ادعاهای مقام‌های آمریکایی و غربی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین همچنان ادامه دارد، مقام‌های ارتش کی‌یف ادعا کردند که تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه شرقی دونباس به کشته شدن یک نظامی اوکراینی منجر شده است.

به گزارش جماران،  تنش در اوکراین در حال افزایش است. منطقه دونباس شرقی این کشور - جایی که جنگ بین جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای اوکراینی از سال 2015 آغاز شده است - این هفته بدترین گلوله باران خود را در سال‌های اخیر تجربه کرد.

تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. با ادامه افزایش تنش ها، در اینجا چند لحظه کلیدی برای تماشای بحران جاری اوکراین وجود دارد.

طی هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، توجه بین‌المللی را به مجموعه‌ای از رزمایش‌های نظامی که قدرت نظامی متعارف روسیه را آزمایش کرده‌اند، متمرکز کرده است. وزارت دفاع روسیه تصاویری پر زرق و برق از تمرینات شلیک مستقیم در بلاروس که شامل تانک ها، توپخانه و هواپیماهای جنگنده است، منتشر کرده است و بازی های جنگی دفاع هوایی روسیه و نیروی دریایی آن را به نمایش گذاشته است.

همزمان با تشدید این درگیری‌ها بین ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان در شرق این کشور نگرانی‌ها از احتمال رویارویی نظامی بین روسیه و اوکراین افزایش یافته است.

در حالی که ارتش اوکراین از کشته شدن یک سرباز این کشور در مناطق شرقی خبر داده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که متقاعد شده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تصمیم به حمله به اوکراین گرفته است.

با این حال  ادعاهای مقام‌های آمریکایی و غربی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین همچنان ادامه دارد، مقام‌های ارتش کی‌یف ادعا کردند که تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه شرقی دونباس به کشته شدن یک نظامی اوکراینی منجر شده است.

خبرگزاری فرانسه ادعا کرد: در حالی که نگرانی‌ها درباره تدارک روسیه برای حمله بیشتر شده است، ارتش اوکراین اعلام کرد که یک سرباز اوکراینی روز شنبه (امروز) در درگیری با شورشیان مورد حمایت مسکو در منطقه شرقی جدایی‌طلب این کشور کشته شد.

این خبر در حالی منتشر شده که فرماندهی نظامی مشترک شرق اوکراین در بیانیه‌ای از مرگ یک نظامی این کشور در منطقه دونباس خبر داد و تصریح کرد: در نتیجه یک حمله، سرباز اوکراینی زخمی مرگبار و کشنده برداشت.

انتشار خبر مرگ یک نظامی ارتش اوکراین در منطقه دونباس در شرایطی انجام شده که تبادل آتش و درگیری‌ها در این منطقه طی روزهای اخیر خبرساز شده و واکنش‌های مقام‌های کشورهای مختلف از قبیل روسیه را به دنبال داشته است.

طی سه روز اخیر نیروهای اوکراینی و جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» یکدیگر را به نقض آتش‌بس و انجام حملات متهم کرده‌اند. دولت کی‌یف روز شنبه مدعی شد که نیروهای نواحی خودمختار، دوازده بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند. رهبران دونتسک و لوهانسک هم اوضاع در دونباس را «بحرانی» توصیف کرده‌اند.

مقام‌های روسیه پیش از درگیری‌های اخیر در منطقه دونباس، بارها درباره اقدامات ارتش اوکراین در نقض آتش بس و تلاش برای انجام حملات گسترده به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک و احتمال کشتار وسیع در این منطقه هشدار داده‌اند.

همزمان با این تحولات، اظهارات مقام‌های آمریکایی و کشورهای عضو ناتو درباره ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین هم ادامه دارد و مسئولان غربی گفته‌اند که ممکن است مسکو از چند جبهه شامل مرز مشترک با اوکراین، بلاروس و از طریق دریا به اوکراین حمله کند.

