با وجود حاکم شدن وضعیت قرمز بر بازارهای سهام اروپا و آسیا، بهای جهانی هر بشکه نفت پایه برنت روز سه‌شنبه ۲.۲۲ درصد بالا رفت و به ۹۷ دلار و ۶۹ سنت رسید.

به گزارش جماران، بازارهای سهام در اروپا و آسیا روز سه‌شنبه و همزمان با تشدید تنش‌ها بین اوکراین و روسیه با کاهش شاخص‌ها مواجه شدند و قیمت جهانی نفت نیز به پیشروی خود به سمت ۱۰۰ دلار ادامه داد.

شاخص بورس آلمان(داکس) در جریان داد و ستدهای روز سه‌شنبه ۱۳ صدم درصد کاهش یافت. همچنین شاخص بورس توکیو بیش از ۲۹ واحد، معادل ۱.۵ درصد افت کرد و شاخص بورس شانگهای نیز به کاهش ۱.۳ درصدی تن داد.

با وجود حاکم شدن وضعیت قرمز بر بازارهای سهام اروپا و آسیا، بهای جهانی هر بشکه نفت پایه برنت روز سه‌شنبه ۲.۲۲ درصد بالا رفت و به ۹۷ دلار و ۶۹ سنت رسید.

قیمت گاز در اروپا طی روز سه شنبه در پی تعلیق تصویب بهره برداری پروژه گاز روسیه به اروپا موسوم به «سیل شمالی2» توسط آلمان شاهد جهش چشمگیری بود.

بهای گاز در اروپا در پی این تعلیق 10 درصد افزایش یافت.

در بازار ارزهای دیجیتال یا رمزارزها هم قیمت هر بیت‌کوین ۱۲ صدم درصد کاهش یافت و به پایین‌تر از ۳۷ هزار و ۸۰۰ دلار رسید. اتریوم، دومین رمزارز پرطرفدار جهان نیز با کاهش قیمت ۱ درصدی مواجه شد و در مقابل دو هزار و ۶۰۷ دلار معامله شد.

بهای هر اونس طلا هم طی مبادلات روز سه‌شنبه یک دلار و ۱۰ سنت افزایش یافت و به هزار و ۹۰۴ دلار و ۳۰ سنت رسید.

این در حالی است که برنامه احتمالی حمله روسیه به اوکراین که از مدت‌های پیش بیم آن می‌رفت از روز گذشته و پس از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب وارد مرحله تازه‌ای شد. پوتین دستور داده است که نیروهای روس تحت عنوان «صلح‌بانان» به این مناطق عازم شوند.

این موضوع واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به درخواست اوکراین، ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای دیگر یک جلسه اضطراری شبانه برگزار کرد.

 

تحولات جدید

 

جو بایدن اولین دور تحریم‌های مالی علیه روسیه در پی به رسمیت شناختن «استقلال» جدایی طلبان شرق اوکراین را اعلام کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده عصر سه‌شنبه اولین دور تحریم‌های وضع شده علیه روسیه، در پی به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب شرق اوکراین توسط ولادیمیر پوتین را اعلام کرد و افزود که با این تحریم‌ها، امکان برخورداری روسیه از بسیاری از منابع مالی غرب قطع خواهد شد.

جو بایدن افزود که آمریکا تحریم‌هایی را علیه موسسات مالی روسی، بدهی‌های دولتی این کشور، جامعه الیت روسیه و اعضای خانوادۀ آنها وضع خواهد کرد و تاکید کرد که ایالات متحده آماده است تا «تحریم‌هایی بسیار سخت‌تر از تحریم‌های سال ۲۰۱۴ میلادی را علیه روسیه وضع کند. 

او درباره تحریم خانواده الیت (طبقه نخبگان) روسیه گفت: «آنها در بازی فاسد سیاست‌های کرملین سهیم هستند و باید در مجازات او نیز شریک باشند.»

بایدن اذعان کرد که این تحریم ها ممکن است باعث افزایش قیمت بنزین در آمریکا شود اما افزود برای محدود کردن تاثیرات مالی آن تلاش خواهد کرد و تاکید کرد: «برای دفاع از آزادی باید هزینه هایی پرداخت کرد و ما باید در این باره صادق باشیم.»

