تشدید جنگ روانی بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین به سرعت به نقطه ای نزدیک می شود که در آن خروج صلح آمیز از یک بحران با پیامدهای دنیای واقعی برای آمریکایی ها غیرممکن است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان ،جو بایدن، با حمایت تمام قدرت نمادین ائتلاف غربی، در رویارویی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که از اوکراین به عنوان گروگان استفاده می کند تا تلاش کند ایالات متحده را مجبور به مذاکره مجدد در مورد نتیجه حل شده جنگ سرد کند، گرفتار شده است، هیچ یک از این دو مرد پلک نمی زنند. انجام این کار ممکن است غیرممکن باشد، با توجه به مخاطرات سیاسی عظیمی که هر دو شرط بندی کرده اند.

رویارویی در اروپای شرقی ممکن است به نظر مشکل شخص دیگری باشد زیرا آمریکایی ها با یک بیماری همه گیر و تورم بالا روبرو هستند و نبردهای سیاسی خود را به راه می اندازند. و بایدن قبلاً گفته بود که نیروهای آمریکایی را به اوکراین غیر ناتو اعزام نخواهد کرد.

اما واقعیت این است که دو قدرت برتر هسته‌ای جهان در حال انجام پرتنش‌ترین آزمون اراده‌های خود از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی هستند. حمله روسیه به اوکراین می تواند بزرگترین درگیری ارتش های متعارف منظم در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را به همراه داشته باشد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در ژنو برای تلاش برای عقب نشینی از لبه پرتگاه دیدار کردند. اما ایالات متحده از پذیرش امتیازاتی که پوتین خواسته است که به شدت ناتو را به خطر می اندازد، دست نمی کشد. و تهدیدهای ایالات متحده مبنی بر تحریم بی سابقه و مجازات روسیه در صورت تهاجم، به علاوه تلاش برای پیشنهاد دادن به پوتین در خارج از رمپ کارساز نبوده است. در واقع، دولت کی یف می‌گوید که روسیه تقریباً جمع‌آوری نیروهایی را که امکان تهاجم گسترده را فراهم می‌کند، تکمیل کرده است.

مرد قدرتمند کرملین، که 100000 سرباز در مرزهای اوکراین دارد، با بازی پوکر قدرت های بزرگ دنیا را در حدس زدن نگه می دارد. این دقیقاً همان چیزی است که پوتین آن را دوست دارد، زندگی می کند تا دشمنان را از تعادل خارج کند، برخی تحلیلگران بر این باورند که رهبر روسیه در حال بلوف زدن است و تهدید تهاجم را برای به دست آوردن امتیاز برابر ابرقدرت ها در مذاکرات با ایالات متحده ایجاد کرده است. برخی دیگر تلاشی برای بی‌ثبات کردن اوکراین می‌بینند، مگر اینکه یک حمله یا بازی ملی‌گرایانه برای محبوبیت در داخل کشور انجام شود. اما پوتین همچنین ممکن است ضعف در ایالات متحده و تفرقه در اروپا را احساس کند و به این فکر کند که اگر می‌خواهد امیدهای اوکراین به آینده‌ای طرفدار غرب را از بین ببرد، اکنون زمان آن فرا رسیده است.

از آنجایی که ایالات متحده خواسته های او را رد می کند، و با این همه اعتبار او در بحران پیچیده شده است، بعید به نظر می رسد که او فقط وسایل خود را جمع کند و به خانه برود.

جو بایدن روز چهارشنبه در کاخ سفید گفت: تنها چیزی که من به آن اطمینان دارم این است که تصمیم کاملاً، صرفاً و کاملاً تصمیم پوتین است. هیچ کس دیگری این تصمیم را نخواهد گرفت. هیچ کس دیگری بر این تصمیم تأثیر نمی گذارد. او این تصمیم را می گیرد.

چرا اوکراین برای پوتین بسیار مهم است؟

برای درک این تصمیم، لازم است درک کنیم که چرا اوکراین برای رهبر روسیه اینقدر مهم است. برای افسر سابق کا گ ‌ب، سقوط اتحاد جماهیر شوروی یک فاجعه تاریخی بود. او گسترش ناتو به شرق را تحقیر یک تمدن بزرگ تفسیر کرد. این توضیح می‌دهد که چرا او خواستار امتیازاتی شده است که بایدن هرگز نمی‌تواند بپذیرد - از جمله اطمینان از اینکه اوکراین هرگز به ناتو نمی‌پیوندد و درخواست برای خروج نیروهای غربی و تسلیحات از کشورهای سابق پیمان ورشو مانند لهستان و رومانی که به نظر او تهدیدی برای امنیت روسیه است. 