به رغم این ادعاها، مقام‌های روسیه بارها تاریخ‌های اعلام شده مسئولان ارشد آمریکایی‌ها درباره زمان حمله روسیه به اوکراین را رد کرده‌ و گفته‌اند که مسکو قصدی برای انجام این حمله ندارد. مقام‌های روس البته درباره تحرکات ارتش اوکراین برای حمله به منطقه دونباس به شدت هشدار داده‌اند.

منطقه دونباس که شامل استان‌های لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین است، از سال ۲۰۱۴ و سرنگونی دولت وقت این کشور دچار تنش بوده است. سال ۲۰۱۴ به دنبال اعتراضات شدید مورد حمایت آمریکا و متحدان اروپایی، «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور وقت اوکراین که روابط خوبی با روسیه داشت، مجبور به فرار از کشور شد و به دنبال این تحولات، یک دولت حامی غرب در کی‌یف قدرت گرفت.

به دنبال این تحولات، در دونتسک و لوهانسک که جمعیت قابل توجی از آنها را روس‌تبارها تشکیل می‌دهند، اعلام خودمختاری کردند و از آن زمان درگیری‌های ارتش اوکراین با آنها آغاز شد. مقام‌های دولت غربگرای اوکراین، بارها علیه روسیه درباره حضور نظامی و تجهیز تسلیحاتی لوهانسک و دونتسک ادعاهایی مطرح کرده‌اند اما مسکو این ادعاها را رد کرده است.

همزمان با این تحولات رهبران جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین فرمان «بسیج عمومی» صادر کردند.

استاندار روستوف در روسیه به دنبال موج ورود پناهجویان در این استان همجوار با اوکراین وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

هشدار تند معاون بایدن به روسیه درباره اوکراین

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در یک سخنرانی موردانتظار در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، متعهد شد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، پاسخی «سریع، شدید و متحد» خواهد داشت.

در حالی که تنش‌های کشورهای غربی و روسیه بر سر اوکراین ادامه دارد، کامال هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه (امروز) در نشست «کنفرانس امنیتی مونیخ » درباره این تنش‌ها اظهارنظر کرد و بار دیگر به تکرار اتهام‌زنی‌های اخیر واشنگتن علیه مسکو پرداخت.

نفر دوم دولت جو بایدن در سخنرانی خود در این نشست، هشدارهای دولت آمریکا و برخی متحدانش درباره تدارک روسیه برای حمله قریب الوقوع به اوکراین را تکرار کرد و گفت: «بنیان و اساس امنیت اروپا در اوکراین در معرض تهدید مستقیم قرار گرفته است».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به حاضران گفت: «بگذارید روشن و شفاف حرف بزنم: با قاطعیت می‌توانم بگویم اگر روسیه بیشتر (از قبل) به اوکراین حمله کند، آمریکا و شرکای ما هزینه‌های قابل توجه و بی‌سابقه‌ای را تحمیل خواهند کرد.

کامالا هریس در کنفرانس امنیتی مونیخ بر تعهد آمریکا به امنیت کشورهای عضو ناتو و مواضع همسوی کشورهای عضو این ائتلاف تاکید کرد و گفت: ما قوی هستیم. به ناتو و ائتلافمان تعهدی ناگسستنی وجود دارد.

معاون جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا البته تاکید کرد که در موضوع تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین، ما هنوز برای یک راه حل دیپلماتیک آمادگی داریم اما البته کاملا چشمانمان باز است که (در صورت حمله روسیه به اوکراین) باید عواقبی متوجه این کشور شود.

این مقام ارشد آمریکایی در بخش‌های مختلف سخنرانی امروز خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با اتهام زنی علیه روسیه مدعی شد که این کشور درصدد حمله به اوکراین است. هریس گفت: «مرز هیچ کشوری نباید با توسل به زور تغییر یابد».

پنتاگون: نظامیان روس آماده حمله به اوکراین هستند

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که مواضع ارتش روسیه به گونه‌ای است که امکان حمله به اوکراین وجود دارد.

 «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که اقدامات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه باعث تقویت قابلیتهای نظامی ناتو در منطقه شرق اروپا شده است. 

