بایدن نمی تواند تنها 9 ماه قبل از انتخاباتی که در آن جمهوری خواهان امید زیادی به بازپس گیری مجلس نمایندگان و سنا دارند، ضربه اقتصادی دیگری را تحمل کند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان بسیاری از آمریکایی ها از کشیده شدن به یک رویارویی به سبک جنگ سرد با روسیه در دهه 1970 متحیر هستند. روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد دلیل اهمیت این بحران را توضیح دهد.

پس از ایجاد یک ائتلاف قوی غربی برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، بایدن باید جبهه داخلی را برای سختی‌هایی که ممکن است برای آمریکایی‌ها پیش بیاید، از جمله افزایش شدید قیمت انرژی، آماده کند، اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ادامه دهد چاره ایى جز این وجود ندارد.

او این کار را در یک سخنرانی سنگین در کاخ سفید در روز سه‌شنبه انجام داد که - اگرچه ممکن است به دلایل سیاسی داخلی لازم بوده باشد - ممکن است خطر تشدید تنش‌های جدید آمریکا با کرملین را نیز به دنبال داشته باشد، زیرا بایدن هیچ یک از درخواست‌های اصلی پوتین را اعلام نکرد.

حتی پس از اینکه مسکو در نشانه‌ای از انعطاف‌پذیری اعلام کرد برخی از نیروهایش ، عقب نشینی می‌کنند، جهان همچنان درگیر حرکت بعدی پوتین است. بایدن گفت که ایالات متحده هنوز چنین حرکتی را در زمین شناسایی نکرده است.

سخنرانی رئیس جمهور آمریکا متوجه مخاطبان متعددی بود - خود پوتین، شهروندان روسی که او گفت ایالات متحده با آنها نزاع ندارد، اوکراینی ها و متحدان ایالات متحده در اروپا.

اما رئیس جمهور تلاش کرد تا مطمئن شود که مردم آمریکا نیز پیام روشنی را می شنوند. این برای محافظت از جناح داخلی او مهم بود. در حالی که رهبران جمهوری خواه عموماً از رویکرد رئیس جمهور حمایت می کنند، نشانه های واضحی وجود دارد که نشان می دهد جمهوری خواه در صورت بدتر شدن وضعیت، زمینه را فراهم می کند تا به آن حمله کند.

بایدن ضمن تاکید بر عدم اعزام نیرو به اوکراین، به آمریکایی‌ها گفت که هر چیزی که کشورشان از آن دفاع می‌کند - آزادی، دموکراسی و حق کشورهای مستقل برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت خود - با تسلیم شدن به روسیه به خطر می‌افتد. او استدلال کرد که امنیت ملی آمریکا در حال حاضر، همانطور که در دهه‌های گذشته انجام می‌داد، به دفاع قاطع در اروپا برای جلوگیری از هرگونه حرکت روسیه علیه متحدان ایالات متحده در فراسوی اوکراین وابسته است.

در بیشتر دوران جنگ سرد، این یک طرح پذیرفته شده از سیاست خارجی دو حزبی بود، اما با توجه به فرسودگی ایالات متحده با دو دهه جنگ قرن بیست و یکم در خارج از کشور و یکجانبه گرایی آمریکا اول، حملات به ناتو و قهرمان پرستی مستبدان دوره دونالد ترامپ، دیگر نمی توان فرض کرد که این یک موضع پیش فرض ایالات متحده است. بایدن، قبل از اینکه در پایان یک سخنرانی واضح 11 دقیقه ای جلوی دوربین برود، گفت: اگر ما برای آزادی نمی ایستیم، جایی که امروز در معرض خطر است، مطمئناً فردا بهای سنگین تری را خواهیم پرداخت. متشکرم. من شما را در جریان قرار خواهم داد.

موقعیت سیاسی شکننده بایدن یک عامل است

به گفته منابع سى ان ان ، این تصور قوی وجود داشت که بایدن، که کارکنانش به دنبال دریچه ای برای چنین آدرسی بودند، امیدوار بود که شهرت خود را برای صراحت و شایستگی بازسازی کند که به دلیل آخرین بحران بزرگ سیاست خارجی او - عقب نشینی پر هرج و مرج از افغانستان در تابستان گذشته، آسیب دیده بود. 

