تاریخ آمریکا می آموزد که هر ساکن کاخ سفید دو مقام ریاست جمهوری را به دست می آورد: ریاستی که برای آن برنامه ریزی کرده بود و ریاستی که حوادث به او تحمیل می کند.

به گزارش جماران به نقل از واشنگتن پست اولین سخنرانی  بایدن در مورد وضعیت اتحاد فرصتى بود تا توضیح دهد که او چگونه پیشنهاد می کند تا ریاست جمهوری را که به دلیل تهاجم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین انجام دهد، رهبری کند.

آقای بایدن در بحبوحه یک بیماری همه گیر و پیامدهای اقتصادی آن - و همچنین فروپاشی سیاسی داخلی که هم سلف او، دونالد ترامپ را تولید کرده بود و هم توسط او بدتر شده بود، به قدرت رسید. آقای بایدن هدف خود را از بین بردن همه‌گیری، بازسازی اقتصاد از طریق تریلیون‌ها هزینه جدید فدرال و متحد کردن بدنه سیاسی که به شدت تقسیم شده بود، معین کرد.

نزدیک شدن به زمان برگزاری اولین سخنرانی سه شنبه شب در مورد وضعیت اتحادیه، نتایج متفاوت بود. آقای بایدن می تواند به کاهش موارد و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا ببالد. یک طرح زیرساختی 1.2 تریلیون دلاری دو حزبی؛ و تقویت قوه قضائیه فدرال با انتصابات خود، از جمله کتانجی براون جکسون، که به تازگی به عنوان قاضی بعدی دیوان عالی انتخاب شده است - و اولین زن سیاه پوست.

با این حال، عقب‌نشینی کنونی همه‌گیری، که آقای بایدن سه‌شنبه شب از آن استقبال کرد، تنها پس از آن رخ داد که دو نوع جدید مرگبار وعده‌های او را برای بازگشت به حالت عادی تابستان گذشته ناکام گذاشتند. مخالفت جمهوری خواهان (به علاوه دو سناتور اصلی دموکرات) بلندپروازانه ترین پیشنهادهای اقتصادی او را مسدود کرد و تورم به زندگی بازگشت- تا حدودی به این دلیل که 1.9 تریلیون دلار مخارج کسری جدید که او تقریباً یک سال پیش موفق به پشت سر گذاشتن آن شد، بیش از حد ثابت شد.

خروج خونین و پر هرج و مرج از افغانستان باعث کاهش محبوبیت شغلی آقای بایدن شد که هنوز از آن بهبود نیافته است.

اکنون، تلاش آقای پوتین برای ترسیم مجدد نقشه اروپا به زور، نه تنها برنامه‌های آقای بایدن برای محور سیاست خارجی چین، بلکه کل توازن قدرت جهانی را نیز منفجر کرده است. به نظر می رسد مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین و پیامدهای آن بخش بزرگی از توجه این دولت را برای سه سال آینده به خود اختصاص دهد.

تحریم‌های قوی و سریع به رهبری ایالات متحده، که به طور گسترده در سراسر جهان مورد حمایت قرار می‌گیرد، در واقع رژیم پوتین را منزوی کرده و تضمین کرده است که بهای سنگینی می‌پردازد.

این به اتحاد بین دو حزب کمک کرده است. اعضای هر دو به تشویق اوکراین و سفیر آن که در آن حضور داشت برخاستند. جمهوری خواهان در میان آنها خود را از تمجید شرم آور دیکتاتور که توسط نامزد احتمالی حزبشان در انتخابات ریاست جمهوری 2024، آقای ترامپ، ابراز می شد، متمایز می کردند.

شایان ذکر است جو بایدن ۱۵ دقیقه نخست سخنرانی سالانه خود را به صحبت در مورد تهاجم روسیه به اوکراین اختصاص داد، رویدادی که مطمئناً جهان و جهانیان را بیش از تازه‌ترین پیچ و خم‌ها و لغزش‌های دستور کار قانون‌گذاری داخلی او متحیر کرده است.

اگرچه سخنرانی سالانه آقای بایدن پیامی برای کنگره است، اما نظرات او در مورد اوکراین برای چهار مخاطب متمایز - با چهار پیام متمایز - تنظیم شده بود.این نوشته مروری است بر سخنان او و مخاطب آنها.

خطاب به مردم اوکراین

آقای بایدن در ابتدای سخنرانی خود، اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در ایالات متحده را که در بالکن کنار جیل بایدن، همسرش و سایر مهمانان برجسته نشسته بود، صدا زد.

او در حالی که اعضای کنگره تشویق می‌کردند گفت: "متشکرم، متشکرم، متشکرم."

ایالات متحده تا کنون به اوکراین کمک‌های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه ارسال کرده است. آقای بایدن می‌خواست این پیام را بفرستد که آمریکا به سرنوشت اوکراین اهمیت می‌دهد و در کنار این کشورِ درگیر جنگ ایستاده است.

او گفت: "از رئیس‌جمهور زلنسکی گرفته تا هر اوکراینی، بی باکی، شجاعت و عزم آنها الهام بخش جهان است."کی‌یف شاید در محاصره تانک‌های روسی باشد، اما پیام او این بود که کمک‌های بیشتر آمریکا در راه است.