در حدود یک دهه گذشته، پوتین به دنبال بازآفرینی حوزه نفوذ قدیمی روسیه بر کشورهای شوروی سابق مانند اوکراین بوده است. این طرح منجر به الحاق کریمه، سرزمین مستقل اوکراین، در سال 2014 شد. اخیرا پوتین از سرکوب اعتراضات سیاسی در بلاروس و قزاقستان حمایت کرد. با توجه به رژیم خودکامه خود او، همچنین واضح است که دموکراسی پر رونق، مرفه و غربگرا در اوکراین غیرقابل تحمل است. این ممکن است نمونه ای برای تقلید روس هایی باشد که از حکومت طولانی، فساد و سرکوب او خسته شده اند.

کنفرانس خبری بایدن به خاطر گافی به یادگار خواهد ماند که در آن او گفت اگر پوتین فقط یک "تهاجم جزئی" را طراحی کند، ممکن است تحریم ها علیه روسیه اعمال نشود. اما همچنین توضیح صریح بایدن در مورد انگیزه های پوتین را به نمایش گذاشت،بایدن حدس می زد که رهبر روسیه برای انتقام از تاریخ و برای ایفای نقش روسیه در قرن بیست و یکم می جنگد قرنى که  دیوار برلین فروریخت، امپراتوری از دست رفت، خارج از کشور نزدیک از بین رفت و غیره. بایدن با حدس زدن جهان بینی پوتین گفت: اتحاد جماهیر شوروی تجزیه شده است.

رئیس جمهور ادامه داد، اما به آنچه او دارد فکر کنید. او هشت منطقه زمانی دارد، یک تندرا سوزان که دوباره به طور طبیعی یخ نمی‌زند، موقعیتی که نفت و گاز زیادی دارد، اما او تلاش می‌کند جای خود را در جهان بین چین و غرب پیدا کند.

یکی دیگر از مولفه های پروژه بازسازی روسیه توسط پوتین، خدشه دار کردن اعتبار غرب و به ویژه ایالات متحده است که هدف ثانویه بازی اوکراین است. تلاش‌های او برای مداخله در انتخابات نیز در همین‌جاست. در حالی که بحث هایی در مورد اینکه آیا مداخله او به نفع دونالد ترامپ و علیه هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در سال 2016 تعیین کننده بود یا خیر، وجود دارد، اما نیروهای سیاسی ویرانگر را در داخل ایالات متحده آزاد کرد. نامزدی که او از او حمایت کرد و پیش از او به عنوان رئیس جمهور نامزد شد، اکنون رهبری حمله به دموکراسی آمریکایی را بر عهده دارد که با اهداف پوتین همخوانی دارد. و بایدن در جریان رویارویی اوکراین در داخل کشور تضعیف شد زیرا ترامپ اطمینان داد که میلیون ها شهروند او را رئیس جمهور غیرقانونی می دانند. پوتین هرگز نمی توانست به چنین نتیجه ای امیدوار باشد.

استراتژی بایدن

چالش های پوتین به توضیح رویکرد بایدن در قبال بحران کمک می کند. او هفته‌ها تلاش کرد تا متحدان غربی را که پوتین تلاش می‌کند تقسیم کند، روی بسته‌ای از تحریم‌ها متحد کند که عملاً روسیه را از اقتصاد غرب قطع می‌کند. به همین دلیل است که اظهارات بایدن در روز چهارشنبه بسیار مضر بود - زیرا او اساساً اعتراف کرد که غرب با او همسو نبوده است. اما راست هم می گفت. به عنوان مثال، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، این هفته خواستار ایجاد یک کانال اروپایی شد و به پوتین پیشنهاد کرد که رهبر روسیه از شکاف با ایالات متحده استفاده کند.

بایدن علاوه بر وعده تحریم‌هایی که بسیاری از پیوندهای روسیه با کشورهای توسعه‌یافته را از بین می‌برد، به نظر می‌رسد که در حال انجام یک بازی فکری مخاطره‌آمیز با پوتین است، زیرا او تصمیم تنهایی خود را حل می‌کند. او تصویری از یک شورش طولانی مدت و خونین در اوکراین را در زمانی ترسیم کرد که واشنگتن در حال بررسی تلاشی برای مسلح کردن دولت کى یف است، همانطور که مجاهدین افغان که اتحاد جماهیر شوروی را از افغانستان در دهه 1980 بیرون راندند.

