تنش میان آمریکا و روسیه با اتکا بر اتهامات و نیز برقراری مجازات‌ های متقابل در هفته‌ های اخیر رو به افزایش گذاشته است.

 

به گزارش جماران، فایننشال تایمز گزارش داد روابط آمریکا و روسیه هیچگاه تا این اندازه تیره نبوده است. از هنگام روی کار آمدن جو بایدن مناسبات روسیه و آمریکا به شدت به سردی و تنش انجامید. آمریکا، روسیه را به دخالت در انتخابات آمریکا و حمله گسترده هکری در سال گذشته متهم کرد. جو بایدن در اواسط ماه مارس در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا پوتین را «قاتل» می داند، پاسخ مثبت داد. تنش تا جایی پیش رفت که دو کشور دست به اخراج دیپلمات‌ های یکدیگر زدند.

انتقادات تندی نیز در واشنگتن از نقش روسیه در درگیری های اوکراین و اقدامات انجام شده علیه «الکسی ناوالنی» سیاستمدار مخالف پوتین مطرح شد. در اواسط آوریل آمریکا علاوه بر اخراج 10 دیپلمات روسی تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد. مسکو نیز در واکنش 10 دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.

اکنون روسای جمهور دو کشور می‌ خواهند در ژنو دیدار کنند؛ دیداری که در اوج تنش‌ ها میان واشنگتن و مسکو بر سر مداخله در انتخابات آمریکا، حملات سایبری، حقوق بشر و اوکراین انجام می‌ گیرد. واشنگتن امیدوار است این دیدار به ثبات بیشتری در مناسبات دو کشور بیانجامد و آن را بیشتر قابل پیش‌ بینی‌ کند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روس او قرار است روز 16 ژوئن (26 خرداد) در ژنو دیدار کنند. دستور کار این دیدار هنوز تعیین نشده اما به گفته کاخ سفید قرار است در آن تمام «مسائل فوری» از جمله همه‌ گیری  کرونا، درگیری‌ های منطقه‌ ای، سلاح‌ های هسته‌ ای و روابط دو جانبه مورد بحث قرار گیرد. بنا بر اعلام کاخ سفید هدف آمریکا رسیدن به «ثبات» و پیش‌ بینی پذیری بیشتر در مناسبات میان دو کشور است.

بایدن پیش از این گفته بود که از پوتین می‌ خواهد روسیه دست از تلاش برای مداخله در انتخابات آمریکا، حملات سایبری و تهدید حق حاکمیت اوکراین بردارد و الکسی ناوالنی چهره سرشناس مخالف کرملین را آزاد کند.

«جن پساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما انتظار داریم که آنها زمان کافی را به ثبات استراتژیک اختصاص دهند، این مربوط به مسئله کنترل تسلیحات است.»

وی خاطرنشان کرد که بایدن قصد دارد موضوع اوکراین را نیز مطرح کند، سپس افزود: رئیس جمهور قصد دارد بر حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کند.

وی گفت که یکی دیگر از موضوعات برنامه ریزی شده، بلاروس و نگرانی های بایدن است. سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که موضوعات جدیدی نیز ممکن است طی سه هفته آینده پدیدار شوند.

کرملین نیز در بیانیه‌ ای عنوان کرد که این دو رهبر درباره روابط دوجانبه، مشکلات مربوط به مسائل استراتژیک هسته‌ ای و برخی دیگر موضوعات از جمله همکاری در مبارزه علیه ویروس کرونا و درگیری‌ های منطقه‌ ای گفت‌ و گو خواهند کرد.

این نشست در پایان سفر رئیس جمهور آمریکا به اروپا برگزار خواهد شد. بایدن قرار است در اولین رشته سفر خارجی خود در مقام رئیس‌ جمهور آمریکا، در نشست گروه هفت کشور ثروتمند جهان در لندن شرکت کرده و سپس از مقر ناتو در بروکسل دیدار کند. او در یک تماس تلفنی با همتای روسی‌ اش در ماه آوریل پیشنهاد کرده بود که آنها برای گفت‌ و گو در یک کشور سوم دیدار کنند. حال مشخص شده که «جیک سالیوان» مشاور امنیتی بایدن و «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه برگزاری این نشست را سازماندهی کرده‌ اند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «سرگئی لاوروف» همتای روسی وی چهارشنبه گذشته در «ریکیاویک» ایسلند دیدار کردند و نتیجه نشست را «سازنده» دانستند.

برخی آمریکایی ها دیدار آینده ولادیمیر پوتین و جو بایدن را شکست نخستین بایدن می دانند.

یک کاربر با نام slienceisgolden گفت: «آقای پوتین، جو را برای ناهار خواهد خورد.»

کاربری با نام مستعار American___Renaissance نوشت: «پوتین روسیه را در وهله اول قرار می دهد. در مبارزات قرن جدید، این احتمال وجود دارد که روسیه <...> پیروز ظاهر شود.»

آمریکایی دیگری نوشت: «بایدن و پوتین موافقت می کنند. هر دوی آنها روسیه را در وهله اول  کار خود قرار خواهند داد. حتی اگر بایدن با الحاق آمریکا توسط روسیه موافقت کرد تعجب نکنید.»

کاربر دیگری با نام cher982 افزود: «اکنون پوتین دقیقاً می داند که ما چه نوع رئیس جمهوری داریم.»

بسیاری از مفسران اخبار اجلاس پیش رو را فرصتی برای تمرین هوش دو رئیس جمهور می دانند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.