هم ایالات متحده و هم روسیه، دو قدرت هسته ای بزرگ جهان، می گویند که آماده مذاکره هستند. اما آنها در مورد خواسته های پوتین برای برهم زدن ترتیبات امنیتی موجود در شرق اروپا با خروج نیروهای ناتو از کشورهای سابق پیمان ورشو فاصله زیادی دارند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان ایالات متحده به دور از پرداختن به ادعاها در حال کاهش رویارویی اوکراین، کمپین جنگ اطلاعاتی بی وقفه خود را علیه روسیه آغاز می کند و جهان را برای تهاجم احتمالی به اوکراین در حالت آماده باش نگه می دارد.

دولت بایدن - که به دنبال حفظ فشار بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و متحد نگه داشتن متحدانش است - به طور قاطعانه آنچه را که اطلاعات نادرست مسکو می‌داند رد می‌کند و هشدار می‌دهد که این تهدید فقط در حال فوری‌تر شدن است. یک مقام ارشد اواخر چهارشنبه گفت که روسیه در روزهای اخیر 7000 سرباز دیگر را در مرز اوکراین جمع آوری کرده است، علیرغم ادعای کرملین مبنی بر بازگشت برخی از نیروها به پایگاه در اظهاراتی که به عنوان گشایشی برای دیپلماسی تلقی می شود.

هر نشانه ای که ما اکنون داریم این است که آنها فقط به صورت علنی پیشنهاد گفتگو و ادعای کاهش تنش را دارند، در حالی که به طور خصوصی برای جنگ بسیج می شوند." با تاکید بر اینکه روسیه می تواند یک حادثه را به عنوان بهانه ای برای حمله با استفاده از آنچه رئیس جمهور جو بایدن روز سه شنبه گفت حدود 150000 سرباز اعلام کرد جعل کند.

ادعاهای جدید ایالات متحده نشان دهنده آخرین بازی در یک کمپین روابط عمومی بسیار غیرمعمول با استفاده از اطلاعات محرمانه به منظور حذف عنصر غافلگیری از پوتین و محروم کردن مسکو از مزیت معمولی است که با تسلط بر تاکتیک های اطلاعات نادرست به دست آورده است.

در داخل واشنگتن، تعداد کمی هستند که به ادعای دولت پوتین برای حمله در هر زمانی شک دارند. اما شدت هشدارهای ایالات متحده طی یک دوره چند هفته ای ممکن است به زودی این سوال را ایجاد کند که بایدن تا چه زمانی می تواند وضعیت آماده باش را حفظ کند و اینکه آیا تداوم عدم تهاجم با وجود هشدارهای هشدار دهنده می تواند شکاف هایی را بین متحدان ناتو باز کند -- و بین دولت های آمریکا و اوکراین چنین فشارهایی مستقیماً در اهداف استراتژیک بلندمدت پوتین نقش دارد.

هم ایالات متحده و هم روسیه، دو قدرت هسته ای بزرگ جهان، می گویند که آماده مذاکره هستند. اما آنها در مورد خواسته های پوتین برای برهم زدن ترتیبات امنیتی موجود در شرق اروپا با خروج نیروهای ناتو از کشورهای سابق پیمان ورشو فاصله زیادی دارند. 

بازی ایالات متحده خالی از خطر نیست، زیرا ممکن است پوتین را به سمت مرز سوق دهد - به خصوص اگر، همانطور که برخی از مقامات آمریکایی گمان می کنند، او به طور فزاینده ای مستعد یک ذهنیت پناهگاه باشد و توصیه ها و دیدگاه های خارجی کمی از مقاماتی که مایل به به چالش کشیدن نظرات او هستند دریافت کند.

منتظر حرکت بعدی پوتین هستیم

طبق تعریف، در نبردی که با تبلیغات و اطلاعات دوئل انجام می شود، سخت است که بدانیم واقعاً چه خبر است.