خطاب به رهبر روسیه

پیام آقای بایدن به ولادیمیر پوتین ساده بود - رئیس‌جمهور روسیه "در محاسبه سخت اشتباه" کرده است. رنج اقتصادی که ایالات متحده و اروپا برای تهاجم روسیه به روسیه تحمیل کرده‌اند، تازه شروع شده است. روبل در حال سقوط است، بازار سهام روسیه در حال سقوط آزاد است، "منافع نامشروع" اولیگارش‌های روس مصادره خواهند شد و روسیه دسترسی به فناوری‌های کلیدی را از دست خواهد داد.

با این حال، پیام دیگری فراتر از فشار اقتصادی برای روسیه در این سخنرانی بود. او همچنین تاکید کرد که ایالات متحده و متحدانش برای دفاع از "هر وجب از خاک کشورهای ناتو" خواهند جنگید.

آقای پوتین نیروهای هسته‌ای خود را در حالت آماده باش قرار داده و نسبت به عواقب ویرانگر در صورت مداخله هر کشوری در اوکراین هشدار داده است. پیام آقای بایدن این بود که مشخص کند، مبادا شکی وجود داشته باشد، که خود آمریکا چه زمانی و در کجا مبارزه خواهد کرد.

خطاب به اروپا

ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و ارایه کمک‌های نظامی به اوکراین، به شکل قابل توجهی هم‌قدم بوده‌اند. آقای بایدن بارها و بارها در طول سخنرانی خود از این واقعیت تجلیل کرد.

جو بایدن گفت: "پوتین فکر می‌کرد که غرب و ناتو پاسخی نخواهند داد. او اشتباه کرد، ما آماده بودیم."

پوتین ممکن است از خروج بی‌نظم از افغانستان، که باعث انتقاد از آقای بایدن به دلیل عدم مشورت با متحدانش شد، چنین برداشتی کرده باشد. اما این موضوعی بود که رئیس‌جمهور آمریکا آشکارا در طول سخنرانی خود از آن اجتناب کرد.

تاکید آقای بایدن بر نقش کلیدی اروپا در واکنش به تهاجم روسیه ممکن است بخشی از تلاش مستمر دولت او برای ترمیم روابط فرسوده بین این دو بوده باشد.

آقای بایدن در طول دوره ریاست جمهوری خود، بارها در مورد آنچه که به نظر او دوران تعیین کننده تضاد جهانی بین دموکراسی‌ها و حکومت‌های استبدادی است - صحبت کرده است و این‌که برای پیروزی همکاری بین دموکراسی‌های جهان است ضروری است. این موضوعی بود که او دوباره در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.

او گفت: "دموکراسی‌ها به وضعیت فعلی واکنش به سزا نشان می‌دهند، و جهان به وضوح طرف صلح و امنیت را می‌گیرد."

خطاب به مردم آمریکا

یک نظرسنجی افکار عمومی که اوایل روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد که اکثریت آمریکایی‌ها علاقه‌ زیادی به شنیدن صحبت‌های آقای بایدن در مورد درگیری در اوکراین دارند. پیام بایدن این بود که وحدت جهانی در واکنش‌ها - از آسیا گرفته تا آمریکای لاتین تا اروپا و حتی سوئیس - گواهی بر تلاش‌های دولت او بود.او گفت: "دیپلماسی آمریکایی مهم است. عزم آمریکا مهم است."

یکی از وعده‌های آقای بایدن در مبارزات انتخاباتی بازگرداندن جایگاه آمریکا در جهان و بازسازی روابط فرسایش‌یافته با متحدان پس از سال‌های پرآشوب ترامپ بود. او تلویحا گفت که ترمیم این روابط نتایج محسوس کوششی است که زمانی انجام شده که بیش از همیشه اهمیت داشته است.

آقای بایدن همچنین پیامی به آمریکایی‌ها داشت که ما ممکن است نگران این باشیم که سربازان آمریکایی در درگیری اوکراین در معرض خطر قرار گیرند. در حالی که او تعهدات ایالات متحده در قبال متحدان ناتو را برشمرد، پیام او در مورد اینکه ایالات متحده در اوکراین چه خواهد کرد نیز واضح بود، که نیروهای آمریکایی "با نیروهای روسی در اوکراین درگیر نیستند و وارد درگیری نخواهند شد".

در نهایت، آقای بایدن باید به مشکلات اقتصادی فزاینده‌ای که آمریکایی‌ها به دلیل درگیری در اوکراین متحمل خواهند شد، می‌پرداخت - سختی‌هایی افزون بر آنچه ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ است و ممکن است برای رئیس‌جمهوری که همین حالا هم موقعیت ضعیفی در بین عموم آمریکایی‌ها دارد، بهای سیاسی داشته باشد.

او گفت که ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا تحریم‌های خود را برای هدف قرار دادن اقتصاد روسیه طراحی کند، اما این هزینه برای بقیه جهان اجتناب ناپذیر است. او اعلام کرد که ایالات متحده ۳۰ میلیون بشکه نفت از ذخیره استراتژیک خود را آزاد خواهد کرد، اما این اقدام بیشتر نمادین است تا این که قیمت رو به افزایش انرژی را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی کاهش دهد.

او گفت: "من می‌دانم که اخبار در مورد آنچه در حال وقوع است ممکن است نگران‌کننده به نظر برسد، اما می‌خواهم بدانید که مشکلی نخواهیم داشت."

این ممکن است مهم‌ترین پیام برای بخت و آینده سیاسی آقای بایدن باشد. اگر مردم آمریکا احساس خوبی نداشته باشند، رئیس‌جمهور و حزب او ممکن است عواقب آن را در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر متحمل شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.