او با اشاره به اقدام پوتین اعلام کرد که «این آغاز تهاجم روسیه به اوکراین است» و بر این اساس تاکید کرد که به تامین تسلیحات «دفاعی» اوکراین ادامه خواهد داد.

او به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه را «نقض آشکار قوانین بین‌الملل» خواند و خواستار «پاسخ قاطعانه جامعه بین الملل» شد و افزود: «چه کسی به پوتین این حق را می دهد که در سرزمینی که متعلق به یکی از همسایه‌اش است، تشکیل "کشور جدیدی" را اعلام کند.»

او همچنین اجازه استقرار مجدد نیروها و تجهیزات آمریکایی مستقر در اروپا را در کشورهای بالتیک (استونی، لتونی، لیتوانی) صادر کرد اما تاکید کرد که تمام این تدابیر، تنها برای تقویت موضع دفاعی ما در قبال روسیه هست و قصد جنگ با این کشور را نداریم.

جو بایدن افزود: «با این حال می‌خواهم پیامی روشن بفرستم. اینکه آمریکا و متحدانش از هر وجب از خاک ناتو دفاع خواهند کرد و به تعهداتی که در قبال ناتو داده‌اند، پایبند خواهند بود.»

 

تداوم درگیری‌ها در شرق اوکراین: یک سرباز کشته و شش نفر زخمی شدند

ارتش اوکراین اعلام کرد که در بحبوحه افزایش تنش‌ها، یک سرباز اوکراینی روز سه‌شنبه در اثر گلوله باران جدایی‌طلبان طرفدار روسیه کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

بنا بر اعلام سخنگوی ارتش، محل کشته شدن این سرباز اوکراینی منطقه لوگانسک بوده است.

 

روسیه از آغاز روابط دیپلماتیک با جدایی طلبان شرق اوکراین خبر داد

روسیه روز سه شنبه رسما اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونتسک که ولادیمیر پوتین استقلال آنها را به رسمیت شناخته، آغاز کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که مسکو و این دو «جمهوری»، بر سر برقراری روابط دیپلماتیک به توافق رسیده‌اند.

 

مسکو از خروج قریب‌الوقوع دیپلمات‌های خود از کی‌یف خبر داد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور به زودی دیپلمات‌های خود را از اوکراین خارج می‌کند. مسکو همچنین مقامات اوکراین را متهم کرد که اقدامات لازم را برای تضمین امنیت دیپلمات‌های این کشور به اجرا نگذاشته‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «روسیه برای حفاظت از جان دیپلمات‌هایش و تامین امنیت آنها، تصمیم به تخلیه پرسنل ماموریت‌های خارجی خود از اوکراین گرفته است که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.»

 

رئیس کمیسیون اروپا: بانک‌های روسیه و حامیان فعالیت‌های نظامی این کشور تحریم شدند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا عصر سه‌شنبه اعلام کرد که در چهارچوب بستۀ تحریمی جدیدی که به تصویب اعضای اتحادیه اروپا رسیده، بانکهایی که فعالیتهای نظامی روسیه را تامین مالی می‌کنند، افراد و شخصیتهای روسیه که بطور مستقیم در بحران کنونی دخالت داشته‌اند، همچنین فعالیت‌های اقتصادی متعلق به جدایی طلبان در منطقه لوهانسک و دونتسک تحریم می‌شوند.

او هشدار داد اگر روسیه همچنان به فعالیت‌های تهاجمی خود ادامه دهد، «آماده هستیم تا تدابیر دیگری را علیه این کشور به اجرا بگذاریم».

 

اتحادیه اروپا بسته تحریم‌ها علیه روسیه را «به اتفاق آرا» تصویب کرد

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه و در واکنش به اقدام کرملین در به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری خودخواندۀ لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین، بسته‌ای از تحریم‌ها را که قرار است علیه روسیه وضع شود، «به اتفاق آراء» تصویب کردند.

