از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، بیش از نیم میلیون نفر از اوکراین به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

به گزارش جماران به نقل ازواشنگتن پست، این تصاویر در ذهن شما باقی می ماند: کودکان اوکراینی به شیشه های اتوبوس یا قطار فشار می آورند و گریه می کنند یا برای پدران و سایر اقوام خود که پشت سر مانده اند و تلاش می کنند با جنگ غیرقابل توجیه روسیه در اوکراین مبارزه کنند، خداحافظی می کنند. آسان است تصور کنید که خانواده شما از هم پاشیده است. اینها می توانند فرزندان شما باشند که در هفته گذشته به بیش از 1 میلیون پناهنده که سعی در فرار از اوکراین داشتند، می پیوندند.

پرزیدنت بایدن در سخنرانی وضعیت اتحادیه پیام قدرتمندی ارسال کرد و اعلام کرد: ما، ایالات متحده آمریکا، در کنار مردم اوکراین هستیم.کاخ سفید به سرعت کمک‌های بشردوستانه و نظامی ارسال کرده و تحریم‌های تنبیهی را علیه روسیه وضع کرده است تا توانایی ولادیمیر پوتین برای تامین مالی آسان این جنگ را قطع کند. اما کار دیگری وجود دارد که کاخ سفید باید به زودی انجام دهد: پیشنهاد پذیرش پناهندگان از اوکراین  است.

کاخ سفید روز پنجشنبه گام درستی برای ارائه وضعیت حفاظت شده موقت (TPS) به اوکراینی هایی که در حال حاضر در ایالات متحده با ویزای تجاری، گردشگری یا دانشجویی به سر می برند، برداشت. این تضمین می کند که این افراد مجبور به بازگشت به مناطق جنگی نیستند. از حمایت دو حزبی برخوردار بود و زندگی این خانواده ها را تغییر خواهد داد. بر اساس برآورد وزارت امنیت داخلی، حدود 75100 اوکراینی در ایالات متحده از این اقدام سود خواهند برد.

اما TPS هیچ کمکی به افزایش پناهندگانی که روزانه از مرز اوکراین عبور می کنند، نمی کند. دیدن بسیاری از کشورهای اروپایی که از اوکراین فرار می کنند، دلگرم کننده است، لهستان به تنهایی بیش از 500,000 نفر را پذیرفته است و بسیاری از مردم لهستان اتاق هایی را در خانه های خود به پناهندگان ارائه می دهند و به بازسازی مسیر مهم قطار کمک می کنند تا فرار اوکراینی ها آسان تر شود.

پس از سال‌ها دور شدن لهستان از دموکراسی و اتحادیه اروپا، این یک چرخش سریع است که آقای بایدن و رهبران اتحادیه اروپا باید به سرعت از آنها حمایت کنند و همچنین اطمینان حاصل کنند که پناهندگان غیر سفیدپوست که اوکراین را ترک می کنند نیز مورد استقبال قرار می گیرند.

اگر آقای بایدن اعلام کند که ایالات متحده ده ها هزار اوکراینی را نیز می پذیرد، فراتر از پول، سیگنالی قوی به لهستان، مجارستان و سایر کشورهایی که پناهجویان را می پذیرند، ارسال می کند.( آقای بایدن سال گذشته به حدود 76000 پناهجوی افغان اجازه ورود داد). رئیس جمهور می تواند این کار را به تنهایی و بدون کنگره انجام دهد. این راه دیگری برای ایستادن واقعی در کنار مردم شجاع و کوشا اوکراین و متحدان ما در سراسر جهان است. همچنین کارگران بیشتری را برای اقتصاد ایالات متحده فراهم می کند.

این در حال حاضر "بزرگترین بحران پناهندگان اروپا در قرن حاضر" نامیده می شود و احتمالاً در هفته های آینده بدتر خواهد شد. یکی از شکست‌های اخلاقی بزرگ ایالات متحده در قرن بیستم، دور زدن تعدادی از پناهندگان یهودی در طول جنگ جهانی دوم و عدم پذیرش تعداد بیشتری از آوارگان پس از جنگ، به‌ویژه یهودیانی بود که از هولوکاست جان سالم به در بردند. رهبران امروز نباید این اشتباه را تکرار کنند. ما باید با آغوش باز از اوکراینی ها استقبال کنیم.