در این مرحله نمی توان قضاوت کرد که آیا ایالات متحده واقعاً آماده سازی برای تهاجم را از بین می برد یا اینکه طعمه پوتین را با افشای تحرکات نیروهایی که او دستور می دهد با آگاهی از برجسته شدن آنها توسط واشنگتن و در نتیجه افزایش احساس پوتین می گیرد. ناامنی در اروپا و نگرانی در مورد آنچه که ممکن است در آینده انجام دهد.

رویارویی بر سر اوکراین به جدی ترین رویارویی ژئوپلیتیکی در اروپا از زمان پایان جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شده است. آمریکا برای جنگ مستقیم با روس ها به اوکراین نیرو اعزام نخواهد کرد. اما بایدن نیروها را برای تقویت متحدان آمریکا در ناتو در شرق اروپا به کار گرفته است. پوتین در واقع اوکراین، یک کشور مستقل و دموکراتیک را به گروگان گرفته است تا از اتحاد غرب بخواهد از کشورهای اقماری سابق شوروی مانند لهستان، رومانی و مجارستان عقب نشینی کند. و اگر روسیه به داخل اوکراین لشکرکشی کند، ممکن است عواقب دردناکی برای آمریکایی‌های بازگشته به کشور داشته باشد، با افزایش قیمت گاز و قیمت انرژی که بر فلاکت تورمی موجود می‌افزاید.

هشدار جدید ایالات متحده در مورد مانورهای محرمانه روسیه در بحبوحه تلاش های سریع برای حفظ فشار غرب بر مسکو منتشر شد. کاخ سفید اعلام کرد که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، آخر هفته جاری در کنفرانس امنیتی مونیخ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار خواهد کرد. این مجمع که قرار است با حضور مقامات برجسته اروپایی و قانونگذاران آمریکایی نیز برگزار شود، در حال تبدیل شدن به یک نقطه تجمع برای ایالات متحده و متحدانش است زیرا ائتلاف ناتو با جدی ترین آزمایش خود از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی مواجه است.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: ما در یک لحظه بسیار تعیین کننده هستیم. پیش نمایش برجسته ترین ماموریت سیاست خارجی برای معاون رئیس جمهور تاکنون است.

این هفته پس از اینکه روسیه اعلام کرد برخی از نیروهایش از مرز دور می‌شوند، امیدواری وجود دارد که بحران کاهش یابد. اما آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در عوض روز چهارشنبه به ABC News گفت که هیچ "عقب نشینی معنی داری" صورت نگرفته است و پوتین می تواند هر زمان که بخواهد "ماشه را بکشد". امروز می توانست آن را بکشد. او می تواند آن را فردا بکشد. او می تواند آن را هفته آینده بکشد.

پوتین بازی طولانی را انجام می دهد

اما در یک نشانه تازه از اختلاف بین خود ایالات متحده و خود اوکراین، گزارش اطلاعاتی در کی یف که به سى ان ان نشان داده شد، اصرار داشت که افزایش نیروهای فعلی روسیه برای یک "تجاوز مسلحانه گسترده و موفقیت آمیز علیه اوکراین" کافی نیست.

ارزیابی‌های متفاوت باعث عدم قطعیت و سردرگمی که مشخصه روش‌های ماکیاولیستی پوتین است. رهبر روسیه ناظرانی بین کسانی دارد که معتقدند او صرفاً به دنبال بی ثبات کردن دولت در اوکراین، اثبات قدرت روسیه و حمله به اتحاد غربی است و کسانی که متقاعد شده اند تهاجمی که می تواند یک دوره خطرناک جدید در اروپا را قریب الوقوع باشد، دارد.

مایکل مک کال، نماینده تگزاس، جمهوریخواه ارشد کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، روز چهارشنبه به ولف بلیتزر از سى ان ان  گفت که مقاصد رهبر روسیه تقریباً به طور قطع شرورانه بوده است. من فکر می کنم که آنها یک کمپین اطلاعات نادرست راه اندازی می کنند.

حقیقت دلهره آور این است که در حالی که سؤالاتی در مورد آمادگی نیروها وجود خواهد داشت، پوتین می تواند کمپین فشار را تقریباً به طور نامحدود حفظ کند. با انجام این کار، او می تواند به اوکراین نشان دهد که هرگز اجازه نخواهد داد که به اتحادیه اروپا یا ناتو بپیوندد، اختلافات بین متحدان غربی ایجاد کند و به این نکته اشاره کند که روسیه هرگز نباید دوباره در مورد ترتیبات امنیتی در قاره اروپا نادیده گرفته شود.