بنا بر اعلام ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه «این تحریم‌ها به‌شدت به روسیه آسیب می‌زند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این تحریم‌ها، بسیاری از جمله نمایندگان پارلمان روسیه را هدف قرار می‌دهد.

 

سخنرانی پوتین در روز سه‌شنبه: حاکمیت جدایی طلبان را حتی بر سرزمین‌هایی فراتر از مناطق تحت کنترلشان به رسمیت می‌شناسیم

ولادیمیر پوتین در سخنرانی جدید خود در روز سه شنبه اعلام کرد که روسیه حاکمیت جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین را «بر کل مناطق لوهانسک و دونتسک» و نه فقط بر مناطق تحت کنترلشان به رسمیت می شناسد.

او گفت: «ما استقلال این جمهوری ها و همه اسنادشان از جمله قانون اساسی آنها و حدود مرزی که در این قانون اعلام شده را نیز به رسمیت می شناسیم.»

 

پوتین: ورود ارتش روسیه به اوکراین بستگی به تحولات پیش‌رو دارد

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که ورود احتمالی ارتش روسیه به خاک اوکراین برای حمایت از جدایی طلبان شرق این کشور، بستگی به تحولات پیش‌رو دارد.

او روز سه شنبه در یک نشست خبری که از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد: «من نگفتم که قرار است سربازان ما اکنون به آنجا بروند... همه چیز بستگی به تحولاتی دارد که روی زمین اتفاق می‌افتد.» 

 

پوتین از سنای روسیه خواست تا مجوز لازم برای اعزام سربازان روسی به شرق اوکراین را صادر کند

ولادیمیر پوتین عصر سه‌شنبه از سنای کشورش خواست تا مجوز اعزام سربازان روسیه به شرق اوکراین برای حمایت از دو جمهوری خودخواندۀ لوهانسک و دونتسک را صادر کند.

نیکلای پانکوف، معاون وزیر دفاع روسیه این درخواست رئیس جمهور را قبل از آغاز به کار نشست فوق العاده پارلمان قرائت کرد. او همچنین استدلال کرد که با توجه به «استقرار بیش از ۶۰ هزار سرباز اوکراینی و خودروهای زرهی سنگین این کشور در مرزهای دو جمهوری دونتسک و لوهانسک» اعزام نیروی کمکی به این جمهوری‌ها ضروری است.

او افزود: «ما راه دیگری نداریم و باید از مردم این دو دولت جوان حمایت کنیم. من از شما میخواهم که از پیشنهاد رئیس جمهور حمایت کنید.»

به گفته واشنگتن هم اکنون حدود ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرزهای اوکراین مستقر هستند.

 

اوکراین خواستار دریافت تسلیحات بیشتری از غرب برای رویارویی با روسیه شد

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که کی‌یف از متحدان غربی خود خواسته است سلاح های بیشتری را برای مقابله با تهدیدات روسیه و حمله احتمالی این کشور، در اختیار اوکراین بگذارد.

او گفت که در این باره بطور ویژه نامه ای برای وزیر خارجه بریتانیا فرستاده شده است.

 

اوکراین از اتحادیه اروپا خواست به وعده‌اش درباره پذیرش عضویت این کشور عمل کند

اوکراین روز سه‌شنبه از اتحادیه اروپا خواست که به این کشور درباره پذیرش آن در آینده به عنوان عضوی از این اتحادیه، تضمین دهد.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد: «من از اتحادیه اروپا می‌خواهم که همه تردیدها و بدبینی‌هایی را کنار بگذارد و وعده عضویت در آینده را به اوکراین بدهد.»

 

استقبال آمریکا از اقدام آلمان در لغو مجوز بهره‌برداری از خط لوله نورد استریم۲

 کاخ سفید از اقدام آلمان در تعلیق مجوزهای بهره برداری از خط لوله گاز نورد استریم ۲ استقبال کرد.

جین ساکی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام داشت: «رئیس جمهور پیش از این بطور واضح اعلام کرده بود که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، ما به همراه آلمان تدابیری را به اجرا خواهیم گذاشت تا این پروژه گازی هرگز به بهره برداری نرسد. ما شب گذشته با مقامات آلمان در رایزنی نزدیک بودیم و از تصمیمی که از سوی برلین گرفته شده، استقبال می‌کنیم.»