او همچنین در برابر آسیب‌های سیاسی بیشتری که هشدار داد تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند بازارهای انرژی جهان را بی‌ثبات کند و آمریکایی‌ها از عواقب آن فرار نخواهند کرد، محافظت کرد. به همین دلیل برای بایدن بسیار مهم بود که به رای دهندگان آمریکایی توضیح دهد که از این رویارویی استقبال نکرد و می خواست همچنان به پوتین پیشنهاد دهد که خارج از رمپ باشد.

رئیس جمهور گفت: من وانمود نمی کنم که این بی دردسر است. ممکن است بر قیمت انرژی ما تأثیر بگذارد. ... ما آماده هستیم تا تمام ابزار و اختیاراتی را که در اختیار داریم برای کمک رسانی به پمپ بنزین به کار بگیریم. و من با کنگره در مورد اقدامات اضافی برای کمک به محافظت از مصرف کنندگان و رسیدگی به تأثیر قیمت ها در پمپ کار خواهم کرد.

او نمی تواند تنها 9 ماه قبل از انتخاباتی که در آن جمهوری خواهان امید زیادی به بازپس گیری مجلس نمایندگان و سنا دارند، ضربه اقتصادی دیگری را تحمل کند و ریاست جمهوری داخلی او را خفه کند.

همانطور که پوتین - که با مداخله خود در انتخابات استعدادی برای بازی در سیاست داخلی ایالات متحده نشان داده و از صدمه زدن سیاسی بایدن لذت می برد - مطمئناً متوجه می شود، خطرات واکنش روسیه حاد است. به عنوان مثال، یک تحلیل جدید توسط RSM که با سى ان ان به اشتراک گذاشته شد، نشان داد که اگر بحران فعلی نفت را به بشکه ای 110 دلار برساند، تورم در ایالات متحده بر اساس سال به سال به 10 درصد خواهد رسید.

شایان ذکر است، سناتورهای دموکرات آمریکا به منظور مهار افزایش قیمت‌ها، طرح حذف مالیات بنزین برای سال جاری میلادی را ارائه کردند. سناتور مارک کلی از ایالت آریزونا گفت: بر اساس این طرح، تعلیق مالیات فدرال قیمت بنزین را تا پایان سال کاهش خواهد داد و به خانواده‌هایی که با هزینه‌های بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک خواهد کرد.

بنزین یک کالای جهانی است و قیمت آن فقط تحت تأثیر عوامل داخلی نیست، بلکه اقدامات کشورهای خارجی نیز بر آن تاثیر دارد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا بر هر کاری که فشار قیمت بنزین بر خانواده‌ها را رفع کند، متمرکز خواهد شد.

سناتورهای دموکرات زمانی این طرح را ارئه می‌کنند که به زودی با انتخابات میان دوره‌ای مواجه شده و نیازمند آرای مردم هستند.

جمهوری خواهان هر دو طرف بحران را بازی می کنند

این پس‌زمینه نشان می‌دهد که چرا موضع سیاسی بایدن هنگام عبور از بحران خائنانه است و چرا سخنرانی مانند روز سه‌شنبه به دلایل سیاسی ضروری بود، حتی اگر خطر پیچیده‌تر کردن بازی دیپلماتیک را به همراه داشته باشد. در حالی که هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل بایدن برای راضی کردن روس‌ها وجود ندارد، اما فضای سیاسی کمی در واشنگتن برای هرگونه امتیازی در اختیار دارد.

برخی از جمهوری‌خواهان بازی را در هر دو طرف انجام می‌دهند -- با نشان دادن همبستگی علیه روسیه و در عین حال فضایی را برای سرمایه‌گذاری از وضعیت باقی می‌گذارند و اگر اوضاع بد پیش می‌رود، رئیس‌جمهور را ضعیف معرفی می‌کنند. دیگران، به ویژه آنهایی که به ترامپ سوگند وفاداری داده اند، در زمان بحران اهمیت چندانی برای وحدت ملی ندارند.

این دوگانگی در واکنش جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای آشکار شد که در آن جمهوری‌خواهان ارشد در کمیته‌های روابط خارجی، اطلاعات و نیروهای مسلح سنا، بیانیه‌ای را با دموکرات‌های ارشد درباره بحران امضا کردند.

در این ساعت تاریک، ما یک پیام دو حزبی از همبستگی و عزم را برای مردم اوکراین می فرستیم و به همان اندازه به ولادیمیر پوتین و کرملین هشدار می دهیم، این پیام حاوی نام‌های سناتور جمهوری‌خواه جیم ریش از آیداهو، جیمز اینهوف از اوکلاهاما، مارکو روبیو از فلوریدا و رهبر اقلیت سنا میچ مک‌کانل است.