این بحران همچنین هدف دیگری را برآورده کرده است - در حالی که جریانی از رهبران و دیپلمات‌ها به مسکو سفر کرده‌اند و پوتین به طور مکرر با بایدن صحبت می‌کند و وجهه روسیه را به عنوان یک قدرت بزرگ بازیابی می‌کند، پس از سال‌هایی که آمریکا تهدید خود را به حداقل رساند و در مقابله با چین سیاست خارجی خود را ساخت. 

حتی اگر او حمله نکند، رئیس‌جمهور روسیه این ظرفیت را دارد که هر زمان که احساس کرد به روسیه احترام گذاشته نمی‌شود، گرما را افزایش دهد. و روزها و هفته‌ها طولانی‌تر شدن رویارویی می‌تواند ادعاهای ایالات متحده را که حمله قریب‌الوقوع است، بی‌اعتبار کند، عزم غرب را تضعیف کند و عنصر غافلگیری روسیه را بازگرداند. در یک رویارویی طولانی مدت، روسیه از این مزیت برخوردار خواهد بود زیرا به سرنوشت اوکراین، یک کشور فدرال شوروی سابق، بسیار بیشتر از غرب اهمیت می دهد.

در حالی که این رویارویی فاقد گستردگی و شدت جنگ سرد است، زمانی که اروپا توسط پرده آهنین به کشورهای آزاد تحت حمایت ایالات متحده و دولت های کمونیستی تحت سلطه مسکو تقسیم شد، به نظر می رسد یک تغییر ژئوپلیتیک با احتمال تحرک دیگری در تقابل در حال شکل گیری است. 

پوتین بیش از 20 سال در قدرت بوده است، از چندین رئیس جمهور ایالات متحده پیشی گرفته است و در فاصله چهار ساله بین انتخابات که بر سیاست آمریکا مسلط است، بازی نمی کند. او همچنین مایل است مردم روسیه را - که تاریخ طاقت‌فرسایی را پشت سر گذاشته‌اند - در معرض درد بیشتری نسبت به رئیس‌جمهور ایالات متحده که نگران انتخاب مجدد است، قرار دهد. این یکی از دلایلی است که برخی کارشناسان بر این باورند که او ممکن است مایل باشد تحریم‌های رو به زوال که در اثر تهاجم ایجاد می‌شود، به خطر بیفتد.

قاعده جدید

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، که همچنین با هریس در مونیخ ملاقات خواهد کرد، به برداشت‌های مربوط به آغاز دوره مشاجره‌آمیزتر در اروپای شرقی دامن زد که منعکس‌کننده شکاف‌های قدیمی جنگ سرد بود.

استولتنبرگ در بروکسل گفت: متأسفم که بگویم این یک امر عادی جدید در اروپا است. ما نمی دانیم در اوکراین چه اتفاقی خواهد افتاد. اما این وضعیت قبلاً نشان داده است که ما با یک بحران در امنیت اروپا روبرو هستیم. مسکو به صراحت اعلام کرده است که آماده است با اصول بنیادینی که امنیت ما را برای چندین دهه پایه‌ریزی کرده و این کار را با استفاده از زور به چالش بکشد.

این واقعیت که غرب در مونیخ گرد هم می‌آید تا خود را برای رویارویی‌های جدید تدارک ببیند، طنزآمیز است، زیرا در کنفرانس 15 سال پیش پوتین حمله وحشیانه‌ای را به ایالات متحده و نظم پس از جنگ سرد انجام داد که در نگاه به گذشته کتاب بازی برای او بود. تاکتیک هایی که در بحران اوکراین به اوج خود رسید.