آمریکا نیز شب گذشته تحریم‌هایی را بطور ویژه علیه دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونتسک وضع کرد؛ این تحریم‌ها هرگونه سرمایه گذاری، مبادله یا تامین مالی این منطقه توسط آمریکایی‌ها را ممنوع می‌کرد.    

 

آلمان آماده استقرار نیروهای بیشتر در لیتوانی است

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان روز سه شنبه در جریان سفر به لیتوانی اعلام کرد که کشورش آماده است تا در بحبوحه تشدید بحران اوکراین، نیروی بیشتری را به لیتوانی بفرستد.

او که در یک پایگاه نظامی سخن می‌گفت، اعلام کرد: «آلمان آماده است تا در چهارچوب نیروی واکنش ناتو، نیروی زمینی و دریایی و هوایی بیشتری را به این کشور بفرستد.»

با این وجود افزود: «ما همچنان امیدوار به حل بحران اوکراین از مسیری دیپلماتیک هستیم؛ اما همزمان ضرورت وجود یک نیروی بازدارنده قوی و معتبر را نیز درک می کنیم.... چراکه روسیه با این اقدام اخیر، مانند یک متجاوز عمل کرده و روشن نیست که تا چه حد به این تجاوزات ادامه خواهد داد.»

آلمان به تازگی تصمیم گرفته بود که که نیروهایش را در خاک لیتوانی از ۵۵۰ نفر به ۹۰۰ نفر افزایش دهد.

 

پیشنهادهای دو مقام ارشد اروپایی: چندین مقام روس و برخی از بانک‌های روسیه تحریم می‌شوند

مقامات ارشد اتحادیه اروپا می‌گویند که این نهاد قرار است چندین مقام روس و همچنین بانک‌های تامین کننده منابع مالی نیروهای نظامی روسیه را تحریم کند. آن‌ها همچنین قصد دارند دسترسی مسکو به سرمایه و بازارهای مالی اتحادیه اروپا را محدود کنند.

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد آمده است که این اقدام «کسانی را که در تصمیم غیرقانونی دست داشته‌اند» هدف قرار می‌دهد. 

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفتند که تجارت در دو منطقه جدایی طلب نیز هدف قرار خواهد گرفت.

آن‌ها گفتند هدف از اقدامات محدودکننده کاهش توانایی دولت روسیه برای دسترسی به سرمایه و بازارهای مالی و خدمات اتحادیه اروپا و محدود کردن تامین مالی سیاست‌های تشدید کننده و تهاجمی است. 

وزرای خارجه اتحادیه اروپا اواخر روز سه‌شنبه برای بحث درباره این اقدامات تشکیل جلسه می‌دهند.

آقای میشل و خانم فن‌درلاین گفتند که «اتحادیه اروپا آماده است تا اقدامات بیشتری را در مرحله بعد با توجه به تحولات اتخاذ کند.»

فنلاند: بالتیک با وجود تنش‌های اوکراین آرام است

سائولی نینیسته، رئیس جمهوری فنلاند گفت علیرغم اقدامات روسیه در اوکراین، او شاهد افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه در دریای بالتیک نبوده است.

وی روز سه‌شنبه گفت: «به اندازه کافی عجیب است که وضعیت در کل منطقه دریای بالتیک بسیار آرام به نظر می‌رسد و شمار تجهیزات نظامی روسیه ارسال شده به این منطقه رو به کاهش است.»

او گفت که در حال حاضر فنلاند که عضو اتحادیه اروپا است اما عضو ناتو نیست با تهدید نظامی از سوی روسیه مواجه نیست. 

دو کشور مرز طولانی مشترک دارند.

وی با این حال تاکید کرد فنلاند به اقدامات آتی مسکو در خارج از اوکراین توجه زیادی خواهد داشت. 

 

دبیرکل سازمان ملل: سربازان روسیه «حافظ صلح» نیستند و در اوکراین نسل‌کشی رخ نمی‌دهد

گوترش از تمامی طرف‌های درگیر در بحران اوکراین خواست خویشتن‌داری به خرج دهند.