اما مک کانل همچنین به خبرنگاران گفت که این بحران تا حدی تقصیر بایدن است. اما در مورد فاجعه در افغانستان، شکی در ذهن من نیست -- شکی در ذهن من نیست -- که روس ها با 100000 یا بیشتر سرباز در مرز اوکراین نبودند، اگر ما به بقیه نشان نمی دادیم. مک کانل به خبرنگاران گفت که ما از افغانستان می کشیدیم و به خانه می رفتیم.

الیز استفانیک، نماینده جمهوری خواه نیویورک، که به دلیل حمایت سرسختانه از ترامپ به مقام رهبری در مجلس نمایندگان دست یافت، در حالی که بایدن به فشار قانونگذاران جمهوری خواه برای نسخه مجازات تحریم هایی که پوتین و همکارانش را حتی قبل از حمله به اوکراین هدف قرار می دهد، ملحق شد، انتقاد کرد.

استفانیک در بیانیه ای گفت: حمایت کند جو بایدن از اوکراین و ضعف در صحنه جهانی، تجاوزات ولادیمیر پوتین علیه دولت مستقل و دموکراتیک اوکراین را جسورتر کرده است.

یک لحظه دلسرد کننده

فراتر از جریان پنهان سیاسی، شنیدن اینکه رئیس جمهور ایالات متحده چنین تضمین های قاطعانه ای به متحدان در مورد حمایت در مواجهه با تجاوز روسیه می دهد، بسیار دلخراش بود. بایدن تقریباً به دهه 1980 بازمی گردد، دهه ای که جهان بینی او به عنوان یک سناتور جهانگرد آمریکایی در طول جنگ سرد ترسیم شد و رقیبش پوتین با سال ها حضور در KGB - اتحاد جماهیر شوروی به یک مرد قدرتمند تبدیل شد. از خدمات امنیتی دولتی و آژانس جاسوسی می ترسید.

بایدن هشدار داد که اشتباه نکنید، ایالات متحده از هر وجب از خاک ناتو با تمام قدرت آمریکا دفاع خواهد کرد. حمله به یک کشور ناتو حمله به همه ما است و تعهد ایالات متحده به ماده پنج مقدس است. ماده 5 فقط یک بار مورد استناد قرار گرفته است - توسط متحدان آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر در سال 2001. قول بایدن برای دفاع از اعضای ناتو، از جمله آنهایی که پس از خروج از پیمان ورشو پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به آن ملحق شدند، یادآور این بود که اگر پوتین به اوکراین حمله کند، اوضاع تا چه حد متشنج می شود.

در این سناریو، نیروهای روسیه به نیروهای ناتو در کشورهایی که با این کشور هم مرز هستند، مانند مجارستان، لهستان و رومانی، نزدیک‌تر خواهند شد. این وضعیتی است که مملو از احتمال اشتباه محاسباتی است و تنش ها در اروپا را به میزان قابل توجهی بدتر می کند.

با این حال، در حالی که صراحت بایدن تند و تیز بود، این سخنرانی را باید در چارچوب یک بازی فکری تبلیغاتی که ایالات متحده با پوتین انجام داده است، در حالی که به دنبال تنظیم سرعت در بحران و حذف عنصر تعجب او است، دید.

پیامدهای دیپلماتیک برای امنیت ایالات متحده

اگر روابط با مسکو در صورت تهاجم به اوکراین  بدتر شود، ضربه‌ای علیه آمریکایی‌ها فقط در پمپ بنزین نخواهد بود. نوع تحریم های هولناکی که آمریکا و متحدانش اعمال خواهند کرد، واکنش متقابل روسیه را به همراه خواهد داشت. مسکو این ظرفیت را دارد که سیاست خارجی را در چندین حوزه که واشنگتن به آن اهمیت می دهد، مختل کند، از جمله در موضوعات حیاتی برای امنیت ملی ایالات متحده مانند محدود کردن تهدیدات کره شمالی.و پوتین احتمالا کمتر به خواسته‌های ایالات متحده برای توقف هک‌های سایبری در خاک آمریکا پاسخ می‌دهد.