 رهبر روسیه از دوران قدرت "تک قطبی" آمریکا در زمانی که ایالات متحده در حال جنگ با جنگ های انتخابی در عراق و افغانستان بود ابراز تاسف کرد. او همچنین به گسترش ناتو برای شامل کردن کشورهای اقماری سابق شوروی انتقاد کرد - دلیل اصلی این باور او مبنی بر اینکه غرب روسیه را تهدید می کند و او باید از قرار گرفتن اوکراین بیشتر تحت نفوذ آن جلوگیری کند.

ما حق داریم بپرسیم: این گسترش علیه چه کسی است؟ او گفت، در حالی که اشاره ای به یک کارزار "سال ها و دهه ها، و همچنین چندین نسل از سیاستمداران" داشت که می تواند تعادل را اصلاح کند.

برای کسانی که جنجال مونیخ او را به یاد می آورند، هیچ یک از چرخش سخت و خصمانه پوتین علیه ایالات متحده، هجوم او به گرجستان، الحاق کریمه، مداخله در انتخابات ایالات متحده و اوباش کنونی نسبت به اوکراین غافلگیرکننده نیست.

واشنگتن ممکن است فکر کند 30 سال پیش در جنگ سرد پیروز شد. اما هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که رهبر روسیه همچنان در حال انجام چیزی شبیه به آن است، زیرا این راهی برای احترام به قدرت، موقعیت و اهداف کشورش است.

شایان ذکر است: کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی قرار است ظرف چند روز آینده برگزار شود که بحران اوکراین بر آن سایه سنگینی انداخته و به نظر می‌رسد اولویت اصلی موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای مقامات شرکت‌کننده حول محور تنش روسیه- اوکراین باشد.

کنفرانس امنیتی مونیخ از مهم ترین گردهمایی ها  در زمینه سیاست امنیتی در دنیا است که هر ساله در مونیخ آلمان با حضور مقامات زیادی از کشورهای مختلف جهان برگزار می شود.

قرار است کنفرانس سال ۲۰۲۲ با وجود شیوع گسترده سویه اومیکرون کرونا، به صورت حضوری و با شرکت تعداد محدودتری از سران و وزرای کشورهای مختلف از ۱۸ تا ۲۰ فوریه (۲۹ بهمن تا اول اسفند) برگزار شود.

در تارنمای کنفرانس امنیتی مونیخ در این رابطه آمده است: با توجه به انبوه بحران‌های کنونی و خطر قابل توجه تشدید تنش، این کنفرانس تصمیم گرفته است تا یک رویداد حضوری در اواسط فوریه برگزار کند تا برای تصمیم‌گیرندگان کلیدی فرصتی برای ملاقات و جستجوی رویکردهای مشترک و راه‌حل‌های صلح‌آمیز مهیا کند.

کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۲ با کنفرانس های سال های اخیر متفاوت خواهد بود. با هدف پایبندی به مقررات مربوط به بیماری کویید-۱۹ حضور فیزیکی به شدت کاهش یافته به طوری که تعداد شرکت کنندگان، رویدادها، مکان ها و تعداد هیات ها به میزان دو سوم کاهش خواهد یافت.

با این حال کنفرانس ۲۰۲۲ مونیخ در بیشتر بخش ها همانند کنفرانس‌های قبلی است: شمار زیادی از تصمیم‌گیرندگان مهم امور جامعه جهانی از جمله بیش از ۳۰ رهبر دولتی، ۱۰۰ وزیر و روسای نهادهای مهم دنیا از جمله سازمان ملل، ناتو و اتحادیه اروپا در آن شرکت خواهند کرد. دبیرکل سازمان ملل کنفرانس سال جاری را افتتاح خواهد کرد. -

 اولاف شولتس صدراعظم ریاست هیات آلمان را برعهده خواهد گرفت  و یک هیات آمریکا شامل مقامات دولتی و اعضای کنگره در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

در ادامه گزارش تارنمای کنفرانس امنیتی مونیخ عنوان شد: اگرچه مقابله با وضعیت همه‌گیری باید در راس همه ملاحظات باشد، لزوم بازگشت به نشست‌ها و گفت‌وگوهای منظم در حوزه سیاست خارجی و امنیتی نیز برای همگان آشکار است.

