تهدید ترامپ به خروج از دومین معاهده موشکی با روسیه، تنش تازه ای میان این دو کشور ایجاد کرده است. در سال 2002 بوش آمریکا را از معاهده منع تولید تجهیزات ضدبالستیک با روسیه خارج کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد وزارت خارجه روسیه بامداد امروز یکشنبه در واکنش به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا مبنی بر خروج از پیمان «منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌  برد» (INF) در بیانیه ای تصریح کرد واشنگتن رویای جهان تک‌ قطبی را در سر می‌ پروراند.

یک مقام وزارت خارجه روسیه گفته است: «نیت واشنگتن برای خروج از این پیمان، با هدف آمریکا برای «ایجاد جهانی تک قطبی» باز می‌ گردد؛ جهانی که در آن آمریکا تنها ابرقدرت است. آیا این رویا تحقق خواهد یافت؟ خیر.»

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از یک سناتور روس گفته است: «خروج آمریکا از این پیمان، چیز شگفت‌ آوری نیست. مشخص است که آمریکا هیچ مدرکی ندارد که ثابت کند روسیه این پیمان را نقض کرده‌ است.»

رئیس‌ جمهور آمریکا اعلام کرده است کشورش را از پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد خارج می‌ کند. این پیمان در سال 1987 بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی امضا شد و هدف از آن نابودی موشک‌ های کوتاه‌ برد و میان‌ برد بود.

دونالد ترامپ شب گذشته تصمیم خود را در این خصوص اعلام کرده‌ است؛ در همین زمان «جان بولتون» مشاور امنیت ملی او نیز به مسکو رفته تا با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در مورد این موضوع و مسائل دیگر مذاکره کند.

ترامپ در عین حال انتقاد مجدد دولت‌ های آمریکا را تکرار کرده که روسیه این پیمان را نادیده گرفته‌ است: «آنها سال‌ هاست در حال نقض این پیمان هستند.»

او می‌ گوید: «ما به روسیه اجازه نخواهیم داد دست به نقض یک توافق هسته ای بزند، برود برای خودش سلاح تولید کند، در حالی‌ که ما اجازه نداریم چنین کاری بکنیم.»

رئیس‌ جمهور آمریکا افزود: «ما باید بتوانیم آن‌ گونه سلاح‌ ها را تولید کنیم، مگر این‌ که روسیه نزد ما بیاید، چین نزد ما بیاید، همه آنها نزد ما بیایند و بگویند: بیایید عهد کنیم و هیچ‌ یک از ما دست به تولید این‌ گونه جنگ‌ افزارها نزند. ولی اگر قرار باشد روسیه این کار را بکند و چین این کار را بکند، ولی ما به این پیمان پایبند بمانیم، چنین چیزی غیر قابل قبول است.»

گفته می شود دولت آمریکا برای خروج از این معاهده با روسیه در هفته آینده آماده می‌ شود.

«گاوین ویلیامسون» وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه ای با فایننشال تایمز از موضع آمریکا دفاع کرده و روسیه را به «تمسخر» به پیمان «منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌  برد» متهم کرد.

آخرین باری که آمریکا از یک پیمان نظامی خارج شد به سال 2002 و دوران ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» باز می‌ گردد. در آن سال بوش آمریکا را از معاهده منع تولید تجهیزات ضدبالستیک خارج کرد؛ چرا که می خواست سیستم سپر ضدموشک بالستیک در اروپا و در تقابل با روسیه احداث کند. این طرح در سال 2009 از سوی «باراک اوباما» متوقف شد و چند سال بعد در سال 2016 دولت اوباما آن را با یک سیستم دفاعی جدیدتر جایگزین کرد.

روزنامه نیویورک‌ تایمز، روز جمعه گزارش داده بود که آمریکا قصد دارد از این پیمان خارج شود زیرا التزام به آن را مانعی بر سر مقابله با گسترش حضور نظامی چین در شرق آسیا می‌ داند. (چین متعهد به پیمانی ناین چنینی نیست و می‌ تواند بدون قید و شرط در زمینه تولید و گسترش موشک‌ های میان برد خود فعالیت کند.)

پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد در سال 1987 بین «رونالد ریگان» رئیس‌ جمهور وقت آمریکا و «میخائیل گورباچف» دبیر کل حزب کمونیست شوروی امضا، و از ژوئن 1988 نیز اجرایی شد. هدف از این پیمان از بین بردن موشک‌ های هسته‌ ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها، با برد 500 تا هزار، و هزار تا 5500 کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌ های زمینی می‌ شود. با این حال مقام‌ های آمریکایی سال‌ هاست می‌ گویند روسیه دست به ساخت و توسعه این موشک‌ ها زده‌ است. در سال 2014 واشنگتن علنا این اتهام را به مسکو وارد کرد. 

روسیه از سوی دیگر بارها این اتهام‌ ها را رد کرده و همزمان گفته است بخش‌ هایی از سیستم دفاع موشکی آمریکا در کشورهای اروپایی، برخلاف این توافق و ناقض آن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.