همه اینها نشان دهنده پیامدهای سیاسی واقعی است که بایدن در صورت حمله روسیه به اوکراین با آن مواجه خواهد شد. او در سخنرانی خود، گفتگوهای امنیتی گسترده با مسکو، رایزنی در مورد شفافیت و ثبات استراتژیک را پیشنهاد کرد. اما این واقعیت که بایدن هم نمی تواند ناتو را حفظ کند و هم نمی تواند به خواسته های اصلی پوتین - خروج اتحاد از کشورهای متحد شوروی سابق در اروپای شرقی - تن دهد، نشان می دهد که ممکن است راه حل دیپلماتیکی وجود نداشته باشد مگر اینکه رئیس جمهور روسیه مایل به رضایت باشد. 

واقعیت موضوع، آنچه پوتین می خواهد، چیزی است که ما نمی توانیم از طریق دیپلماسی به او بدهیم. ایوو دالدر، سفیر سابق آمریکا در ناتو، روز سه‌شنبه به جیک تپر از سی‌ان‌ان گفت: او می‌خواهد اوکراین را کنترل کند، او می‌خواهد از بسیاری جهات نظم امنیتی اروپا را که پس از جنگ سرد بر سر آن توافق شده بود، دوباره تنظیم کند. دالدر گفت:  به نظر من او می خواهد ما را به تسلیم یک جانبه تهدید کند و بایدن امروز بیرون رفت و گفت که این اتفاق نخواهد افتاد.

شایان ذکر است وزارت دفاع روسیه گفته است تعداد بیشتری از نیروهای این کشور امروز پس از رزمایش از شبه جزیره کریمه به پایگاه‌های خود باز می‌گردند. همزمان در حالی که هشدارها درباره حمله احتمالی روسیه، ادامه دارد، اوکراین روز "وحدت" را در این کشور جشن می‌گیرد.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد ستونی از تانک‌ها و خودروهای نظامی در حال ترک کریمه‌اند. این وزارتخانه اعلام کرد نیروهایش به پایگاه‌های دائمی خود باز خواهند گشت.

در واکنش صبح امروز بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا به بی بی سی گفت که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر کاهش دامنه عملیات روسیه ندیده است و "مشاهدات فیزیکی خلاف این را نشان می‌دهد".

وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید روسیه تاکنون از حمله به اوکراین منصرف شده است، اما همچنان این حمله هنوز ممکن است رخ دهد.

کشورهای غربی روسیه را به بسیج نیروی نظامی در مناطق مرزی اوکراین با هدف اقدام نظامی علیه این کشور متهم می‌کنند. مسکو اما برنامه‌ریزی برای حمله را رد می کند.

با این حال وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید رزمایش بزرگ روسیه و استقرار نیروهایش در مرز با اوکراین، دستکم یا با هدف "ارعاب حداکثری" رخ داد و یا "در بدرین حالت برای تهاجم". او به برنامه صبحگاهی بی بی سی گفت این یک تمرین نظامی عادی نیست،"روسیه در حال ساخت بیمارستان‌های صحرایی و تمرین با کشتی‌های نیروی دریایی است".

وز گذشته نیز وزارت دفاع روسیه گفته بود با پایان مانور نظامی خود تعدادی از این نیروهایش را از مناطق مرزی با اوکراین عقب می‌کشد.

با این حال جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی شب گذشته خود گفت که ایالات متحده هنوز شواهدی از عقب‌نشینی نیروهای روسیه مشاهده نکرده است و گفت که بیش از ۱۵۰ هزار سرباز روسی همچنان در نزدیکی مرزهای اوکراین تجمع کرده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد که حمله روسیه به اوکراین هنوز ممکن است. آقای بایدن همچنین با خطاب قرار دادن مستقیم مردم روسیه گفت "شما دشمن ما نیستید"، اما تاکید کرد که در صورت تهاجم، تحریم‌ها آماده است.

پیشتر ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز گفته بود هنوز نشانی از کاهش نیروهای نظامی و کم شدن تنش در مرزهای اوکراین ندیده است. او اما به طور محتاطانه‌ای در خصوص چشم‌انداز راه‌حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین، ابراز امیدواری کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است که روسیه خواهان جنگ در اروپا نیست، اما نگرانی‌های امنیتی این کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو امروز در مقر این سازمان در بروکسل جمع می‌شوند تا درباره چگونگی واکنش این ائتلاف به تجمع نظامی روسیه در مرز اوکراین بحث کنند.

این مقامات قرار است پیشنهادهایی برای استقرار نیروهای بیشتر ارائه دهند. هدف از این پیشنهادها، تقویت مواضع دفاعی در جبهه‌های شرقی ناتو است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.