خطر تشدید تنش و آسیب جبران‌ناپذیر به نظم جهانی واقعی است و تعداد بحران های به هم پیوسته رو به افزایش است. بنابراین کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۲ در زمان مهمی برگزار می شود.

از جمله مباحثی که در برنامه اصلی مورد بررسی مقامات قرار می گیرد، چالش های جهانی مانند بحران‌هایی همچون همه‌گیری کرونا، چالش تغییرات آب وهوایی، حفاظت از دموکراسی، ساماندهی امور مروبط به فناوری‌ها و همچنین چالش های منطقه ای مانند احیای اتحاد فراآتلانتیک، تنش‌های فزاینده در شرق اروپا و وضعیت در برخی از وخیم ترین مناطق درگیر جهان خواهد بود. آخرین روز کنفرانس به اتحادیه اروپا اختصاص دارد و اینکه چگونه می تواند (و باید) در رسیدگی به همه این چالش ها کمک کند ...

پیش از این شبکه سی ان ان گزارش داده بود که کامالا هریس معاون جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا  قرار است در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند. این سفر معاون بایدن به آلمان در حالی انجام خواهد شد که انتظار می رود وی سیاست کشورش و متحدان واشنگتن را در قبال بحران اوکراین به روشنی اعلام کند. هریس قرار است در حاشیه این کنفرانس با مقامات کشورهای مختلف دیدار کند که تنش میان روسیه و اوکراین محوز این دیدارها خواهد بود.

کارشناسان معتقدند که بحران اوکراین سایه گسترده ای بر این دور از کنفرانس امنیتی مونیخ ایجاد خواهد کرد. "سرگئی نچائف" سفیر روسیه در آلمان اخیرا اعلام کرد که کنفرانس امنیتی مونیخ در حال تبدیل شدن به پلتفرمی برای افزایش دستورکارهای ضد روسیه است.

وی گفته است که غرب آمادگی برای شنیدن موضع مسکو و برآورده کردن انتظارات کرملین ندارد.

رسانه های روسی پیش از این گزارش داده بودند که  مقامات این کشور در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت نخواهند کرد و سخنگوی وزارت خارجه روسیه این مسئله را تایید و دلایل مختلفی را به عنوان علت عدم حضور روسیه برشمرد.

 کنفرانس امنیتی ۲۰۲۲ مونیخ همزمان با تشدید تنش ها در مورد بحران اوکراین برگزار می شود و این در حالی است که آمریکا مدعی است روسیه هر آن ممکن است به اوکراین حمله کند. قطعا رایزنی های مختلفی در این رابطه میان مقامات شرکت کننده این کنفرانس در مورد تنش روسیه- اوکراین انجام خواهد گرفت. هر چند موضع‌گیری‌های مقامات غربی در قبال روسیه روشن است اما باید دید دیدگاههای مقامات غربی در حاشیه این کنفرانس موجب تشدید تنش ها می شود یا راه‌حل‌هایی برای کاهش تنش‌ها مطرح خواهد شد.

واشنگتن و متحدانش مدعی‌اند تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب الوقوع مسکو به کی یف است. پوتین این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی های تحریک آمیز خوانده است که می تواند به درگیری در اوکراین منجر شود.

روسیه همواره در فهرست خواسته‌های امنیتی خود که آذرماه به ایالات متحده ارسال شده بود، خواستار توقف هر گونه رزمایش ناتو در نزدیکی مرز روسیه شده بود. همچنین مسکو خواهان خروج ناتو از اروپای شرقی است.  بسیاری از این درخواست‌ها از سوی غربی‌ها مورد بی‌اعتنایی و انتقاد قرار گرفته اند.

رفتار غرب و آمریکا در قبال بحران اوکراین به گونه ای است که باعث شده مردم این کشور تحت تاثیر این رفتارهای تبلیغاتی و روانی، احساس ترس کنند.   خبرنگار الجزیره  از کی یف گزارش داد اقدام کشورهای غربی برای خروج اتباع خود از این کشور، بسیاری از مردم را "بیشتر مضطرب" کرده است.  او می‌گوید: "در حال حاضر مردم در وضعیت بسیار غیرقابل پیش بینی قرار دارند. "

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت هم گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.