شایان ذکر است وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، روز شنبه وارد لهستان شد و با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

بلینکن با حضور در شهر ژشوف که در مجاورت مرز اوکراین، شهری که صدها هزار اوکراینی از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین با عبور از مرز و این شهر، وارد لهستان شده‌اند، اقدامات این کشور در واکنش به تهاجم روسیه را مورد قدردانی قرارداد.

لهستان، یکی از اعضای ناتو، میزبان حدود ۱۰هزار سرباز آمریکایی است که بیش از نیمی از آنها در هفته‌های اخیر وارد این کشور شده‌اند.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در کنار همتای لهستانی‌ خود گفت: «لهستان در حال ارائه خدمات حیاتی برای واکنش به این بحران است...این کشور کمکهای زیادی برای تسهیل ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین انجام داده است.»

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که بلینکن در سفرش به لهستان در مورد کمک‌های امنیتی و بشردوستانه در واکنش به تهاجم روسیه نیز گفت‌وگو می‌کند.

بلینکن دراین کنفرانس مطبوعاتی، اقدامات لهستان، در میزبانی و پذیرش آوارگان ناشی از جنگ در اوکراین را نیز مورد ستایق قرار داد.

نهاد امور پناهندگان سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد که تعداد پناهندگان تهاجم روسیه به اوکراین، ممکن است تا پایان روز یکشنبه از رقم یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر فعلی متجاوز شده و به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

به گزارش رویترز، زبیگنیو رائو، وزیر خارجه لهستان گفت که کشورش به استقبال از پناهندگان، بدون توجه به ملیت، نژاد و مذهب ادامه می‌دهد.

او گفت حمله به اوکراین از هم اکنون «اروپا و حس امنیت» در آن را دستخوش تغییر کرده است.

وزیر خارجه لهستان گفت که این کشور هیچ گونه تغییری در تمامیت‌ارضی را که به خاطر «تجاوز غیرقانونی و غیرقابل توجیه» صورت بگیرد، نخواهد پذیرفت.

بلینکن در لهستان، همچنین با یک هیئت که به نمایندگی از هر دو حزب کنگره آمریکا به رهبری گرگوری میکس، دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

بلینکن بعد از دیدار خود با وزیران خارجه ناتو در بروکسل، راهی لهستان شده است.

اعضای ناتو در حال ارائه کمک های نظامی به نیروهای دولتی اوکراین برای مبارزه با روسیه هستند که بیشتر آن از طریق لهستان به اوکراین می رسد.

بلینکن قرار است دراین تور اروپایی خود با رهبران اروپا درباره تلاش‌های غرب برای بازداشتن روسیه از طریق تحریم‌های سخت رایزنی کند.

کشورهای پذیرای پناهندگان اوکراین

با پیشقدمی اتحادیه اروپا، کشورهای سراسر جهان در واکنش به این موضوع مرزهای خود را به روی پناهجویان باز کرده‌اند. به گفته مقامات اتحادیه اروپا و فرانسه، حداقل ۳۰۰هزار اوکراینی تاکنون وارد این بلوک شده‌اند و کشورها باید برای میلیون‌ها نفر دیگر با تشدید درگیری‌ها آماده باشند.

بسیاری از کشورهای اروپایی شرایط ورود و روادید خود را برای کسانی که از جنگ فرار می‌کنند کاهش داده‌اند. اما این قوانین جدید چه قوانینی هستند؟

اتحادیه اروپا

از سال ۲۰۱۷، اوکراینی‌هایی که پاسپورت‌های بیومتریک دارند می‌توانند به منطقه شینگن سفر کنند و از هر ۱۸۰ روز ۹۰ روز بدون نیاز به ویزا اقامت داشته باشند.

روز یکشنبه، وزرای داخلی اتحادیه اروپا در جلسه‌ای موافقت کردند که به همه پناهندگان اوکراینی اجازه دهند تا حداکثر سه سال در اتحادیه اروپا بدون نیاز به درخواست پناهندگی باقی بمانند.

نانسی فایسر وزیر کشور آلمان این هفته گفت: همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا آماده پذیرش پناهجویان از اوکراین هستند.

مجارستان

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفته است که این کشور تمامی شهروندان و ساکنان قانونی اوکراین را می‌پذیرد.

وی اعلام کرد: ما به همه اجازه ورود می‌دهیم. افرادی که هیچ سند مسافرتی ندارند در حال ارائه اسناد سفر به آن‌ها هستیم همچنین به کسانی که از کشورهای ثالث وارد شده‌اند پس از غربالگری مناسب اجازه ورود می‌دهیم.

