد قیمت بالای بنزین اجازه بدهند، حتی اگر از مجازات پوتین در حال حاضر حمایت کنند.

شایان ذکر است نمودار و نمایه جالبی درباره رشد قیمت بنزین در آمریکا منتشر شد که نشان می داد ... آنچه پیش از فوریه رخ داده بود را جمهوریخواهان به عنوان قصور بایدن به رُخ رأی‎  دهندگان آمریکایی می‎کشانند و آنچه در فوریه رخ داد و در ماه مارس... کاری است که پوتین کرد و طبیعی است که دموکراتها حالا این بخش از داستان رشد قیمت بنزین را پررنگ می‎ کنند.

خبرنگار شبکه سی بی اس نیوز گزارش داد، جنگ اوکراین باعث شده که قیمت سوخت در آمریکا به شدت افزایش بیابد.

 خبرنگار شبکه سی بی اس نیوز در واشنگتن در مصاحبه با این شبکه گفت: جنگ اوکراین برای آمریکایی بدون عواقب نبوده است. در حال حاضر متوسط قیمت هر گالن بنزین در این کشور حدود ۴ دلار و ۲۰ سنت است. آمریکایی‌ها در حال حاضر در مقایسه با ۳۰ روز قبل روزانه ۲۵۰ میلیون دلار بیشتر صرف خرید بنزین می‌کنند.

وی افزود، برای شهروندان فقیر آمریکا هزینه خرید سوخت مهم‌ترین بخش هزینه‌های آن‌ها را تشکیل می‌دهد. افزایش قیمت بنزین در آمریکا به این معنا است که شهروندان پول کم تری برای بخش‌های دیگر زندگی شان در اختیار خواهند داشت. افزایش قیمت سوخت به افزایش قیمت کالا‌ها و محصولات دیگر هم منجر می‌شود و عواقب اقتصادی ایجاد می‌کند. اما همانگونه که رئیس جمهور آمریکا هم اعلام کرد هر دو حزب این کشور از طرح تحریم انرژی روسیه حمایت می‌کنند.

۷۱ درصد از شهروندان آمریکا در نظرسنجی اخیر گفته اند که از این طرح حمایت می‌کنند. سئوال این است که هر چه بحران اوکراین طولانی‌تر بشود عواقب مشکل زای بیشتری برای اقتصاد آمریکا ایجاد خواهد کرد. ممنوعیت واردات کالا و محصولات از روسیه یک سلاح مالی مهم علیه روسیه و پوتین در پی جنگ اخیر است. هنوز معلوم نیست که اقدامات ما برای مقابله با این وضع چه خواهد بود آیا تولیدات داخلی را افزایش خواهیم داد یا برای تامین سوخت موردنیاز دست بسوی اوپک یا جا‌های جنجالی مانند ونزوئلا و عربستان دراز خواهیم کرد و آن‌ها را تحت فشار قرار خواهیم داد که تولید خودشان را افزایش بدهند. این‌ها هم تصمیماتی هستند که هر کدام از آن‌ها عواقبی خواهند داشت.

داده‌های انجمن خودروی آمریکا نشان می‌دهند که قیمت متوسط بنزین معمولی در ایالت کالیفرنیا به ۵.۲۸ دلار در هر گالن (تقریبا ۳.۸ لیتر) رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قیمت هر گالن بنزین در این ایالت ۳.۷۳ دلار بوده است.

با توجه به داده‌های این انجمن، قیمت هر گالن بنزین معمولی در شهر لس آنجلس به ۵.۳۷ دلار رسیده است. این قیمت در مقایسه با ماه گذشته ۴.۶۷ دلار در هر گالن و در سال گذشته ۳.۷۹ دلار در هر گالن بوده است.قیمت متوسط هر گالن بنزین معمولی در کل آمریکا ۴ دلار اعلام شده است.

کارشناسان می‌گویند جنگ روسیه علیه اوکراین و افزایش تقاضا برای گاز، همراه با کاهش عرضه از جمله عوامل افزایش قیمت‌ها است و احتمالاً با ادامه افزایش قیمت‌های نفت خام، قیمت سوخت در آمریکا به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

حتی پیش از حمله روسیه به اوکراین، قیمت بنزین در آمریکا در واکنش به مسائل زنجیره تامین کالا در همه گیری کرونا و تورم، افزایش یافته بود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد امروز آمریکا اصلی‌ترین بخش اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد. ما تمام واردات نفت، گاز و انرژی از روسیه را ممنوع می‌کنیم.

همزمان با تحریم‌ها علیه روسیه و افزایش قیمت نفت تا مرز ۱۴۰ دلار در هر بشکه، قیمت بنزین طی هفته گذشته در آمریکا با افزایش ۱۱ درصدی به بالاترین رقم از زمان بحران اقتصادی ۲۰۰۸ رسید.

بر پایه آخرین داده هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر کلی داخلی بنزین تقریبا با ۵۰۰ هزار بشکه کاهش به ۲۴۶ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۲۵ فوریه (۶ اسفند) رسید؛ در حالی که تقاضا برای بنزین از ۸ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز به ۸ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

با وجود این که افزایش تقاضا برای بنزین همراه با کاهش کلی عرضه یکی از دلایل افزایش قیمت است؛ افزایش قیمت نفت اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت بنزین به شمار می‌آید.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، نفت خام آمریکا در معاملات عصر یکشنبه بیش از ۷ درصد افزایش یافت؛ در حالی که بازار همچنان به اختلالات ناشی از تداوم جنگ در اوکراین و احتمال ممنوعیت واردات نفت و گاز طبیعی روسیه واکنش نشان می‌دهد.

بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز که شاخص نفت ایالات متحده است، در یک بازه کوتاه مدت در عصر یکشنبه به ۱۳۰.۵۰ دلار افزایش یافت و سپس با ۱۲۴.۱۷ دلار در هر بشکه ثابت ایستاد که این رقم بالاترین قیمت از ژوئیه ۲۰۰۸ به این سو به حساب می‌آید.

بر اساس داده‌های انجمن خودرو آمریکا که قیمت‌های بنزین را در بیش از ۶۰ هزار پمپ بنزین در سراسر آمریکا بررسی می‌کند، میانگین قیمت بنزین از ۴ دلار و ۱۷ سنت در هر گالن (۳.۸ لیتر) فراتر رفته است.

این میزان بلاشک بالاترین میانگین هزینه سوخت در تاریخ ایالات متحده است و رکود بالاترین افزایش قیمت بنزین که در سال ۲۰۰۸ به ثبت رسیده بود را شکست، قیمت بنزین در آن سال در پمپ بنزین‌ها به ازای هر گالن ۴ دلار و ۱ سنت بود.

افزایش قیمت‌ها در پمپ بنزین‌هادر بحبوحه افزایش سرسام آور قیمت نفت رخ می‌دهد. شاخص جهانی نفت خام برنت روز سه شنبه ۷.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۳۲ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۷.۶ درصد افزایش به ۱۲۸ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت و بنزین در بازارهای جهانی به دلیل ممنوعیت واردات نفت از روسیه توسط آمریکا و اروپا و همچنین تأخیر در مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران، از ۱۳۰ دلار در هر بشکه فراتر رفته‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قرارداد‌های همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیرو‌های اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشار‌های دیپلماتیک و تهدید‌ها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.