وی در ادامه ادعاهای مقامات آمریکایی درباره حمله روسیه به اوکراین نیز گفت، ارتش روسیه به سمت مواضعی پیش رفته است که به این کشور اجازه میدهد به اوکراین حمله کند و نظامیان روس آماده حمله به اوکراین هستند. 

آستین با این حال مدعی شد که واشنگتن به دنبال راهکارهای دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین است و تاکید کرد که جهان باید تا آخرین لحظه برای حل و فصل بحران و تنش میان مسکو و کی‌یف تلاش کند.

وی همچنین خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: میخواهیم مسکو بداند که در کنار متحدان خود از جمله لتونی، استونی و لیتوانی ایستاده است.

کمیسیون اروپا: تهدید روسیه کل سیستم بین‌المللی را تغییر می‌دهد

«اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه اعلام کرد که تهدیدهای روسیه نسبت به اوکراین می تواند کل سیستم بین المللی را تغییر دهد.

فون درلاین در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: جهان با ناباوری نظاره گر بوده است که ما با بزرگترین استقرار قوای نظامی در خاک اروپا از زمان تاریک ترین روزهای جنگ سرد روبه رو هستیم، زیرا وقایع این روزها می تواند کل نظام بین المللی را تغییر شکل دهد.

کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۲۲ با وجود شیوع گسترده سویه اومیکرون کرونا، به صورت حضوری و با شرکت تعداد محدودتری از سران و وزرای کشورهای مختلف از ۱۸ تا ۲۰ فوریه (۲۹ بهمن تا ۱ اسفند) در حال برگزاری است.

تشدید تنش‌ها بین روسیه و آمریکا و ناتو بر سر بحران اوکراین بر کنفرانس امنیتی مونیخ سایه سنگینی انداخته است و به نظر می‌رسد اولویت اصلی موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای مقامات شرکت‌کننده حول محور تنش روسیه- اوکراین باشد.

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت گرفته است.

روسیه تضمین ها و درخواست‌های امنیتی را برای ایالات متحده آمریکا فرستاده و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه معتقد  است که قدرت‌های غربی از متحدان خود برای محاصره روسیه استفاده می‌کنند. او خواهان آن است که ناتو فعالیت‌های نظامی خود را در اروپای شرقی متوقف کند.

 

اصابت خمپاره به اراضی روسیه

به دنبال ورود دهها هزار پناهنده از دونباس به استان روستوف روسیه، استاندار این استان اعلام وضعیت فوق العاده کرد، همچنین امروز رسانه های روسیه از اصابت گلوله خمپاره از خاک اوکراین به این منطقه در خاک روسیه خبردادند.

واسیلی گلوبف استاندار روستوف امروز (شنبه) در جلسه ای با حضور الکساندر چوپریان وزیر موقعیت های اضطراری روسیه در استان روستوف وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

گلوبف گفت: بخاطر ورود گسترده شهروندان (از شرق اوکراین) به استان روستوف، اعلام وضعیت فوق العاده از ساعت ۱۰ صبح روز ۱۹ فوریه ۲۰۲۲ (امروز) را به صلاح می دانیم.

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، یک مقام امنیتی روستوف اعلام کرد: امروز یک گلوله خمپاره که از اوکراین پرتاب شده بود، به منطقه ای در استان روستوف اصابت کرد.

به گفته این مقام امنیتی، گلوله خمپاره ساعت چهار بامداد امروز در منطقه ای در فاصله یک کیلومتری مرز با اوکراین و در ۳۰۰ متری یک ساختمان مسکونی اصابت کرد و خسارت یا تلفات جانی نداشت.

در همین حال به گزارش رسانه ها، در استان روستوف، ۱۴۳ مرکز برای اسکان پناهندگان از دونباس آماده شده است.

 تا صبح امروز بیش از ۲۵ هزار نفر از منطقه دونباس وارد استان روستوف شده و چندین استان روسیه نیز برای اسکان پناهندگان اعلام آمادگی کرده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بحران اوکراین

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.