نشریه ایندیپندنت در گزارشی روز پنجشنبه فاش ساخت کرد که مقامات دولت انگلیس به رغم همراهی لندن با تحریم های صورت گرفته علیه مسکو، به صورت پنهانی به دنبال بهبود روابط با دولت روسیه برآمده اند.

 

به گزارش جماران، این نشریه خبری افزود: به نظر می رسد که این تغییر موضع، به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تلاش کاخ سفید برای گسترش روابط با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت گرفته است.
ایندیپندنت نوشت: اولین نشانه ها از تمایل لندن به گسترش روابط با کرملین در ماه مارس گذشته صورت گرفت که بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس پس از پنج سال اعلام کرد که به مسکو سفر خواهد کرد.
این نشریه خبری افزود: هر چند این سفر به دلیل تغییر برنامه نشست وزیران خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) لغو شد اما انتظار می رود که این سفر طی چند هفته آتی صورت گیرد.
ایندیپندنت نوشت: اعضای جدید کاخ سفید از جمله «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اخیرا مواضع سختی را علیه روسیه اتخاذ کرده اند اما به نظر می رسد که این مواضع ناشی از تحقیقات جاری درخصوص رابطه تیم انتخاباتی آقای ترامپ با کرملین بوده و پس از پایان این تحقیقات، انتظار می رود که روابط دو کشور توسعه یابد. 
این نشریه افزود: یکی از دیپلمات های ارشد اروپایی مستقر در لندن می گوید: انگلیس مجبور بود که به دنبال مواضع کاخ سفید رابطه اش را روسیه مورد تجدید نظر قرار دهد. به نظر ما موضع اخیر لندن به جای تعصب، عملگرایانه تر شده است و با توجه به حضور رو به افزایش روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا این تصمیم ضروری بود.
این نشریه انگلیسی به نقل از وی نوشت: ما دست از محکوم کردن روسیه به دلیل الحاق کریمه به خاک این کشور بر نمی داریم اما ضروری است که با مسکو نیز گفت وگو کنیم.
ایندیپندنت با بیان اینکه موضع نخست «بوریس جانسون»، در جریان سفرش به مسکو «خشن» توصیف شده بود، افزود: یک دیپلمات دیگر اروپایی می گوید: ما انتظار شنیدن این اظهارات را داشتیم اما امروز انگلیس دریافته است که بایستی روابطش با روسیه را گسترش دهد؛ دست کم به خاطر اینکه آمریکا چنین می خواهد.
این نشریه به نقل از وی، افزود: باید با مسکو گفت‌وگو کرد. حملات اخیر در لندن و سنت پیتسبورگ نشان دهنده عمق تهدید تروریسم است. بدون گفت وگو نمی توان با تهدید تروریسم مقابله کرد.
ایندیپندنت در بخش دیگری از این گزارش به تلاش روسیه برای تسلط بر اوضاع منطقه اشاره و افزود: روسیه به سرعت در حال توسعه نفوذش در لیبی و حمایت از ژنرال حفتر، فرمانده پیشین ارتش لیبی است که با دولت مرکزی این کشور مخالف است.
این نشریه افزود: روسیه اخیرا با افزایش حضور نظامی اش در نزدیکی مرز لیبی در مصر تلاش می کند تا اوضاع این کشور را تحت کنترل داشته باشد. با این حال مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس ضمن انتقاد از دخالت روسیه در امور لیبی گفت: نیازی نیست که خرس پنجه هایش را به رخ بکشد... پوتین می خواهد غرب را محک بزند. او می خواهد میزان اتحاد ما را بسنجد. هرکجا که ضعف ببیند جلو می آید.
این نشریه افزود: در همین حال 'سرگئی شوگو' وزیر دفاع روسیه نیز در واکنش به اظهارات وزیر دفاع انگلیس گفته بود: ما تصور نمی کنیم که در جنگل، حیوانی جرات داشته باشد به خرس بگوید چکار کند.
ایندیپندنت نوشت: با این حال اکنون به نظر می رسد که همکاران مایکل فالون موضع دیگری را در قبال مسکو اتخاذ کرده اند. شماری از نمایندگان مجلس انگلیس ماه مارس گذشته با ژنرال حفتر در بنغازی دیدار کرده اند. یک سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: این دیدار به منظور تلاش های دیپلماتیک برای گسترش ثبات و حل بحران از طریق گفت وگو و تشویق عناصر مردمی در لیبی صورت گرفت.
این نشریه خبری نوشت: البته روسیه تنها حامی ژنرال حفتر نیست. بلکه مصر و امارات متحده عربی نیز در این مدت مخالفان ژنرال حفتر را مورد حمله قرار داده اند. در همین حال عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نیز در جریان سفرش به واشنگتن برای دیدار با دونالد ترامپ، از مقامات کاخ سفید خواست تا از ژنرال حفتر حمایت به عمل آورند. 
ایندیپندنت افزود: باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا هرگونه توافق با ژنرال حفتر را رد کرده بود، اما ژنرال حفتر اکنون امیدوار است بتواند حمایت دولت جدید آمریکا را بدست آورد.
این نشریه انگلیسی ادامه داد: در رابطه با بحران سوریه، دیپلمات ها بر این باورند که مذاکرات جاری ادامه پیدا خواهد کرد. انتظار می رود که بوریس جانسون در جریان سفرش به روسیه در رابطه با افزایش تلفات انسانی به ویژه حمله شیمیایی اخیر در ادلب با مقامات روسی گفت وگو کند.
این روزنامه با بیان اینکه یکی از نقاط اختلاف میان انگلیس و روسیه، سرنگونی حکومت بشار اسد بوده است، افزود: اما اکنون به نظر می رسد که انگلیس دست از موضع مخالفش با بشار اسد برداشته است.
ایندیپندنت نوشت: انگلیس همچنین از طرفداران دولت اوکراین در مقابله با دولت روسیه برای بازپس گیری کریمه بوده است. با این حال گفته می شود که حمایت «پترو پروشنکو» رئیس جمهور اوکراین از هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سبب ناراحتی ترامپ و تیرگی روابط کیف واشنگتن شده است. 
این نشریه انگلیسی افزود: هنوز مشخص نیست که موضع لندن در قبال کیف تا چه اندازه متاثر از موضع ترامپ خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.