اوکراینی‌هایی که از جنگ فرار می‌کنند، ممکن است پس از ارزیابی فردی و سایر مدارک شناسایی، در صورت عدم وجود پاسپورت بیومتریک یا سایر اسناد مسافرتی، اجازه ورود پیدا کنند.

ایرلند

ایرلند روز جمعه ۲۵ فوریه اعلام کرد که فورا شرایط ویزا را برای اوکراینی ها لغو می‌کند. در بیانیه مطبوعاتی وزارت دادگستری ایرلند آمده است: افرادی که در نظر دارند اوکراین را ترک و به ایرلند سفر کنند، در صورتی که فکر می‌کنند سفرشان ایمن است، ممکن است برای دوره آینده این کار را بدون ویزا انجام دهند. کسانی که در این مدت بدون ویزا به ایرلند سفر می‌کنند، ۹۰ روز پس از ورود فرصت دارند تا موقعیت خود را تنظیم کنند. این موقعیت تحت بررسی مداوم قرار خواهد گرفت.

مولداوی

مایا ساندو، رئیس‌جمهور مولداوی در توییتر نوشت: مرزهای این کشور برای شهروندان اوکراینی که نیاز به ترانزیت یا اقامت امن دارند، باز است.

وضعیت اضطراری به این معنی است که شهروندان اوکراینی حتی اگر پاسپورت نداشته باشند اجازه ورود به کشور را خواهند داشت. آنان می‌توانند با کارت شناسایی داخلی از مرز عبور کنند. در حالی که بسیاری از افرادی که به دنبال پناهندگی هستند به اتحادیه اروپا سفر کرده‌اند، حداقل ۱۰۰ نفر در مولداوی درخواست پناهندگی داده‌اند.

لهستان

لهستان به هر اوکراینی اجازه ورود می‌دهد حتی کسانی که پاسپورت معتبر ندارند. مقامات اعلام کرده‌اند که ۹ مرکز پذیرش در امتداد مرز ۵۳۵ کیلومتری این کشور با اوکراین افتتاح خواهد شد تا غذا، مراقبت‌های پزشکی، مکانی برای استراحت و اطلاعات برای کسانی که از تهاجم فرار می کنند ارائه دهند.

رومانی

شهروندان اوکراینی در حال حاضر می‌توانند با یک پاسپورت بیومتریک یا ساده در گذرگاه‌های مرزی وارد رومانی شوند. افرادی که درخواست پناهندگی می‌دهند نیز می‌توانند با مدارک دیگری از جمله کارت شناسایی ملی و شناسنامه وارد شوند. شهروندان اوکراینی همچنین می‌توانند بدون مدارک بر اساس هویت اعلام شده به دلایل بشردوستانه وارد شوند.

اسلواکی

وزارت کشور اسلواکی اعلام کرد که تمامی پناهجویان اوکراینی اجازه ورود به این کشور را خواهند داشت حتی کسانی که مدارک مسافرتی معتبری ندارند. در بیانیه مطبوعاتی وزارتخانه این کشور آمده است: پس از ارزیابی فردی، ما همچنین اجازه ورود به قلمرو جمهوری اسلواکی را برای افرادی که دارای گذرنامه بیومتریک نیستند، می‌دهیم.

انگلستان

قوانین ویزا برای اعضای اصلی خانواده اوکراینی‌هایی که در بریتانیا مستقر هستند، کاهش یافته است به این معنی که اعضای خانواده اوکراینی اتباع بریتانیا می‌توانند برای ویزای مهاجرت خانوادگی به صورت رایگان درخواست دهند. این در ابتدا برای همسران یا شرکای مدنی، شرکای مجرد حداقل دو سال، فرزندان زیر ۱۸ سال، والدین اگر نوه زیر ۱۸ سال باشد و بستگان بزرگسالی که تحت تکفل هستند اعمال می‌شد. اکنون دولت بریتانیا این قوانین را گسترش داده است تا افرادی را که والد بزرگسال، پدربزرگ و مادربزرگ، فرزند بالای ۱۸ سال یا خواهر و برادر یک تبعه اوکراینی ساکن بریتانیا هستند شامل شود اما کسانی که در این کشور اقوام ندارند باز هم اجازه سفر به بریتانیا را نخواهند داشت.

البته یک مسیر جدید حمایت از ویزا برای مشاغل انگلیسی اجازه می‌دهد تا شهروندان اوکراینی به بریتانیا وارد شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.