به گزارش  رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت نیروهای روسیه که در شرق اوکراین مستقر می‌شوند، «حافظ صلح» نخواهند بود. او اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را مبنی بر اینکه نسل‌کشی روس‌ها در اوکراین رخ می‌دهد رد کرد.

گوترش به خبرنگاران در سازمان ملل گفت: «زمانی که نیروهای یک کشور بدون رضایت کشوری دیگر وارد خاکش می شوند، حافظان صلح بی‌طرف نیستند. آنها اصلا حافظ صلح نیستند.»

وی همچنین گفت روسیه با به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین - جمهوری خودخوانده مردم دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک - به عنوان مستقل، تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین را نقض کرده است.

گوترش گفت که "نگران انحراف مفهوم حفظ صلح است."

پوتین هفته گذشته گفت که روسیه رفتار با روس‌ها در شرق اوکراین را نسل‌کشی می‌داند.

گوترش در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات پوتین گفت: فکر نمی‌کنم اینطور باشد.

گوترش گفت: «ما به خویشتن‌داری و استدلال نیاز داریم. اکنون به تنش‌زدایی نیاز داریم. من از همه می‌خواهم از اقدامات و اظهاراتی که این وضعیت خطرناک را به لبه پرتگاه می‌برد، خودداری کنند.»

 

کانادا به جمع کشورهای تحریم‌کننده روسیه پیوست

 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نخستین تحریم‌های اقتصادی دولت خود علیه روسیه را در واکنش به اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در اوکراین اعلام کرد.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، آلمان و انگلستان نیز تحریم‌های اقتصادی سنگینی علیه مسکو وضع کرده اند.

ترودو گفت که دولت او شهروندان کانادایی را از هر گونه رابطه اقتصادی با این کشور‌های به اصطلاح «استقلال یافته» دونتسک و لوهانسک منع می‌کند.

وی افزود که کانادا همچنین شهروندان این کشور را از هر گونه مشارکت در خرید اوراق قرضه دولت روسیه منع می‌کند.

ترودو سپس ادامه داد که دولت او اعضای پارلمان روسیه را که رای به «استقلال» دونتسک و لوهانسک داده‌اند تحریم می‌کند.

نخست‌وزیر کانادا همچنین گفت که این کشور تحریم‌هایی را علیه دو بانک روسی تحت حمایت دولت اعمال خواهد کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که دستور اعزام نیروهای نظامی بیشتری به منطقه را نیز صادر خواهد کرد.

جاستین ترودو گفت: «امروز من همچنین دستور اعزام تا ۴۶۰ عضو نیروهای مسلح کانادا به منطقه را صادر می‌کنم. این امر شامل اعزام نیروهای بیشتر به لتونی و همچنین استقرار یک ناوچه اضافی و هواپیمای گشتی دریا خواهد بود.»

وی با اشاره به حضور روسیه در شرق اوکراین گفت: «اشتباه نکنید. این اقدام به معنای تهاجم دوباره به یک کشور مستقل است و امری کاملا غیرقابل پذیرش محسوب می‌شود.»

 

سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد که مسکو می‌تواند با تحریم‌های واشنگتن و غرب کنار بیاید

 

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا به اقدام واشنگتن در اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو به دلیل تحولات اوکراین و اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری «دونتسک» و «لوهانسک» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونوف گفت: «هیچ شکی وجود ندارد که تحریم‌های اعمال شده علی ما به طرزی شدید به بازارهای مالی و انرژی جانی ضربه خواهد زد. ایالات متحده هم از این موضوع قسر در نخواهد رفت و شهروندان عادی عواقب کامل افزایش قیمت‌ها را احساس خواهند کرد».

ایالات متحده در رابطه با تحولات اخیر اوکراین و اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک از اوکراین، اولین تحریم‌های خود علیه مسکو را اعلام کرد.

تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا، بانک‌های روسیه و چند مقام این کشور را هدف قرار داده است. بانک توسعه و امور اقتصادی خارجی «ونش اکونومبانک» و بانک « Promsvyazbank» روسیه با این ادعا که در تامین مالی بودجه عمومی و دفاعی روسیه نقش بسزایی دارند، در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

وزارت خزانه داری آمریکا نام سه بازرگان روسی را به همراه اعضای خانواده‌شان منتشر کرد و آنها را در لیست تحریم‌ها قرار داد. این وزارت مدعی شد که افراد تحریم شده، جزو حلقه داخلی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه می باشند.

سفیر روسیه در آمریکا به واشنگتن هشدار داد، اعمال تحریم‌ها علیه روسیه هیچ مشکلی را حل نخواد کرد. آنتونوف گفت: «تصور اینکه کسی در واشنگتن امیدوار باشد که روسیه با تدید اعمال محدودیت‌ها سیاست خارجی خودش را تغییر خواهد داد، بسیار سخت است».

وی افزود: «من حتی یک روز را به خاطر ندارم که کشورمان بدون محدودیت‌های اعمالی جان غرب زندگی کرده باشد. ما یاد گرفته‌ایم که در چنین شرایطی کار کنیم نه تنها برای اینکه بقا داشته باشیم بلکه کشورمان را هم توسعه دهیم».

 

تمجید ترامپ از پوتین

دونالد ترامپ استراتژی بایدن را برای تقابل با روسیه ناکارآمد ارزیابی کرد.

به گزارش ان‌پی‌آر، پس از آنکه کرملین استقلال دو منطقه جدایی‌طلب اوکراین در شرق آن کشور را به رسمیت شناخت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، از اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین ستایش کرد و او را "دانا" خواند.

ترامپ در مصاحبه ای در برنامه Clay Travis and Buck Sexton Show که نگرشی محافظه‌کارانه دارد گفت: «دیروز رفتم و یک صفحه تلویزیون بود و گفتم "این (پوتین) نابغه است." پوتین بخش بزرگی از اوکراین را مستقل اعلام می‌کند، پوتین آن را مستقل اعلام می‌کند.»

وی افزود: «بنابراین، پوتین اکنون می‌گوید، "این مناطق مستقل هستند"، بخش بزرگی از اوکراین. من گفتم: "این چقدر هوشمندانه است؟" و او وارد می‌شود و یک حافظ صلح خواهد بود. این قوی‌ترین نیروی صلح است.» ترامپ همچنین گفت این نمایش قدرتی بود که ایالات متحده می‌توانست در مرزهای جنوبی خود از آن استفاده کند.

اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها در اوکراین تشدید شده است و ایالات متحده دستور اعمال تحریم‌هایی را صادر کرده تا توانایی روسیه برای تجارت با غرب را کاهش دهد.

بایدن روز سه‌شنبه ورود نیروها به دونباس را "شروع تهاجم روسیه" خواند و دستور اعمال تحریم‌هایی را بر ضد روسیه صادر کرد.

ترامپ از واکنش بایدن نیز انتقاد کرد و به دروغ مدعی شد که بایدن فقط در کاخ سفید حضور داشته است زیرا در انتخابات 2020 "تقلب" شده است.

ترامپ در مصاحبه‌ای که در ملک او در مارآلاگو ضبط شد، گفت: «این هرگز برای ما اتفاق نمی‌افتاد. ... بایدن ایده‌ای درباره کاری که انجام می‌دهد ندارد. ... اگر من در کاخ سفید بودم، حتی وقوع چنین چیزی هم به فکرمان خطور نمی‌کرد. این هرگز اتفاق نمی‌افتاد. اما این مردی است که می‌گوید "من می‌خواهم بخش بزرگی از اوکراین را مستقل اعلام کنم" او از واژه "مستقل" استفاده کرد. و (پوتین گفت) ما بیرون می‌رویم و داخل می‌شویم و به حفظ صلح کمک می‌کنیم. شما باید بگویید که این بسیار هوشمندانه است. و می‌دانید که پاسخ بایدن چه بود؟ هیچ پاسخی دریافت نکردند. آنها پاسخی برای آن وضع نداشتند. نه، بسیار ناراحت کننده است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.