بایدن روز چهارشنبه گفت: شما می توانید وارد شوید و به مرور زمان با ضرر و زیان اقتصادی بزرگ وارد شوید و اوکراین را اشغال کنید. اما چند سال؟ یک؟ سه؟ پنج؟ ده؟ این چه چیزی است؟ چه تلفاتی دارد؟ این واقعیت است. این نتیجه است.

با توجه به حساسیت پوتین نسبت به مخالفان سیاسی و تعداد بالای سربازان وظیفه در ارتش روسیه که ممکن است با کیسه های بدن به خانه بازگردند، شانس باتلاق در اوکراین باید بر روی پوتین سنگینی کند. همچنین ممکن است یک تهاجم محدودتر توسط نیروهای ویژه و نامنظم و دارایی های اطلاعاتی را به همراه داشته باشد.

یکی از کنجکاوترین جنبه های رویکرد ایالات متحده در قبال بحران اوکراین، لفاظی هشداردهنده ایالات متحده در مورد تهاجم قریب الوقوع و افشای گزارش های اطلاعاتی در مورد افزایش روسیه است. به سختی می توان گفت که آیا دولت پوشش سیاسی برای خود فراهم می کند تا نشان دهد در صورت عبور تانک های روسی از مرز غافلگیر نشده است. واشنگتن همچنین می‌تواند بر این تهدید تأکید کند تا اروپایی‌ها را به تهدیدات تحریمی وادار کند. به عنوان مثال، ایالات متحده برای مدت طولانی با آلمان بر سر خط لوله نورد استریم 2 که برای انتقال گاز روسیه به اروپای غربی ساخته شده است، اختلاف نظر داشته است. دولت جدید در برلین اکنون سیگنال داده است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، جریان گاز را متوقف خواهد کرد. با این حال، گاهی اوقات به نظر می رسد که ایالات متحده تقریباً با اظهارات خود در مورد تهاجم احتمالی - از جمله اظهارات روز چهارشنبه بایدن، پوتین را تشویق کرده است.چنین  تاکتیکی ممکن است فشار بر رهبر روسیه را افزایش دهد -- اما این یک قمار بزرگ است.

حمله جمهوری خواهان به بایدن 

اما پوتین تنها کسی نیست که تحت فشار شدید سیاسی است، بایدن هم همینطور.

حمله روسیه یک چالش بزرگ برای اروپا - که هنوز هم به ایالات متحده به عنوان ضامن امنیتی خود متکی است - خواهد بود - برای ریاست جمهوری که از قبل دچار بحران شده است، دردسر سختی در سیاست خارجی ایجاد می کند. سیاست جهانی توسط روسیه طرد شده حتی بیشتر مصمم تر برای ناکام گذاشتن اهداف واشنگتن خواهد شد. سیاست جهانی توسط روسیه طرد شده حتی بیشتر مصمم تر برای ناکام گذاشتن اهداف واشنگتن خواهد شد. و یک بن‌بست جدید اروپایی، ایالات متحده را از مبارزه استراتژیک اصلی خود در دهه‌های آینده منحرف خواهد کرد: آن چالش جهانی ناشی از چین است.

علاوه بر این، اگر یک مرد قدرتمند بتواند یک دموکراسی کوچکتر را بدون عواقب از بین ببرد، اصولی که زیربنای رهبری آمریکا در جامعه کشورهای آزاد است، از بین خواهد رفت. چین و تایوان، به ویژه، نظاره گر واکنش آمریکا خواهند بود.

این بحران پیامدهای داخلی گسترده ای نیز دارد.

اگر پوتین اکنون حمله کند، بایدن ضعیف به نظر می رسد. او قبلاً به طور مداوم به سرعت تنظیم پوتین نزدیک می شود. نشست سال گذشته او با رهبر روسیه در ژنو توسط منتقدان به عنوان مماشات تلقی خواهد شد. وضعیت اسفناک او هدیه ای برای جمهوری خواهان خواهد بود که او را در آستانه انتخابات میان دوره ای امسال و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 گیج و گیج نشان می دهند.

میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا، روز پنجشنبه طعم آن حملات را چشید و اظهارات بایدن در مورد "تهاجم جزئی" احتمالی روسیه را "عجیب و ویرانگر" توصیف کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی گفت: چرا رئیس جمهور ما مانند یک ناظر منفعل در حاشیه گمانه زنی می کند؟  او یک کارشناس نیست او روانکاو پوتین نیست. او رئیس جمهور ایالات متحده است."

انتقاد تحقیرآمیز او بر این نکته تأکید داشت که چگونه بایدن، درست مانند پوتین، نمی تواند آزمون اراده هایی را که در روزهای پرتنش آینده انجام خواهد شد، از دست بدهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.